Nowoczesne tkaniny markizowe


Markizy o różnych konstrukcjach są używane do ochrony przed słońcem od najdawniejszych czasów. Nieprawdą jest więc, jakoby markizy stosowane w zabytkowych częściach polskich miast, mogły stanowić jakiś dysonans architektoniczny lub historyczny.

Radnym, którzy głosują za uchwałami zakazującymi montażu markiz na starych kamieniczkach lub miejskich ryneczkach, zalecamy przejrzenie albumów ze zdjęciami polskich miast sprzed wojny lub też wycieczkę do starego Paryża, Florencji lub Rzymu.


Markiza „od zawsze”
   W modnym Monte Carlo, gdzie budynki mają często kilkaset lat, trudno znaleźć okna bez markiz. Na słynnym obrazie Van Gogha Kawiarnia nocą (rys. 1), na pierwszym planie znajduje się wspaniała markiza osłaniająca kawiarniany ogródek w Arles.


   Przykład dobrej kompozycji markizy o kutej konstrukcji, w starym stylu na starej kamienicy, pokazano też na rys. 2.


   Stosowanie markiz nad oknami, wystawami i tarasami jest bardzo europejską tradycją. W miarę jak polski rynek budowlany będzie upodabniał się do europejskiego, popularność markiz będzie rosła.

Tkaniny markizowe
   Chronologicznie pierwsze „pramarkizy” miały prawdopodobnie poszycie wykonane z jakiegokolwiek lokalnie dostępnego materiału tkanego. Do lat 60. XX wieku większość poszyć markizowych wykonywano z tkanin bawełnianych, a później również z poliestrowych. Podstawową wadą tkaniny bawełnianej, nawet starannie impregnowanej, jest jej higroskopijność (pochłanianie wody), a co za tym idzie – w odniesieniu do zastosowania w markizach – skłonność do butwienia i zachodzenia grzybem. Barwione tkaniny bawełniane, podobnie zresztą jak tradycyjne tkaniny poliestrowe, wykazywały bardzo słabą odporność na działanie promieni UV i bardzo szybkie znikanie intensywniejszych kolorów po ekspozycji na promieniowanie słoneczne.

   Niemiecka firma Schmitz Werke jako pierwsza uruchomiła 45 lat temu produkcję tkanin markizowych w oparciu o włókno poli-akrylowe. Najważniejszą zaletą tych tkanin była zdecydowanie większa odporność na utratę kolorów. Z biegiem następnych lat udoskonalono również impregnację przeciwwilgotnościową, co w znacznym stopniu wyeliminowało butwienie i powstawanie grzyba na tkaninach. W chwili obecnej poza firmami chińskimi, które stosują do poszyć markizowych kiepskiej jakości tkaniny poliestrowe, wszyscy liczący się producenci europejscy stosują podobną technologię produkcji tkanin z włókna poliakrylowego.

Oferty poszczególnych fabryk różnią się względem siebie prawie wyłącznie proponowanym wzornictwem. Do głównych producentów tkanin należy zaliczyć: DICKSON (Francja), SATLER (Austria), PARA (Włochy), CITEL i SALUEDA (Hiszpania) oraz wcześniej wymieniona firma SCHMITZ WERKE (Niemcy)

Tkanina „Słoneczny Jedwab”
   Tkanina akrylowa, pomimo swojej innowacyjności w momencie wprowadzenia do powszechnego stosowania, nie spełniała szeregu wymogów stawianych przez coraz bardziej wymagających klientów i producentów markiz.

Do podstawowych problemów związanych z użytkowaniem tkanin akrylowych należy zaliczyć:
• ograniczony zakres i intensywność kolorów,
• zagniecenia i zmarszczki po obu stronach szwów (łączeń),
• duża grubość i waga tkaniny,
• łatwe brudzenie się tkaniny oraz trudne czyszczenie.

   Firmie Schmitz Werke mającej bardzo duże doświadczenie również w produkcji markiz (poprzez siostrzaną firmę Marki Lux), wszystkie ww. wady były dobrze znane. Dlatego też prowadziła ona intensywne badania mające na celu znalezienie tkaniny, w której wady te byłyby zlikwidowane lub przynajmniej ograniczone. Efekt wieloletnich badań został zaprezentowany przed trzema laty na targach R+T 2003 roku w Stuttgarcie. Po raz pierwszy pokazano zastosowanie poliestrowej tkaniny SWELA SUNSILK, o właściwościach wspaniale łączących zalety tkanin poliestrowych i akrylowych, bez ich tradycyjnych wad.

Do głównych zalet nowej tkaniny należy zaliczyć:
• wspaniałą kolorystykę w bardzo żywych odcieniach (rys. 3),


• znaczne zmniejszenie marszczenia się tkaniny na łączeniach,
• bardzo dobra trwałość kolorów pod działaniem promieni UV,
• przyjemną aurę pod markizą w słoneczne, a nawet pochmurne dni.

   Nowa tkanina została poddana trzyletnim próbom laboratoryjnym i eksploatacyjnym, które całkowicie potwierdziły jej przewagę nad tkaninami akrylowymi. Co więcej, na targach R+T 2006 roku zaprezentowano nową impregnację SNC (SWELA NANO CLEAN), która zasadniczo poprawiła odporność tkaniny na brudzenie oraz łatwość samooczyszczenia się. Nową tkaninę z unikalną impregnacją w wolnym tłumaczeniu nazwaliśmy „Słoneczny Jedwab”. „Słoneczny Jedwab” już dwa miesiące po światowej premierze był dostępny w sprzedaży na terenie całego kraju i to po cenie tylko kilka procent wyższej od tradycyjnej tkaniny akrylowej.

dr inż. Krzysztof Schmidt
MOL sp. z o.o.

 
  • Logo - alu
  • Logo aw
  • Logo - fenzi
  • Logo - glass serwis
  • Logo - lisec
  • Logo - mc diam
  • Logo - polflam
  • Logo - saint gobain
  • Logo termo
  • Logo - swiss
  • Logo - guardian
  • Logo - forel
  • vitrintec wall solutions logo

Copyright © Świat Szkła - Wszelkie prawa zastrzeżone.