Czytaj także -

Aktualne wydanie

2019 07 okladka

 

       7-8/2019

 

20190444Swiat-Szkla-V4B-BANNER-160x600-PLEDG Swiat Szkla Skyscraper 160x600 BAU OK

EDG Swiat Szkla Skyscraper 160x600 BAU OK 

 

facebook12

czytaj newsy Świata Szkła

- więcej szklanej architektury

 

Baztech

Miesięcznik Świat Szkła

indeksowany jest w bazie

czasopism technicznych

 

 

Wydanie Specjalne

 

Fasady przeszklone termika akustyka odpornosc ogniowa 2016

 

okna pasywne 2015a

 

Fotowoltaika w architekturze okladka

 

20140808Przegrody przeciwpozarowe

 

konstrukcje szklane

 

20140533 Konstrukcje przeszklone 2

 

katalog 2018 a

 

banner konferencja 04 2019

 RODO

 LiSEC SS Konfig 480x120

  

VITRUM Swiat Szkla Web

 

ift 480x105px RFT19 engl 

 

 GP19-480x105px

 

 GLASS 480X120

 

Otwieranie dużych i ciężkich klap dymowych
Data dodania: 08.02.08

Otwieranie dużych i ciężkich klap dymowych

Jednym z kluczowych urządzeń stosowanych w elektrycznych systemach oddymiania budynków są napędy, które mają za zadanie otworzyć klapy dymowe, świetliki dachowe, klapy wentylacyjne, okna dachowe lub fasadowe. W większości przypadków wystarczy jeden pojedynczy napęd, ale gdy otwierane elementy są zbyt szerokie, szczególnie ciężkie lub o nietypowych kształtach (np. szklane świetliki dachowe) dobiera się napędy zsynchronizowane. Brak synchronizacji lub mała jej precyzja, przy równoczesnym zastosowaniu kilku napędów, sprowadza wysokie ryzyko wypaczenia ram, a nawet ich złamania i stłuczenia tafli szkła, a co za tym idzie – niebezpieczeństwo dla jego użytkowania.

 Sposoby synchronizacji
    Firma D+H posiada dwa typy synchronizacji napędów:

Synchronizacja mechaniczna
    Wykorzystywana jest przy napędach zębatkowych dla szerokich klap, zapewniając stabilność podczas pracy napędów oraz równomierne obciążenie na ramie klapy poprzez rozłożenie siły unoszącej na dwa lub więcej punktów podpierających. Układ tandemowy składać się może z napędu i zębatki współbieżnej połączonych wałkiem. Wtedy jedynie napęd zapewnia siłę pchania i ciągnięcia, a zębatka współbieżna ma za zadanie ustabilizować pracę całego układu i zapobiec wypaczaniu się szerokiej ramy klapy. W przypadku zastosowania dwóch napędów połączonych wałkiem, całkowita siła ciągnięcia i pchania zsynchronizowanego układu napędów jest sumą sił poszczególnych napędów.
    W przypadku wystąpienia różnic w pracy obu napędów i zębatki, wbudowany specjalny wyłącznik przeciążeniowy wyłącza wszystkie elementy.

Synchronizacja elektroniczna „BSY”
    Firma D+H jako pierwsza na rynku zastosowała synchronizację napędów za pomocą mikroprocesorów, wyznaczając tym samym kierunek rozwoju dla takich rozwiązań. Układ synchronizacji napędów, wykonany w technologii mikrokontrolerów, pozwala na synchroni zację pracy do 8 siłowników jednocześnie. Napędy współpracują ze sobą w relacji: jeden „master”, a pozostałe „slave”. Oznacza to, że jeden napęd przejmuje rolę siłownika nadrzędnego (mastera), który kontroluje parametry pracy pozostałych napędów pracujących w charakterze „slave”.
    Synchronizacja „BSY” kilku napędów wyposażonych w mikroprocesor pozwala na sterowanie ich równą pracą, kontrolę równomiernego i bezpiecznego rozłożenia obciążenia przy otwieraniu i zamykaniu takiej klapy. Wszelkie układy elektronicznej synchronizacji zintegrowane są z napędem. Takie rozwiązanie stanowi alternatywę dla stosowanych do tej pory siłowników z zewnętrznymi urządzeniami synchronizującymi, które wymagały dodatkowej przestrzeni montażowej.

Zalety napędów zsynchronizowanych w opcji „BSY”:

● opcja „BSY” dostępna jest dla napędów łańcuchowych KA, napędów zębatkowych ZA i napędów dużej moc y DXD;
● umożliwia otwarcie bardzo ciężkich, dużych czy nietypowych połaci okien dachowych i fasadowych, klap dymowych czy klap wentylacyjnych;
● duży wybór konsol montażowych umożliwia szerokie zastosowanie napędów;
● konfiguracja napędów dokonywana w procesie produkcyjnym, może być szybko zmieniona nawet na placu budowy, przy użyciu specjalnego oprogramowania;
● dzięki wsparciu programowemu można ustawić elektronicznie wielkość wysuwu;
● wszelkie układy elektronicznej synchronizacji zintegrowane są z napędem;
● synchronizacja „BSY” nie wymaga dodatkowego okablowania;
● napęd wykonany jest z wysokiej klasy stopów metalowych, zapewniających trwałość i niezawodność funkcjonowania, podczas którego jego parametry mechaniczne i elektryczne nie ulegają zmianie.

Ciężkie świetliki w kompleksie biurowym Square Bishop
    Kompleks biurowy w Square Bishop w dzielnicy Spitalfields w Londynie jest głównym projektem obszernego miejskiego planu zagospodarowania terenów na wschód od finansowego centrum Londynu. Budynek był zaprojektowany przez znanych na międzynarodowej arenie architektów Norman Foster & Partners. Specjaliści od napędów w firmie D+H Mechatronic AG zaprojektowali indywidualne rozwiązanie do wentylacji i usuwania dymu w przypadku pożaru, przy wykorzystaniu zaprojektowanych, niezmiernie ciężkich świetlików dachowych.
    Square Bishops to kompleks o przestrzeni 70 000 m2, przeznaczonej dla biur oraz 4700 m2 powierzchni dla  sklepów, kawiarni i restauracji. Wielopoziomowe bryły budynków, które wchodzą w skład całego kompleksu, o różnej wysokości i ze szklanymi fasadami dopasowane zostały stylistycznie do historycznego otoczenia, w którym je postawiono.
    Dym i usuwanie gorąca w przypadku pożaru uzyskiwane jest poprzez poziomo otwierane świetliki dachowe, otwierane elektrycznymi napędami D+H. Konstrukcja szklanego dachu wymusiła zastosowanie napędów o zaawansowanej technologii i wysokich parametrach. W dachu zainstalowano 66 klap do usuwania gorących gazów i dymu w przypadku pożaru, o wymiarach 300x175 cm i wadze 343 kg każda. Te duże i ciężkie klapy dymowe musiały spełniać wysokie wymagania. Dodatkowo z powodu czyszczenia szklanego dachu przez automatyczne roboty, napędy otwierające mogły być zamontowane tylko przy brzegach klapy, a nie – jak ma miejsce najczęściej – pośrodku światła świetlika. Eksperci z firmy D+H dostarczyli rozwiązanie tego problemu. Zainstalowane zostały dwa zsynchronizowane napędy zębatkowe o dużej mocy Duplex Drive DXD-BSY. W tej metodzie konstrukcji Duplex Drive osiąga dotychczas najlepszy stopień wydajności: napęd otwiera w górę okno do szerokości 1 m z siłą do 3000 N, przy zużyciu tylko 2.8 A prądu 24 V.
    Synchronizacja pozwala otworzyć niezmiernie duże i ciężkie klapy czy świetliki bez ryzyka ich zacinania się przy otwieraniu, wypaczeniu ram czy zbicia szkła. Funkcja „softstart” i „softclose” ochrania całą konstrukcję i ramy świetlika przed uszkodzeniem. Dla zastosowania w ograniczonych przestrzeniach montażowych, napęd DXD może zostać dostarczony w eleganckiej wersji bez tuby. Duplex Drive DXD jest również dostępny w wersji z przyspieszoną prędkością otwierania, tzw. wersja „High Speed”. W tej wersji, klapa czy świetlik osiąga pozycję krańcową w ciągu maksymalnie 60 sekund.

Indywidualne rozwiązanie dla Dworca Głównego w Berlinie

    Na nowym Dworcu Głównym w Berlinie zainstalowano ponad 1400 klap oddymiających wyposażonych w napędy D+H. Zastosowano tutaj specjalne rozwiązanie przystosowane do szklanej konstrukcji dachu.
    Wraz z Dworcem Głównym w Berlinie powstał największy węzeł kolejowy Europy. Tutaj właśnie krzyżują się odcinki wschodnio-zachodnie berlińskiej kolei oraz nowe połączenie przez Berlin północ-południe. Ten „mamuci“ projekt zajmuje powierzchnię 58 000 m2 na wszystkich pięciu poziomach komunikacyjnyc h. Architektoniczną perełką są konstrukcje dachu. Dach wschodnio-zachodni o długości 371 m oraz powierzchni 20 000 m2 pokryto bezpiecznym szkłem. Dach północno-południowy o długości 220 m i szerokości 42 m pokryto w większej części szybami izolacyjnymi.
    W przypadku obiektu tego rodzaju oczywistym jest, że stawia się ekstremalnie wysokie wymogi odnośnie ochrony przeciwpożarowej. TÜV Industrie Service GmbH oceniał całość elektrotechnicznej koncepcji Dworca Głównego w Berlinie, w tym także instalację oddymiania. W oparciu o aktualne normy został opracowany obszerny program kontrolny do testowania kompletnych rozwiązań systemowych producenta, na które składały się szklane klapy dachowe wraz z napędem. I tak na przykład klapy oddymiające przeszły specjalną próbę pożarową, a wszystkie ważne elementy konstrukcyjne systemu oddymiania otrzymały pozytywną ocenę w teście odporności na starzenie się i korozję. Ponadto przeprowadzono wiele testów funkcyjnych klap oddymiających dla sprawdzenia funkcji wentylacyjnej (10 000 otwarć i zamknięć), funkcji alarmowej (1000 cykli), na siłę trzymania przed obciążeniem, zasysania oraz badania w niskich temperaturach z zastosowaniem maksymalnego obciążenia. Wszystkie testy system przeszedł pozytywnie.
    Producent dachów stalowych MERO-TSK dostarczył ponad 1400 klap dymowych z napędami D+H dla berlińskiego Dworca Głównego. Z uwagi na niezwykle duży ciężar poszczególnych elementów przeszklenia wynoszących do 85 kg oraz na położenie napędu, należało do każdej klapy zastosować dwa szczególnie mocne napędy zębatkowe, które będą w stanie unieść wymagany ciężar. Wybór padł na Duplex Drive DXD 150-K. Posiada on siłę nacisku 1500 N i gwarantuje w pełni zsynchronizowaną pracę kilku napędów, co jest bardzo ważne dla bezpieczeństwa w przypadku wystąpienia pożaru. Przy braku synchronizacji w przypadku wystąpienia różnicy w prędkości otwierania dwóch napędów w jednej klapie, element szklany zacznie się zakleszczać i doprowadzi do pęknięcia.

D+H dostarcza rozwiązania do otwierania dużych i ciężkich klap dymowych
    Klapy dymowe wyposażone w napędy firmy D+H spełniają nie tylko aktualne normy (w tym wymagania EN 12101-2) oraz wymogi budowlane, ale także odpowiadają najwyższym standardom nowoczesnej techniki systemów oddymiania. Firma D+H na chwilę obecną należy do niewielkiej grupy firm, które oferują rozwiązania systemów oddymiania i odprowadzenia ciepła, mogących spełnić tak wysokie wymogi instalacji oddymiania, jakie postawiono m.in. na obiekcie Dworca Głównego w Berlinie.

Magdalena Mazur
D+H Polska

więcj informacji: Przegrody przeszklone w ochronie przeciwpożarowej 01/2008 
 

Czytaj także --

 

 

01 chik
01 chik