Poziom wpływu poszczególnych osób na wybór okien elewacyjnych przez inwestora (%), źródło ASM
Proces decyzyjny wyboru poszczególnych rodzajów produktów (N=986; %), źródło ASM
Badania takie mają szczególną wartość, bowiem „Kowalski” może pozwolić sobie w dużym stopniu na indywidualizację projektu i użytych w realizacji elementów. Kompletnym opracowaniem w tym zakresie jest badanie „Bud Investor Track” dostarczające wyczerpujących informacji na temat powodów wyboru danego rodzaju produktu oraz jego marki a także charakteryzujące miejsca zakupu i powody wyboru kanału dystrybucji.
Wyniki badania wskazują, że największy wpływ na wybór konkretnego produktu ma wykonawca usługi, a kolejnym wpływowym czynnikiem jest „marketing szeptany” rodziny i znajomych. Ciekawe, że ankietowani (N=986 inwestorów indywidualnych) mniejszym zaufaniem darzą konsultantów technicznych producenta a także handlowców, mimo, że to właśnie konsultanci i handlowcy powinni dysponować fachową wiedzą o oknach.
Konsekwencją takiego procesu wpływu są decyzje zakupowe. Inwestor do punku sprzedaży przychodzi w większości wypadków (68,7%) już zdecydowany na wybór konkretnej marki. Zaś w przypadku wyboru rodzaju okien 47,8% respondentów wskazało, że było z góry zdecydowanych na konkretny rodzaj, kilka rodzajów brało pod uwagę 31,6% ankietowanych, zaś dla 20,6% inwestorów nie miał znaczenia rodzaj okna.
Ponadto analizy decyzji zakupowych inwestorów wykazały, że wśród wielu cech decydujących o zakupie konkretnego okna najwyżej punktowanym jest estetyka wykonania (31,5%). A to potrafi ocenić każdy „Kowalski”. Można by rzec, że od tego zaczyna się selekcja i okno precyzyjnie wykończone oceniane jest następnie pod kątem wytrzymałości (29,4%), czasu realizacji zamówienia (28,8%), kosztu adekwatnego do korzyści (28,8%) oraz trwałości (28,3%).
Znaczące jest także dla inwestorów uzyskanie pewności, że podjęli dobrą decyzję o zakupie, przekonanie o właściwym wyborze wskazało 24,1% respondentów. Dopiero od tego momentu wpływ sprzedawcy, czy konsultanta zaczyna funkcjonować w większym stopniu w procesie zakupu. Wynika to z samej natury tej inwestycji, okna wszak mają służyć latami i jego poszczególne parametry mają znaczenie w późniejszym użytkowaniu.
Czynniki wpływające na wybór danego rodzaju produktu (%), źródło ASM
Specjalne właściwości okien elewacyjnych (N=525;%), źródło ASM
Należy dodać, że wśród respondentów, którzy zamontowali okna elewacyjne w badanym okresie, nieco ponad połowa (53,2%) zdecydowała się na okna o specjalnych właściwościach. Zdecydowana większość ankietowanych z tej grupy (71,4%) zainstalowała okna o mniejszej przepuszczalności ciepła. Okna antywłamaniowe cieszyły się wyborem 33,7% inwestorów, a okna o specjalnie wzmacnianych szybach zamontowano w 14,7% inwestycji.
Natomiast okna dźwiękoszczelne nie okazały się towarem poszukiwanym, tylko 0,6% ankietowanych wskazało, że w swoich domach zamontowało takie okna elewacyjne.
Jak będzie kształtował się rynek w najbliższych latach? Ponieważ moda ma w tym sektorze niewielkie znaczenie – tylko 8,4% ankietowanych podkreśliło jej znaczenie w swoim wyborze – można wnioskować, że rozwój asortymentu będzie zmierzał ku wprowadzeniu nowych funkcjonalności lub standaryzacji obecnie funkcjonujących.
To może spowodować wzrost konkurencyjności rynku i pewne zmiany w procesie decyzyjnym inwestorów na korzyść znaczenia procesu zakupowego. Zapraszamy do szerszego zapoznania się z tym zagadnieniem i poznania zwyczajów zakupowych inwestorów przedstawionych w raportach „Bud Investor Track”.
Opracowanie:
ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku na podstawie raportu syndykatowego: Bud Inwestor Track
więcej informacji: www.asm-poland.com.pl
Całość artykułu w wydaniu drukowanym i elektronicznym
inne artykuły o podobnej tematyce patrz Serwisy Tematyczne
więcej informacj: Świat Szkła 7-8/2011