Newsletter

Login Form



Czytaj także -

Aktualne wydanie

OkladkaSS-10-2017

20170725-edgetech-banner-160x600-polonaisEDG Swiat Szkla Skyscraper 160x600 BAU OK

EDG Swiat Szkla Skyscraper 160x600 BAU OK 

 

facebook12

czytaj newsy Świata Szkła

- więcej szklanej architektury

 

Baztech

Miesięcznik Świat Szkła

indeksowany jest w bazie

czasopism technicznych

 

 

baner konferencja 12 2017

Wydanie Specjalne

 

Fasady przeszklone termika akustyka odpornosc ogniowa 2016

 

okna pasywne 2015a

 

Fotowoltaika w architekturze okladka

 

20140808Przegrody przeciwpozarowe

 

konstrukcje szklane

 

20140533 Konstrukcje przeszklone 2

 

 

  

FF18 750x150px PL NEUGIERIG

 

 baner mochnik colorimo 750X100

 

lisec SS FastLAne

 

baner-2-krzywe

 

 

 

Polska tygrysem stolarki
Data dodania: 06.07.16

Najnowsze dane płynące z polskiej branży stolarki otworowej potwierdzają jej dominację w Europie. Nie tylko staliśmy się największym eksporterem na Starym Kontynencie, detronizując Niemcy, ale co równie ważne – regularnie zwiększamy swój udział w produkcji okien i drzwi.

 

 

W 2015 roku branża sprzedała za granicę towary o łącznej wartości 1,55 mld euro i było to o 13,06% więcej niż w roku poprzednim. Drugie w kolejności Niemcy osiągnęły wynik o ponad 20 mln euro mniejszy, a Włochy, które zamykają podium, mogą się pochwalić eksportem o ponad… 1 mld euro niższym.

 

Nasi producenci odpowiadają już za 21,2% całego eksportu branży w Europie. W przypadku wyrobów z PVC, które cieszą się największą popularnością, udział ten wzrasta do 37,5% – zaznacza Beata Tomczak, główny analityk rynku budowlanego w ASM-Centrum Badań i Analiz Rynku.

 

Należy podkreślić, że dynamika eksportu okien i drzwi z tworzyw sztucznych nie zwalnia. Tylko na przestrzeni 2014 i 2015 roku jego wartość poszybowała w górę o 13,8%.

 

Pozycję lidera umacniamy również dzięki producentom okien i drzwi z drewna, których udział w unijnym eksporcie to 23,4%. W 2015 roku z ich zakładów wyjechały za granicę towary o łącznej wartości 623,8 mln euro, to jest o 12,6% więcej niż w 2014 roku – dodaje Beata Tomczak z ASM.

 

Nieco słabiej na tym polu przedstawia się udział polskich firm w eksporcie wyrobów z aluminium oraz z żeliwa i stali. Wynosi on obecnie odpowiednio 9,8% oraz 6,4% europejskiego wolumenu w danej kategorii. Co nie oznacza, że i tutaj nie walczą oni o nowe rynki. To właśnie okna i drzwi z aluminium zanotowały w ostatnim roku największy, bo sięgający 14,9%, wzrost eksportu.

 

Wszystko to sprawia, że Polska ma do czynienia z dodatnim bilansem handlu zagranicznego stolarki otworowej. Przeliczając na złotówki, w 2015 roku wartość eksportu ukształtowała się na poziomie 6 024,3 mln PLN, podczas gdy importu 468,6 mln PLN.

 

 

Jakość i cena

 

Dane te robią tym większe wrażenie, gdy porówna się je do 2004 r., gdy Polska wstępowała do Unii Europejskiej, co wiązało się z niemal nieograniczonym otwarciem jej rynków dla rodzimej branży. Wtedy mieliśmy 7,6% udziału we wspólnotowym eksporcie, a zagraniczna sprzedaż była ponad pięciokrotnie mniejsza i wynosiła 300 mln euro.

 

Na tak duży wzrost zainteresowania polskimi oknami i drzwiami miało wpływ kilka czynników – uważa Paweł Wróblewski, dyrektor Związku Polskie Okna i Drzwi.

 

Inwestycje w wymianę parku maszynowego przyniosły efekty w postaci większej innowacyjności wyrobów, poprawy ich jakości oraz powtarzalności procesów produkcji. Wejście do Unii Europejskiej ułatwiło sprzedaż polskich rozwiązań na obszarze pozostałych państw członkowskich. Zaowocowało to znacznym rozwojem działów eksportowych, poprawą logistyki oraz zintensyfikowaniem działań marketingowych polskich firm. Istotne było też to, że w ostatnich latach nasz rynek do pewnego stopnia nasycił się już produktami, dlatego ich producenci, aby dalej rozwijać przedsiębiorstwa, musieli po prostu poszukać dla siebie nowych możliwości zbytu – dodaje Paweł Wróblewski.

 

 

2016 06 16 1

 

 

Jak zauważa Michał Wypychewicz, dyrektor ds. eksportu w Stolbud Włoszczowa, nie można też zapominać o konkurencyjnej, co często znaczy „niższej” cenie w porównaniu do produktów z krajów tzw. starej piętnastki. Przyznaje jednocześnie, że polskie firmy, choć nie jest to jeszcze standardem, oprócz niższej ceny oferują też dodatkowe wartości. – Dobrze zorganizowaną logistykę, organizację działań serwisowych czy obsługę klienta. To wszystko wpływa na pozytywną opinię polskich firm poza granicami kraju – podsumowuje Michał Wypychewicz.

 

 

Produkcja na piątkę

 

Rosnący eksport napędza również produkcję. Co rusz słychać o inwestycjach w nowe hale, bądź o zwiększaniu możliwości już istniejących. ASM-Centrum Badań i Analiz Rynku szacuje, że w 2015 roku wyprodukowano w naszym kraju 20,9 mln sztuk okien i drzwi, z czego 9,7 mln sztuk trafiło za granicę. To oznacza roczną produkcję branży na poziomie ponad 2,5 mld euro, podczas gdy 10 lat wcześniej było to o ponad połowę mniej – 1,22 mld euro.

 

Polska ma tym samym 6,1% udziału w produkcji okien i drzwi we Wspólnocie. Stawia nas to na piątym miejscu wśród największych wytwórców w Europie – za Niemcami, Włochami, Wielką Brytanią i Francją, ale przed Austrią, Hiszpanią, Belgią czy Holandią.

 

 

2016 06 16 2

 

 

Wzrosty dotyczą wszystkich kategorii okien i drzwi, bez względu na materiał, z którego zostały zrobione. I tak awansowaliśmy w ciągu 10 lat w przypadku wyrobów z aluminium z 13 na 9 pozycję, w żeliwie i stali z 10 na 7, a w drzwiach drewnianych z 8 na 5 miejsce. Nie zmieniła się natomiast wysoka 4 pozycja w przypadku wyrobów z PVC.

 

Na szczególną uwagę zasługują okna drewniane. Jeszcze w 2005 r. nasz kraj znajdował się na 12 pozycji w produkcji tych wyrobów w Europie, a w 2014 roku wskoczył na 3 miejsce. W tym czasie wartość produkowanych rocznie w Polsce okien drewnianych zwiększyła się o 292%. 

 

 

2016 06 17 1

 

(...)

 

Dalej niż Europa

 

Kraje Unii Europejskiej są nadal największym odbiorcą wyrobów stolarki otworowej eksportowanej z Polski. Na wspólny rynek trafiło w ubiegłym roku 92,5% wyrobów branży. Strategicznym partnerem handlowym Polski niezmiennie są Niemcy. W 2015 r. wywieziono do tego kraju produkty za blisko 2,0 mld PLN, a więc o 13,2% więcej niż w roku 2014. Tym samym eksport Polski do naszego zachodniego sąsiada stanowił w strukturze 32,3%.

 

Drugim największym kierunkiem zbytu była Wielka Brytania. W ubiegłym roku sprzedano do tego kraju drzwi i okna za blisko 724,3 mln PLN, a więc o 24,9% więcej niż w roku 2014 (udział w strukturze: 12,0%). Trzecim w kolejności kierunkiem zbytu była Francja, do której w 2015 roku sprzedano produkty stolarki otworowej za blisko 629,7 mln PLN, a więc o 27,6% więcej niż w roku poprzednim (udział w strukturze: 10,5%).

 

Rosnąca sprzedaż zachęca wielu producentów do myślenia o dalszej ekspansji na nowe rynki, ale w rozmowach często przyznają, że są to rynki europejskie, na których jeszcze ich nie ma. O sprzedaży w krajach odleglejszych wspominają raczej najwięksi producenci.

 

 

2016 06 17 2

 

 

Być może okazją do zaistnienia w bardziej egzotycznych zakątkach świata będzie przygotowywany przez Ministerstwo Rozwoju Branżowy Program Promocji branży budowy i wykańczania budowli, który ma objąć także firmy związane z szeroko rozumianą stolarką otworową.

 

Wiadomo, że będzie się on różnił od poprzedniego programu realizowanego w latach 2012-2015. Z informacji, jakie płyną z ministerstwa wynika, że jego bezpośrednimi beneficjentami będą firmy małe i średnie. Ich możliwości promocyjne ograniczone są relatywnie niewielkimi budżetami, dlatego program powinien być dla nich olbrzymim wsparciem. Tym bardziej, że w obecnej perspektywie zakłada on finansowanie działań przede wszystkim na rynkach spoza Unii Europejskiej. Jakich? Tego ministerstwo na razie nie zdradza – mówi Małgorzata Walczak-Gomuła, prezes ASM-Centrum Badań i Analiz Rynku, które między innymi realizowało poprzedni program.

 

Uruchomienie programu powinno pomóc polskim producentom w umocnieniu pozycji lidera eksportu i nadal zwiększać swoją produkcję. Paweł Wróblewski zaznacza jednak, że największym wyzwaniem, jakie stoi przed polskimi producentami, aby jeszcze bardziej przekonać do swoich wyrobów klientów za granicą, jest coś innego niż wykorzystanie rządowego wsparcia.

 

 

2016 06 17 3

 

 

O sile polskich producentów świadczą między innymi: nowoczesny park maszynowy, najwyższej jakości produkty, doskonale rozwinięte działy eksportu, sprawnie działająca logistyka oraz wykwalifikowani monterzy. I to już mamy. To, czego wciąż nam brakuje, to silne, rozpoznawalne na całym świecie marki. Kilku największym polskim producentom udało się zbudować takie brandy, pozostali wciąż nad tym pracują. Pamiętajmy, że stworzenie od podstaw mocnej, wiarygodnej marki może zająć nawet kilka czy kilkanaście lat. W mojej opinii zbudowanie dużej ilości takich brandów jest w tej chwili największym wyzwaniem dla polskich producentów – kwituje Paweł Wróblewski.

 

 

Przemysław Dana
ASM

 

Artykuł powstał na podstawie danych pochodzących z raportów na temat rynku okien i drzwi przygotowanych przez ASM-Centrum Badań i Analiz Rynku na zlecenie Związku Polskie Okna i Drzwi.

 

 

Całość artykułu w wydaniu drukowanym i elektronicznym 
Inne artykuły o podobnej tematyce patrz Serwisy Tematyczne 
Więcej informacji: Świat Szkła 06/2016

 

Czytaj także --

 

 

01 chik