Technika Bosch ostrzega o wszystkich sytuacjach podczas zautomatyzowanych jazd
Tylko równoległe zastosowanie trzech rodzajów czujników sprawi, że zautomatyzowana jazda będzie na drodze tak bezpieczna, jak to możliwe.

 

Potwierdzają to analizy Bosch, w których programiści zbadali wszystkie przypadki użycia funkcji zautomatyzowanej jazdy – od asystenta jazdy autostradą po w pełni zautomatyzowaną jazdę w mieście. Na przykład, jeśli na skrzyżowaniu do zautomatyzowanego pojazdu zbliża się z dużą prędkością motocykl, to oprócz kamery i radaru pojazd potrzebuje jeszcze lidaru, aby uzyskać niezawodne wykrycie jednośladu.

 

20200101bosch motiv pkw automated 1

 

Bowiem w tym przypadku radar może mieć problem z wykryciem wąskiej budowy motocykla i owiewek z tworzywa sztucznego. Co więcej, kamera może być stale oślepiana ostrym padającym światłem. To pokazuje, że potrzebne są razem radar, kamera i lidar. Te trzy technologie doskonale się uzupełniają i dostarczają wiarygodnych informacji w każdej sytuacji na drodze.

 

Lidar dalekiego zasięgu, radar i kamera
- Harald Kroeger: „Bosch wypełnia lukę w czujnikach i sprawia, że zautomatyzowana jazda staje się realną możliwością”
- Technika Bosch: wszystkie przypadki zastosowania w ramach jazd zautomatyzowanych
- Lidarowy czujnik dalekiego zasięgu Bosch będzie pierwszym rozwiązaniem zastosowanym w motoryzacji
zapisz pobierz udostepnij

 

Lidar niezbędnym elementem zautomatyzowanych jazd
Możemy traktować laser jako trzecie oko: w systemach lidarowych czujnik emituje impulsy światła laserowego. Światło to ulega po drodze rozproszeniu, które jest obserwowane za pomocą czujnika. Na podstawie zmierzonego czasu, jakie światło potrzebuje na odbicie się, czujnik oblicza odległość. Lidar ma bardzo wysoką rozdzielczość przy dużym zasięgu i szerokim polu widzenia.

 

W rezultacie laserowy miernik odległości niezawodnie wykrywa także niemetalowe obiekty z dużej odległości, takie jak kamienie na drodze. Oznacza to, że z odpowiednim wyprzedzeniem można rozpocząć takie manewry jak hamowanie lub skręcanie.

 

Jednocześnie zastosowanie w samochodach lidaru stawia wysokie wymagania jego elementom takim jak detektor i laser – przede wszystkim pod względem odporności na temperaturę i niezawodności działania przez cały okres eksploatacji pojazdu.

 

Dzięki temu, że Bosch podczas opracowywania lidaru może wykorzystywać swoją wiedzę specjalistyczną w zakresie sensoryki i budowy systemów radarowych i kamer, wszystkie te trzy technologie czujników będą do siebie optymalnie pasować.

 

“Bosch wypełnia lukę w czujnikach i sprawia, że zautomatyzowana jazda staje się realną możliwością”

mówi Harald Kroeger, członek zarządu Bosch

 

 

20200101bosch motiv kamera 2

 


Aby bezpieczna, zautomatyzowana jazda stała się rzeczywistością, oprócz kamery i radaru potrzebny jest trzeci rodzaj czujnika. Dlatego Bosch wprowadza do produkcji seryjnej czujniki lidarowe dalekiego zasięgu (wykorzystujące światło lasera do określania odległości) – pierwsze takie przeznaczone do zastosowań w motoryzacji.

 

Ten laserowy miernik odległości jest niezbędny do zautomatyzowanej jazdy samochodów na poziomach od 3 do 5 wg SAE. Nowy czujnik Bosch obejmie zarówno dalekie, jak i bliskie odległości – na autostradach i w mieście. Wykorzystując efekt skali, Bosch chce obniżyć cenę tych zaawansowanych technologicznie rozwiązań i sprawić, aby były dostępne na masową skalę.

 

“Chcemy, aby zautomatyzowana jazda była bezpieczna, wygodna i fascynująca. W ten sposób będziemy w decydujący sposób przyczyniać się do rozwoju mobilności przyszłości”

mówi Harald  Kroeger

 


Lidar dalekiego zasięgu Bosch nie tylko spełni wszystkie wymogi bezpieczeństwa dotyczące zautomatyzowanej jazdy, ale także pozwoli producentom samochodów na skuteczne integrowanie technologii w bardzo szerokiej gamie modeli pojazdów w przyszłości.

 

Sztuczna inteligencja czyni systemy wspomagania jeszcze bezpieczniejszymi
Bosch jest liderem innowacji w dziedzinie czujników do systemów wspomagania kierowcy i zautomatyzowanej jazdy. Firma od wielu lat opracowuje i produkuje miliony czujników ultradźwiękowych, radarów i kamer. W 2019 r. Bosch zwiększył sprzedaż systemów wspomagania kierowcy o 12 procent, do poziomu około 2 miliardów euro.

 

Te systemy wspomagania torują drogę do zautomatyzowanych jazd. Ostatnio inżynierom Bosch udało się wyposażyć stosowane w samochodach kamery w sztuczną inteligencję i tym samym podnieść technikę na nowy poziom zaawansowania. Kamera wykrywa obiekty, dzieli je na kategorie, takie jak pojazdy, piesi lub rowery, oraz mierzy ich przemieszczanie się.

 

W zatłoczonym ruchu miejskim kamera może także szybko i niezawodnie rozpoznawać i klasyfikować częściowo zasłonięte lub przejeżdżające pojazdy, pieszych i rowerzystów. Dzięki temu pojazd może w razie potrzeby uruchomić manewr ostrzegania lub hamowania awaryjnego. Inżynierowie Bosch stale doskonalą technikę radarową.

 

Najnowsza generacja czujników radarowych Bosch może jeszcze lepiej rejestrować otoczenie pojazdu – także przy złej pogodzie lub niedostatecznym oświetleniu. Podstawę tej ulepszonej wydajności stanowią większy zasięg wykrywania, szeroka przysłona i wysoka rozdzielczość kątowa.

 

Bosch na CES 2020:
STOISKO TARGOWE: od wtorku do piątku, 7- 10 stycznia 2020 w Central Hall, stoisko #12401
ŚLEDŹ PROFIL Bosch CES 2020 Highlights na Twitterze: #BoschCES
PANELE Z EKSPERTAMI BOSCH:
środa, 8 stycznia 2020, godz. 10:15 – 11:15 (czasu lokalnego)
Spotkanie na temat „Growth of Apprenticeships for ‘New Collar’ Jobs” z udziałem Charlie Ackermana, Senior Vice President of Human Resources, Las Vegas, South Convention Center

  • Logo - alu
  • Logo aw
  • Logo - fenzi
  • Logo - glass serwis
  • Logo - lisec
  • Logo - mc diam
  • Logo - polflam
  • Logo - saint gobain
  • Logo termo
  • Logo - swiss
  • Logo - guardian
  • Logo - forel
  • vitrintec wall solutions logo

Copyright © Świat Szkła - Wszelkie prawa zastrzeżone.