Oznakowanie dróg nie kończy się na odpowiednich znakach pionowych czy też poziomych podłużnych, malowanych na jezdni. Te ostatnie zresztą nie są zbyt trwałe i wymagają częstego odnawiania, aby skutecznie spełniały swoja rolę. Na to zaś lokalnym zarządom dróg zwykle brakuje środków.

    W Polsce gdzieniegdzie zaledwie można spotkać odcinki dróg oznakowane punktowymi elementami odblaskowymi (w skrócie p.e.o.), montowanymi na jezdni wzdłuż jej osi i krawędzi. Jazda taką drogą, nawet w trudnych warunkach atmosferycznych, nocą czy podczas mgły jest o wiele bezpieczniejsza. Przede wszystkim, dlatego, że kierowca nie musi skupiać się na tym, by w ogóle zobaczyć drogę, ale może więcej uwagi poświęcić na to, co dzieje się wokół niego, na przykład na poboczu, którym podążają piesi, ubrani często w ubrania w ciemnych kolorach bez elementów odblaskowych. W takich warunkach kierowca dostrzeże zagrożenie lub przeszkodę odpowiednio wcześnie i będzie mógł uniknąć kolizji.

    Punktowe elementy odblaskowe są szeroko stosowane na drogach Europy Zachodniej. Najwięcej można ich zobaczyć w rejonie prowadzonych robót drogowych, gdzie doskonale sprawdzają się przy oznakowaniu zmiany organizacji ruchu, mogą pełnić rolę separatorów między pasami ruchu czy do oznakowania niebezpiecznych łuków drogi. Stosuje się je również jako doskonałe uzupełnienie dla znaków poziomych podłużnych, których widoczność podczas deszczu lub mgły jest znikoma. Najechanie na p.e.o. jest odczuwalne przez kierowcę jako delikatne „szarpnięcie” i słyszalne w postaci  charakterystycznego stukotu, co niewątpliwie ostrzega zmęczonego kierowcę i wzmaga jego czujność. Jest to bardzo cenna cecha punktowych elementów odblaskowych.

Najlepsze szkło
    Szkło ze względu na swoje wyjątkowe właściwości optyczne i mechaniczne jest doskonałym surowcem do produkcji elementów odblaskowych. Typowa trwałość szklanych elementów odblaskowych szacowana jest na 5 do 10 lat. Firma SWAREFLEX produkuje największy na świecie asortyment punktowych elementów odblaskowych wykonanych ze szkła. Wytwarzanych jest wiele typów i rodzajów p.e.o. umożliwiając projektantom lub inwestorom odpowiedni do potrzeb wybór. Część główną p.e.o. stanowi korpus z jednolitego, trwałego i odpornego mechanicznie tworzywa sztucznego. Elementy odblaskowe mogą być rozmieszczone z jednej lub dwóch stron korpusu, dzięki czemu p.e.o. stają się widoczne dla kierowców poruszających się w przeciwnych względem siebie kierunkach. Są łatwe w montażu i nie wymagają specjalnych urządzeń.

    Oferowane przez firmę produkty nadają się do oznakowania osi i skrajni jezdni, wyznaczania tymczasowych pasów ruchu, do montowania na barierach ochronnych, oznakowania miejsc wymagających szczególnej uwagi kierowców.

SWAREFLEX w ochronie środowiska

    Elementy odblaskowe znakomicie nadają się nie tylko do typowego oznakowania dróg.
    W Europie stosowanych jest kilka różnych rozwiązań mających na celu ochronę dzikiej zwierzyny wzdłuż szlaków komunikacyjnych. W planach budowy nowych odcinków dróg uwzględniane są specjalne tunele lub kładki dla zwierząt, które wykorzystują naturalne zachowania danych gatunków. Stosowane są też specjalne płoty ochronne. Te jednak, choć skuteczne, „zamykają” zwierzęta w swoiste getta. Poza tym wymienione rozwiązania są stosunkowo drogie, biorąc pod uwagę nie tylko ich budowę i instalację, ale także konserwację. Na tym tle atrakcyjnie prezentują się  systemy wykorzystujące elementy odblaskowe.

    Czerwone światło działa odstraszająco na prawie wszystkie gatunki zwierząt. Firma Swarowski&Co. opracowała więc system wykorzystujący elementy odblaskowe w takim właśnie kolorze.

Ostrzegawcze elementy odblaskowe są jednym z wielu artykułów wchodzących w skład linii produktów SWAREFLEX. Ich zamontowanie na słupkach drogowych czy drzewach pod odpowiednim kątem sprawia, że nie odbijają światła reflektorów w kierunku nadjeżdżającego pojazdu, ale w kierunku obszaru przylegającego do drogi. Ideą systemów wykorzystujących odblaskowe elementy ostrzegawcze jest takie ich rozmieszczenie, aby odbite światła nadjeżdżającego samochodu czy innego pojazdu wywoływały wzdłuż drogi zjawisko „ściany” czerwonego, odstraszającego światła. Opracowane zostały też szczegółowe wytyczne dla montażu i ustawienia odblaskowych elementów ostrzegawczych w zależności od ukształtowania terenu i przebiegu drogi, tak, aby uzyskać optymalną skuteczność systemu.

    Oszczędności wynikające z zapobieżenia tylko jednemu wypadkowi z udziałem zwierzyny są porównywalne z kosztami montażu ostrzegawczego systemu odblaskowego na odcinku 2 km.

    Dystrybucją wszystkich produktów SWAREFLEX zajmuje się firma APM z Bielska-Białej.

inne artykuły o podobnej tematyce patrz Serwisy Tematyczne


  • Logo - alu
  • Logo aw
  • Logo - fenzi
  • Logo - glass serwis
  • Logo - lisec
  • Logo - mc diam
  • Logo - polflam
  • Logo - saint gobain
  • Logo termo
  • Logo - swiss
  • Logo - guardian
  • Logo - forel
  • vitrintec wall solutions logo

Copyright © Świat Szkła - Wszelkie prawa zastrzeżone.