Produkcja, sprzedaż i konsumpcja w Polsce
Rozbudowa i nowe inwestycje zostały znacznie ograniczone z powodu zatorów płatniczych, ograniczeń finansowych oraz bardzo mocną zmianę polityki wielu firm. Wzrost niepewności i ryzyka działania zmusiło firmy do ograniczenia inwestycji w modernizacje i remonty, jednak w znacznie mniejszym stopniu niż w nowe inwestycje.

 

Sprzedaż stolarki budowlanej jest zależna od popytu indywidualnego, od inwestycji deweloperskich oraz zamówień państwowych i eksportu usług budowlano-remontowych. Od kilku lat popyt indywidualny utrzymuje się na poziomie 70 000-80 000 sprzedaży mieszkań rocznie. Ilość mieszkań deweloperskich oddanych do użytkowania w roku 2010 wynosi 53 505 (spadek o 30% w okresie 2010/2009).

 

W tym sektorze znacznie spada wartość mieszkań i ilość mieszkań budowanych. W 2011 roku prognozuje się jednak wzrost inwestycji built to suit, czyli budowanie na podstawie specyfikacji klienta.

 

Polska jest dobrze oceniana przez inwestorów zagranicznych, co przekłada się na inwestowanie w Polsce. Sytuacja gospodarcza w wielu krajach jest niestabilna, co powoduje przesunięcia w inwestycjach.

 

Środki finansowe często są kierowane do Europy Środkowo-Wschodniej (Węgry, Słowacja, Polska). Zamówienia państwowe w zakresie usług budowlanych znacznie się zmniejszyły i dalej będą ograniczane. Wykonywane będą niektóre, niezbędne remonty na zamówienie państwa. Wzrost zamówień państwowych to tylko 1% w okresie 2010-2011.

 

Sektory, w których dynamika zamówień państwowych jest trwała to: roboty remontowe i renowacyjne (9,48%), montaż drzwi i okien (6,6-7%), budowle inżynieryjne (42,5%). Okresowo wzrasta dynamika wydatków na budowle sportowe (62,6%). Ważnym elementem są zamówienia dotyczące robot elewacyjnych oraz izolacji cieplnych. Dynamika tych wydatków to odpowiednio: 30,5% oraz 29,1%. Gminy ograniczają inwestycje budowlane z powodu wyczerpania się środków finansowych.

 

Koniunktura w przemyśle, budownictwie i handlu
Koniunktura w przemyśle przetwórczym w lipcu tego roku jest pozytywnie oceniana przez 19% przedsiębiorstw, 16% firm ocenia sytuacje negatywnie a 65% jako bez zmian. Wzrost w przetwórstwie przemysłowym w lipcu jest na poziomie 3%.

 

Bariery dla przedsiębiorstw zajmujących się przetwórstwem przemysłowym to głównie popyt krajowy, obciążenia finansowe, zmiany popytu zagranicznego oraz niepewność sytuacji gospodarczej. Porównując obecną sytuację z 2010 r. pogarsza się ocena kosztów działalności. Firmy lepiej oceniają możliwości handlu zagranicznego. W lipcu tego roku 31% przedsiębiorstw negatywnie oceniło sprzedaż zagraniczną,.

 

W porównaniu z rokiem 2010 jest to spadek o 9% (w 2010 było to 40% przedsiębiorstw).

 

Koniunktura w budownictwie jest oceniana pozytywnie, 19% firm ocenia, że sytuacja uległa poprawie, 17% pogorszeniu, a pozostałe firmy (64%) jako bez zmian Poprawa koniunktury jest obecnie na poziomie 2%. Portfel zamówień wzrasta w 2011 o 21% w Polsce oraz 23% za granicą. Poziom produkcji budowlanej wzrósł, sytuacja finansowa uległa poprawie.

 

Firmy jednak często napotykają trudności przy ściąganiu należności za roboty. Ceny przy produkcji budowlanej bez zmian. Firmy dalej ograniczają zatrudnienie. Od kilku lat największym obciążeniem w budownictwie są koszty zatrudnienia oraz konkurencja na rynku. W ciągu ostatniego roku poprawiła się ocena popytu krajowego, pogorszenie nastąpiło przy kosztach materiałów. W lipcu 2011 roku 37% firm ocenia koszty materiałów jako ograniczenie, w roku 2010 było to 28% przedsiębiorstw.

 

Dynamika produkcji przemysłowej i budowlano montażowej
Produkcja przemysłowa w ciągu ostatniego miesiąca wzrosła o 2,0%. W porównaniu do roku 2010 (dane na lipiec 2011 i 2010) jest to 43,3% wzrostu.

 

Przetwórstwo przemysłowe rozwija się, w ciągu ostatniego roku o 1,9%. W porównaniu do 2005 zmiana jest na poziomie 53,6%.

BARIERY DLA PRZEDSIĘBIORSTW w budownictwie

Dane: GUS – informacje bieżące lipiec 2011: koniunktura w przemyśle przetwórczym, koniunktura w budownictwie

 

Przedsiębiorstwa budowlane są w coraz lepszej sytuacji, wzrasta produkcja budowlana o 1,1% w ciągu ostatniego miesiąca oraz 1,9% w ciągu roku. W porównaniu z rokiem 2005 poziom produkcji budowlanej wzrósł o 109,8%. Sprzedaż usług budowlanych w okresie IV-V 2011 wzrosła o 17,6%, sprzedaż szkła płaskiego i szyb zespolonych o 16,9%. produkcja sprzedana ogólnie osiągnęła poziom 7,4% w okresie 2010-2011.

 

Produkcja budowlana od 2010 do 2011 roku wzrosła o 20,8%, zmiany są dynamiczne, ulegają znacznym wahaniom. W roku 2010 średnia wzrostu produkcji budowlanej wobec 2005 to 60,4% w roku 2011 będzie na poziomie 38,3%.

 

 

Ocena produkcji przemysłowej oraz budowlanej wiąże się z sytuacją gospodarki oraz wartością kosztów produkcji. Możliwości przedsiębiorstw zależą od wielkości dostępnego kapitału oraz od wartości zamówień w kraju i za granicą. Produkcja sprzedana w przemyśle w roku 2011 wzrosła o 14%,

 

Główne czynniki wpływające na produkcję przemysłową w roku 2011 uległy poprawie: zobowiązania finansowe o 3%, ceny o 12%, zamówienia na rynku krajowym o 2%. Niekorzystne zmiany są widoczne przy zamówieniach zagranicznych o -1% (długofalowe zmiany są oceniane optymistycznie), spada również zatrudnienie (-6%).

 

Przy ocenie budownictwa w roku 2011 widać poprawę sytuacji finansowej (10%), wzrasta liczba zamówień (15% na rynku krajowym). Niekorzystne zmiany są na rynku pracy w budownictwie, zatrudnienie spadło o 15% w tym roku. Zmieniły się ceny produkcji budowlanej o 3%.

 

 

 

Budownictwo mieszkaniowe
W ciągu ostatniego roku notuje się spadek liczby mieszkań oddanych do użytkowania, wzrasta natomiast liczba pozwoleń na budowę. Nowe zasoby mieszkaniowe są finansowane ze środków inwestorów indywidualnych. Ich udział w inwestycjach mieszkaniowych jest na poziomie 60,7%. Inwestorzy indywidualni w ciągu roku wybudowali o 3,4% więcej mieszkań, planuje się 7,4% nowych budowli.

 

Inwestycje deweloperskie rosną, rośnie ich udział w rynku budowlanym (odsunięcie budownictwa spółdzielczego, komunalnego, czynszowego i zakładowego) oraz ilość wydanych pozwoleń jest wysoka (23,6% 2010/2011). Spada liczba nowych zasobów mieszkaniowych finansowanych przez deweloperów, spada liczba budynków, których budowę rozpoczęto.

 

Bardzo niskie zaufanie konsumentów do sektora deweloperskiego, trudności finansowe tych firm oraz duże ryzyko takich inwestycji zniechęcają do zakupu mieszkań od deweloperów. Kupujący oceniają, że ceny mieszkań są zbyt wysokie, niestabilne i trudne do przewidzenia (ważne przy okresowych wpłatach). Problemy inflacyjne, oprocentowanie lokat i kredytów oraz wahania waluty polskiej i europejskiej wywołuje narastający brak zaufania do zarządzania pieniądzem oraz do inwestowania.

 

Nastroje te pogłębiają się. Ograniczenia kredytowe dotyczą zarówno deweloperów, jak kupujących oraz inwestorów indywidualnych. Te warunki są najważniejsze przy produkcji budowlanej. Duże inwestycje budowlane opierają się głównie na prywatnym kapitale krajowym i zagranicznym. Polska jest dobrze oceniana przez agencje ratingowe pod względem ryzyka, sytuacji gospodarczej oraz zysku z inwestycji.

 

Inwestycje te opierają się na umowach przedwstępnych oraz na wykonaniu inwestycji zgodnie z zaleceniami inwestora.

 

Ilość oddanych mieszkań w Polsce jest bardzo zróżnicowana regionalnie. W pierwszym kwartale 2011 zmiana liczby mieszkań oddanych do użytkowania była najwyższa w lubelskim (26,3%), świętokrzyskim (16,7%) oraz podkarpackim (14,8%).

 

Najgorsza sytuacja jest w opolskim (-47,6%), pomorskim (-25,0%) oraz dolnośląskim i zachodniopomorskim.

 

W województwie mazowieckim w pierwszym kwartale 2011 spadła liczba nowych mieszkań o 21,6%. Na sytuację mieszkaniową duży wpływ mają ceny produktów dla budownictwa i asortymentu dla mieszkań. Ceny wzrosły o 5,1% w ciągu roku, w okresie IV-V 2011 o 0,2%. Ceny w gospodarce również rosną: o 4,2% w okresie 2010-2011, spadek inflacji widoczny jest w maju 2011 (o 4%), ale są to tendencje krótkofalowe. Wydatki na mieszkanie z powodu wzrostu cen ulegają znacznemu powiększeniu, a poziom inflacji ogranicza silę nabywczą kupujących, wywołuje również wzrost kosztów działania przedsiębiorstw oraz wzrost kosztów inwestycji.

 

SYTUACJA MIESZKANIOWA I kwartał 2011/2010

Dane: GUS – informacje bieżące lipiec 2011: budownictwo mieszkaniowe

 

 Koniunktura konsumencka
Koniunktura konsumencka ulega poprawie. W lipcu 2011 nastąpiła poprawa nastrojów konsumenckich o 0,9% wobec roku 2010. Poziom wskaźnika ufności w lipcu tego roku oszacowano na -24,6%, przewidywana zmiana poziomu zaufania w tym miesiącu to 1,7%. Zmiany nastroju konsumentów są wynikiem sytuacji ekonomicznej i problemów gospodarczych, ezrobocia i warunków finansowych. Najlepiej oceniane są zmiany w gospodarce oraz ograniczenie bezrobocia.

 

Konsumenci źle oceniają sektor finansowy oraz własne możliwości finansowe. Wskaźnik zmian nastrojów konsumentów wobec problemów finansowych jest ujemny -2,3%. Słabo poprawia się ocena możliwości oszczędzania 0,8% oraz własnych możliwości zakupowych 0,6%. Konsumenci przewidują pogorszenie własnej sytuacji finansowej.

 

Handel wewnętrzny detaliczny Ogólna sytuacja w handlu jest niekorzystna. Przedsiębiorstwa notują spadek zapotrzebowania oraz zamówień, co jest wynikiem spadku popytu oraz zbyt dużym poziomem zapasów. Przyszła sprzedaż jest oceniana negatywnie, co spowoduje dalszy spadek zapotrzebowania oraz ograniczenia w asortymencie. Wolny wzrost cen nie równoważy tego procesu.

 

Przy sprzedaży detalicznej dobrze oceniane są tylko duże przedsiębiorstwa handlowe. Wzrasta zatrudnienie, sprzedaż i ceny. Problemy występują przy regulowaniu zobowiązań. Przedsiębiorstwa średnie i małe odnotowują spadek sprzedaży, prognozy dotyczące sprzedaży są niekorzystne. Rosną ceny bieżące oraz planowane. Spada zdolność do spłacania zobowiązań, negatywnie ocenia się przyszłą sytuacje finansową oraz realizacje płatności. Sprzedaż w tym roku wzrosła o 4%, ceny o 22%. Zobowiązania finansowe powiększają się (4% w tym roku), spada również zatrudnienie (2%).

 

Rynek stolarki okiennej:
Produkcja wyrobów stolarki okiennej i drzwi z drewna wzrasta. Porównując pierwszy kwartał 2010 i 2011 roku widać zmianę o 4,0%. W tym okresie wyprodukowano 2783 tys. sztuk. Średnio produkcja stolarki okiennej i drzwi utrzymuje się na poziomie 13 103,9 tys. m2.

 

Produkcja sprzedana wyrobów z tworzyw sztucznych (w tym okna PCV) dla budownictwa w 2010 roku wzrosła o 1,4% i osiągnęła poziom 7 102 186 tys. zł. Produkcja okien z PCV dla budownictwa od kilku lat wzrasta o 625 tys. sztuk rocznie (z mocnym załamaniem w 2009). Od 2008 roku spada ilość szyb wyprodukowanych. Oznacza to spadek zapotrzebowania na te produkty u producentów okien. Spadnie produkcja okien oraz wartość sprzedanych wyrobów.

 

W roku 2009 wartość sprzedaży okien była na poziomie 20 411 800 tys. zł a w roku 2011 na poziomie 20 915 668 tys. zł.

 

W pierwszy kwartale 2011 roku produkcja szyb wzrosła, dynamiczny wzrost widać przy produkcji szyb zespolonych wielokomorowych 38,8% wzrostu w okresie 2010 i 2011. Od stycznia tego roku wyprodukowano 6 127 tys. m2. Dobre wyniki produkcji szkła widać w maju i czerwcu. Przy porównaniu maja i czerwca tego roku widać, że produkcja szyb zespolonych wielokomorowych (podstawowy materiał okienny) wzrosła o 131,0%. W czerwcu zeszłego roku produkcja była dwukrotnie mniejsza.

 

Produkty powiązane z produkcją okien
Dla oceny produkcji i sprzedaży stolarki okiennej można przedstawić produkcje i sprzedaż produktów powiązanych. Obok danych dotyczących przemysłu szklarskiego ważne są wyniki produkcji sprzedanej tworzyw sztucznych dla budownictwa, elementów metalowych dla budownictwa. W roku 2009 było to 7 004 425 tys. zł, w 2010 zaś 7 102 186 tys. zł w przypadku tworzyw sztucznych. Wartość produkcji sprzedanej dla elementów metalowych w 2009 roku to 1 903 506 tys. zł. oraz 1 720 696 tys. zł. w 2010 roku. Pozostałe wyroby ciesielskie i stolarskie dla budownictwa w 2009 r. przy sprzedaży osiągnęły wartość 4 401 283 tys. zł. oraz 4 360 312 tys. zł. w roku 2010.

 

KONIUNKTURA W GOSPODARCE 2000-2011

Dane: GUS - informacje bieżące lipiec 2011: koniunktura konsumencka
BWUK – bieżący wskaźnik ufności konsumentów
WWUK – przewidywana zmiana zachowania konsumentów

 

KONIUNKTURA W GOSPODARCE 2000-2011

Dane: GUS – informacje bieżące lipiec 2011: koniunktura w gospodarce

 

 

 Sprzedaż i produkcja okien – cele budowlane
Polska jest największym eksporterem stolarki budowlanej w Europie. Produkty polskie są wysoko cenione, ponieważ utrzymują wysoką jakość, są również o wiele tańsze od produktów zagranicznych.

 

Obecne możliwości handlowe oraz rozwój współpracy z Unią pozwala pozytywnie ocenić perspektywy i szanse dla sektora budowlanego oraz produkcyjnego z zakresu materiałów budowlach (w tym okien).

 

Około 21% polskich firm planuje prace budowlanomontażowe za granicą, w roku 2010 było to 23%. Produkcja okien w okresie 2008-2009 to 13 mln sztuk. Zmiana produkcji w tym okresie to -7,5%.

 

Obecnie szybko rośnie produkcja i sprzedaż okien z PCV. Są one bardziej wytrzymałe, lepsze w utrzymaniu oraz lżejsze. Stosując takie okna ograniczmy utratę ciepła w pomieszczeniu, często jednak pomieszczenie to przegrzewa się. Z tego powodu na rynku widać wzrost zainteresowania oknami tradycyjnymi, drewnianymi. Od kilku lat znacznie wzrasta wartość sprzedaży okien drewnianych. Z powodu nowych technik wzmacniania szkła, nowych pomysłów na izolację okien z drewna produkty te zyskują zwolenników.

 

Te produkty mają krótszy okres użytkowania, często tracą estetykę. Na rynku jednak pojawiają się nowe sposoby zabezpieczania i wzmacniania drewna, co przekłada się na produkcję i sprzedaż wyrobów z tego surowca. Okna drewniane i z PVC mają około 90% udziału w rynku, produkty z tworzywa sztucznego są bardziej popularne.

 

Zmiany na rynku produktów budowlanych
Dynamicznie rozwija się sprzedaż okien dachowych. Na przełomie roku 2009 i 2010 okna te stanowiły 40,0% rynku stolarki okiennej. Popyt na ten produkt utrzymuje się na wysokim poziomie.

 

Zastosowanie tego produktu pozwala na powiększenie powierzchni użytkowej i mieszkalnej poprzez zabudowę poddaszy. Okna dachowe często montuje się w pokojach na piętrze dla wprowadzenia światła i przestrzeni, bez szerokich zmian architektonicznych.

 

Nowe techniki mocowania okien oraz techniki wzmacniania szkła powodują znaczny wzrost zainteresowania projektantów, firm budowlanych i klientów indywidualnych.

 

Na rynku coraz szerzej wprowadza się okna aluminiowe. Są one bardzo wytrzymałe, łatwe w utrzymaniu oraz odporne na zmiany temperatury i wilgoć. Utrzymują izolację cieplną co jest ważnym atutem.

 

Aluminium jest lekkie, pozwala na tworzenie nietypowych form okiennych i szklonych. Bardzo szerokie możliwości projektowe, architektoniczne łączą się z wysoką jakością. Obecnie okna aluminiowe mają 10,0% udziału w rynku, segment ten dynamicznie się rozwija i zmienia.

 

Polska ma 9,0% procentowy udział w rynku europejskim pod względem eksportu stolarki budowlanej o wartości 1,5 mld zł. Europa Południowa ma 80% udział w rynku stolarki okiennej. W Europie 70% rynku to okna z tworzyw sztucznych, okna z drewna 30% (3,5 mln sztuk). Okna aluminiowe zaś to tylko 55 tys. Największymi producentami stolarki budowlanej są: Niemcy, Skandynawia, Wyspy Brytyjskie oraz kraje południowej Europy.

 

Kierunki ekspansji w budownictwie i w produkcji stolarki budowlanej
Niestabilna sytuacja gospodarek w Europie i w Polsce zniechęciła do inwestycji podmioty krajowe i zagraniczne. Ostatnie dwa lata wskazują na poprawę tej sytuacji. Firmy zaczynają szukać miejsc do inwestowania, biorąc pod uwagę stopę ryzyka, koszty oraz zwrot kapitału. W roku 2010 i 2011 widać wzrost zapotrzebowania i podaży na nowoczesne powierzchnie magazynowe i logistyczne.

 

Zjawisko to jest wywołane wzrostem produkcji oraz lepszymi warunkami ekonomicznymi. Problemy inwestycyjne spowodowały zbyt duże ograniczenie produkcji powierzchni magazynowych i logistycznych. Nowe powierzchnie w roku 2009 były warte około 2,4 mln zł, w roku 2010 osiągnęły poziom 1 mln m2. W tym roku przewiduje się wzrost produkcji powierzchni magazynowych o 4%. Inwestorzy najczęściej inwestują w Europie Środkowej: w Polsce, w Czechach, na Węgrzech i na Słowacji. Jest to wynikiem niskich kosztów inwestycji oraz wysokim zwrotem z inwestycji.

 

Kraje te mają pozytywną ocenę agencji ratingowych pod względem ryzyka oraz wysokie wskaźniki gospodarcze. Inwestycje opierają się na systemie build to suit oraz specyfikacjach klienta.

 

W Polsce oddane zostało 130 000 m2 nowych pomieszczeń magazynowych, w budowie było około 300 000 m2 w pierwszym kwartale. Obecnie wynajęto 900 000 m2, powierzchnia niewynajęta to około 15,9%. Sprzedaż inwestycyjna w roku 2010 to 420 mln zł i jest to 40% wzrost wobec roku poprzedniego.

 

Stopa kapitalizacji centrów logistycznych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej jest na poziomie 11,2% (w Warszawie 7,75%, w Kijowie 15,0%).

 

Sytuacja w Europie oraz nowe kierunki inwestycji
Udział Europy Środkowo-Wschodniej w rynku nieruchomości to 6 mld euro w tym roku, Skandynawii 6,8 mld euro. Na rynkach europejskich wzrastają inwestycje w powierzchnie biurową, spada wartość inwestycji w powierzchnię handlową. Porównując poziom inwestycji w pierwszym i drugim kwartale widać spadek o 11,5% – inwestycje nowe, budowlane w drugim kwartale to 26,2 mln euro. Większość inwestycji opiera się na krajowym kapitale, 35% to inwestycje zagraniczne.

 

Najważniejszymi czynnikami ograniczającymi możliwości inwestycyjne, budowlane są procedury kredytowe, zmiany siły nabywczej pieniądza oraz niedostosowanie zapotrzebowania na nieruchomości do produkcji. Głównym argumentem są zbyt wysokie czynsze i niepewność na rynku nieruchomości pod wynajem i na sprzedaż. Znacznie lepiej wygląda sytuacja inwestycji prywatnych i indywidualnych przy nieruchomościach własnościowych.

 

W Polsce obecnie jednym z najważniejszych kierunków w budownictwie jest modernizacja. Nowoczesne budownictwo opiera się o produkty i wyroby ze szkła (szkło płaskie i okna). Duży projekt budowlany, dofinansowywany przez państwo i UE dotyczy ocieplania mieszkań oraz robót fasadowych.

 

Wymiana okien jest najważniejszym elementem. Firmy budowlane stale szukają nowych możliwości inwestycyjnych w dziedzinie nieruchomości w regionach i sektorach gospodarki. W kraju dalej będą dalej rozwijały się inwestycje infrastrukturalne (obowiązek narzucony przez UE), ograniczane będą inwestycje w pomieszczenia i obiekty przemysłowe. Środki finansowe zostaną wykorzystane przy modernizacji obecnych obiektów.

 

PRODUKCJA 2000-2010

Dane: GUS – Rocznik przemysłu 2010: Produkcja przemysłowa

 

Popyt wewnętrzny na nieruchomości komercyjne jest najwyższy w Wielkiej Brytami: 10 mld rocznie, wysoki popyt jest w Niemczech, 5 mld euro w 2010 oraz 4,8 mld euro w 2011. Wysokie zapotrzebowanie notuje się w Skandynawii 3,8 mld euro w 2011, Francji 2,1 mld euro. W Europie Wschodniej w 2011 popyt osiągnie poziom 2,0 mld euro, Europa Południowa 1,5% a Europa Środkowa 0,8 mld zł.

 

Import w Polsce
W dwóch pierwszych kwartałach 2011 roku widać wzrost wymiany towarowej w Europie Środkowo-Wschodniej. Eksport rośnie wolniej niż import. Wartość importu w Polsce w mln euro od kilku lat rośnie, w tym roku jest na poziomie 12 298,5. W ciągu dwóch lat import wzrósł o 448,2 mln euro.

 

Dwa pierwsze kwartały 2011 roku to wydatki importowe o wartości 239 417,9 mln zł, czyli 60 520,3 mln euro. W porównaniu z 2010 jest to wzrost o 16,6 mln zł, czyli 17,3 mln euro.

 

Głównym odbiorcą dla Polski jest Unia Europejska oraz kraje rozwijające się i Europa Środkowo-Wschodnia.

 

Import z krajów rozwiniętych w ostatnim roku wzrósł o 0,14%. Zmiana importu z krajów UE w okresie 2010/2011 to 0,33%, a wobec krajów Europy Środkowo-Wschodniej o 13,4% w ciągu roku.

 

W kraju najwięcej importuje się z Niemiec, Francji oraz Wielkiej Brytanii. Dodatni wskaźnik wymiany handlowej jest w przypadku handlu z Belgią i Holandią i Rosją.

 

W roku 2009 Polska importowała artykuły z drewna o wartości 3 885,9 mln zł, artykuły z plastiku za 2 5378,4 mln zł, artykuły z aluminium o wartości 6 609,9 mln zł oraz artykuły ze szkła za 3 154,1 mln zł. Import szyb w Polsce w roku 2009 był na poziomie 4 048,32 tys. zł, 938,4 mln euro oraz 1304,4 mln $. W okresie 2008/2009 widać spadek eksportu szyb o 22,6%. Spadek sprzedaży artykułów z drewna był o 31,3%, artykułów ze szkła o 19,3%, z aluminium 13,8% , artykuły z tworzyw sztucznych o 6,5%.

 

Największymi importerami z Polski w przypadku towarów przemysłowych z surowca, są Niemcy: 24,9 mld. zł, Chiny 4,91 mld tys. zł, Czechy 4,41 mld oraz Francja 4,18 mld zł., kolejne: Słowacja, Szwecja, Belgia, Austria i Hiszpania.

 

Dane: GUS – Informacje bieżące: lipiec 2011: handel zagraniczny: wymiana towarowa

 

 

Dane: GUS – Informacje bieżące: lipiec 2011: handel zagraniczny: wymiana towarowa I-VI 2011 (2010)

 

 

Dane: GUS – Informacje bieżące: lipiec 2011: handel zagraniczny, – Rocznik Handlu Zagranicznego
2010

 

 Eksport w Polsce
Eksport w Europie Środkowo-Wschodniej rośnie. W Polsce w ciągu ostatnich trzech lat wzrósł do 3 861,7 mln euro. Trend ten ma się utrzymać.

 

W roku 2011 handel eksportowy w kraju oszacowano na 11 485,2 mln euro. Handel eksportowy najmocniej rozwija się w kierunku UE (78,5%) oraz w ramach regionu Europy Środkowo-Wschodniej i do krajów rozwijających się. Głównymi odbiorcami eksportu, są Niemcy 26,1%, Francja 6,6%, Wielka Brytania 6,6% oraz Czechy (6,2%) i Włochy ( 5,8%). Największy spadek eksportu widać przy wymianie handlowej z Wielką Brytanią (-10,0%) oraz Belgią (-10,0%). Duży spadek eksportu zanotowano do Francji (0,7%), Włoch (0,6%) oraz Hiszpanii (-0,2) . Wartość eksportu wzrosła do Rosji (0,5%) oraz Czech (0,3%) i Niemiec (0,2%).

 

W roku 2009 w Polsce eksport artykułów z drewna oszacowano na 8 815,5 mln zł, artykułów z plastiku 16 678,0 mln zł, artykułów z aluminium 4 843,9 mln zł.

 

Wyniki eksportowe dla Polski w okresie 2008-2009 były niekorzystne. Eksport produktów z drewna spadł o 12,3%, produktów z aluminium o 10,4%, produktów z tworzyw sztucznych o 5,2% a artykułów ze szkła o 15,4%. W ciągu 2011 roku wartość eksportu wzrosła o 17,3 mln zł i osiągnęła wartość 21 8199,6 mln zł (55 159,3 mln euro). W przypadku handlu eksportowego od roku 2010 do 2011 spadła wartość w przypadku wymiany z krajami rozwiniętymi o 1,05%, z krajami UE o 1,76%.

 

Bardzo szybko poprawia się sytuacja w rejonie Europy Środkowo-Wschodniej, wzrost eksportu osiągnął w tym roku poziom 12,24%. W przypadku eksportu towarów przemysłowych z surowca (ogółem 82,5 mld zł) w tym roku najwyższy poziom oszacowano w Niemczech (22,8 mld zł) oraz w Szwecji (20,1 mld zł), Czechach (5,25 mld zł) i Francja (4,92 mld zł). Ważnym kierunkiem dla eksportu jest Słowacja, Belgia, Chiny, Austria i Hiszpania.

 

Dorota Smoleńska

 

Źródła:
[1] GUS - koniunktura gospodarcza 2008 – 2010,
[2] GUS - koniunktura w budownictwie 2008-2010,
[3] GUS – koniunktura konsumencka 2008 – 2010,
[4] GUS – wymiana handlowa 2011 i koniunktura w handlu 2008-2010
[5] GUS - Rocznik Handlu Zagranicznego 2010
[6] GUS – publikacje bieżące: sytuacja w kraju w I kwartale 2011,
[7] GUS – rynek mieszkaniowy i budownictwo mieszkaniowe 2011
[8] GUS – produkcja najważniejszych produktów przemysłowych 2008 – 2010, I kwartał 2011
[9] strony firm: Sokółka Drzwi i Okna, Stolbud Włoszczowa, Stolarka Wołomin
[10] dane firm badawczych: CB Richard Eblis, Suchman&Wakefield
[11] dane z konferencji: pressinfo, euroconstruct

 

Całość artykułu w wydaniu drukowanym i elektronicznym

inne artykuły o podobnej tematyce patrz Serwisy Tematyczne

więcej informacj: Świat Szkła 11/2011

  • Logo - alu
  • Logo aw
  • Logo - fenzi
  • Logo - glass serwis
  • Logo - lisec
  • Logo - mc diam
  • Logo - polflam
  • Logo - saint gobain
  • Logo termo
  • Logo - swiss
  • Logo - guardian
  • Logo - forel
  • vitrintec wall solutions logo

Copyright © Świat Szkła - Wszelkie prawa zastrzeżone.