swiat szkla 750x100 2

 6032 IX Kongres Stolarki polskiej banery reklamowe www 550x120

sacroexpo 468x60 

Współczesne środki transportu szkła
Data dodania: 30.12.11

 Czym przetransportować szkło? Oczywiście inaczej wyglądać będzie transport w przypadku jednego czy kilku arkuszy szkła na ogrodową szklarnię, a inaczej w przypadku transportu tafli, której powierzchnia przekracza 18 m2.

 

O ile w pierwszym przypadku zadowolimy się wózkiem czy też samochodem osobowym, to w drugim przypadku sprawa wygląda już inaczej.

 

Fot. 1. Naczepa uniwersalna. Źródło: zbiory własne ładunku.

 

Fot. 2. Samochód ciężarowy z ładunkiem szkła. Źródło: zbiory własne

 

Fot. 3. Samochód ciężarowy przygotowany do rozładunku. Źródło: zbiory własne

 


Jest sprawą oczywistą, że aby przewieźć pakiet szkła, którego wymiary przekraczają 6 m długości i 3 m wysokości, a waga sięga 3 ton, musimy dysponować samochodem ciężarowym. Nie jest to regułą, lecz ze względu na gabaryty szkła typu float, do jego transportu najczęściej stosowane są naczepy.

 

Ze względu na to, jaka naczepa zostanie użyta do transportu, należy zastosować odpowiednie zabezpieczenia ładunku, ponieważ szkło, tak jak i każdy inny ładunek musi być należycie zabezpieczone i powinno dotrzeć do odbiorcy w całości.

 

 

W dalszej części tego artykułu przedstawione zostaną trzy naczepy używane do transportu szkła oraz sposoby mocowania i zabezpieczania na nich

 

Naczepa uniwersalna, …
… najbardziej powszechna naczepa na drogach, może mieć dopuszczalną masę całkowitą 35,5 t, natomiast dopuszczalne obciążenie agregatu osiowego 27 t. Wymiary skrzyni ładunkowej to: 13620x2480 mm. Wysokość siodła 960 mm, a co za tym idzie, wysokość wewnątrz naczepy 3000 mm. Jej podwozie jest konstrukcją spawaną. Wyposażona jest w ramę wewnętrzną, dzięki której istnieje możliwość mocowania ładunku co 100 mm.

 

Naczepa ta pozwala na przewóz wszelkiego rodzaju ładunków drobnicowych oraz innych, które nie przekraczają wymiarów jej skrzyni ładunkowej, a więc i szkła. Jednak zasadniczym warunkiem transportu szkła tą naczepą jest umieszczenie go w skrzyni lub na stojaku.

 

Wówczas stojak, czy też skrzynia, ładowany jest na naczepę bokiem przy użyciu wózka widłowego lub też górą (naczepa ta ma suwany dach oraz boczne plandeki), przy pomocy suwnicy lub dźwigu.

 

Stojak można przymocować do naczepy za pomocą pasów mocujących lub innych środków służących do tego celu. Transport szkła wielkoformatowego przy pomocy tej naczepy jest bardzo trudny a w niektórych przypadkach wręcz niemożliwy. Sam załadunek szkła znajdującego się w skrzyniach i na stojaku jest operacją czasochłonną. Na fot. 2 pokazane jest szkło załadowane na zestaw typu JUMBO.

 

W przypadku, gdy szkło jest ładowane na naczepę, jest ono mocowane w podobny sposób, to znaczy przy pomocy mat antypoślizgowych, na których stawia się stojak i belki ograniczające przesuwanie się stojaka. Belki te mocuje się za pomocą gwoździ i umieszczone one są z przodu i z tyłu stojaka. Całość zabezpieczona jest pasami.

 

Ogromnym minusem transportu szkła na naczepie uniwersalnej jest czas, jaki należy poświęcić na  należyte zabezpieczenie ładunku oraz sam proces załadunku i rozładunku. Czasem sam rozładunek trwa nawet godzinę. Na zdjęciu 3 widać samochód przygotowany do rozładunku przy użyciu dźwigu.

 

Fot. 4. Proces przemiany naczepy Maxi-Trailer ze specjalistycznej w uniwersalną. Źródło: VAN HUËT

 

Fot. 5. Półoś Inloadera. Źródło: zbiory własne

 

Fot. 6. Wnętrze naczepy Inloader bez stojaka. Źródło: zbiory własne

 

Rys. 1. Schemat zawieszenia pneumatycznego. Źródło: WABCO

 

Naczepa MaXi-Trailer…
…pojawiła się na rynku w roku 2008 i została opatentowana przez firmę Van Huët Glass Logistics. Z pozoru wygląda jak naczepa uniwersalna, jednak naczepa ta jest produkowana tylko i wyłącznie, przez firmę Van Huët i na jej potrzeby! Decyduje o tym jej wnętrze.

 

W rozwiązaniu MaXi-Trailer transport szkła odbywa się na stojaku, który jest zintegrowany z naczepą, a po wykorzystaniu automatycznie chowa się w jej podłodze. W ten sposób otrzymujemy uniwersalną naczepę plandekową, która jest zdolna pomieścić i przewieźć różnego rodzaju towary, do 34 europalet. Rozwiązanie to jest w pełni intermodalne.

 

Tafle szkła mocowane są do stojaka za pomocą kewlarowych pasów. Przygotowanie samego stelaża do załadunku trwa około 2 minut, jednak nadal pozostaje do rozwiązania kwestia czasochłonnego załadunku szkła na ów stelaż.

 

Operacja załadunku lub wyładunku wymaga zaangażowania trzech, czterech osób. Załadunek jednego pakietu szkła na tego typu naczepę zajmuje około pięciu do dziesięciu minut, dodatkowo aby załadować tę naczepę niezbędna jest suwnica lub dźwig.

 

Należy więc liczyć się z możliwością przetrzymania samochodu, na miejscu załadunku lub rozładunku, w oczekiwaniu na np. suwnicę lub wolne miejsce na hali załadunkowej.

 

Naczepa Inloader…
…zaistniała na rynku w latach 70. Jest ona w pełni specjalistyczną naczepą do przewozu szkła typu float. Specyficzna konstrukcja tej naczepy pozwala na umieszczenie ładunku pomiędzy jej ścianami bocznymi. Po otwarciu drzwi tylnych widać tylko stojak na wysuwanej, jak szuflada, podłodze. Podłoga posiada specjalną konstrukcję, dzięki której zamyka naczepę od spodu chroniąc w ten sposób przewożony towar oraz stabilizując naczepę.

 

Na szczególną uwagę zasługuje również zawieszenie naczepy, składające się z sześciu kół zamontowanych na półosiach. Dzięki temu rozwiązaniu, naczepa może właśnie transportować szkło pomiędzy swymi bocznymi ścianami i rozładowywać lub ładować poprzez wsuwanie lub wysuwanie podłogi wraz ze stojakiem.

 

Zawieszenie naczep Inloader jest sterowane automatycznie. Może ono pracować w dwóch położeniach, załadunku lub rozładunku oraz jazdy. Tryb jazdy unosi naczepę na wysokość 400 mm, natomiast tryb załadunku lub rozładunku pozwala na utrzymanie wysokości w granicach od 150 mm do 250 mm.

 

Rys. 1 przedstawia schemat systemu ECAS (Electronicaliy Controlled Air Suspension). System ten pozwala na programowanie trybów pracy naczepy. System ECAS instalowany jest w naczepach przez firmę WABCO.

 

W tradycyjnej naczepie Inloader skrzynia ładunkowa ma długość ok. 7,5 m. Umożliwia to transport szkła o wymiarach 6x3,2 m i dłuższych, np. o długości ok. 7 m. Istnieją jednak również naczepy, w których w przedniej ich części istnieje dodatkowa przestrzeń ładunkowa, tzw. step deck, gdzie mogą być przewożone ładunki z powrotem do huty.

 

Mogą to być np. mniejsze tafle szkła na stojakach, wówczas wymiary szkła wynoszą maksymalnie 4,5x2,55 m. Równie dobrze mogą to być też pojemniki ze stłuczką szklaną o łącznej masie do 3 ton. Fot. 7 przedstawia naczepę Inloader z dodatkową przestrzenią ładunkową.

 

Fot. 7. Naczepa Inloader z dodatkową przestrzenią ładunkową. Źródło: LANGENDORF

 

Rys. 2. Naczepa w wersji europejskiej. Źródło: FAYMONVILLE

 

Rys. 3. Naczepa w wersji brytyjskiej. Źródło: FAYMONVILLE

 

Naczepy z dodatkową przestrzenią ładunkową mogą przewozić ładunki o długości do 13,6 m, jednak w takich przypadkach ich wysokość jest ograniczona do 2,80 m.

 

Naczepy produkowane są w dwóch wersjach, europejskiej i brytyjskiej (rys. 2, 3). Różnią się one pomiędzy sobą długością, naczepy w wersji brytyjskiej są dłuższe oraz mogą zabrać 44 tony ładunku. Są one również dostosowane do ciągnięcia przez ciągnik o napędzie 6x2. Naczepa w wersji brytyjskiej może również posiadać w przedniej części suwaną plandekę, za którą znajduje się przestrzeń ładunkowa.

 

Kilka lat temu modyfikacji uległ przód naczepy. Nowy wygląd zapewnił jej lepsze właściwości aerodynamiczne, wskutek czego zmniejszono zużycie paliwa o 3 litry na 100 km, co stanowi dość duży sukces, zważywszy na to, że przeciętnie ciągnik siodłowy z naczepą spala 30-33 l oleju napędowego na 100 km.

 

Naczepy typu Inloader wyposażone są w system wentylacji, mający zapewnić sprawny przepływ powietrza. System wentylacji składa się z czterech wywietrzników. Dwa z nich znajdują się na przedniej ścianie naczepy a dwa pozostałe na tylnej.

 

Aby zabezpieczyć przewożony ładunek przed kondensacją pary, a tym samym skraplaniem się jej na taflach szkła, wewnętrzna strona dachu pokryta jest bawełnianą plandeką, która chroni załadowane szkło przed opadaniem skroplin tworzących się na wewnętrznej stronie dachu.

 

Mając na uwadze to, że naczepa ta nie posiada stałej podłogi, tylko podłoga ta tworzona jest ze stelaża, należy zwrócić szczególną uwagę aby zabezpieczyć ładunek przed zanieczyszczeniami pochodzącymi z nawierzchni drogi. Generalnie ładunek jest zabezpieczony przed tymi zanieczyszczeniami poprzez stelaż, który wsuwając się w rynnę w dolnej części naczepy uszczelnia jej boki, jednak istnieje możliwość, że drobne ilości zanieczyszczeń dostaną się szczeliną pomiędzy drzwiami naczepy a stojakiem.

 

Aby zabezpieczyć ładunek przed zanieczyszczeniami, a co najważniejsze kamieniami, w tylnej części naczepy, tuż za drzwiami zamontowana jest plandeka pełniąca rolę fartucha ochronnego. Na dolnym rancie drzwi naczepy montowany jest z kolei fartuch ze specjalnej szczotki, mający za zadanie uszczelnić złącze pomiędzy stojakiem i drzwiami. Fot. 8 przedstawia rozmieszczenie tych elementów w naczepie.

 

Przyjrzyjmy się procesowi transportu oraz za-/rozładunku naczepy Inloader. Jak już wspomniano, szkło umieszcza się na stojaku zintegrowanym z podłogą. Jest to bardzo dogodne rozwiązanie, ponieważ dysponując zapasowymi stojakami możemy pozostawić je na miejscach za- lub rozładunku i jechać dalej, nie czekając na rozładunek poszczególnych pakietów. Samochód ciężarowy po dotarciu do miejsca przeznaczenia zabiera wcześniej przygotowany ładunek i jedzie w dalszą drogę. Proces załadunku zajmuje około pięciu minut i wymaga zaangażowania tylko jednej osoby (kierowcy).

 

Biorąc pod uwagę masę własną naczepy, stojaka oraz pojedynczego pakietu szkła, wynika stąd, że naczepa ta może zabrać maksymalnie osiem pakietów szkła wielkoformatowego.

 

Rys. 4. Strugi powietrza opływające naczepę starego i nowego typu. Źródło: FAYMONVILLE

 

1; 3 – wywietrzniki, 2 – plandeka pokryta bawełną,
4; 5 – zabezpieczenia przed zanieczyszczeniami

Fot. 8. Ogólny widok naczepy. Źródło: LANGENDORF

 

Rys. 5. Proces załadunku szkła. Źródło: LANGENDORF

 

Rys. 6. Zabezpieczenie szkła różnych rozmiarów. Źródło: FAYMONVILLE

 

Bardzo istotna w procesie załadunku naczepy Inloader jest kolejność wykonywanych czynności. Otóż, gdy podłoga wraz z załadowanym stojakiem znajduje już się we wnętrzu naczepy kierowca musi opuścić belkę zabezpieczającą, następnie zamknąć drzwi i podnieść naczepę.

 

Dopiero po wykonaniu tych czynności wolno mu docisnąć szkło do stojaka łapami mocującymi. Dociskanie szkła przy otwartych drzwiach może spowodować rozepchnięcie naczepy poprzez system łap a w skrajnych przypadkach uszkodzenie ładunku.

 

Pamiętać należy również o tym, że podłoga wraz ze stojakiem znajduje się na podłożu i dociśnięcie szkła przed podniesieniem naczepy nie zagwarantuje poprawnego zamocowania ładunku, gdyż po podniesieniu naczepy podłoga nieznacznie opuści się na dół, a łapy nie będą przylegać do pakietów szkła.

 

Na sam koniec kierowca zabezpiecza półosie specjalnymi podporami, które zabezpieczają naczepę przed opuszczeniem w razie uszkodzenia zawieszenia pneumatycznego.

 

System zabezpieczenia ładunku produkowany jest w dwóch wersjach. Mianowicie łapy dociskowe mogą być zamontowane w pionie lub poziomie i sterowane pneumatycznie lub hydraulicznie. Poziomy system łap jest bardziej korzystny, ponieważ pozwala na transport szkła o różnych wymiarach. Zbiorniki układu zasilania sterowania łap dociskowych znajdują się z przodu naczepy. Dostać się do nich można tylnymi drzwiami, w chwili, gdy naczepa jest pusta, lub poprzez drzwi inspekcyjne znajdujące się z przodu naczepy.

 

Warto też nadmienić, że naczepa Inloader po zamknięciu u nadawcy, otwierana jest dopiero u odbiorcy, nie dopuszcza się tu doładunków, ponieważ mogą one zagrażać ładunkowi. Drzwi działają tu jak swego rodzaju klamra, która spina naczepę i zabezpiecza ją przed rozjeżdżaniem się na boki. Niemożność otworzenia drzwi wymusiła na konstruktorach konieczność instalowania w tylnej ścianie naczepy okien inspekcyjnych, przez które można podglądać ładunek.

 

Łukasz Wawrzyniak

 

Całość artykułu w wydaniu drukowanym i elektronicznym

 

patrz też:

 

- Przewozy szkła budowlanego 2005-2008 , Łukasz Wawrzyniak , Świat Szkła 01/2012    

 

- Współczesne środki transportu szkła ,  Łukasz Wawrzyniak , Świat Szkła 10/2011 

 

- Bardzo krótka historia transportu szkła , Łukasz Wawrzyniak , Świat Szkła 06//2011


- MaXi-Trailer (R)  - nowe rozwiązanie w transporcie szkła , Świat Szkła 9/2008

 

- Naczepy inloader - profesjonalny sposób transportu szkła , Tadeusz Michałowski, Świat Szkła 9/2008

 

inne artykuły o podobnej tematyce patrz Serwisy Tematyczne

więcej informacj: Świat Szkła 10/2011

 

 

 

 

 

 

01 chik
01 chik