Zanim rozpocząłem współpracę z O-I, miałem już spore doświadczenie w dziedzinie projektowania szkła, zdobyte w wielu projektach realizowanych dla najbardziej prestiżowych firm z Murano produkujących szkło artystyczne. Wieloletnie doświadczenie w projektowaniu systemów oświetleniowych i lamp, oraz zajęcia z oświetlenia, jakie prowadzę na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego Politechniki w Mediolanie, pozwoliły mi zrozumieć naturę przemysłowej produkcji szkła. W projektach architektonicznych lubię wykorzystywać ten materiał, gdyż jest on bardzo wszechstronny i daje możliwości uzyskania efektów dekoracyjnych dzięki przejrzystości, głębi i grubości, refleksom i jasności.

Toteż gdy O-I poprosiło mnie, bym zaprojektował stoisko na targi w 2009 r., wszystkie te elementy posiadanej wiedzy i doświadczenia pojawiły się od razu w mojej głowie, szybko jednak zdałem sobie sprawę, że potrzebowałem nowego podejścia do projektu, by móc dobrze przekazać wartość szkła i opakowań szklanych.

Każdy z członków mojego zespołu posiada konkretną wiedzę i umiejętności zawodowe. Zacząłem się zastanawiać, jakie rozwiązanie mogłoby jednocześnie przekazywać cztery zidentyfikowane przez nas idee: smaku, wszechstronności, bezpieczeństwa i środowiska naturalnego.

Przekazaliśmy te idee za pomocą trzech środków: architektury, wzornictwa i grafiki. Zaprojektowaliśmy stoisko jako platformę komunikacji i wymiany komunikatów dotyczących szkła. Jest ważne, by dla odwiedzających było to osobiste, wesołe i przyjemne doświadczenie. Za pomocą zmysłów można przywrócić wspomnienia i wrażenia z dawnych czasów, które są w stanie zakwestionować nasze uprzedzenia i dawne sposoby myślenia oraz otworzyć nasze umysły na nowe perspektywy.

Architektura stoiska
Stoisko to projekt architektoniczny, z przestrzenią przeznaczoną do konkretnych funkcji.

Największą część stoiska przeznaczyliśmy na zachęcający do odwiedzenia, ale nieco inny hol powitalny. Znakiem identyfikacyjnym jest logo O-I (2 m wysokości), wydrukowane na tylnej ścianie stoiska, zaś pozostałe trzy strony to przestrzeń otwarta, dzięki czemu logo i inne elementy stoiska można zauważyć z dużej odległości.

Tylna ściana została podświetlona – przezroczyste, ciepłe światło podkreśla znak O-I. Po obu stronach tylnej ściany znajdowały się dwa pomieszczenia – salon i prawdziwa kuchnia. Gotowanie odgrywa ważną rolę w tym projekcie. Szkło to materiał inercyjny, a jego wyjątkowa zdolność do zachowywania autentycznego smaku żywności pełni ważną rolę w tworzeniu całkowitego sposobu postrzegania tego materiału. Odwiedzający mieli okazję do spróbowania żywności w szklanych pojemnikach i ponownego odkrycia i rozsmakowania się w subtelnych odcieniach smaków i aromatów.

Dwie strony stoiska zostały potraktowane jak klomby ogrodowe. Znajdowała się tam zielona łąka, gdzie z zielonych butelek wyrastały kwiaty – aranżacja ta miała podkreślać silne więzi pomiędzy naturalnymi właściwościami szkła a środowiskiem naturalnym. Dwie połacie zielonej trawy to komfortowe miejsca do siedzenia, gdzie odwiedzający mogli spróbować naturalnego jedzenia i napojów, porozmawiać lub po prostu odpocząć.

Wzornictwo stoiska
Stoisko zostało wyposażone i udekorowane elementami wzorniczymi opracowanymi przez nas dla O-I, ale które w przyszłości mogłyby stać się elementami mebli zdobiących wnętrza domów, biur i innych przestrzeni komercyjnych.

Nad przestrzenią dominował imponujący żyrandol. To owalne źródło światła ma rozmiary 7 x 4,5 m i zostało wykonane z 1686 jasnoniebieskich butelek, które zawieszono tak, by tworzyły falistą strukturę, co ma dać światłu efekt przypominający wiatr. Żyrandol otaczała biała obwódka wypełniona światłem. Żyrandol przypominał nam o tym, że szklane butelki mogą być tak lekkie, jak jasne niebo w wiosenny dzień – szkło stanowi nieodrodną część natury.

Drugim elementem projektu jest tylna ściana, na której znajdowały się półki na książki. Półki były wykonane ze szkła wzmocnionego cienką, metalową strukturą. Zbudowane były w dużej skali – 10 m długości i 4 m wysokości. Znajdowało się na nich 6840 butelek we wszystkich kolorach tęczy: szmaragdowa zieleń, błękit, jasny błękit, stonowana biel, flint, zgniła zieleń i ciemna zieleń. Butelki na półkach pochodzą ze standardowego asortymentu O-I. Te modele, produkowane od wielu lat, stanowią istotną część historii firmy. Ten element stoiska miał pokazać wartość owych standardowych wzorów i dostępność mocnych, przyciągających wzrok kolorów.

Wzdłuż tylnej ściany umieściliśmy biurko wielozadaniowe, którego przednia część miała lustrzaną powierzchnię z graficznymi elementami zgodnymi z pozostałymi wzorami na stoisku.

Stworzyliśmy pięć innowacyjnych stolików, które miały wyrażać piękno szkła. Cztery stoliki miały kształt prostokąta o wymiarach 180 x 80 cm, z podstawą z czterech płyt szkła, które otwierają jak strony książki – tak że pozioma płyta pozostaje na miejscu i tworzy wolną przestrzeń o zaokrąglonych rogach.

Każdy ze stolików miał przekazywać komunikaty dotyczące szkła, z kolorami oznaczającymi poszczególne obszary tematyczne:
- biały dla smaku
- żółty dla wszechstronności
- niebieski dla bezpieczeństwa
- zielony dla środowiska

Moglibyśmy powiedzieć „przeczytajcie tekst na stolikach” i wyświetlane komunikaty, ale chcieliśmy także, by ludzie mogli wykorzystywać stoliki tak, jak chcą: lekka i elegancka struktura jest także bardzo funkcjonalna, gdyż szkło jest w stanie znieść duże obciążenie.

Piąty stolik jest okrągły i – podobnie jak pozostałe – zawierał cztery płyty otwierające się jak strony książki i zawierające komunikaty. Stolik ten miał szczególne przeznaczenie: był miejscem nieformalnych spotkań ze studentami wzornictwa, których O-I bardzo gorąco zachęca do odwiedzin podczas targów.

Grafika stoiska
Chcieliśmy, by stoisko O-I było miejscem do dyskusji. Dlatego staraliśmy się zastosować elementy graficzne, które by do tego zachęcały. Jestem zdania, że komunikaty można przekazać najskuteczniej wtedy, gdy są proste, toteż zastosowaliśmy krótkie zdania i proste symbole.

Moja głęboka miłość do szkła – za to, że jest to materiał niezwykle intrygujący, mocny, elastyczny, naturalny i zdrowy – znalazła nowy wymiar twórczy, który miałem możliwość rozwijać w wielu kierunkach przy wykorzystaniu architektury, wzornictwa i grafiki.

W celu uzyskania dodatkowych informacji na temat studia Lucchese prosimy o kontakt z Alessandrą Colombo pod adresem:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

  • Logo - alu
  • Logo aw
  • Logo - fenzi
  • Logo - glass serwis
  • Logo - lisec
  • Logo - mc diam
  • Logo - polflam
  • Logo - saint gobain
  • Logo termo
  • Logo - swiss
  • Logo - guardian
  • Logo - forel
  • vitrintec wall solutions logo

Copyright © Świat Szkła - Wszelkie prawa zastrzeżone.