Czytaj także -

Aktualne wydanie

2019 07 okladka

 

       7-8/2019

 

20190444Swiat-Szkla-V4B-BANNER-160x600-PLEDG Swiat Szkla Skyscraper 160x600 BAU OK

EDG Swiat Szkla Skyscraper 160x600 BAU OK 

 

facebook12

czytaj newsy Świata Szkła

- więcej szklanej architektury

 

Baztech

Miesięcznik Świat Szkła

indeksowany jest w bazie

czasopism technicznych

 

 

Wydanie Specjalne

 

Fasady przeszklone termika akustyka odpornosc ogniowa 2016

 

okna pasywne 2015a

 

Fotowoltaika w architekturze okladka

 

20140808Przegrody przeciwpozarowe

 

konstrukcje szklane

 

20140533 Konstrukcje przeszklone 2

 

katalog 2018 a

 

banner konferencja 04 2019

 RODO

 LiSEC SS Konfig 480x120

  

VITRUM Swiat Szkla Web

 

ift 480x105px RFT19 engl 

 

 GP19-480x105px

 

 GLASS 480X120

 

Jaką szkołę, jaki zawód wybrać gdy planujesz prace w przemyśle?
Data dodania: 18.04.19

Młodzi ludzie, którzy myślą o pracy w przemyśle powinni mieć świadomość zachodzących w nim dużych zmian. To może pomóc im wybrać odpowiednią szkołęi kierunek kształcenia, w celu zdobycia cennego zawodu. Tym bardziej, że jak pokazują analizy rynku, przedsiębiorcom brakuje wyspecjalizowanej kadry. Rozwiązaniem zarówno dla uczniów, jak i przedsiębiorstw wydaje się być ścisła współpraca biznesu ze szkołami zawodowymi, czego przykładem jest klasa patronacka VELUX.

 

W dobie Przemysłu 4.0, stale zmieniających się technologii i wyposażaniu produkcji w coraz nowocześniejsze maszyny, przedsiębiorstwa przemysłowe na coraz większą skalę poszukują wykwalifikowanych pracowników. Jednocześnie na rynku polskim, jak i zagranicznym można zaobserwować wyraźny niedobór specjalistów. Potwierdzają to choćby ostatnie badania Manpower „Niedobór pracowników 2018”, z których wynika, że 51% polskich pracodawców deklaruje, że ma problemy ze znalezieniem pracowników z niezbędnymi umiejętnościami.

 

Jak czytamy w raporcie – w erze cyfryzacji technologia przekształca dotychczasowy rynek pracy, tworząc nowe stanowiska wymagające nowych umiejętności. W wyniku tego niedobory talentów stają się jeszcze większym problemem niż kiedykolwiek na przestrzeni ostatnich dekad.

 

„Coraz więcej zakładów przemysłowych wdraża rozwiązania unowocześniające linie produkcyjne. Dotyczy to również fabryk Grupy VELUX. To z kolei powoduje, że na rynku pracy poszukiwani są fachowcy, którzy np. potrafią obsługiwać skomplikowane systemy sterowania maszyn przemysłowych. I te potrzeby będą coraz większe” – mówi Robert Purol, dyrektor fabryk VELUX w Gnieźnie.

 

Doskonałą okazją do zaangażowania się we współpracę szkół z firmami otwiera reforma kształcenia zawodowego.„Poza znanymi już pracodawcom praktykami zawodowymi czy zatrudnianiem pracowników młodocianych, pojawia się nowa możliwość - stażu uczniowskiego. W ramach umowy zawieranej przez firmę z uczniem szkoły branżowej lub technikum pracodawca może rozszerzyć treści nauczania o te, które wykraczają poza podstawy programowe, a są charakterystyczne dla konkretnej firmy. Dla potwierdzenia umiejętności zdobywanych w trakcie kształcenia zawodowego ważna jest możliwość zaangażowania się pracodawców w układanie zadań egzaminacyjnych oraz przeprowadzanie samego egzaminu. To zmiana o której już od dawna sygnalizują firmy i organizacje branżowe” – mówi Jakub Gontarek, ekspert departamentu kompetencji Konfederacji Lewiatan.

 

To szansa dla młodych ludzi, którzy wkrótce będą decydować o dalszym kierunku kształcenia. Trzeba tylko dobrze wybrać.

Współpraca biznesu i szkół zawodowych – szansa dla młodych ludzi i przedsiębiorców

Według danych GUS, w roku szkolnym 2017/18 funkcjonowało 1890 techników, w których kształciło się ponad 503 tys. uczniów oraz 1504 branżowych szkół I stopnia (przygotowujących młodzież do określonego zawodu), gdzie uczęszczało ponad 155 tys. uczniów. Od kilku lat widoczny jest wzrost zainteresowania szkolnictwem zawodowym, które powoli zaczyna odbudowywać swój wizerunek, i co wynika również z sytuacji na rynku pracy.

 

Wymagania rynku to duże wyzwania dla szkolnictwa zawodowego. Naprzeciw tej sytuacji wychodzi coraz więcej firm, które podejmują współpracę ze szkołami w zakresie edukacji zawodowej, co okazuje się być korzystne dla wszystkich stron, a przede wszystkim dla uczniów.

 

Przykładem jest choćby utworzenie klasy patronackiej VELUX w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnychw Gnieźnie. Uczniowie mają szansę na rozwój odpowiednich kompetencji, poznanie pracyw nowoczesnym zakładzie produkcyjnym i zdobycie zawodu automatyka cenionego nie tylko na lokalnym rynku pracy.

Współpraca polega na objęciu przez firmę VELUX opieką klasy patronackiej, której uczniowie będą odbywać naukę w zawodzie automatyk. Niedawno rozpoczął się nabór na rok szkolny 2019/2020. Oferta adresowana jest zarówno do absolwentów gimnazjów, jak i szkół podstawowych. Organizatorzy zakładają przyjęcie 15 osób po gimnazjum oraz 15 osób po szkole podstawowej.

 

Według definicji zawodu oraz planów kształcenia - osoby posiadające zawód automatyka charakteryzują się wiedzą z zakresu automatyki, robotyki, pneumatyki oraz hydrauliki siłowej. Znają dobrze maszyny i urządzenia, a także posiadają umiejętności analizy procesów produkcyjnych w celu dobrania metod automatyzacji procesów. Wyróżnia ich wiedza techniczna z zakresu obsługi maszyn a także systemów sterowania, jak również wiedza dotycząca zagadnień utrzymania ruchu.

 

„Objęcie opieką klasy patronackiej to odpowiedź firmy VELUX na potrzebę wsparcia rozwoju szkolnictwa zawodowego w naszym regionie i dostosowania go do potrzeb lokalnego rynku pracy. Współpraca szkoły zawodowej z zakładem produkcyjnym to gwarancja zdobycia wiedzy i cennego doświadczenia, które może pomóc młodym ludziom w sprawnym odnalezieniu się na rynku pracy. Mamy nadzieję, że absolwenci klasy patronackiej w przyszłości zasilą również kadrę wykwalifikowanych pracowników w naszych fabrykach” – mówi Robert Purol, dyrektor fabryk VELUX w Gnieźnie.

 

„Doceniamy chęć współpracy firmy VELUX z naszą szkołą i mamy nadzieję, że będzie ona długofalowa i cenna dla wszystkich jej uczestników. Mam tu szczególnie na myśli uczniów, którzy zyskują możliwość nabycia ważnych umiejętności, w rzeczywistym środowisku pracy. Łączenie teorii z praktyką dostosowaną do wyzwań obecnego rynku pracy to esencja wartościowego kształcenia zawodowego. Zarówno fabryki VELUX jak i nasza szkoła doskonale to rozumieją” – mówi Leszek Kubiak, kierownik szkoleń praktycznych w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w Gnieźnie.

 

Również FUNDACJE VELUX, które od 2003 roku działają w Polsce dostrzegły potrzebę podnoszenia jakości kształcenia zawodowego. W 2018 roku uruchomiły nowy program grantowy dedykowany organizacjom społecznym, szkołom, władzom publicznym czy też lokalnym innowatorom. Program będący odpowiedzią FUNDACJI na potrzeby związane z efektywną edukacją zawodową młodzieży dostosowaną do rynku pracy jest przewidziany na lata 2018-2028, a wnioski można składać w trybie ciągłym.

 










 

Czytaj także --

Czytaj także

 

 

01 chik
01 chik