Specjalne samochody turystyczne, kampery i pojazdy ekspedycyjne podczas podróży po całym świecie wystawiane są na działanie ekstremalnych warunków atmosferycznych, różnic wysokości i temperatury.

 

Dlatego też zamontowane w nich okna muszą sprostać szczególnie wysokim wymaganiom. I właśnie tutaj wkracza do akcji start-up extremfenster ze specjalnie w tym celu opracowanym aluminiowym oknem SKI. A wszystko dzięki zamontowanemu w przestrzeni międzyszybowej SWISSPACER Air.

 

Od koncepcji do realizacji
Pomysł opracowania specjalnego okna do samochodów turystycznych przyszedł do głowy dyrektora naczelnego Constantina Hanov-Bluma w trakcie planowania podróży dookoła świata w roku 2019. Specjalnie na tą okazję zapalony podróżnik z Mittenwalde przebudował stary wóz strażacki na pojazd turystyczny.

 

W ramach tej przebudowy pojawiał się również temat zaprojektowania okien i drzwi. Constantin Hanov-Blum: – Na rynku nie znalazłem żadnego pasującego rozwiązania – a więc w końcu sam skonstruowałem wąskie, lekkie okno z aluminium, dokładnie przystosowane do wymogów pojazdu turystycznego. Reakcja na wstępnie opracowane prototypy była wówczas wyjątkowo pozytywna, a w ślad za tym narodziła się firma extrem.

 

 2023 06 04 1

Constantin Hanov-Blum, dyrektor naczelny Spółki extremfenster GmbH, opracował okno aluminiowe SKI specjalnie do pojazdów turystycznych. © extrem

 

Specjalnie skonstruowany system okienny
Opracowane przez extremfenster aluminiowe okno SKI ma stabilne skrzydło oraz ościeżnicę z izolowanych, termicznie odseparowanych profili aluminiowych. Dzięki trzem okalającym płaszczyznom uszczelniającym, konstrukcja ta jest całkowicie pyło- i wodoszczelna. Wysokiej jakości zawiasy nożycowe ze stali szlachetnej gwarantują łatwe i bezstopniowe otwieranie.

 

 2023 06 04 2

SWISSPACER Air © SWISSPACER

 

W kwestii oszklenia Constantin Hanov-Blum wpadł na innowacyjny pomysł: – Od samego początku chcieliśmy zamontować szyby zespolone w formie odprężonego szkła bezpiecznego, jednak z powodu ekstremalnych obciążeń w tracie podróży w różnych strefach klimatycznych musieliśmy uwzględnić przede wszystkich przydatność wysokościową. Właśnie ze względu na małe rozmiary szyb w pojazdach turystycznych obciążenia klimatyczne są bardzo duże i krytyczne. Poszukując możliwych rozwiązań pomysł padł na membranę SWISSPACER Air.

 

SWISSPACER Air – odprężone szyby zespolone na każdej wysokości
Membrana SWISSPACER Air w wypełnionej powietrzem szybie zespolonej jest zamontowana z jej boku. Minimalizuje ryzyko nad- i podciśnienia powstającego wskutek różnicy wysokości i obciążeń klimatycznych, gdyż membrana Air  ze specjalną zintegrowaną membraną blokującą wnikanie wilgoci do wewnątrz szyby wyrównuje ciśnienie pomiędzy otoczeniem a przestrzenią międzyszybową.

 

Ta wyjątkowa konstrukcja zapobiega gromadzeniu się pary wodnej w przestrzeni międzyszybowej, co z kolei prowadziłoby do tworzenia się wody kondensacyjnej lub uszkodzenia metalicznych powłok Low-E.

 

 2023 06 04 3

Dzięki redukcji ciśnienia za pomocą membran SWISSPACER Air, szyby zespolone przez długi czas spełniają swoją funkcję i zachowują wysoką jakość. W ten sposób osiąga się optymalny okres użytkowania. © extrem

 

Dzięki ciągłemu wyrównywaniu ciśnienia wewnątrz szyb zespolonych przez długi czas spełniają one swoją funkcję i zachowują wysoką jakość. W ten sposób uzyskuje się optymalny okres użytkowania – nawet gdy pojawią się duże obciążenia klimatyczne wynikające z ekstremalnych różnic wysokości i temperatur.

 

Niebezpieczeństwo wyginania się szyb, pękania szkła oraz przedwczesnego starzenia się wskutek zbyt dużych obciążeń klimatycznych znacznie się obniża, dzięki zastosowaniu membrany SWISSPACER Air.

 

Constantin Hanov-Blum: – Szyby zespolone z tą membraną są dopuszczone do stosowania w samochodach i nadają się do stosowania w praktycznie każdych warunkach klimatycznych.

 

Pojazdy mogą poruszać się po całym świecie i na każdej wysokości bez ryzyka uszkodzenia szyb. Już od ponad trzech lat firma extremfenster, zależnie od wymogów projektowych, stosuje SWISSPACER Air w aluminiowych oknach SKI i innych konstrukcjach narażonych na obciążenia klimatyczne.

 

2023 06 04 4

Pojazdy turystyczne narażone są często na działanie ekstremalnych warunków klimatycznych. Dzięki SWISSPACER Air okna te stawiają czoła nawet ogromnym różnicom wysokości i obciążeniom klimatycznym. © extrem

 

To specjalnie opracowane przeszklenie sprawdziło się już znakomicie zarówno podczas ekspedycji do Meksyku na wysokości 4400 metrów, jak i w Andach na wysokości 3500 metrów. Wkrótce przebudowany na zlecenie klienta jeden z pojazdów turystycznych ma wyruszyć na Elbrus – najwyższy szczyt Kaukazu (5642 metrów). Również i w tym przypadku SWISSPACER Air zapewni wymaganą redukcję ciśnienia w przestrzeni międzyszybowej.

 

 

 

2023 06 04 5

SWISSPACER Air zapewnia stałe wyrównywanie ciśnienia, co sprawia, że nie zostanie przekroczone krytyczne naprężenie rozciągająco-zginające. © SWISSPACER

 


Planowane kolejne projekty na ekstremalne warunki klimatyczne
Opracowywanie przeszkleń nadających się do zastosowań wysokościowych nie jest jeszcze zakończone. Dzień w dzień zespół firmy extremfenster opracowuje nowe rozwiązania o ulepszonej wydajności.

 

Constantin Hanov-Blum: – Aktualnie na bazie produktów Saint-Gobain budujemy przeszklenie ze specjalną powłoką do szyb zespolonych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu. Szyby te blokują prawie całkowicie promieniowanie podczerwone i powodują, że wnętrze nie będzie się nagrzewać. Nasi specjaliści pracują także nad przeszkleniami, które będą jeszcze bardziej odporne na wibracje i ulewny deszcz. 

 

Dalsze informacje na stronie: www.swisspacer.com 

 

2022 04 14 5

 

2023 06 04 6

 

 

  • Logo - alu
  • Logo aw
  • Logo - fenzi
  • Logo - glass serwis
  • Logo - lisec
  • Logo - mc diam
  • Logo - polflam
  • Logo - saint gobain
  • Logo termo
  • Logo - swiss
  • Logo - guardian
  • Logo - forel
  • vitrintec wall solutions logo

Copyright © Świat Szkła - Wszelkie prawa zastrzeżone.