O szybach zespolonych powiedziano już wiele. Wyróżniamy w niej rodzaje zastosowanego szkła, ramek dystansowych, mas uszczelniających czy gazu stosowanego w komorach. O tych elementach składowych oraz o ich badaniu mówi dobrze znana norma PN-EN 1279, Część 6.

 

Jednak w każdej szybie zespolonej znajduje się co najmniej jeden łącznik (ramka gięta w narożu) lub cztery narożniki (rama składająca się z czterech odcinków profilu), które znajdują się w ramkach dystansowych zastosowanych w pakiecie szybowym. Wspomniana norma zawiera również wytyczne dla akcesoriów dla ramek dystansowych. Wystarczającym kryterium sprawdzania „złącza” (wg PN-EN 1279-6) jest badanie wzrokowe jakości połączenia. Czy to wystarczy?

 

  

Fot. 1. Zróżnicowane kształty profili – przegląd najpopularniejszych ramek dystansowych

 

Fot. 2. Od góry: profil aluminiowy X z łącznikiem dedykowanym X – stabilne połączenie. Poniżej profil aluminiowy X z łącznikami Y oraz Z – złe połączenie. Pod lekkim obciążeniem łączone profile zostały rozsunięte. Powstała szpara ok. 1 mm

 


Właściwie można powiedzieć, że tak. Pod warunkiem użycia akcesoriów przeznaczonych do konkretnego typu ramki dystansowej. Jak wpływ mają te akcesoria na jakość całej szyby zespolonej? Niewielkie? A może są bardzo istotne? Gdzie występują błędy i jak się przed nimi ustrzec?

 

Nierzadkim błędem podczas produkcji szyb zespolonych jest niewłaściwy dobór łącznika lub narożnika do danego typu ramki dystansowej. Takie błędy niewłaściwego doboru zdecydowanie najczęściej występują w sekcji giętarek, a popełniają je ich operatorzy. Z obserwacji można wysunąć wniosek, że takie niepożądane działania są efektem nieodpowiedniego rozróżniania poszczególnych akcesoriów przez pracowników. Wynika to przede wszystkim z faktu, że bardzo często łączniki do różnych rozwiązań profili dystansowych z wyglądu są do siebie bardzo podobne oraz z braku klarownego, widocznego sposobu oznaczania opakowań z łącznikami, które znajdują się przy giętarkach lub – bardzo rzadko – niedostateczna wiedza pracowników w tym zakresie.

 

Przy aluminiowych i stalowych profilach dystansowych te pomyłki zdarzają się bardzo często. Przede wszystkim ze względu na to, że profile te pochodzące od różnych producentów mają praktycznie taki sam wygląd i jedynie wprawione oko przedstawiciela konkretnego producenta może je od siebie odróżnić. Natomiast różnice są, może niewidoczne ale znaczące dla bezpiecznego połączenia profili dystansowych. Przy ramkach tzw. „ciepłych”, gdzie większość oferowanych profili różni się zdecydowanie kształtem i materiałem, z którego są wykonane (np. stal nierdzewna, różne odmiany plastików), pomyłki są bardzo marginalne.

 

Niemniej, zdarzają się przypadki, w których do ramki ze stali nierdzewnej lub zwykłej, a nawet plastikowej, zostały użyte łączniki do ramki aluminiowej! Jest to bardzo niebezpieczne, gdy taką gotową ramę zasypiemy sitem. Pod obciążeniem pochłaniacza wilgoci może dojść do niewielkiego na pozór

 

rozszczepienia danego połączenia, mało widocznego dla oka (poniżej 1mm) lub przekręcenia łączonych części względem siebie. Niestety, przez taką szczelinę może dojść do wysypu sita molekularnego (fot. 3 i 4) do wewnątrz komory szyby zespolonej, nie mówiąc już o szczelności pakietu szybowego. Takie zdarzenie może mieć miejsce podczas zespalania szyby zespolonej, co prawdopodobnie zostanie wychwycone przez Zakładową Kontrolę Produkcji i taka szyba zostanie zawrócona do ponownego wykonania.

 

 

Fot. 3 i 4. Przez przerwę powstałą na łączeniu ramki dystansowej drobiny sita molekularnego wysypały się do wewnątrz komory szyby zespolonej

 

W tym wypadku poniesiemy jedynie koszty ponownej produkcji szyby zespolonej. Ale wysyp sita może również nastąpić dopiero podczas transportu szyby zespolonej do odbiorcy lub podczas montażu, jak też już podczas użytkowania okna z wadliwą szybą zespoloną. Błędy produkcyjne, które objawiają się poza zakładem produkcji, bardzo często wiążą się z poniesieniem dodatkowych, wysokich kosztów związanych z obsługą reklamacji oraz wymianą szyb na nowe, wolne od wad.

 

Oczywiście, w mniejszym lub większym stopniu wpływa to również na stosunki z klientem, który w dzisiejszych czasach jest bardzo wymagający.

 

Na rynku dostępne są również rozwiązania tzw. „uniwersalne”, których producenci deklarują prawidłowe połączenie dla profili aluminiowych oraz stalowych różnych producentów. Oczywiście można stosować takie rozwiązania uprzednio sprawdzając u producenta danego profilu dystansowego z którego korzystamy, czy dany łącznik lub narożnik jest przez niego akceptowalny oraz czy został przetestowany w zakresie właściwego, bezpiecznego połączenia profili dystansowych.

 

Można zapobiegać wymienionym błędom przede wszystkim poprzez okresowe szkolenia pracowników z zakresu akcesoriów do ramek dystansowych. Zgodnie z myślą Owidiusza „Lepiej zapobiegać, niż leczyć”, zadbajmy także o właściwe, czytelne oznaczanie opakowań z akcesoriami na stanowiskach gdzie są one używane.

 

Krzysztof Koziarski
ALU-PRO Polska Sp. z o.o.

 

Całość artykułu w wydaniu drukowanym i elektronicznym 

inne artykuły o podobnej tematyce patrz Serwisy Tematyczne

więcej informacj: Świat Szkła 7-8/2012

  • Logo - alu
  • Logo aw
  • Logo - fenzi
  • Logo - glass serwis
  • Logo - lisec
  • Logo - mc diam
  • Logo - polflam
  • Logo - saint gobain
  • Logo termo
  • Logo - swiss
  • Logo - guardian
  • Logo - forel
  • vitrintec wall solutions logo

Copyright © Świat Szkła - Wszelkie prawa zastrzeżone.