V EVO to linia dwustronnych krawędziarek – obrabiających krawędzie w kształcie litery L lub U. Składa się z 2 szlifierek połączonych kątowo. Pierwsza maszyna jest przeznaczona dla dłuższych krawędzi arkusza szkła, druga natomiast dla krótszych. Na wlocie drugiej maszyny znajduje urządzenie centrujące do prawidłowego wyrównywania szkła.
„V EVO” krawędziarka dwustronna
Dwukrawędziarki „V EVO” z tarczami obwodowymi mają służyć procesowi profilowania krawędzi szkła. Dzięki zastosowaniu najbardziej nowoczesnych rozwiązań technologicznych, maszyny te są unikalne, niezawodne i łatwe w obsłudze. Wysoka wydajność osiągana jest poprzez dużą szybkość pracy przy jednoczesnym zminimalizowaniu czasu ustawiania maszyny, co umożliwiają zintegrowane systemy automatyczne i uproszczona wymiana narzędzi.
Szlifierka dostępna jest w 3 wersjach (z 2, 3 lub 4 tarczami obwodowymi na stronę). Każda z wersji produkowana jest w 4 standardowych rozmiarach definiujących maksymalny wymiar obrabianej tafli (1200 - 1600 - 2000 - 2600). Na życzenie klienta mogą być dostarczone obrabiarki również dla szkła w innych rozmiarach.
Precyzja i niezawodność działania
Sztywna, dwubelkowa podstawa wspiera stałe i ruchome poprzeczne suporty. Ruchome, poprzeczne belki poruszają się na kulkowych prowadnicach, co redukuje do minimum zużycie współpracujących elementów:
- współpracujące elementy nie ulegają zużyciu podczas całego okresu eksploatacji i nie wymagają czynności obsługowych,
- przeniesienie napędu jest niezwykle precyzyjne.
Napęd przenoszony jest przy pomocy śrub napędzanych silnikami o regulowanej prędkości obrotowej.
Wrzeciona
Ich zaletą jest możliwość szybkiej i prostej wymiany narzędzia. Opatentowane wrzeciona zostały specjalnie zaprojektowane dla linii dwukrawędziarek „V”. Szczególna ich budowa, z tarczą skierowaną ku górze, ogromnie ułatwia wymianę narzędzia. Wrzeciono umieszczone jest w obudowie ze stali nierdzewnej i posiada doskonałe osiągi. Wrzeciona tarcz diamentowych obracają się z prędkością 5000 obr./min, co pozwala na niemalże dwukrotne zwiększenie prędkości skrawania. Wpływa to w znaczący sposób na prędkość pracy i finalną jakość obrobionej krawędzi.
Transporter główny
Szkło jest transportowane na 4 pasach ze stalowymi rdzeniami, pokrytymi specjalnym antypoślizgowym materiałem. Szkło przytrzymywane jest przy pomocy poduszek wykonanych z antypoślizgowego i odpornego na zużycie materiału. Nacisk na poduszki wykonują płaskie sprężyny blaszkowe. Rozwiązanie to zapewnia równomierny i stały nacisk na taflę szkła i całkowicie eliminuje czynności obsługowe. Pojedynczy silnik prądu zmiennego napędza 4 pasy transportera.
Napęd jest przenoszony z suportu poprzecznego stałego na suport ruchomy poprzez wał transmisyjny. Wał umieszczony jest pomiędzy górnymi kołami pasowymi, co zapobiega jego zamoczeniu przez używaną do obróbki szkła wodę. Napęd przenoszony jest z górnych do dolnych kół pasowych poprzez stożkowe przekładnie zębate. Do zmiany ustawienia grubości szkła z 2 na 6 mm nie jest konieczne otwieranie pokrywy transportera by zmienić odległości między pasami dolnymi a górnymi, ponieważ pozycje pasów górnych można ustawić ręcznie za pomocą przekładni.
Układ sterowania
Linie dwukrawędziarek „V” wyposażone są w system sterowania maksymalnie ułatwiający pracę operatora. Informacje wyświetlane są na monitorze LED lub LCD. Zastosowanie układu sterowania numerycznego umożliwia sterowanie maszyną zgodnie z wymiarami tafli szkła podlegającej obróbce i monitorowanie procesu produkcji (godziny, ilość obrobionych metrów, ilość metrów na jedną tarczę, itd.). W przypadku linii, pojedyncze urządzenie sterujące może kontrolować zarówno dwukrawędziarki, jak i stoły transferowe.
Transferowy stół kątowy
Do połączenia maszyn ze sobą współpracujących zastosowany jest stół transferowy. Szkło wychodzące z pierwszej dwukrawędziarki jest odbierane przez dwa rzędy rolek cylindrycznych za pomocą napędowych przekładni, a prędkości zsynchronizowane są z maszyną. Poliuretanowe pasy, odporne na zarysowania, rozmieszczone są w sposób prostopadły do kierunku przesuwania się szkła na rolkach. Rama pneumatyczna z ruchomymi rolkami przeznaczona jest do opuszczania szkła na pasy transportowe.
Agnieszka Solarczyk
Q-GLASSTECH
Całość artykułu w wydaniu drukowanym i elektronicznym
inne artykuły o podobnej tematyce patrz Serwisy Tematyczne
więcej informacj: Świat Szkła 12/2012