W ostatnich latach drukowanie cyfrowe nabrało dużego znaczenia w przemyśle szklarskim.

 

Rozwój technologii szybko pociągną za sobą wzrost świadomości w zakresie dostępnych rozwiązań oraz wysokie zapotrzebowanie na ten produkt.

 

2019 05 36 1a

 

Z tego też powodu zaczęto poświęcać bardzo dużo uwagi architektonicznemu i dekoracyjnemu zastosowaniu szkła, między innymi na elewacjach budynków, ścianach osłonowych, balustradach, w kabinach prysznicowych, panelach kuchennych a nawet w dziełach sztuki.

 

Łatwo dostrzec w powyższych zastosowaniach korzyści płynące z technologii cyfrowej, takie jak efektywność kosztowa, szeroka gama kolorów oraz unikalne wydruki.

 

2019 05 36 2a

 

Jednak jak wygląda kwestia szkła stosowanego w przemyśle motoryzacyjnym? Czy druk cyfrowy przedstawia szczególną wartość w przypadku samochodów, autobusów, pociągów, łodzi i samolotów?

 

Przecież, jeśli chodzi o szkło stosowane w motoryzacji, to przede wszystkim należy wziąć pod uwagę nie twórczą swobodę, lecz jakość wydruku, standard tuszu, precyzja, szybkość oraz zwrot z inwestycji.

 

Wydruki cyfrowe okazują się bardziej niż spełniać stawiane wymagania we wszystkich tych aspektach.

 

Teraz nawet bardziej niż kiedykolwiek drukowanie cyfrowe idealnie wpisuje się w dokładność wymaganą w przemyśle motoryzacyjnym.

 

2019 05 36 3

 

Patrząc jeszcze kilka lat wstecz szkło w motoryzacji było głównie pokrywane sitodrukiem, który oferował (i nadal oferuje) wysoką jakość, trwałe tusze oraz niski koszt za sztukę w długich cyklach produkcyjnych.

 

Dzięki temu zyskał szerokie zastosowanie w przemyśle szklarskim skierowanym na potrzeby motoryzacji. Niemniej, zawsze jest miejsce na poprawę.

 

 

Uproszczony przepływ pracy, większa elastyczność projektów, wyjątkowa precyzja
Mimo wszystkich mocnych stron sitodruku, niezaprzeczalnie druk cyfrowy niesie za sobą istotne zalety płynące z płynności przepływu pracy.

 

Projekty graficzne obramowań, loga, drobne szczegóły oraz wzory powstają w formie cyfrowej i są przetwarzane przy użyciu oprogramowania RIP.

 

Następne są one konwertowane na matryce drukarskie i nanoszone na powierzchnię szkła płaskiego z wykorzystaniem technologii druku drop-on-demand („kropla na żądanie”).

 

Z uwagi na to, że druk cyfrowy oparty jest na zapisach w formie pliku, wymagania w jego przypadku są dużo mniejsze: mniej sprzętu, minimalne ustawienia maszyn, niższe koszty siły roboczej oraz uproszczona linia produkcyjna.

 

Brak sit sprawia, że nie ma potrzeby składowania ani czyszczenia ich po procesie drukowania.

 

2019 05 36 4

 

Tego rodzaju korzyści otwierają nowe możliwości w różnych segmentach przemysłu motoryzacyjnego i transportu specjalnego.

 

Na przykład, firma prowadząca działalność sitodruku w branży samochodów kempingowych, autobusów, czy też w przemyśle morskim może szczególnie skorzystać z dużej prędkości, wysokiej precyzji oraz większych możliwości drukowania igłowego drukując stemple hartowane oraz elementy kodów dat.

 

W dobrym interesie niektórych z takich firm byłoby zastąpienie w pełni sitodruku drukiem cyfrowym, a w przypadku innych sens miałoby oferowanie obydwu rozwiązań.

 

2019 05 36 5

 

 

Na przykład, firma Oran Safety Glass, duży izraelski przetwórca szkła, odkryła, że technologia cyfrowa jest bardziej odpowiednia w przypadku usług posprzedażowych, w których szybkie ustawienia i elastyczność są potrzebne, by sprostać oczekiwaniom klientów, a jednocześnie znacznie obniżyć nakłady pracy.

 

Jak zauważa David Yogev, wiceprezes i dyrektor finansowy spółki: — Dzięki naszej drukarce laserowej jedna osoba jest w stanie kontrolować działanie całej maszyny wprowadzając parametry szyby przedniej.

 

Proces wydruku przez komputer sprawia, że urządzenie obsługuje się samo aż do momentu, gdy szkło pojawi się na drugim końcu suszarki.

 

W przypadku firm, których klienci zazwyczaj potrzebują jedynie kilku szyb, praca cyfrowa jest jedynym wyjściem.

 

Tradycyjny sitodruk nie jest wystarczająco elastyczny, a ustawienia zawyżają niepotrzebnie koszt wydruku każdej sztuki.

 

Programowanie drukarki cyfrowej jest dużo szybsze i bardziej elastyczne, co umożliwia ogólnie sprawniejszą realizację małych zamówień, a w rezultacie codziennie może zostać wykonanych więcej wydruków.

 

Z uwagi na to, że drukowanie cyfrowe oparte jest na zapisie w formie pliku, umożliwia ono proste dostosowywanie zamówień do indywidualnych potrzeb klientów oraz wykonywanie wydruków różnych danych, w tym takich elementów identyfikacji wizualnej jak loga, numery seryjne czy tekst – konieczne w przemyśle motoryzacyjnym.

 

Na każdym szklanym elemencie może być wydrukowany inny numer seryjny i nie pociąga to za sobą konieczności wprowadzenia dodatkowych ustawień.

 

Ponadto, jedynie drukowanie cyfrowe umożliwia drukowanie kilku prac o różnym kształcie i wymiarach jednocześnie, na jednym i tym samym urządzeniu za jednym razem.

 

Zaleta płynąca z możliwości dostosowywania wydruków do potrzeb klienta to duży atut dla firm takich jak brytyjska Trend Marine. Od przeszło dekady korzysta ze swojej drukarki cyfrowej realizując wydruki na szybach o różnych formatach (od 0,5 m do 2,5 m)  i kształtach ze wzorami z fryty na krawędziach szkła, na zamówienia płynące od jej klientów budujących jachty.

 

Technologia cyfrowa umożliwia łatwe, szybkie i tanie dostosowywanie ustawień do aktualnych wymagań.

 

Druk cyfrowy umożliwia także natychmiastowe tworzenie prototypów przy minimalnych nakładach inwestycyjnych. Co więcej, różne informacje zwiększają identyfikowalność produktów.

 

Jeśli chodzi o jakość, drukowanie cyfrowe zapewnia wyjątkową precyzję, w tym wydruki od krawędzi do krawędzi, dokładny zapis (szczególnie w przypadku wydruków dwustronnych), wysoką rozdzielczość (umożliwiającą czytelny wydruk nawet najmniejszych czcionek i bardzo cienkich detali) oraz sprawdzoną trwałość.

 

Do niedawna rozwiązania oferowane w ramach druku cyfrowego dla branży motoryzacyjnej obejmowały przede wszystkim dostosowywanie drukarek przeznaczonych do projektów architektonicznych i aranżacji wnętrz.

 

Obecnie przetwórcy szkła w przemyśle motoryzacyjnym mogą stosować ceramiczne drukarki cyfrowe zaprojektowane z myślą o tej branży.

 

Dip-Tech Nera V jest pierwszą drukarką cyfrową do wykonywania wydruków na szkle przygotowaną z myślą o unikalnych potrzebach przemysłu motoryzacyjnego.

 

Łączy w sobie technologię rozwiązań stosowanych w sitodruku, w tym wbudowany automatyczny system indeksacji, dzięki któremu możliwa jest automatyczna indeksacja oraz rejestracja nieregularnych kształtów szkła niewymagająca ręcznej obsługi.

 

 

Przewaga płynąca z atramentów do druku cyfrowego
Chociaż systemy cyfrowego druku na szkle wykorzystują różne rodzaje farb drukarskich, to tylko te oparte na frycie ceramicznej spełniają wymogi dotyczące trwałości stawiane przez branżę motoryzacyjną.

 

Tusze ceramiczne do druku cyfrowego opracowane z myślą o rynku motoryzacyjnym charakteryzują się wysoką gęstością optyczną oraz nieprzezroczystością, są chemicznie odporne oraz zapewniają pełną kontrolę nad gęstością powłoki mokrej, co czyni je odpowiednimi w wielu zastosowaniach w przemyśle.

 

Tusz Automotive Black Ink został zaprojektowany właśnie z myślą o procesie przetwarzania w przemyśle motoryzacyjnym (w tym termoformowania przy użyciu form oraz hartowania). Zapewnia odporność na promieniowanie UV.

 

Z drugiej strony tusz Anti-Stick Black Ink powstał przede wszystkim do pieców do gięcia szkła i świetnie się sprawdza w przypadku dużych szyb szklanych, ostrych krawędzi oraz pieców, w których dokonuje się formowania.

 

Podobnie jak wiele czarnych tuszy przeznaczonych do sitodruku znajdujących się w ofercie Ferro, omawiane farby z powodzeniem spełniają techniczne i estetyczne wymogi stawiane przez rynek motoryzacyjny.

 

 

Większa niż kiedykolwiek efektywność kosztowa
Druk cyfrowy na szkle już od dawna jest odpowiednim wyborem w przypadku produkcji małoseryjnej, a coraz częściej jest to opcja wybierana również w produkcji średnioseryjnej.

 

Taką sytuację obserwuje się szczególnie w przemyśle motoryzacyjnym, w którym dużą wagę przykłada się do przestrzegania surowych wymogów bezpieczeństwa, a jednocześnie istnieje nieodłączna potrzeba elastyczności i dostosowania produktów do wymagań klientów.

 

Z nadejściem nowej technologii o bardzo dużych możliwościach drukowanie cyfrowe stało się naprawdę opłacalne: nowoczesne maszyny mogą drukować w pełni nieprzezroczyste obramowania szyb samochodowych z prędkością do 300 m2/godz. (dzięki czemu szyba przednia może być zadrukowana w niespełna 40 s), a jednokolorowe drobne szczegóły i loga, z prędkością 120 m2/godz.

 

Nieodłączna elastyczność i rosnąca produktywność cyfrowego druku na szkle nie są istotne jedynie w przypadku szyb na wymianę, lecz także w odniesieniu do różnych zastosowań w transporcie specjalnym, w tym pojazdów rolniczych oraz budowlanych, pojazdów kuloodpornych i ochronnych, przeszkleń w przemyśle morskim, samochodów kempingowych, pociągów oraz autobusów. Najlepszy z dwóch światów

 

Drukowanie cyfrowe stało się wspaniałą niszą rynkową o ogromnym potencjale z punktu widzenia producentów i szklarzy prowadzących działalność w branży motoryzacyjnej, w szczególności w segmencie szkła motoryzacyjnego na wymianę.

 

Podczas gdy mniejsze przedsiębiorstwa mogą cieszyć się wartością dodaną wynikającą z elastyczności tego rozwiązania, duzi przetwórcy szkła również mogą skorzystać ze zwiększenia potencjału rastra, co umożliwi im realizację jeszcze większych zamówień.

 

To z kolei czyni cyfrowe drukowanie na szkle czynnikiem zapewniającym przewagę konkurencyjną, wyższą produktywność i opłacalność działalności.

 

Z tego powodu wybór pomiędzy sitodrukiem a drukiem cyfrowym nie jest grą o sumie stałej. I jedno i drugie rozwiązanie oferuje świetną jakość. Każde ma swoje zalety i na jednej hali produkcyjnej znajdzie się miejsce dla obu.

 

Sitodruk ma wiele plusów, przede wszystkim w produkcji masowej, która jest konieczna w przypadku producentów markowych samochodów. Z drugiej jednak strony druk cyfrowy to bogactwo oferowane przez nową technologię, zapewniającą większą elastyczność i responsywność.

 

Obecnie sitodruk i druk cyfrowy sprawdzają się najlepiej w tandemie, pozwalając przetwórcom szkła na zmianę formatu według potrzeb, lepsze wykorzystanie powierzchni szyby oraz maksymalizację zysku z inwestycji.

  

 

Yariv Ninyo
Dip-Tech

 

Całość artykułu w wydaniu drukowanym i elektronicznym 

Inne artykuły o podobnej tematyce patrz Serwisy Tematyczne 
Więcej informacji:  Świat Szkła 5/2019
  

 

  • Logo - alu
  • Logo aw
  • Logo - fenzi
  • Logo - glass serwis
  • Logo - lisec
  • Logo - mc diam
  • Logo - polflam
  • Logo - saint gobain
  • Logo termo
  • Logo - swiss
  • Logo - guardian
  • Logo - forel
  • vitrintec wall solutions logo

Copyright © Świat Szkła - Wszelkie prawa zastrzeżone.