Czytaj także -

Aktualne wydanie

2019 11 okladka

       11/2019

 

User Menu

20190444Swiat-Szkla-V4B-BANNER-160x600-PLEDG Swiat Szkla Skyscraper 160x600 BAU OK

EDG Swiat Szkla Skyscraper 160x600 BAU OK 

 

facebook12

czytaj newsy Świata Szkła

- więcej szklanej architektury

 

Baztech

Miesięcznik Świat Szkła

indeksowany jest w bazie

czasopism technicznych

 

 

Wydanie Specjalne

 

Fasady przeszklone termika akustyka odpornosc ogniowa 2016

 

okna pasywne 2015a

 

Fotowoltaika w architekturze okladka

 

20140808Przegrody przeciwpozarowe

 

konstrukcje szklane

 

20140533 Konstrukcje przeszklone 2

 

katalog 2018 a

 

banner konferencja 04 2019

 RODO

heroal 2018 Banner C50VSZ 750x150 PL mit-Rahmen1 

baner szklo budowlane

 

20190820-BANNIERE-HALIO-750x100-1D-PL

 

wlasna-instrukcja ift--baner do newslet-2019

 LiSEC SS Konfig 480x120

 

 GP19-480x105px

 

 GLASS 480X120

  

budma 2020 - 480x120

 

„Uwaga, awaria!” czyli jak przeprowadzić krótkie dochodzenie w sprawie szwankującej bramy
Data dodania: 06.03.15

 

Przełom zimy i wiosny w Polsce często stanowi poważny test dla bramy wjazdowej, zwłaszcza tej wyposażonej w napęd automatyczny. Typowe dla tego okresu towarzystwo w postaci śniegu, deszczu, mrozu i odwilży może wpłynąć niekorzystnie zarówno na elementy mechaniczne, jak i elektroniczne. O czym warto więc pamiętać, aby móc spać spokojnie i cieszyć się w pełni sprawną bramą w nadchodzącym sezonie?

 

20150303faac naped do bramy skrzydlowej faac 414


Wyrok w zawiasach
Problemy z pracą bramy zazwyczaj sprowadzają się do tego, że ciężko ją otworzyć lub domknąć. Zanim główne podejrzenie padnie na automatykę, warto przeanalizować konstrukcję jako całość i przyjrzeć się elementom mechanicznym. Na początek inspekcji powinniśmy poddać wyważenie i wypoziomowanie bramy. Nawet z pozoru nieduża pomyłka instalacyjna może urosnąć do rangi dużego problemu w obliczu trudnych warunków atmosferycznych.

 

20150303faac naped do bram skrzydlowych 414 nr 2

 

Nierówne obciążenie elementów mechanicznych, wspólnie z zalegającym na podjeździe śniegiem, może doprowadzić do przedwczesnego zużycia się łożysk, przez co brama będzie „ciężko chodzić”. Opory w pracy bramy skrzydłowej, którym towarzyszy skrzypienie, niechybnie wskazują z kolei na problem z zawiasami. Jeśli elementy te wykonano ze słabej jakości materiałów, nie zostały odpowiednio przygotowane na mrozy bądź nie są po prostu przystosowane do pracy na danym obciążeniu, to z dużym prawdopodobieństwem będą się mścić w dalszym etapie eksploatacji. Zarówno zimą, jak i wczesną wiosną warto je zabezpieczyć za pomocą odpornych na wilgoć, gęstych smarów maszynowych (towot), które są przystosowane konkretnie do konserwacji łożysk ślizgowych.

 

20150303faac s


Podejrzenie (z) automatu
Obfite opady deszczu i śniegu czy siarczyste mrozy mogą dać w kość także posiadaczom bram automatycznych. Zwłaszcza, jeśli jest to dla nich pierwsza zima, podczas której korzystają z napędu. Nieznajomość kilku podstawowych zasad użytkowania w tym okresie może być przyczyną nieprawidłowej pracy, a nawet awarii bramy, aczkolwiek wiele z problemów może mieć też dość prozaiczne podłoże i równie banalne rozwiązanie. Przykładowo – kiedy brama zaczyna się zachowywać podejrzanie, warto rzucić okiem na stan fotokomórek odpowiedzialnych za wykrywanie przeszkód wokół podjazdu. Zasypane lub zalepione śniegiem, mogą powodować niepoprawne funkcjonowanie całego systemu.

 

Do odśnieżania w żadnym wypadku nie można jednak używać skrzydeł bram. – Wszelkie przeszkody, takie jak piach, błoto, grudki zbitego śniegu czy inne ślady kończącej się zimy, należy na bieżąco usuwać ręcznie. Wielu użytkowników wykorzystuje bramy automatyczne jako łopaty do odśnieżania, a to prosta droga do urwania zawiasów lub przeciążenia konstrukcji. Napęd, pracujący z większym obciążeniem, szybciej się eksploatuje, a to prowadzi do niepotrzebnych kosztów naprawy lub nawet wymiany urządzenia – wyjaśnia Sławomir Baran, ekspert z firmy FAAC zajmującej się produkcją napędów do bram. Sprawcą kłopotów może być także mróz.

 

– W przypadku urządzeń wątpliwej jakości, niskie temperatury mogą skutkować zamarzaniem wyłączników krańcowych, które określają, w którym miejscu kończy się cykl otwarcia i zamknięcia bramy. W takich sytuacjach niezbędna jest interwencja fachowcy. Nowoczesne automaty, takie jak napęd hydrauliczny hybrydowy FAAC S450H, mogą pracować nawet w 40-stopniowym mrozie, dlatego praktycznie żadna zima nie będzie im straszna – dodaje Sławomir Baran.

 


Pierwsze promienie wiosennego słońca, choć towarzyszy im zdradliwy mróz, stanowią dobrą okazję, by zweryfikować stan domowej automatyki wjazdowej. Odrobina troski zazwyczaj wystarczy, by cieszyć się bezproblemową pracą bramy przez cały rok.

 

Czytaj także --

Czytaj także

 

 

01 chik
01 chik