V EVO to linia dwustronnych krawędziarek – obrabiających krawędzie w kształcie litery L lub U. Składa się z 2 szlifierek połączonych kątowo. Pierwsza maszyna jest przeznaczona dla dłuższych krawędzi arkusza szkła, druga natomiast dla krótszych. Na wlocie drugiej maszyny znajduje urządzenie centrujące do prawidłowego wyrównywania szkła.

 

54-fot1

 

„V EVO” krawędziarka dwustronna
Dwukrawędziarki „V EVO” z tarczami obwodowymi mają służyć procesowi profilowania krawędzi szkła. Dzięki zastosowaniu najbardziej nowoczesnych rozwiązań technologicznych, maszyny te są unikalne, niezawodne i łatwe w obsłudze. Wysoka wydajność osiągana jest poprzez dużą szybkość pracy przy jednoczesnym zminimalizowaniu czasu ustawiania maszyny, co umożliwiają zintegrowane systemy automatyczne i uproszczona wymiana narzędzi.

 

 

54-fot2


Szlifierka dostępna jest w 3 wersjach (z 2, 3 lub 4 tarczami obwodowymi na stronę). Każda z wersji produkowana jest w 4 standardowych rozmiarach definiujących maksymalny wymiar obrabianej tafli (1200 - 1600 - 2000 - 2600). Na życzenie klienta mogą być dostarczone obrabiarki również dla szkła w innych rozmiarach.

 

54-fot3

 


Precyzja i niezawodność działania
Sztywna, dwubelkowa podstawa wspiera stałe i ruchome poprzeczne suporty. Ruchome, poprzeczne belki poruszają się na kulkowych prowadnicach, co redukuje do minimum zużycie współpracujących elementów:

- współpracujące elementy nie ulegają zużyciu podczas całego okresu eksploatacji i nie wymagają czynności obsługowych,
- przeniesienie napędu jest niezwykle precyzyjne.


Napęd przenoszony jest przy pomocy śrub napędzanych silnikami o regulowanej prędkości obrotowej.

 

54-fot4

 


Wrzeciona
Ich zaletą jest możliwość szybkiej i prostej wymiany narzędzia. Opatentowane wrzeciona zostały specjalnie zaprojektowane dla linii dwukrawędziarek „V”. Szczególna ich budowa, z tarczą skierowaną ku górze, ogromnie ułatwia wymianę narzędzia. Wrzeciono umieszczone jest w obudowie ze stali nierdzewnej i posiada doskonałe osiągi. Wrzeciona tarcz diamentowych obracają się z prędkością 5000 obr./min, co pozwala na niemalże dwukrotne zwiększenie prędkości skrawania. Wpływa to w znaczący sposób na prędkość pracy i finalną jakość obrobionej krawędzi.

 

54-fot5


Transporter główny
Szkło jest transportowane na 4 pasach ze stalowymi rdzeniami, pokrytymi specjalnym antypoślizgowym materiałem. Szkło przytrzymywane jest przy pomocy poduszek wykonanych z antypoślizgowego i odpornego na zużycie materiału. Nacisk na poduszki wykonują płaskie sprężyny blaszkowe. Rozwiązanie to zapewnia równomierny i stały nacisk na taflę szkła i całkowicie eliminuje czynności obsługowe. Pojedynczy silnik prądu zmiennego napędza 4 pasy transportera.

 

54-fot6

 


Napęd jest przenoszony z suportu poprzecznego stałego na suport ruchomy poprzez wał transmisyjny. Wał umieszczony jest pomiędzy górnymi kołami pasowymi, co zapobiega jego zamoczeniu przez używaną do obróbki szkła wodę. Napęd przenoszony jest z górnych do dolnych kół pasowych poprzez stożkowe przekładnie zębate. Do zmiany ustawienia grubości szkła z 2 na 6 mm nie jest konieczne otwieranie pokrywy transportera by zmienić odległości między pasami dolnymi a górnymi, ponieważ pozycje pasów górnych można ustawić ręcznie za pomocą przekładni.

 

54-fot7


Układ sterowania
Linie dwukrawędziarek „V” wyposażone są w system sterowania maksymalnie ułatwiający pracę operatora. Informacje wyświetlane są na monitorze LED lub LCD. Zastosowanie układu sterowania numerycznego umożliwia sterowanie maszyną zgodnie z wymiarami tafli szkła podlegającej obróbce i monitorowanie procesu produkcji (godziny, ilość obrobionych metrów, ilość metrów na jedną tarczę, itd.). W przypadku linii, pojedyncze urządzenie sterujące może kontrolować zarówno dwukrawędziarki, jak i stoły transferowe.


Transferowy stół kątowy 
Do połączenia maszyn ze sobą współpracujących zastosowany jest stół transferowy. Szkło wychodzące z pierwszej dwukrawędziarki jest odbierane przez dwa rzędy rolek cylindrycznych za pomocą napędowych przekładni, a prędkości zsynchronizowane są z maszyną. Poliuretanowe pasy, odporne na zarysowania, rozmieszczone są w sposób prostopadły do kierunku przesuwania się szkła na rolkach. Rama pneumatyczna z ruchomymi rolkami przeznaczona jest do opuszczania szkła na pasy transportowe.

 

Agnieszka Solarczyk
Q-GLASSTECH

 

Całość artykułu w wydaniu drukowanym i elektronicznym 

inne artykuły o podobnej tematyce patrz Serwisy Tematyczne

więcej informacj: Świat Szkła 12/2012

  • Logo - alu
  • Logo aw
  • Logo - fenzi
  • Logo - glass serwis
  • Logo - lisec
  • Logo - mc diam
  • Logo - polflam
  • Logo - saint gobain
  • Logo termo
  • Logo - swiss
  • Logo - guardian
  • Logo - forel
  • vitrintec wall solutions logo

Copyright © Świat Szkła - Wszelkie prawa zastrzeżone.