Wyliczono, że dzięki racjonalnemu rozmieszczeniu narzędzi i sprzętu, podczas jednej zmiany można zaoszczędzić nawet do 40 minut czasu. Dlatego warto zainwestować w zakup samochodu warsztatowego. W naszym kraju działa kilka firm wykonujących zabudowy warsztatowe. Oprócz wykonania zabudowy, oferują także fachową pomoc w zaprojektowaniu optymalnego wariantu aranżacji wnętrza i wyboru wyposażenia. Zabudowy mogą być wykonane na pojazdach nowych, kupionych przez zlecającego zabudowę, lecz istnieje też możliwość wykonania zabudowy w aucie używanym.
     Zabudowy warsztatowe wykonuje się na pojazdach o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t. z nadwoziami 2-, 3- miejscowymi lub tzw. podwójną kabiną dla 6 osób. Przeważnie zabudowywane są auta z nadwoziem zamkniętym typu furgon (VW  Transporter, Ford Transit czy Fiat Ducato), z podwyższonym dachem ułatwiającym poruszanie się we wnętrzu. Istnieje też możliwość wykonania zabudowy na pojazdach typu kombivan, np. Renault Kangoo czy Peugeot Partner.

Przygotowanie zabudowy

     Wykonanie zabudowy warsztatowej polega na wyposażeniu pojazdu w dodatkową podłogę, która uniesie dodatkowe obciążenie. Mogą to być podłogi ze sklejki wodoodpornej i przeciwpoślizgowej o grubości ok. 4 mm, zabezpieczone blachą aluminiową. Z reguły stosuje się dodatkowe wzmocnienia bocznych ścian, do których montuje się stelaże z szafkami. Ze względów bezpieczeństwa wiele firm zabudowujących stosuje dodatkowe wzmocnienia między ładownią a kabiną pasażerską. Trwałość wykonania zabudowy zależy od użytych materiałów. Z reguły elementy konstrukcyjne odpowiedzialne bezpośrednio za przenoszenie obciążeń są wykonane ze stali, która przed lakierowaniem proszkowym jest poddawana kilkukrotnemu odtłuszczaniu blachy. Coraz więcej wytwórców odchodzi od łączenia blach metodą spawania z obawy o możliwe powstanie ognisk korozji. Stosuje się zgrzewanie lub skręcanie, przy czym gwinty śrub zabezpieczone są antykorozyjnie. Elementy, które bezpośrednio nie przenoszą dużych obciążeń, wykonane są z blach aluminiowych anodowanych powierzchniowo. Taki proces produkcji dodatkowo zabezpiecza powierzchnię przed zarysowaniami oraz pozwala na łatwiejsze utrzymanie czystości. Dla zachowania równomiernego obciążenia pojazdu stelaże ustawia się zazwyczaj po obu stronach ładowni, pozostawiając pośrodku wolną przestrzeń roboczą.

 

 

  

Wnętrze
     Projekt zabudowy wnętrza jest wykonywany indywidualnie, w porozumieniu z nabywcą. Przedmioty w samochodzie muszą być podczas jazdy trwale zamocowane, gdyż stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa jazdy. Narzędzia o dużej masie umieszcza się jak najniżej, ze względu na środek ciężkości pojazdu. Firmy zabudowujące korzystają z modułowych zestawów szafek, wytwarzanych przez  wyspecjalizowanych producentów. Oferują oni produkty różniące się głównie użytym materiałem, rozwiązaniem wysuwania szuflad i jakością wykonania. Oferowane są wysuwane na prowadnicach szuflady różnej wielkości, z systemem zabezpieczenia przed otwieraniem się podczas jazdy. Wnętrza szuflad są wyłożone matą gumową lub piankową, która chroni przed wstrząsami i tłumi hałas podczas jazdy. Pojazdy dla warsztatów szklarskich są wyposażane w szafki do przewożenia normaliów i specjalistycznych narzędzi. Niektórzy nabywcy wyposażają swój pojazd w agregat prądotwórczy, uniezależniając się od prądu z sieci energetycznej. Blisko tylnego wejścia umieszcza się przeważnie gaśnicę, imadło lub, ewentualnie, butle z gazami technicznymi do spawania. Drabinę montuje się na zewnątrz pojazdu wykorzystując specjalistyczne mocowania.

 


Kogo wybrać?
     W naszym kraju istnieje kilka firm wykonujących zabudowy warsztatowe. Dokonując wyboru warto zwrócić uwagę na kilka elementów:
● przedstawiciel firmy zabudowującej powinien ustalić ze zleceniodawcą rodzaj zabudowy dostosowanej do jego potrzeb i wymagań. Niektóre firmy przygotowują symulacje komputerowe proponowanej zabudowy;
● zwróćmy uwagę na technologię produkcji zabudowy, jakość elementów, z których wykonywany jest stelaż pod szafki i dokładność wykonania;
● ważny jest też rodzaj szafek – łatwość wysuwania szuflad, ich nośność. Niektóre mają systemy ruchomych przegródek montowanych w szufladach, co zapobiega przesuwaniu się narzędzi;
● możliwość rozmontowania i przeniesienia zabudowy do innego pojazdu, po zakończeniu eksploatacji dotychczasowego auta.

 

     Ponieważ zabudowy wykonuje się na indywidualne zamówienie, trudno określić koszt inwestycji. Orientacyjnie można oszacować, że niewielkie zabudowy np. na VW Caddy kosztują od 4 do 9 tys. zł netto, a na większych pojazdach typu Mercedes-Benz Sprinter czy Fiat Ducato – 10 do 20 tys. zł netto. Wiele firm zabudowujących oferuje też komplet narzędzi, instalacje pneumatyczne, hydrauliczne, elektryczne lub ogrzewanie postojowe (przydatne w zimie), a wówczas koszt zabudowy jest wyższy.
     Pojazdy z zabudową typu warsztatowego nie wymagają uzyskania świadectwa homologacji Instytutu Transportu Samochodowego. Pojazd musi jednak spełniać ogólne przepisy (patrz apla) obowiązujące w naszym kraju. Czołowe firmy zabudowujące ściśle współpracują z producentami lub generalnymi importerami pojazdów, którzy wyznaczają swoje, wewnętrzne standardy dla wykonawców zabudów. Kilka firm zabudowujących współpracuje też z zagranicznymi producentami wyposażenia warsztatowego i przy ich pomocy przeprowadza testy bezpieczeństwa (np. zderzeniowe) pojazdów.
     Zakup pojazdu warsztatowego to spory wydatek, jednak jego przydatnośc jest bezsporna. Dodatkowo pojazd taki, oklejony własnymi reklamami, stanowi świadectwo solidności i nowoczesności warsztatu szklarskiego.

Auto warsztatowe wykonane przez firmę Pronar na aucie Fiat Doblo Maxi:

● system zabudowy warsztatowej Bott VARIO
● podniesiona o 220 mm płyta podłogowa, pod którą umieszczono trzy szuflady o pojemności 53 l każda,
● dostęp do narzędzi z poza pojazdu,
● ścianki boczne z perforacją.
     Zabudowa wykonana po prawej stronie w postaci modułu warsztatowego z szufladami, półkami otwartymi oraz półkami z uchylnymi frontami i dwoma mobilnymi kasetami na normalia, które monter może zabrać do miejsca wykonywania prac. Dostęp do szuflad i kaset przez drzwi boczne pojazdu, a do dwóch szuflad podpodłogowych od strony drzwi tylnych. W regale zamontowano wysuwny na zewnątrz pojazdu stół warsztatowy, do którego przykręcono stalowe imadło na podstawie obrotowej. Prowadnice teleskopowe szuflad posiadają wysuw 105%, dzięki czemu mamy dostęp do całej powierzchni szuflady. Boki szafek są perforowane, co umożliwia montowanie zawieszek narzędziowych.
     Na lewej ścianie pojazdu zamontowano panel narzędziowy, na którym znajdują się zawieszki na lekkie narzędzia. Na powierzchni płyty podłogowej zamontowano cztery punkty kotwiczące pasy transportowe, np. do mocowania agregatu prądotwórczego czy sprężarki.

 

 Wykaz producentów zabudów warsztatowych

● AMZ–Kutno
● DS Germaz Wrocław
● Energetyka Poznańska Zakład Transportu
● Modul System Warszawa
● PPH Pronar Wrocław
● Spółdzielnia Inwalidów „Metalowiec” Poznań
● Waldi Adaptacja Samochodów Dostawczych
● VW Poznań Zakład Zabudów

 

Auto warsztatowe wykonane przez firmę Modul-System na aucie VW Transporter T5

Przestrzeń ładunkowa wyposażona w dwa zestawy szafek po jednym na każdej stronie. Konfiguracja zestawów uzależniona jest od potrzeb klienta i specyfiki jego działalności. Dodatkowa podłoga z wodoodpornej sklejki lub blachy aluminiowej ryflowanej jest antypoślizgowa. Podłoga wykończona listwami aluminiowymi zabezpieczającymi krawędzie. W skład wyposażenia dodatkowego wchodzą m.in.: oświetlenie wewnętrzne zamocowane na stałe, oświetlenie na podstawie magnetycznej, uchwyty do mocowania imadeł, uchwyty do narzędzi, agregaty prądotwórcze, sprężarki, wyciągarki, ogrzewanie niezależne, zestawy wysuwane na zewnątrz pojazdu, bagażniki, haki, listwy do mocowania ładunku.

 

Wymagania stawiane zabudowom specjalnym:

● Ustawa Prawo o ruchu drogowym z dnia 20 czerwca 1997 r. wraz z uaktualnieniami,
● Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia z dnia 31 grudnia 2002 r.
● Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych i przyczep z dnia 24 października 2005 r.
Ryszard Polit
więcej informacji: Świat Szkła 12/2008
  • Logo - alu
  • Logo aw
  • Logo - fenzi
  • Logo - glass serwis
  • Logo - lisec
  • Logo - mc diam
  • Logo - polflam
  • Logo - saint gobain
  • Logo termo
  • Logo - swiss
  • Logo - guardian
  • Logo - forel
  • vitrintec wall solutions logo

Copyright © Świat Szkła - Wszelkie prawa zastrzeżone.