Czytaj także -

Aktualne wydanie

2019 07 okladka

 

       7-8/2019

 

20190444Swiat-Szkla-V4B-BANNER-160x600-PLEDG Swiat Szkla Skyscraper 160x600 BAU OK

EDG Swiat Szkla Skyscraper 160x600 BAU OK 

 

facebook12

czytaj newsy Świata Szkła

- więcej szklanej architektury

 

Baztech

Miesięcznik Świat Szkła

indeksowany jest w bazie

czasopism technicznych

 

 

Wydanie Specjalne

 

Fasady przeszklone termika akustyka odpornosc ogniowa 2016

 

okna pasywne 2015a

 

Fotowoltaika w architekturze okladka

 

20140808Przegrody przeciwpozarowe

 

konstrukcje szklane

 

20140533 Konstrukcje przeszklone 2

 

katalog 2018 a

 

banner konferencja 04 2019

 RODO

 LiSEC SS Konfig 480x120

  

VITRUM Swiat Szkla Web

 

ift 480x105px RFT19 engl 

 

 GP19-480x105px

 

 GLASS 480X120

 

Szkło we wnętrzach mieszkalnych
Data dodania: 23.11.07
Szkło we wnętrzach mieszkalnych

Modne wnętrza projektowane we współczesnych budynkach mieszkalnych cechuje znaczący udział szkła w kształtowaniu zarówno przestrzeni mieszkania, jak i jego wykańczania i dekorowania.

 

Kariera szkła jako materiału stosowanego we wnętrzach zwiększa się w miarę postępu osiągnięć technologicznych przemysłu szklarskiego, który odpowiada na ogromne zapotrzebowanie na szkło w nowoczesnej architekturze. Ogromne zróżnicowanie oferty szkła wynika z potrzeby dostosowania cech użytkowych i estetycznych do wszelkich, najbardziej wyrafinowanych koncepcji wystroju wnętrz i kształtowania architektury.

 

Im bogatsza oferta szklanych materiałów tym ciekawsze pomysły na ich wkomponowanie w nasze otoczenie, jako że szkło nie ma sobie równych pod względem perfekcyjnego wyglądu i innych walorów estetycznych.



 Szkło w każdym domu
     Dla omówienia najciekawszych i najnowszych typów szkła oferowanego przez przodujących producentów spróbujemy sklasyfikować główne formy jego zastosowania we wnętrzach mieszkalnych. Są to:
- fronty mebli kuchennych, stołowych i łazienkowych;
- kabiny prysznicowe, obudowy wanien, umywalki;
- drzwi do szaf wnękowych i garderób;
- lustra i lustrzane okładziny;
- ścianki działowe przesuwne i składane;
- drzwi wewnętrzne i wejściowe;
- blaty stołów, stoliki okolicznościowe, konsolki, etażerki i półki;
- zamknięcia regałów i szaf bibliotecznych;
- świetliki i okna;
- schody wewnętrzne i balustrady;
- szkło wykończeniowe ścian i podłóg;
- szkło oświetleniowe: klosze lamp, żyrandole, sufity podświetlane;
- szkło ozdobne do dekoracji otworów okiennych, drzwi a także jako samodzielnie elementy ozdobne;
- szklane dekory i bewele;
- szkło artystyczne – wazony, misy i inne naczynia ozdobne.



      Każde z tych zastosowań wymaga od szkła odpowiednich cech, nadawanych w procesie produkcji, takich jak: wytrzymałość (zbrojenie), właściwe wykończenie powierzchni (np. powłoki metaliczne lub walcowanie szkła ornamentowego), przezierność, kolorystyka masy szklanej, a także odporność na wysokie temperatury, łatwość zmywania (hydrofobowość), zdolność do tłumienia dźwięków.



     Ważne są również cechy, których szkło nabiera w trakcie obróbki poprodukcyjnej, jak np. podnoszące bezpieczeństwo jego użytkowników – zabezpieczenie antypoślizgowe i antywłamaniowe poprzez hartowanie i laminowanie.



     Obróbka poprodukcyjna podnosi również walory estetyczne szkła poprzez:
- satynowanie (matowienie) uzyskiwane za pomocą piaskowania, trawienia, i powlekania;
- nanoszenie wzorów (sitodruk, trawienie i grawerowanie);
- barwienie powierzchniowe (lakierowanie i emaliowanie);
- lustrzenie



 Przykładowe szkło do zastosowań wnętrzarskich
     W tym miejscu warto prześledzić najnowszą ofertę szkła do wnętrz przodujących producentów.



     Firma AGC Flat Glass Europe proponuje trzy nowe asortymenty szkła:

     MATELUX (fot. 1-4) szkło półprzezroczyste z satynowym wykończeniem, o powierzchni trawionej kwasem. Szkło to produkowane jest w czterech kolorach i trzech stopniach przezierności. Kolorystyka szkła MATELUX barwionego w masie obejmuje odcienie brązu, szarości, zieleni i błękitu.

 

Szkło przeznaczone jest do ścianek działowych, frontów meblowych i otworów okiennych. Satynowane powierzchnie zachowują odporność na plamienie i łatwą zmywalność gdyż w procesie trawienia kwasem struktura szkła ulega jedynie minimalnemu naruszeniu. Kolorystyka, dzięki bardzo subtelnym odcieniom, zachowuje  “szklany” charakter, ułatwiając zestawienia z dowolną barwą wnętrz.



     LACOBEL (fot. 5-7) szkło nieprzezroczyste, malowane jednostronnie farbami, w czternastu standardowych kolorach i dwudziestu trzech kolorach na specjalne zamówienie (powyżej 500 m2). Szkło LACOBEL zachowuje naturalną gładkość powierzchni frontowej (jest błyszczące). Przeznaczone do wnętrz świetnie nadaje się jako wykładzina ścian i wykończenia mebli w pokojach i łazienkach.

 

 

 

 

 

 

  

  


 

       MATELAC (fot. 8-11) szkło to powstaje w wyniku połączenia techniki trawienia kwasem powierzchni satynowanej MATELUX z techniką malowania szkła nieprzezroczystego LACOBEL (trawiona jest jedna powierzchnia tafli, a malowana druga).

 

Piękna gama dostępnych dwunastu kolorów, od czystej bieli do pełnej czerni daje nowe możliwości kształtowania bogatej kolorystyki wnętrz mebli i okładzin ściennych, natomiast delikatna, matowa struktura powierzchni nadaje barwom szlachetnej głębi, dzięki czemu meble i elementy wyposażenia robią wrażenie nowoczesnych i awangardowych. Szkło o pełnych barwach nie było dotąd powszechnie używane, stąd otwierają się zupełnie nowe możliwości dekorowania wnętrz.



W ramach asortymentu szkła MATELAC pojawia się jego odmiana  MATELAC SILVER – jako połączenie ekologicznych luster MIROX z trawioną kwasem, niesrebrzoną stroną lustra.

 

Lustra matowione produkowane są w trzech odcieniach – srebrzystym, srebrzysto - brązowym, srebrzysto – szarym.



Ten typ szkła wspaniale komponuje się z metalem, drewnem czy kamieniem i może być użyty w najbardziej ekskluzywych wnętrzach.

 

Cały w/w asortyment szkieł może być użyty w konstrukcjach wymagających zwiększonego bezpieczeństwa, co uzyskuje się poprzez laminowanie płaszczyzn tylnych folią polipropylenową SAFE, nakładaną na malowaną stronę szkła. Folia w przypadku stłuczenia zatrzymuje odłamki szkła a ponadto zabezpiecza farbę przed zarysowaniem.

 

 

 

    

***
 

     Kolekcja szkieł firmy SAINT-GOBAIN GLASS to nadzwyczaj bogata oferta szkła do wnętrz i architektury. Najnowsze asortymenty szkła podzielone została na dwie grupy: szkła bezbarwne i kolorowe.



      GLAS GALERY VISION – grupuje szkło o różnym stopniu przezierności (Vision Control Factor). Kryterium przezierności w skali 1-10 stosowane wyłącznie przez firmę SAINT-GOBAIN oznacza, że w obrębie poszczególnych wzorów wyrobów można wybrać od całkowicie nieprzeziernych do całkowicie jasnych i przeziernych.



     W tej grupie znajdują się szkła:

     DIAMANT (fot. 12) szkło ekstra-białe, idealnie czyste, jasne i całkowicie przezierne. Nadaje się do wydzielania wnętrz, których wystrój, wyposażenie i kolorystykę chcemy eksponować bez żadnych zniekształceń. Pozostaje efekt elegancji, blasku i świetlistości szklanej przegrody.



     VISION-LITE PLUS to wytwarzane na bazie szkła ekstra białego szkło antyrefleksyjne. Przeznaczone do stosowania w oknach wystawowych i gablotach ekspozycyjnych, całkowicie eliminuje odbicia i odblaski, dzięki czemu eksponowane wyroby możemy oglądać bez żadnych odkształceń i zakłóceń.



     SATINOVO MATE (fot. 15) szkło o powierzchniach matowych ale zarazem jedwabiście gładkich, wytrawiane kwasem. Szkło satynowane idealnie rozprasza światło – nadaje się do frontów mebli i ścianek działowych częściowo zasłaniając wnętrza i do elementów podświetlanych.



     PRIVA-LITE (fot. 13-14) szkło tzw. inteligentne. Dzięki możliwościom systemu regulacji przezierności może zasłaniać lub ukazywać pomieszczenia, które wydzielono przeszklonymi ściankami działowymi z tego typu szkła.


    

    

 

       MASTERGLASS (fot. 16) szkło ornamentowe do zastosowań architektonicznych. Zastosowane ornamenty mają regularne, geometryczne wzory idealnie rozpraszające światło, stanowią materiał nadający się do produkcji okien, mebli, balustrad, drzwi i ścian.

 

Dzięki rastrowym wzorom reliefów znakomicie komponuje się z nowoczesną architekturą.



      DEKORGLASS (fot. 17, 17a) ten rodzaj szkła stanowi bogatą ofertę szkła do wnętrz, poczynając od wzorów tradycyjnych, używanych od dziesiątków lat do szklenia drzwi mieszkaniowych i meblowych, aż po najnowsze wzory takie jak THELA, MARIS czy NEMO, które firma SAINT-GOBAIN przygotowała z myślą o najnowocześniejszych wnętrzach.

 

Wzory te charakteryzują się geometryczną regularnością rowkowania, bądź fakturą tkaninową, dzięki czemu nadają się do konstruowania płaszczyzn czy form przestrzennych o wybitnie geometrycznych prostokreślnych formach.



      SERALIT EVOLUTION szkło hartowane bezołowiowe z sitodrukiem. Szkło zdobione może być w nieograniczonej wręcz gamie wzorów, a jednocześnie zapewnia bezpieczeństwo i wytrzymałość niezbędne w przypadku konstrukcji wielkopłaszczyznowych.

 

 




 

 

 

 

 

      GLAS GALERY Kolor – to grupa szkła kolorowego, barwionego w masie, foliowanego kolorowymi foliami lub powlekanego emaliami barwnymi.

 

Są to:
     STAPID COLOR (fot. 18) szkło laminowane kolorowe, dostępne w szerokiej gamie przeziernych i półprzeziernych odcieni.

 

Stosowanie tak barwionych szkieł daje ciekawe efekty we wnętrzach, w których barwa szklanych elementów staje się efektownym sposobem aranżacji i dekoracji. Przeznaczone jest do tworzenia przeszklonych ścianek, szklanych drzwi, świetlików, podwieszanych sufitów, balustrad, stopni schodów itp.



      SATINOVO MATE (fot. 19) szkło trawione kwasem, barwione.

 

Ten typ szkieł, barwionych w masie w czterech delikatnych kolorach: brąz, zieleń, szarość i róż, ma zastosowanie przy wydzielaniu wnętrz poprzez kolorowe szklane ekrany komponujące się z wystrojem pomieszczenia, gdy chcemy zasłonić je przed zaglądaniem osób postronnych, a jednocześnie wpuścić dodatkowe światło.

 


      ALTDEUTSCH K (fot. 20) szkło ornamentowe barwione.

 

Ten rodzaj szkła posiada w swojej strukturze pęcherzyki powietrza, w połączeniu z urozmaiconą fakturą przypomina dawne szkło, wytwarzane tradycyjnymi metodami.

 

Dostępne w kolorach brązowym, żółtym i szarym służy do efektownych kompozycji we wnętrzach i w meblarstwie.

 


      PLANILAQUE EVOLUTION (fot. 21) szkło lakierowane o wysokiej trwałości jest to szkło nieprzezierne, lakierowane powłokami wypalanymi, dostępne w dziesięciu kolorach.

 

Szczególnie nadaje się na okładziny ścienne lub obudowy meblowe.

 

Zachowuje połysk wierzchniej warstwy szkła, dzięki czemu kolory uzyskują szczególną głębię.

 



 

 

 

 

 

     MIRALITE KONTRAST (fot. 22-23) szkło srebrzone ornamentowe lub satynowane. Uzyskuje się go srebrząc tylną powierzchnię szkła satynowanego lub grawerowaną powierzchnię szkła ornamentowego.

 

      BALDOSA GRABADA (fot. 24-25) szkło ornamentowe o dużej grubości /12 i 19 mm/. Powierzchnia reliefowa posiada geometryczny, ornamentowy wzór, znakomicie komponujący się w awangardowych wnętrzach.

 

Szkło to przeznaczone jest do konstruowania zabudowy umywalek i wanien, półek, przegród, blatów stołów, blatów kuchennych, lad, podłóg, stopni schodów itp. Przy dużej grubości szkło zachowuje 85% przepuszczalności światła.

 

    

    

      MIRALITE EVOLUTION (fot. 26-27) lustra ekologiczne (bez stosowania miedzi i ołowiu w procesie produkcyjnym) przeznaczone są do wystroju wnętrz jako lustra oprawione bądź nie, pokrycia ścian, drzwi, kolumn, na elementy meblowe – stoły, drzwi szaf ściennych i regałów, szyldy. Kolorystyka luster przewiduje szkło bezbarwne, brązowe, szare, zielone i różowe.


     MIRALITE EVOLUTION SAFE lustra bezpieczne uzyskiwane przez naklejenie folii zabezpieczającej. Mogą być stosowane bez naklejania jako drzwi w szafach i okładziny ścienne.



     Ten przegląd wybranych typów szkieł przeznaczonych do wystroju wnętrz mieszkalnych uświadamia nam, jakie bogactwo możliwości estetycznych i użytkowych posiadają wytwarzane współcześnie szkła. Oferta przytoczona powyżej to szkło wytwarzane metodami fabrycznymi o ustalonej technologii.



Wzornictwo i kolorystyka tych materiałów wydaje się spełniać wszelkie oczekiwania odbiorców.



A przecież warto przyjrzeć się szkłu wytwarzanemu metodami rzemieślniczymi, jako szkło unikatowe – artystyczne, projektowane i wykonywane na indywidualne zamówienia prywatnych inwestorów, aby przekonać się o nieograniczonym wręcz bogactwie form i zastosowań szkła jako jednego z najmodniejszych materiałów stosowanych we współczesnej architekturze wnętrz.



Szkło ozdobne i artystyczne
     Niezależnie od bogatej i wszechstronnej oferty szkła przeznaczonego do dekoracji wnętrz i mebli istnieje zapotrzebowanie na dekorowanie wnętrz różnorodnymi kompozycjami ze szkła ozdobnego, przeznaczonego do tworzenia unikatowych form dekoracyjnych.

 

Należą do nich przede wszystkim witraże, tradycyjnie wytwarzane ze szkła opalowego barwnego, przycinanego i  oprawionego w profile ołowiane według projektowanych przez artystów kompozycji, a dziś tworzone również przy użyciu nowych technologii.



Należą do nich metody naklejania wycinanych barwnych szkieł na przeźroczystą szybę, a następnie otaczanych samoprzylepną taśmą metalizowaną, przypominającą profile  ołowiane, a także kompozycje uzyskiwane przez naklejanie barwnych folii, czy wreszcie nanoszenie wzorów witrażowych na szyby za pomocą barwionych żywic syntetycznych.

 

Te ostatnie metody, mniej szlachetne, upowszechniają się dzięki propagowaniu ich wśród amatorów za pomocą poradników zawierających wskazówki dotyczące sposobów wytwarzania oraz wzorów kompozycji witrażowych, łatwych do skopiowania.

 

Dzięki modzie na kopiowanie klasycznych wzorów, rozwinęła się spora liczba firm wytwarzających witraże i lampy wg wzorów sławnego projektanta Tiffany’ego, który pod koniec XIX wieku opatentował i upowszechnił w Nowym Jorku nową technologię produkcji szkła witrażowego oraz słynne na całym świecie witraże i lampy, które wytwarzał w swoim studio projektowym.

 

Ta wspaniała metoda to szkło witrażowe tzw. opalowe a więc nieprzezierne przepuszczające światło, które uzyskuje  się metodą walcowania na gorąco masy szklanej barwionej tlenkami metali w postaci proszków, dosypywanych nierównomiernie w celu uzyskania charakterystycznych smug koloru w szkle o mlecznym zabarwieniu masy.

 

Tak uzyskana charakterystyczna nieprzezierność szczególnie ważna jest w kloszach lamp. Drugim patentem Tiffany’ego był sposób łączenia wycinanych wg wzorów szkiełek za pomocą oklejania krawędzi taśmą miedzianą, umożliwiającą następnie łączenie ich za pomocą lutu cynowego w całość kompozycji. Do tego należy dodać piękne kompozycje witraży i abażurów lamp, które sam projektował a następnie rozwinął ich produkcję w swoim nowojorskim studio

     Pracownie lamp i witraży mają wiele zamówień ze strony zamożnych klientów, którzy coraz częściej sięgają po oryginalne kompozycje z wielobarwnego szkła aby uzyskać niepowtarzalne ozdoby okien, drzwi wejściowych, drzwi do salonów czy ścienne podświetlane szklane obrazy.



     Powrót do tych dekoracji upowszechnił się w postaci małych ozdób witrażowych, powszechnie dostępnych w butikach i galeriach oferujących wyroby do dekoracji wnętrz.


      Kolejnym asortymentem szkła ozdobnego są tzw. bewele – gotowe, fantazyjnie wycinane szkła o głęboko fazowanych krawędziach, dające wrażenie kryształów. Te elementy, dawniej łączone – jak w witrażach – profilami metalowymi, dziś naklejane są klejami do szkła na gładką szybę, a następnie otaczane profilami metalowymi bądź tworzywami o metalicznym wykończeniu.

 

W ten sposób powstają atrakcyjne, ozdobne ornamenty, rozety czy inne kompozycje geometryczne, jednobarwne bądź wielobarwne. Stosowane są one przede wszystkim do zdobienia przeszkleń drzwi i naświetli w wejściach do budynków a także w drzwiach mieszkań oraz drzwiczkach stylowych mebli.



     Najnowszą techniką uzyskiwania barwnych kompozycji szklanych jest tzw. fusing.  Jest to metoda stapiania w specjalnych piecach elektrycznych nakładanych warstwowo szkieł w celu uzyskania wielobarwnych i fakturalnych kompozycji. Mogą być one wzbogacone dodatkowo poprzez posypywanie barwnikami do szkła, które następnie wraz z masą szklaną rozlewają się tworząc barwne plamy. Ponadto można zatapiać w szkle ozdoby z metali i materiałów ceramicznych.

 

Szkło stapiane warstwowo metodą fusingu może służyć do wytwarzania zarówno szklanych dekorów (płytek) do stosowania jako elementy kompozycji okładzin ściennych, jako wypełnienia drzwi mieszkaniowych i drzwiczek meblowych, blatów stolików okolicznościowych itp. Najciekawsze są jednak kompozycje artystów, którzy wykonują ozdobne panneau do dekoracji ścian, podwieszane w przestrzeni wnętrza, a także jako barwne wypełnienie otworów okiennych we wnętrzach paradnych.

 

Jak każda forma artystyczna, elementy wytwarzane metodą fusingu mają niezwykle oryginalne formy. Mogą to być kompozycje monochromatyczne (jednobarwne), reliefowe o płytszym lub głębszym reliefie, a także  kompozycje o ogromnym zróżnicowaniu barw.

 

Są tym piękniejsze, że – jak zawsze w przypadku materii szklanej – po podświetleniu uzyskują dodatkową głębię koloru i niezrównaną świetlistość.



     Ostatnio upowszechnia się na naszym rynku nowość – szklane dekory w postaci małych, wielobarwnych płytek uzyskanych również poprzez fusing, jednak o powtarzalnym, a więc powielanym wzornictwie. Wdzięczne te formy nadają się do zdobienia, poprzez naklejanie na duże płaszczyzny szkła, ale mogą być również łączone z elementami ceramicznymi czy kamiennymi okładzin ściennych lub podłogowych. Cechuje je piękna kolorystyka pogłębiona i podświetlona dzięki przezierności szkła.  

 

 

     
   
   
   
   

 

 Przykłady zastosowań
     Zajrzyjmy do modnego apartamentu w eleganckim budynku wielorodzinnym Prowadzi nas do wnętrz mieszkalnych podświetlona szklana ścieżka, szczelina w posadzce przykryta grubym hartowanym szkłem. Wnętrze apartamentu otwiera hall z wbudowanym, ogromnym, na całą ścianę lustrem (fot. 44), które podwaja przestrzeń i ukazuje wejścia z widocznymi fragmentami pomieszczeń toalety i łazienki.

 

Toaletę zaprojektowano jako wnętrze płomienno-czerwonej barwy, uzyskanej dzięki zastosowaniu okładzin za szkła emaliowanego, kontrastującego z bielą umywalki, wc i chromowanymi bateriami.

 

W salonie o minimalistycznym wystroju szkło pojawia się w postaci ekranu ze szkła satynowanego, pomiędzy reliefowymi konstrukcjami regałów zagłębionych w ścianach, podświetlonego reflektorkami punktowymi z rampy umieszczonej w suficie oraz w postaci prostopadłościennego klosza lampy stojącej z białego, mlecznego szkła, stanowiącego geometryczną formę towarzyszącą meblom wypoczynkowym.

 

Z kolei aneks z kominkiem i kinem domowym (fot. 48) zdobi regał wbudowany w ścienną wnękę, przymykany dwoma skrzydłami drzwi całoszklanych ze szkła hartowanego satynowanego, rozsuwanymi na boki w prowadnicach umieszczonych na podłodze i suficie. W kuchni pojawia się centralna kompozycja stołu jadalnego o szklanym blacie położonym na konstrukcji stalowej,  wykończonej drewnem.

 

Stół przystawiony jest do szklanego ekranu separacyjnego, za którym umieszczono wyspowy element zabudowy kuchni (fot. 46), z nadwieszonym nad nią centralnym wyciągiem nadkuchennym.



     Kolejne wnętrze to apartament z przestronnym salonem, z aneksem jadalnym i zestawem mebli wypoczynkowych. Aneks jadalny tworzą: całoszklany bufet i stół zaopatrzony w szklany blat bez profili, wsparty punktowo na ramowej konstrukcji nóg wykonanych z blachy aluminiowej satynowanej. Szklany bufet uniesiony jest na metalowych nóżkach, jego obudowę i półki wewnętrzne wykonano z satynowanego szkła z widocznymi metalowymi zawiasami drzwiczek. Bufet jest podświetlony od środka.

 

Meble wypoczynkowe – sofy i fotele o bogatych, miękkich kształtach otaczają stół–ławę, przykrytą całkowicie przejrzystym szklanym blatem, również wspartym na metalowej konstrukcji ramowej. Kolejnym elementem wystroju wnętrza jest wnęka regału zamknięta dwoma skrzydłami drzwi bezprofilowych ze szkła hartowanego, satynowanego

 

Podobnie jak bufet, we wnętrzu  zagospodarowanego szklanymi, podświetlanymi półkami. Obok regału, pionowy element zabudowy z pełnych płyt ma we frontowej ściance pionowy otwór, oszklony mleczną szybą i podświetlony, stanowiący dodatkowy element oświetlenia wnętrza.

 

Mimo surowej szklano-metalowej konstrukcji elementów meblowych nastrój wnętrze uzyskuje dzięki miękkiemu, rozproszonemu światłu przesączającemu się przez satynowane szklane obudowy mebli. Łazienka w apartamencie zaprojektowana jest również z maksymalnym zastosowaniem szkła. Całość wnętrza łazienki wykończono szkłem stanowiącym okładziny ścian wokół wanny, umywalki i prysznica, w dwóch kontrastowych barwach: zieleni i głębokiego brązu.

 

Ścianki osłaniające wannę i prysznic wykonano ze szkła hartowanego przejrzystego. Wolnostojąca szafka łazienkowa na kosmetyki i środki myjące wykonana została ze szkła satynowanego, półprzezroczystego, podobnie jak mała szafka wbudowana w ścianę z podświetlleniem.

 

Szklaną umywalkę z blatem i dolną półką zdobi ekran z zielonego szkła, nad którym umieszczono lustro bez ram. Całość aranżacji łazienki, dzięki konsekwentnie zakomponowanym szklanym elementom wykończenia i wyposażenia, tworzy nastrój szczególnej czystości i perfekcji. Potęguje go zestawienie lśniących i matowych a także barwnych szkieł i refleksów światła sączącego się z podwieszanego sufitu z maleńkimi, halogenowymi żarówkami, oraz rampy oświetleniowej przerzuconej nad lustrem. Opisany przykład apartamentów, a zwłaszcza łazienki, zdobionej i wyposażonej szklanymi elementami wystroju, są przykładem najnowszych trendów w architekturze wnętrz.



     Firma ASTEC prezentuje minimalistyczne wnętrze z jadalnią oddzieloną od pokoju dziennego jednoskrzydłowymi drzwiami z ogromnej tafli  szkła barwionego na biało. Szkło półprzezierne pozostaje błyszczące, co podkreśla i wyróżnia dużą płaszczyznę szkła na tle śnieżnobiałej ściany. Szklane drzwi, przesłaniające otwór wielkości dużych drzwi dwuskrzydłowych, przesuwane są dzięki rolkowym uchwytom podwieszonym na rurowej prowadnicy mocowanej do ściany nad otworem.

 

Ukazanie stalowej konstrukcji w sposób zamierzony koresponduje z innymi metalowymi elementami wnętrza takimi jak stolikpomocnik z giętych rurek stalowych ze szklanym blatem, lampą nad stołem, czy wreszcie karniszem do białych zasłon okiennych. Karnisz wykonano z rozpiętej na wspornikowych uchwytach linki stalowej. Kontrastującym ze szkłem i metalem elementem wystroju wnętrza jest masywny, drewniany stół z barwnego, egzotycznego drewna.

 

Okryte białymi pokrowcami fotele na metalowych nóżkach, eksponują się dobrze na lśniącej podłodze wyłożonej polerowanymi płytami z jasnego kamienia. Ta kamienna posadzka znakomicie podkreśla równie idealna, lśniącą płaszczyznę szklanych drzwi. To przykład awangardowego wystroju wnętrza, dla wyrafinowanych odbiorców, w którym uroda szkła została wykorzystana po mistrzowsku!



 Szkło oświetleniowe
     Ostatnie lata przyniosły w Polsce ogromny rozwój przemysłu opraw oświetleniowych. Branża oświetleniowa przeżywa rozkwit w związku z postępem technik świetlnych. Głównym motorem postępu w tej dziedzinie była potrzeba rozwiązania zagadnień oszczędności energii elektrycznej a także poszukiwania nowych rozwiązań funkcjonalnych dotyczących sposobów użytkowania światła w nowoczesnej architekturze.

 

Jednym obszarem produkcji jest tzw. oświetlenie funkcjonalne – wszelkiego typu reflektorki, rampy oświetleniowe, podwieszane sufity z oświetleniem punktowym w otworach, z wykorzystaniem żarówek halogenowych, neonowych, diodowych itp. Drugi nurt to oświetlenie ozdobne w postaci lamp wnętrzowych wiszących, wolnostojących, podsufitowych i kinkietów ściennych, które stanowią niezmiernie ważny element zdobienia i aranżacji wnętrz. Ten typ oświetlenia opiera się na konstruowaniu lamp z ozdobnymi szklanymi kloszami i to jest ważny asortyment produkcji przemysłu szklarskiego.


      Poczynając od produkcji szkła do lamp w rodzimych hutach, które, obok nowoczesnych, wytwarzają stylowe klosze w oparciu o stare formy, aż do zastosowania szkła importowanego, w tym przede wszystkim z Włoch. To właśnie włoscy projektanci w ostatnich dziesięcioleciach wywarli największy wpływ na wzornictwo lamp, szczególnie dzięki wygenerowaniu nowoczesnych form wpisanych w stylistykę najnowszych trendów w architekturze wnętrz.



     Przyjrzyjmy się pięknej kolekcji lamp polskiej firmy FALCO, która znakomicie prezentuje nowe trendy oświetlenia mieszkaniowego. Kolekcja FALCO opiera się na zastosowaniu starannie dobranych  podstawowych form szklanych kloszy i postumentów, które następnie są różnicowane dzięki niezliczonym wybarwieniom i dekoracjom szkła, tworząc szeroki asortyment lamp, umożliwiający zastosowanie ich w każdym wnętrzu – zarówno stylowym jak i nowoczesnym.

 

Gama barw, klosze białe i przezroczyste a także znakomicie opracowane, lekkie, precyzyjne konstrukcje podstaw lamp wolnostojących, cienkie linki i przezroczyste kable lamp wiszących, decydują o wysokich walorach estetycznych i użytkowych proponowanych form oświetlenia. Szczególnie ważna jest cecha zestawialności tak zaprojektowanych lamp z każdym rodzajem wystroju wnętrz i i ich funkcjonalność – bowiem proponowany asortyment lamp spełnia wszelkie potrzeby oświetlenia wnętrz mieszkalnych. Prezentowana kolekcja uświadamia, jak pięknym elementem formalnym wnętrza mogą być lampy. Szkło w ich tworzeniu ma zasadnicze znaczenie i, podobnie jak w innych zastosowaniach, ujawnia swoje piękno i użyteczność.

 

 

 
 
   
   
   
   
 
 
 
 

 

Drzwi 

     Zastosowaniu szkła we wnętrzach musi towarzyszyć równie bogata oferta okuć, zamków i uchwytów a także profili konstrukcyjnych, prowadnic i innych elementów

umożliwiających montaż i użytkowanie szkła. Bez tych akcesoriów nie mogą powstać okna czy drzwi.


     Drzwi są jednym z podstawowych asortymentów wyrobów dla wnętrz mieszkalnych z zastosowaniem przeszkleń. Potrzeba wprowadzenia do wnętrza mieszkania jak największej ilości światła dziennego istnieje od dawna. Zawsze też drzwi mieszkaniowe były w jakiś sposób szklone, np. szkłami ornamentowymi – fakturalnymi, które wprawiano w drewniane szprosy w postaci mniejszych bądź większych szybek.

 

Bardziej ekskluzywne, stylowe wnętrza wyposażano w drzwi szklone kryształowymi szybami o skośnie, głęboko zachodzących fazowanych krawędziach. Do tego sposobu szklenia dołączają bewele – gotowe kryształowe formy oprawiane w metalowe szprosy w celu uzyskania ozdobnych ornamentów. Popularne też były szyby witrażowe i to zarówno dekorowane elementami wielobarwnych szkieł, jak i często stosowane witraże monochromatyczne – jednobarwne.


     Te stylowe rozwiązania wracają we współczesnych domach dzięki modzie na klasyczne wzory zestawiane ze współczesną architekturą Ale bardziej charakterystyczne dla współczesności są nowe rozwiązania projektowe drzwi w mieszkaniach. Tak więc nowość stanowią systemy okuć

umożliwiających montaż i użytkowanie drzwi całoszklanych przesuwnych, należą do nich drzwi mocowane w prowadnicach suficie i podłodze. Takie wysokie szklane skrzydła mogą przesuwane na boczną ścianę lub – jak w przypadku frontów do szaf wnękowych i garderób – przy rozsuwaniu zachodzące na siebie.

 

Stosunkowo prosta w montażu forma drzwi przesuwnych wymaga jednak szkła hartowanego bądź zbrojonego foliami, aby zabezpieczyć je przed rozbiciem. Drzwi przesuwne mogą być ujęte w ramowe konstrukcje z drewna, profili metalowych ale także z tworzyw sztucznych, co konstrukcyjnie jest rozwiązaniem prostszym. Zaletą stosowania szkła jako skrzydeł drzwiowych jest przepuszczalność światła dziennego, a w przypadku szaf dodatkowo możliwość przepuszczania oświetlenia umieszczonego w ich wnętrzu.

     Chociaż częściej niż całoszklane spotykane są drzwi ujęte w ramy drewniane, to

jednak szklone na całą wysokość przy zastosowaniu szkła satynowanego, bądź szyb ze szkła ornamentowego, zbrojonego i zdobionego dekoracjami malowanymi, trawionymi lub nanoszonymi metodą sitodruku nic nie zatracają z walorów „szklanych drzwi”. Możliwości zdobienia szkła są wręcz nieograniczone, dlatego szklenia drzwi mogą być dostosowane do wszelkich wymagań i upodobań klientów, a co najważniejsze, świetnie uzupełniają stylistykę i kolorystykę wnętrz.


     Najnowszy trend stanowią jednak drzwi całoszklane. Montuje się je dzięki specjalistycznym zawiasom i klamkom, na metalowych futrynach ze względu na ciężar dużych płaszczyzn grubego szkła hartowanego. Upowszechniają się one coraz bardziej, dzięki obniżającym się kosztom wytwarzania i rosnącym dochodom obywateli. Drzwi całoszklane aktualny szczyt możliwości realizacyjnych uzyskują poprzez zdobienie ich tafli metodą fusingu (stapianie szkieł w różnej postaci i kolorystyce), która umożliwia powstanie niepowtarzalnego wzoru, łączącego w sobie walory estetyczne przenikającego i odbijanego światła, jak w witrażu oraz światłocieni faktury, jak w płaskorzeźbie. Zdobiona w ten sposób może być cała tafla drzwi, jak też mniejsze fragmenty szkła, które zostaną na taflę drzwi naklejone.

 

     Jedną z większych funkcjonalnoestetycznych zalet jest możliwość występowania w jednej konstrukcji całoszklanych drzwi i ścianki. Taka kompleksowa przegroda dzieli pomieszczenie bez tworzenia zbędnych barier wizualnych.


     Wnętrza prezentowane przez firmę LIGHT & HARMONIE to doskonałe przykłady realizacji w najdrobniejszych szczegółach zharmonizowanych z wystrojem wnętrz, w których zastosowano szklane przegrody.


     Model DAHEIM (fot. 85) to ścianka działowa pomiędzy jadalnią a salonem podzielona na segmenty z dwuskrzydłowymi, rozsuwanymi drzwiami. Boczne, nieruchome części ścianki obudowane profilami z jasnego drewna, takiego jak podłoga, są podzielone poziomymi szprosami i przykryte w dolnej części drewnianymi płycinami. Umieszczone między nimi dwa skrzydła rozsuwanych drzwi wyróżniają się brakiem podziałów – ujęte jedynie w obramowanie listwami, wieńczy szersza listwa podsufitowa – gzyms kryjący prowadnice dla drzwi.

 

 

Ścianka dzieli 

 wnętrza o różnych funkcjach, jednak łączy je jednolita koncepcja kolorystyczna, oraz charakter o wspólnej dla całej rodziny strefy mieszkań. W każdej chwili, po rozsunięciu drzwi uzyskujemy wspólną przestrzeń dającą komfort otwartego, przestronnego wnętrza pozwalającego na przebywanie w nim wielu osób np. podczas uroczystości i spotkań towarzyskich. Z kolei w codziennym użytkowaniu podział zamkniętą ścianką, pozwala na odseparowanie jadalni, w której może przebywać kilka osób, części wypoczynkowej z telewizorem i kinem domowym, nie zakłócając percepcji osobom chcącym oglądać TV lub słuchać muzyki. 
 

     Wnętrze ENTERTAINMENT (fot. 86) to przykład podziału salonu na dwie strefy ścianką działową wypełnioną od sufitu do podłogi szkłem bezprofilowym delikatnie barwionym i satynowanym. Rozsunięcie centralnie umieszczonych skrzydeł drzwi, również bezprofilowych, tworzy oryginalny efekt nakładania się i sumowania barwy poszczególnych tafli szkła , tworząc dodatkowy, barwny element wystroju wnętrza. Dla dodatkowego wzmocnienia efektu za szklaną przegrodą umieszczono górne reflektorki, podświetlające szklane tafle wzmacniając ich dekoracyjną funkcję w salonie. Wnętrze ze ścianką FERRERA (fot. 87) to przykład

jednego skrzydła drzwi całoszklanych wydzielających wnętrze kuchni połączonej z jadalnią od reszty mieszkania. Skrzydło drzwi podwieszone jest przy pomocy uchwytów z rolkami na pręcie stalowym przeprowadzonym przez otwór drzwiowy i boczną ścianę pomieszczenia pozwalając na przesuwanie drzwi na bok. Drzwi ze szkła całkowicie przeziernego ozdobione pionowym szlaczkiem naklejonych na nie białych dekorów co zabezpiecza przed nieuważnym zderzeniem się z zamkniętymi szklanymi drzwiami.
     Kolejne wnętrze podzielone rozsuwanymi drzwiami FLAIR (fot. 88) pozwala na oddzielenie jadalni z dużym oknem od ciemniejszej, głębiej położonej części pokoju wypoczynkowego. Otwór drzwi i umieszczoną nad nimi prowadnicę dla skrzydeł drzwiowych rozsuwanych wykończono barwnymi listwami w kolorze starego złota, zharmonizowanymi z umieszczonymi na szklanych lekko satynowanych

drzwiach dekorami w postaci pionowych rzędów barwnych kwadracików. Te rozsuwane drzwi mają za zadanie doświetlenie części wypoczynkowej salonu światłem dziennym przenikającym z jadalni.

 

Część jadalni od części wypoczynkowej (fot. 89) oddziela całoszklana ścianka działowa, czterosegmentowa, rozsuwana, wykonana ze szkła białego, satynowanego, nieprzeziernego. Założeniem projektanta było całkowite odseparowanie obu pomieszczeń, bowiem każde z nich oświetlają duże okna. Natomiast w sytuacji potrzeby otwarcia i połączenia wnętrz w jednoprzestrzenny salon, szklane segmenty rozsuwa się i chowa w bocznych obudowach.


     Model RUHE (fot. 90) to przykład drzwi dwuskrzydłowych pomiędzy dwoma niezależnymi pokojami – jadalnią i pokojem wypoczynkowym, których funkcja, poza wygodnym przejściem polega na wizualnym połączeniu fragmentów obu wnętrz, wyróżniających się ujednoliconą koncepcją kolorystyczną, a także identycznymi elementami konstrukcji drewnianych zarówno krzeseł i regałów w jadalni jak i elementów ścianki meblowej w pokoju wypoczynkowym. W efekcie, dla podkreślenia jedności wystroju obu wnętrz, drzwi  ujęto w profile z tego samego, ciemnego drewna i tym samym uczyniono z nich równoprawny element dekoracji wnętrza. Tym bardziej, że duże płaszczyzny szkleń w obramowaniu bardzo cienkich, finezyjnych profili mają wybitnie ozdobny charakter.

 

Podobnie w mieszkaniu gdzie zastosowano drzwi rozsuwane TALINIA – ich funkcja, poza oczywistym przejściem z pokoju do pokoju, jest wybitnie dekoracyjna. Szklane bezprofilowe skrzydła drzwiowe ze szkła przeziernego, ozdobiono swobodnymi, malarskimi smugami barwnymi naniesionymi na powierzchnię szkła. Tak ozdobione drzwi stanowią rodzaj dekoracji ściennej, uzupełniającej nowoczesny, minimalistyczny wystrój wnętrza.


     Drzwi METALLICA (fot. 91) to całoszklane drzwi pojedyncze o standardowych wymiarach, które charakteryzuje użycie szkła całkowicie przeziernego, ozdobionego bardzo delikatną, wręcz punktową dekoracją małymi elementami naklejonych dekorów. Zharmonizowanie tych drzwi z wnętrzem polega na umieszczeniu ich w białej ościeżnicy, pięknie komponującej się na tle żółtej ściany z białymi regałami ustawionymi obok.

 

 

    
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   

 
Ewa Mickiewicz


więcej informacji:  Szkło we wnętrzach 10/2007
 

inne artykuły tego autora:

- Szkło a ścianki działowe w mieszkaniu , Ewa Mickiewicz, Świat Szkła 12/2009

- Witryny, regały, półki , Ewa Mickiewicz, Świat Szkła 5/2009

- Stoły, stoliki, stoliczki , Ewa Mickiewicz, Świat Szkła 4/2009  

- Fusing - inny wymiar szkła dekoracyjnego , Ewa Mickiewicz, Świat Szkła - Wydania Specjalne/Szkło zdobione

- Trudne rozwiązanie , Ewa Mickiewicz, Świat Szkła - Wydania Specjalne/Szklane inspiracje

- Kuchenna strefa zmysłów połączonych , Ewa Mickiewicz, Świat Szkła - Wydania Specjalne/Szklane inspiracje 

- Elegancja higieny - umywalki szklane , Ewa Mickiewicz, Świat Szkła - Wydania Specjalne/Szklane inspiracje

- Nie odłączny element wystroju wnętrz , Ewa Mickiewicz, Wydania Specjalne/Szklane inspiracje

- Na szkle, przy szkle i w szkle - szklane meble , Ewa Mickiewicz, Świat Szkła - Wydania Specjalne/Szkło we wnętrzach II

- Szkło we wnętrzach mieszkalnych , Ewa Mickiewicz, Świat Szkła - Wydania Specjalne/Szkło we wnętrzach II

- Lustereczko, powiedz przecie... , Ewa Mickiewicz, Świat Szkła - Wydania Specjalne/Szkło we wnętrzach II

- Fusing – inny wymiar szkła dekoracyjnego , Ewa Mickiewicz, Świat Szkła 7/2008

- Biurowe "otwarcie" , Ewa Mickiewicz, Świat Szkła 4/2008 

- Nowe łazienki , Ewa Mickiewicz, Świat Szkła 3/2008

- Kuchenna strefa zmysłów połączonych , Ewa Mickiewicz, Świat Szkła 2/2008

- Wnętrza biurowe , Ewa Mickiewicz, Świat Szkła 7-8/2007 

- Sklepy i salony firmowe , Ewa Mickiewicz, Świat Szkła 6/2007

- Szklany clubbing , Ewa Mickiewicz, Świat Szkła 5/2007 

- Magia sfery publicznej cz. 2 , Ewa Mickiewicz, Świat Szkła 11/2006

- Magia sfery publicznej cz. 1 , Ewa Mickiewicz, Świat Szkła 10/2006  

 

 

 

 

Czytaj także --

Czytaj także

 

 

01 chik
01 chik