Newsletter

Login Form



Czytaj także -

Aktualne wydanie

Okladka 01-2018

20180123-BANNER-160X600-V1-PL-FENSTERBAUEDG Swiat Szkla Skyscraper 160x600 BAU OK

EDG Swiat Szkla Skyscraper 160x600 BAU OK 

 

facebook12

czytaj newsy Świata Szkła

- więcej szklanej architektury

 

Baztech

Miesięcznik Świat Szkła

indeksowany jest w bazie

czasopism technicznych

 

 

baner-2-krzywe

baner konferencja 12 2017

 

Wydanie Specjalne

 

Fasady przeszklone termika akustyka odpornosc ogniowa 2016

 

okna pasywne 2015a

 

Fotowoltaika w architekturze okladka

 

20140808Przegrody przeciwpozarowe

 

konstrukcje szklane

 

20140533 Konstrukcje przeszklone 2

 

katalog 2018 a

 

FF18 750x150px PL NEUGIERIG

 

   swiat szkla 750x100 2

 

lisec SS FastLAne

  

ERD480x100-en 

Ankieta

Czy montują Państwo lustra u klienta za pomocą kleju silikonowego?
 
Czy uważają Państwo, że klej do luster LAKMA jest lepszy od innych klejów dostępnych na rynku?
 
Czy stosują Państwo klej do luster firmy LAKMA?
 
Technika dalles de verre i jej geneza
Data dodania: 28.01.09

Strukturalne witraże ze szkła i betonu w architekturze XX/XXI wieku

W latach trzydziestych XX wieku, francuscy artyści witrażowi, nawiązując do postępu technicznego i nowych materiałów pojawiających się w architekturze, podjęli próby unowocześnienia witrażu zarówno pod względem ideowym i estetycznym, jak też technologicznym. Jednym z nowych materiałów stosowanych w tym czasie w konstrukcjach budowlanych był beton zbrojony. Narodziła się więc idea zastosowania go także do realizacji nowoczesnych witraży.  

Mistrzowie witrażowi, Jean Gaudin i Auguste Labouret, opracowali odpowiednią technologię. W kierowanych przez nich paryskich pracowniach powstały pierwsze witraże z grubego (3 do 5 cm), kolorowego szkła i betonu, dodatkowo wzmocnione metalowym zbrojeniem.

 
 Metalowy element (billot) i specjalny młotek (marteline) do rozbijania płytki szklanej na poszczególne bryłki
 
 Przycinanie szkła

Te szklane płyty nazwano dalles de verre i pod tą nazwą figurują one do dzisiaj w terminologii witrażowej.

Dzięki tej technice powstał witraż strukturalny, rzeźbiarski i trójwymiarowy, którego trwałość okazała się nieporywnywalna z miękkością ołowiu i kruchością cienkiego szkła (o grub. 2 do 6 mm), w witrażu wykonanym techniką tradycyjną. Okazało się, że tego typu płyty można stosować nie tylko do wypełnienia otworów okiennych, ale także do konstrukcji całych ścian zarówno zewnętrznych jak i wewnętrznych.

Podjęto także próby zastąpienia betonu, jako materiału łączącego bryłki szkła, syntetyczną żywicą epoksydową. Miała ona te zaletę, że nie wymagała wzmocnień metalowym zbrojeniem. Płyty ze szkła i żywicy okazały się równie sztywne i trwałe, jak te z betonu, a jednocześnie odporne na wilgoć.

Celem tych technicznych i artystycznych poszukiwań było przede wszystkim maksymalne zintegrowanie sztuki witrażowej z architekturą nowoczesną pod każdym względem. Płyty z dalles de verre znalazły we Francji zastosowanie, szczególnie po drugiej wojnie światowej, przy odbudowie zniszczonych lub uszkodzonych zabytków architektury sakralnej.

Obecnie, w związku z rozwojem architektury współczesnej, pojawianiem się nowych materiałów i technologii, ta technika jest już rzadziej stosowana. Mimo tego, wielu artystów witrażowych we Francji nadal ją praktykuje, tworząc witrażowe przeszklenia w tym stylu do specyficznych obiektów architektonicznych, jak także do aranżacji wnętrz mieszkalnych.

 
 Wybór płytki szkła, jej wymiarów i miejsca w kompozycji całości
 
 Błękitna rozeta witrażowa na stole roboczym podczas składania jej z poszczególnych elementów szkła
 
 Błękitna rozeta witrażowa po ukończeniu. Tuluza 2001 r.
 
Ewa Grzech

więcej informacji: Świat Szkła 7-8/2006

 

Czytaj także --

 

 

01 chik
01 chik