Baldachim rozciągający się nad eliptycznym forum zamyka większą część przestrzeni otoczonej szklanymi wieżowcami Sony Center. Jedynie z jednej strony przestrzeń Centrum jest otwarta na jeszcze nie zabudowaną część Potsdamer Platz.

 

 2003 09 09 1

fot. 1. Widok Sony Center. W tle zabudowania Potsdamer Platz

 

Sony Center składa się, choć to zależy od sposobu liczenia, z siedmiu obiektów, połączonych na różnych poziomach w jednolitą całość. Obiekty mają różne przeznaczenie: od biur i apartamentów, przez sklepy, kina po restauracje i miejsca rozrywki.

 

W centrum trójkąta zabudowy architekt Helmut Jahn z Chicago wykreował eliptyczne forum przekryte gigantyczną, rozciągniętą strukturą, zwisającą nad dachami 11 piętrowych bloków budynków biurowych. Silnym akcentem struktury baldachimu jest maszt i zbiegające się w jednym punkcie liny, jakby pozostałość po stojącym w tym miejscu jeszcze do niedawna dźwigu.

 

Pierwsze wrażenie wywiera na patrzącego na Sony Center jego kolor: szara struktura i zielone szkło kontrastuje z kolorami ziemi i materiałami otaczających budynków, zaprojektowanych przez Piano, Rogersa i Japończyka Isozaki. Szkło dominuje w całym kompleksie budynków, które posiadają głównie podwójne, wentylowane fasady. Zewnętrzne, pojedyncze szkło bezbłędnie odbija otaczającą rzeczywistość. Nie ma tu efektu „krzywych zwierciadeł” tak powszechnych, gdy w rozwiązaniu fasady występują szyby zespolone, nierzadko z zewnętrzną szybą hartowaną. W tych przypadkach każda wada szkła powoduje zakrzywienie powierzchni, a co za tym idzie zniekształcenie odbitego obrazu.

 

2003 09 09 2

fot. 2. Konstrukcja nośna zadaszenia nad forum.


Niewiele jest tu szkła refleksyjnego. Podwójne szklane fasady są przezroczyste. Widać co dzieje się w środku.

Helmut Jahn, główny projektant rozwiązań architektonicznych zaproponował architekturę bardzo zwartą i koncepcyjnie zbliżoną, gdzie poszczególne budynki różnią się jedynie detalami szklenia i detalami łączenia szkła.


Indywidualny charakter każdemu budynkowi nadaje przede wszystkim kondygnacja przyziemna, sposób jej oświetlenia i integracji z całą strukturą.

 

2003 09 10 1

fot. 3. Kino IMAX, będące częścią Sony Center.

 

Wchodząc na forum doznajemy wrażenia solidności konstrukcji. Nie ma tu gry światła i cienia, nie ma otwartej przestrzeni. Perfekcja gładkich, szklanych fasad zbliża je do forum. Baldachim nad forum jest prosty, wykorzystuje geometrię koła rowerowego z elementem, jakby pozostałym po obecnym tu jeszcze niedawno dźwigu. To ładne, ciekawe i nowatorskie rozwiązanie przestrzenne.

 

Rozrywka jest decydującym elementem w wizerunku Sony jako firmy. Centrum w Berlinie to nie tylko budynki biurowe, ale także miejsce demonstrowania nowych technologii i produktów, miejsce gdzie blisko sąsiadują ze sobą kina (IMAX i MUSIC BOX), „mediathek” (biblioteka i muzeum TV i radia), „cinemathek” (świat kina), miejsce interaktywnej rozrywki, będące jednocześnie muzeum.

 

Innym elementem rozrywki w Centrum Sony są obiekty gastronomiczne. SONY CENTER objęło fragment historii Berlina, a mianowicie część Grandhotel Esplanade – sławny „Kaisersaal”. Jest on „zapakowany” w szklany budynek i przechodnie mogą podziwiać wspaniałość sal z zewnątrz szklanej fasady.

 

2003 09 10 2fot. 4. Szklana fasada biurowca, w której odbija się struktura zadaszenia.

 

Całość zabudowy forum wieńczy olbrzymi, 26-piętrowy półokrągły biurowiec, w którego fasadzie odbija się bliski budynek z cegły, zaprojektowany przez Kollhoffa. Precyzja szklanych elementów tego biurowca, rozdzielonych żebrami jest urzekająca i godna uwagi.


Potsdamer Platz prezentuje zachwycającą perspektywę wysokich budynków Piano, Kollhoffa i Jahn’a stanowiących bramę do nowej urbanistyki Berlina.

 

Nowa Potsdamer Strasse jest główną arterią łączącą wschodnią i zachodnią część Berlina. Niestety, zwiększony ruch, przejeżdżające ciężarówki, czynią to miejsce mało przyjaznym dla spacerów i rekreacji, czy kontemplowania architektury.

 

 

2003 09 10 3
fot. 5. Transparentne fasady obiektów handlowych i przestrzeni publicznej.

 

Po całym dniu pracy obszar Sony Center pustoszeje jak pustynia. Wieczorami i w weekendy widać pojedyncze przejawy życia. Może za kolejnych kilka lat, gdy zakończone zostaną realizacje na pobliskim Leipziger Platz i wolnych przestrzeniach na północy, obszar ten będzie tętnił życiem przez cały dzień i we wszystkie dni tygodnia.

 

Sony Center jest próbą stworzenia architektury ekspresyjnej. Nie nawiązuje do rozwiązań historycznych, ale kreuje nową estetykę dla nowego Berlina w nowej rzeczywistości.


Tekst i zdjęcia: Jadwiga Wrzesińska

 

Właściciel Bellevuestrasse Developement First Real Estate
Developer Tishman Speyer Properties
Architekt Murphy Helmut Jahn
Architekt krajobrazu Peter Walker and Partners
Konstrukcja BGS Ingenieursocietet, Ove Arup&Partners
Rozwiązania specjalne Wener Sobek Ingenieure



 

 

Całość artykułu w wydaniu drukowanym i elektronicznym 
Inne artykuły o podobnej tematyce patrz Serwisy Tematyczne 
Więcej informacji: Świat Szkła 9/2003
  

  • Logo - alu
  • Logo aw
  • Logo - fenzi
  • Logo - glass serwis
  • Logo - lisec
  • Logo - mc diam
  • Logo - polflam
  • Logo - saint gobain
  • Logo termo
  • Logo - swiss
  • Logo - guardian
  • Logo - forel
  • vitrintec wall solutions logo

Copyright © Świat Szkła - Wszelkie prawa zastrzeżone.