Wydaje się, że odpowiedzi na te pytania są istotne dla wizerunku firmy. Wobec funkcji reprezentacyjnych drzwi zwyczajne straty energii na ogrzewanie czy klimatyzację tracą znaczenie. Nie wszędzie znajduje się personel, który w wypadku awarii drzwi może zareagować, a jeszcze rzadziej jest on w stanie usunąć źródło problemu. Sytuacja przeciąga się w czasie, gdy po przybyciu serwisu okazuje się, że potrzebnej części akurat nie ma w samochodzie.



    Obecne są na rynku rozwiązania drzwi automatycznych, które mogą zminimalizować ryzyko takiego problemu. Istotą zagadnienia jest szybkie zdefiniowanie przyczyny usterki i przekazanie informacji do właściwych osób. Umożliwia to wszechobecna technologia sieciowa z internetem na czele. Istniejące aplikacje można podzielić na kablowe i bezprzewodowe.



    Przykładem pierwszej z nich jest rozwiązanie opracowane przez szwajcarskiego producenta drzwi automatycznych AGTA-RECORD. System noszący nazwę ADM, która jest skrótem od angielskiego Advance Door Management, oparty jest na otwartej, standardowej technologii LON Bus. W jego skład wchodzi końcówka sieci LON16, intuicyjne oprogramowanie oraz okablowanie sieciowe. Możliwość zintegrowania w oknie programu kamery sieciowej, skierowanej na konkretne drzwi, pozwala na zarządzanie drzwiami w obiekcie z fotela administratora, tak jakby fotel ten znajdował się przy drzwiach. System informuje o stanie drzwi, pozwala na zdalne zmiany stanu pracy, może wygenerować poradę nt. jak usunąć własnoręcznie drobną usterkę lub wysłać automatycznie wezwanie za pomocą poczty elektronicznej, jeśli pojawi się konieczność interwencji serwisu. Użytkownik ma do dyspozycji dane dotyczące historii usterek i serwisów na każdych drzwiach.



    Bezprzewodową technologię reprezentuje rozwiązanie firmy ROYAL BOON EDAM – producenta drzwi obrotowych. Teleboon, bo taką nazwę handlową posiada ta technologia, oparty został na transferze danych za pomocą technologii GSM. Drzwi obrotowe są specyficznym produktem, zwykle o dużej wartości, instalowanym raczej w prestiżowych obiektach. Takie zawężenie zastosowania spowodowało odmienne podejście do skonstruowania rozwiązania. Teleboon raz dziennie łączy się z centralnym serwerem umieszczonym w siedzibie producenta drzwi w Edam w Holandii, przekazując informację o aktywności drzwi – ilości cykli, czasu pracy itp. Po wykryciu błędnej  konfiguracji drzwi, oprogramowanie może zostać zmodyfikowane i poprawione przez serwisanta na obiekcie.



W celu zabezpieczenia instalacji przed nieautoryzowanym dostępem, zablokowano zdalną możliwość zmian w programie drzwi. W przypadku wystąpienia usterki system informuje zdalnie lokalny serwis o jej prawdopodobnej przyczynie. Często, może ona zostać usunięta przez obsługę budynku dzięki telefonicznemu wsparciu serwisu, zanim przerodzi się w poważniejszą usterkę. Oprócz skrócenia czasu usunięcia usterki, pozwala to również na przewidywanie, jakie części powinny zostać wymienione w najbliższym czasie, co może być istotne dla budżetów zarządców nieruchomości. Użytkownik może uzyskać dane statystyczne dotyczące drzwi na życzenie.



Ciekawą zaletą tego rozwiązania jest monitoring pracy lokalnej ekipy montażowej przez producenta drzwi. Błędy w konfiguracji zostają natychmiast wychwycone przez system i mogą dzięki temu zostać szybko poprawione. Informacje na temat pracy drzwi zamontowanych na całym świecie są analizowane przez zespół specjalistów w fabryce i następnie wykorzystywane w udoskonalaniu produktów.



    Zastosowanie technologii sieciowej w drzwiach automatycznych pozwala osiągnąć więcej korzyści niż nam się wydaje. Użytkownik, oprócz poprawy swojego wizerunku, oszczędza czas – nie musi go tracić na zgłaszanie usterek. Ogranicza koszty eksploatacji – problemy są definiowane przed ich eskalacją. Minimalizuje straty energii na ogrzewaniu i klimatyzacji bo drzwi rzadziej się psują; a jeśli już to się wydarzy, przestój jest krótszy. Serwis przyjeżdża do klienta lepiej przygotowany do usunięcia usterki i wykonuje naprawę w krótszym czasie. Nawet środowisko naturalne korzysta na tym, bo ograniczona jest liczba przejazdów serwisu między instalacją a magazynem części zamiennych. Rozwiązania tego typu, coraz powszechniejsze w krajach Europy Zachodniej, nie są ciągle jeszcze popularne w naszym kraju. Należy się jednak spodziewać, że podobnie jak w przypadku innych produktów, wkrótce staną się codziennością.

 

Dariusz Gawin
RECORD Drzwi Automatyczne
więcej informacji: Świat Szkła 9/2008 
 
  • Logo - alu
  • Logo aw
  • Logo - fenzi
  • Logo - glass serwis
  • Logo - lisec
  • Logo - mc diam
  • Logo - polflam
  • Logo - saint gobain
  • Logo termo
  • Logo - swiss
  • Logo - guardian
  • Logo - forel
  • vitrintec wall solutions logo

Copyright © Świat Szkła - Wszelkie prawa zastrzeżone.