W Europie nie ma dwóch bliźniaczych rynków okien. Różnice klimatyczne, ekonomiczne, architektoniczne, a przede wszystkim kulturowe – wszystko to wyraźnie wpływa na zróżnicowanie trendów zakupowych wśród konsumentów. Jak na tle Europy wypadają Polacy?

 

20161032internorm KF410 A SW

 

Różnice w podejściu do budownictwa i architektury w krajach Starego Kontynentu niosą ze sobą poważne konsekwencje dla producentów stolarki otworowej: Europejczycy gustują w różnych typach okien. Różnice dotyczą zarówno estetyki, jaki i preferowanych rozwiązań technicznych. I tak w Niemczech niezwykle popularna jest stolarka okienna w kolorze szarym, a Wielkiej Brytanii królują szprosy.

 

20161032internorm AT Haiderer amb KF 300 AT 200 i2

 

Różnimy się

Proporcje udziału materiałów budowlanych na poszczególnych rynkach krajowych rzadko korespondują z ogólnym trendami europejskimi. Na północy naszego kontynentu dominują zdecydowanie okna drewniane lub drewniano-aluminiowe, zajmując tam w sumie 90% rynku. Natomiast w południowej części Europy, głównie w państwach basenu Morza Śródziemnego, prym wiedzie aluminium i tworzywo sztuczne. Podczas, gdy w większości krajów okno wykonane z PCV pozycjonowane jest jako produkt relatywnie niedrogi, na Półwyspie Iberyjskim zaliczane jest do grupy towarów luksusowych o najwyższej cenie wśród sprzedawanych okien.

 

20161032internorm AT Haiderer amb KF 300 AT 200 a4 korr

 

W ciągu ostatnich lat okno stało się produktem tworzonym na zamówienie. Producenci stolarki uważnie wsłuchują się potrzeby swoich klientów. Na porządku dziennym oferują im towar dopasowany do indywidualnego charakteru inwestycji. Zróżnicowane są nie tylko preferencje inwestorów w zakresie materiałów, ale także – co zaskakujące – technologii ich wytwarzania czy budowy. Dla przykładu metalowe okno z Półwyspu Iberyjskiego nie przypomina ani technologicznie, ani cenowo metalowego okna wyprodukowanego w Niemczech. Widoczna jest między nimi przede wszystkim znaczna dysproporcja cenowa. Ta zawsze przekłada się na jakość produktu. I tak metalowe okno z Niemiec, owszem jest nieco droższe, ale i solidniejsze od hiszpańskiego.

 

20161032internorm KF410 innen 2016 korr

 

Popularność pasywności

Energooszczędność okien jest jakością, której coraz chętniej poszukują nabywcy w Polsce, Niemczech czy Austrii. Wielu producentów od dawna stara się przygotować swoje okna tak, aby były specjalnie dedykowane budownictwu pasywnemu.

 

Jedną z takich firm jest Internorm – austriacki producent okien i drzwi. Firma posiada produkty energooszczędne i pasywne już od lat 70. XX wieku. Internorm był pierwszym producentem na świecie, który stworzył okno trzyszybowe (Internorm3).

 

– W ostatnich latach świadomość społeczeństwa na temat budownictwa pasywnego znacznie wzrosła. Choć w Polsce gorące dyskusje wokół tego zagadania dopiero się zaczynają, na rynku niemieckim czy austriackim rozwiązania energooszczędne królują już od ponad dziesięciu lat. Zarówno w Niemczech jak i Austrii są one bardzo cenione – mówi Marcin Ksokowski, Dyrektor Zarządzający IFTM Internorm.

 

20161032internorm KF410 A SW

 

Nie dla wszystkich nacji Europy niski współczynnik przenikalności cieplnej okien ma znaczenie. Przykładem niech będą tu Włosi czy Hiszpanie. Śródziemnomorski klimat nie sprzyja sprzedaży produktów energooszczędnych. Dużo wyższe niż w Europie Środkowej temperatury, sprawiają, że przeciętny klient salonu stolarki okiennej bardzo rzadko zwraca uwagę na izolacyjność cieplną produktu.

 

Jakie okna wybierają Niemcy i Austriacy?

Każdy rynek stolarki okiennej w Europie charakteryzuje się różnorodnymi trendami kolorystycznymi i materiałowymi. Wśród produktów oferowanych przez Internorm największym zainteresowaniem w Niemczech cieszyło się okno PCV z nakładką aluminiową, pod sygnaturą KF 300. – W Niemczech i Austrii okno to sprzedawało się świetnie. Inżynierowe nie spoczęli jednak na laurach i udoskonalili konstrukcję modelu KF 300. Jego rozwinięciem stało się okno KF 410 – komentuje Marcin Ksokowski z IFTM Internorm.

 

Okienne upodobania Polaków raczej nie są zaskoczeniem: Polacy cenią najbardziej okna wykonane z PVC. To one są poszukiwane przez rodaków znacznie częściej niż okna drewniane, zajmujące pozycję nr 2 czy okna aluminiowe, które wybieramy najrzadziej – Popularność okien PVC w Polsce można przypisać ich stosunkowo niskiej cenie i dobrym parametrom. W ostatnim czasie zauważamy jednak wyraźny wzrost zainteresowania oknami drewniano-aluminiowymi. Te najczęściej znajdują zastosowanie w inwestycjach z segmentu premium – wyjaśnia Marcin Ksokowski, Dyrektor Zarządzający IFTM Internorm.

  • Logo - alu
  • Logo aw
  • Logo - fenzi
  • Logo - glass serwis
  • Logo - lisec
  • Logo - mc diam
  • Logo - polflam
  • Logo - saint gobain
  • Logo termo
  • Logo - swiss
  • Logo - guardian
  • Logo - forel
  • vitrintec wall solutions logo

Copyright © Świat Szkła - Wszelkie prawa zastrzeżone.