Czytaj także -

Aktualne wydanie

2019 10 oladka

       10/2019

 

20190444Swiat-Szkla-V4B-BANNER-160x600-PLEDG Swiat Szkla Skyscraper 160x600 BAU OK

EDG Swiat Szkla Skyscraper 160x600 BAU OK 

 

facebook12

czytaj newsy Świata Szkła

- więcej szklanej architektury

 

Baztech

Miesięcznik Świat Szkła

indeksowany jest w bazie

czasopism technicznych

 

 

Wydanie Specjalne

 

Fasady przeszklone termika akustyka odpornosc ogniowa 2016

 

okna pasywne 2015a

 

Fotowoltaika w architekturze okladka

 

20140808Przegrody przeciwpozarowe

 

konstrukcje szklane

 

20140533 Konstrukcje przeszklone 2

 

katalog 2018 a

 

banner konferencja 04 2019

 RODO

 LiSEC SS Konfig 480x120

 

 GP19-480x105px

 

 GLASS 480X120

 

Nowoczesny projekt nowej biblioteki w Helsinkach
Data dodania: 19.09.19

Ten projekt to „cud architektury”, który zmienił oblicze Helsinek. Nowa, helsińska Centralna Biblioteka Oodi (czyli „oda” po polsku), otworzyła swoje podwoje dla publiczności 5 grudnia 2018 r.,

 

Dzień przed 101. rocznicą niepodległości Finlandii. Ta „poezja w architekturze”, jedna z najbardziej zaawansowanych konstrukcji w krajach skandynawskich, Biblioteka Oodi eksponuje elementy szkła, drewna i stali, które działają w równowadze jako samodzielne arcydzieła.

 

2019 09 22 1

 


— Naszym celem było stworzenie nowego rodzaju przestrzeni publicznej w centrum Helsinek — mówi architekt Niklas Mahlberg, który zarządzał projektem Oodi w ALA Architekci w Helsinkach przez cały etap realizacji. — Chcieliśmy zaoferować ciepłe i zachęcające powitanie na łonie miasta, rodzaj dużego salonu publicznego, w którym ludzie mogą spotkać się, aby czytać, dyskutować, oglądać filmy i wystawy oraz cieszyć się wieloma innymi rodzajami zajęć.

 

Ten pomnik fińskiej architektury rozpoczął się od wpisu ALA jako jednego z 544 w anonimowym międzynarodowym konkursie architektonicznym w 2012 r. W czerwcu 2013 r. otrzymali dobrą wiadomość: wygrali, a budowę rozpoczęto we wrześniu 2015 r.

 

2019 09 22 2

 

Trzy różne poziomy doświadczenia
Styl każdego piętra został zaprojektowany tak, aby wywoływać różne wrażenia, z trzema różnymi piętrami komunikujących się ze sobą za pomocą schodów ruchomych i zakrzywionych schodów. Zastosowanie szkła różni się na każdym piętrze pod względem obfitości, stylu i funkcji.

 

W przezroczystych częściach parteru szkło eliminuje wszelkie wizualne granice między ulicą, życiem publicznym i wewnętrzną przestrzenią biblioteki. Ogromne tafle szkła hartowanego i laminowanego – zarówno gięte, jak i płaskie – zostały wykorzystane do stworzenia złudzenia, że przestrzeń zewnętrzna wtapia się we wnętrze jako jedno ciągłe środowisko.

 

— Światło odgrywa istotną rolę na parterze — mówi Mahlberg. — Naszym celem było jak najmniej elementów metalowych, aby zmaksymalizować przejrzystość i wpuścić naturalny kolor światła. Byliśmy bardzo zadowoleni z naszych dostawców, którzy pomogli nam zaprojektować elementy konstrukcyjne między dużymi taflami szkła, które są prawie niewidoczne. Środkowe piętro działa jak wnętrze książki pomiędzy okładkami, oferując bardziej prywatną przestrzeń dla funkcji o różnych i niekiedy specyficznych potrzebach.

 

2019 09 22 3

 

W książkowym niebie
Na najwyższym piętrze znajduje się „niebo z książkami”, jak w chmurach, z panoramicznymi widokami na otaczające budynki centrum kultury i mediów, w tym na halę Finlandia, Helsinki Music Center,

 

Sanoma House i Muzeum Sztuki Współczesnej Kiasma. — Ponownie chcieliśmy stworzyć górną przestrzeń tak czystą i jasną, jak to możliwe. Tak, aby transparentne szkło było niewidoczne, bez widocznych części stalowych — mówi Mahlberg.
Oszklenie owijające ściany najwyższego piętra, składa się z trzech tafli płaskiego lub giętego szkła z nadrukien, przy czym kształt każdej tafli i nadrukowany na niej wzór są niepowtarzalne.

 

— Wydrukowaliśmy jeden wzór białych kropek na szybie zewnętrznej, a inny wzór na szybie wewnętrznej, aby nadać głębię wzorowi i ograniczyć odblaski i nadmierne nagrzewanie w okresie letnim. Regularny wzór kropek mógłby powodować u niektórych osób zawroty głowy, znane jako efekt mory. Ale użycie całkowicie losowego wzoru eliminuje ten problem — mówi Mahlberg.
W rzeczywistości wydrukowany wynik przypomina teraz abstrakcyjne płatki śniegu opadające delikatnie wokół całej konstrukcji.

 

2019 09 22 4

 

Mistrzowskie wykorzystanie wielu procesów
Biały nadruk na szkle był wyzwaniem, ponieważ nie było wielu opcji do wyboru zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz budynku, które mogłyby wytrzymać fińskie warunki klimatyczne. Duże tafle płaskiego szkła zastosowane wzdłuż spadzistego, falistego dachu przedstawiły też własny zestaw problemów.

 

Klaasimeister AS, estońska firma zajmująca się obróbką szkła, została wybrana do zapewnienia wszystkich płaskich tafli szklanych na fasady, w tym szyb zespolonych i laminowanego szkła hartowanego, produkowanych na linii GLASTON. Według Kaido Toonekurg, Product Managera w Klaasimeister, największym wyzwaniem było wyprodukowanie wszystkich rodzajów szkła potrzebnych do tego projektu.

 

— W październiku 2015 roku dowiedzieliśmy się, że zostaliśmy wybrani jako jeden z dostawców. Znalezienie odpowiednich rozwiązań technicznych zajęło trochę czasu — mówi Toonekurg. — Ale jesteśmy przyzwyczajeni do pracy nad wieloma skomplikowanymi projektami na całym świecie. Posiadamy większość procesów szklarskich na miejscu, co czyni nas atrakcyjnym dostawcą. Klaasimeister dostarczył płaskie szkło do innych znanych budynków w centrum Helsinek, dzięki czemu firma dobrze zna otoczenie.

 

— Mimo to każdy projekt przynosi coś wyjątkowego. Dzięki Oodi udało nam się osiągnąć zupełnie nowy poziom złożoności, który z dumą zapewniamy — mówi Toonekurg

 

Oda do piękna
Ogromne i ciężkie laminowane szkła z tafli giętych i hartowanych zostały dostarczone przez fińską firmę Tambest Glass Solutions Oy.

 

— Zostaliśmy zaangażowani na długo przed faktycznym rozpoczęciem budowy — mówi Maija Kantelus, kierownik sprzedaży w Tambest. — ALA skontaktowała się z nami w sprawie propozycji tego, co według nas można stworzyć w giętym szkle dla Oodi.

 

Wiedzieliśmy, że szkło będzie wymagało wysokich wymagań, zwłaszcza że musi ono wytrzymywać ogromne obciążenia wynikające z lokalizacji budynku. Dzięki naszej zdolności do obsługi tak dużych rozmiarów szkła oraz dzięki maszynom GLASTON Pro Bend, byliśmy w stanie dostarczyć szkło dla tego wymagającego projektu.

 

Chociaż po drodze nastąpiło wiele zmian, wyroby ze szkła giętego, hartowanego i laminowanego były gotowe około rok przed rozpoczęciem budowy. — Instalowanie szkła zawsze stanowi ryzyko — kontynuuje Kantelus. — Odwiedziłam budynek kilka razy podczas budowy, aby nadzorować podnoszenie dużych, ciężkich szyb giętych obok siebie i aby upewnić się, że pasują zgodnie z planem.

 

Dla Kantelus i jej zespołu Biblioteka Oodi jest rzeczywiście szczególnym przykładem referencyjnym. „To naprawdę piękny budynek i chcę spędzić trochę wolnego czasu, aby naprawdę cieszyć się wszystkim, co ma do zaoferowania”.


Efektywność energetyczna, bezpieczeństwo i przejrzystość
Wszystkie elementy konstrukcyjne i dekoracyjne Biblioteki Oodi zostały starannie zaprojektowane pod kątem najwyższej efektywności energetycznej.

 

W szczególności szklana fasada i dach odgrywają kluczową rolę w utrzymaniu energooszczędności budynku i maksymalizacji wykorzystania światła dziennego, jednocześnie zapobiegając przegrzaniu wnętrza.

 

— W rzeczywistości wykonaliśmy symulacje na podstawie modeli komputerowych przed budową, abyśmy wiedzieli dokładnie, ile białych nadrukowanych kropek będzie potrzebne na szybach — wyjaśnia Mahlberg.

 

Aspekty bezpieczeństwa są ściśle zgodne z przepisami budowlanymi. Kiedy szkło o grubości 70 mm sięga od sufitu do podłogi, musi to być szkło bezpieczne. Każde szkło w projekcie jest hartowane i laminowane w sposób, który wzmacnia całą konstrukcję. Ważną kwestią była przejrzystość szkła. Gdyby zastosowano standardowe zielone szkło, odcień byłby widoczny.

 

— Dlatego wybraliśmy szkło o niskiej zawartości żelaza, z powłoką przeciwsłoneczną, aby ograniczyć ciepło słoneczne. Ponieważ powłoki przeciwsłoneczne są zwykle ciemnoszare, wzór nadruku na szkle pomógł nam użyć jaśniejszych powłok — kontynuuje Mahlberg.

 

Szkło prezentuje dekoracyjne elementty
Szkło było ważne nie tylko dla Niklasa Mahlberga, ale także znakomicie współgrało z drewnianymi elementami fasady.

 

— Przez cztery i pół roku byłem mocno zaangażowany w projektowanie drewnianych elementów fasady we współpracy z Aalto University. Zastosowanie tak dużej ilości szkła pomaga bezproblemowo zobaczyć drewniane, rzeźbione elementy od zewnątrz do wewnątrz — mówi Mahlberg.

 

Ponieważ budynek jest połączeniem mostu i biblioteki, uwzględnienie możliwości ruchu budynku jest szczególnie ważne. Szkło zastosowane na najwyższych piętrach musiało wziąć pod uwagę ten ruch: kołysanie się budynku i odkształcenia wynikające z wahania temperatury. Dlatego wszystkie szklane konstrukcje musiały być zaprojektowane tak, aby kompensowały ten ruch.

 

Biblioteka Centralna w Helsinkach Oodi jest po prostu niezwykłym cudem architektonicznym, który zyskuje uznanie na całym świecie. 

 

Więcej informacji na temat stron projektu:


http://ala.fi/
http://www.klaasimeister.ee/
http://www.tambest.fi/

 

 

2019 09 22 5

Całość artykułu w wydaniu drukowanym i elektronicznym 

Inne artykuły o podobnej tematyce patrz Serwisy Tematyczne 
Więcej informacji:  Świat Szkła 9/2019
   

 

Czytaj także --

 

 

01 chik
01 chik