Czytaj także -

Aktualne wydanie

okladka SS-7-8 2018-do Internetu

20180123-BANNER-160X600-V3-PL FENSTERBAUEDG Swiat Szkla Skyscraper 160x600 BAU OK

EDG Swiat Szkla Skyscraper 160x600 BAU OK 

 

facebook12

czytaj newsy Świata Szkła

- więcej szklanej architektury

 

Baztech

Miesięcznik Świat Szkła

indeksowany jest w bazie

czasopism technicznych

 

 

konferencja 12 kwietnia 2018 1a

baner-2-krzywe

baner konferencja 12 2017

 

Wydanie Specjalne

 

Fasady przeszklone termika akustyka odpornosc ogniowa 2016

 

okna pasywne 2015a

 

Fotowoltaika w architekturze okladka

 

20140808Przegrody przeciwpozarowe

 

konstrukcje szklane

 

20140533 Konstrukcje przeszklone 2

 

katalog 2018 a

 RODO

 

25575923 

  

480x100px RFT18 engl

 

abs banner 480x120 English

 

glass2018 480x120  

 lisec SS FastLAne

 

Adam Stalony-Dobrzański: „LUMIERES du MONDE, entre l’ORIENT et l’OCCIDENT”
Data dodania: 07.11.13

(Światłość Świata, między Wschodem a Zachodem...). Paryż 9.10.-8.11.2013 r.

2013-10-12-1Wystawa polskiego witrażysty zorganizowana została w Centrum Kultury przy kościele pw. Matki Boskiej Zielnej (Centre Culturel de l’Eglise Notre-Dame de Pentecôte), znajdującym się w Paris la Défense - Esplanade. Została otwarta 9.10. i potrwa do 8.11.2013 r.

Kuratorzy wystawy: Jan Pawlicki (Polska) i Ewa Grzech (Francja)

 

Piękno barwnych witraży możemy podziwiać w całej okazałości dopiero wtedy, gdy przenikają przez nie promienie słońca. Wydaje się nam to oczywiste, jednak gdy mamy z nimi bezpośredni kontakt zawsze dajemy się uwieść ich urokowi. Tajniki właściwego języka plastycznego dla stworzenia współczesnych witraży niewątpliwie poznał Adam Stalony-Dobrzański (1904-1985).

2013-10-12-2Witraże tego artysty zdobią kilkadziesiąt kościołów, cerkwi a nawet zbór ewangelicki. Stanowią one ogromne osiągnięcie Krakowskiej Szkoły Witrażu, mającej swe korzenie w sztuce czasów Młodej Polski – kompozycjach Stanisława Wyspiańskiego i Józefa Mehoffera.

Twórca odwołuje się również do niezwykle bogatej tradycji bizantyjskiego Wschodu i sztuki cerkiewnej, która była mu bliska od czasów dzieciństwa i wczesnej młodości spędzonych na Ukrainie, oraz sztuki romańskiej i gotyckiej.

Mistrzostwo swoje zawdzięcza niezwykle umiejętnemu wykorzystaniu linii ołowiu, za pomocą której świetnie ukazuje emocje i duchowość przedstawionych postaci oraz zastosowaniu twardej, kubistycznej geometrii i czerpaniu z doświadczeń nowoczesnej abstrakcji.

Uwagę zwraca również wkomponowane w każdy obraz artysty liternictwo połączone ściśle z treścią ikonograficzną, ułatwiając jej zrozumienie. Liternictwo w dziełach Stalony- Dobrzańskiego pełni również funkcję plastyczną zamykając i dzieląc płaszczyznę witraży.

2013-10-12-3Wystawa składa się przede wszystkim z konstrukcji multimedialnych, mających na celu odtworzenie najsłynniejszych i najbardziej wyrazistych założeń witrażowych tego artysty.

Głównym elementem ożywiającym i uwiarygodniającym rekonstrukcje jest światło wychodzące ze środka prostopadłościennych instalacji, dzięki czemu widz ma możliwość doświadczyć identycznych odczuć estetycznych i emocji, jak gdyby obcował bezpośrednio z obrazami w kościelnych i cerkiewnych oknach.

Ekspozycja dotychczas była pokazywana w kilku miejscach na Ukrainie (gdzie również pozostało wiele dzieł artysty) oraz w Muzeum Regionalnym w Stalowej Woli, gdzie po raz pierwszy dodatkowo zaprezentowano oryginalne, sporządzone przez artystę kolorowe projekty witraży na papierze.

Wystawie towarzyszą filmy o artyście oraz katalog witraży fary rozwadowskiej.

 

Ewa Grzech
Witraże 2000

 

Więcej informacji o twórcy: www.stalony-dobrzanski.info

 

 

Czytaj także --

 

 

01 chik
01 chik