Z badania przeprowadzonego przez TNS OBOP na zlecenie organizatorów kampanii wynika, że niewiele wiemy na temat zastosowań rtęci i bagatelizujemy zagrożenia z nią związane. Wykazało ono, że Polacy mają znikomą świadomość tego, w których produktach może znajdować się rtęć.

Wyjątkiem są termometry – 77% badanych kojarzy je z tym toksycznym metalem. Jednak o tym, że może ona znajdować się w oknach wie już tylko 9% Polaków. Nie umiemy też postępować z rozlaną rtęcią – aż 54% przyznaje, że nie zna sposobu, aby ją zneutralizować i uniknąć zatrucia.

Wyniki badania są niepokojące biorąc pod uwagę fakt, że rtęć jest, zaraz po plutonie, najbardziej toksycznym pierwiastkiem występującym na ziemi. Ma destrukcyjne działanie: magazynuje się w organizmach żywych, także w organizmie człowieka i zakłóca wiele niezbędnych do życia procesów biochemicznych. Pomimo tego, nadal używana jest w produkcji i przemyśle, m.in. do wytwarzania okien, przyrządów pomiarowych, świetlówek, lamp rtęciowych, czy plomb dentystycznych.

Badanie pokazało, że potrzebna jest poważna debata na temat rtęci, odpowiedzialnego jej użytkowania i utylizowania oraz alternatywnych technologii bezrtęciowych. Aż 68% Polaków zadeklarowało w naszym badaniu, że gotowi są wybierać produkty bezrtęciowe, tak by ograniczyć lub wyeliminować wydobycie tego pierwiastka. Oznacza to, że chcielibyśmy chronić środowisko, a także zdrowie nasze i naszych dzieci. Nie wiemy tylko, jak możemy to robić. Konsument powinien wiedzieć, że może przyczynić się do ograniczenia ryzyka związanego z wykorzystywaniem rtęci wybierając te produkty, które jej nie zawierają – mówi Sławomir Brzózek, wiceprezes Fundacji Nasza Ziemia.

Kampania „Zielone okno – wyrzuć rtęć ze swojego życia” ma na celu wywołanie społecznej debaty na temat rtęci oraz edukację ekologiczną i konsumencką. Na kampanię składają się: film edukacyjny, konkurs dla producentów okien i deweloperów oraz akcja edukacji ekologicznej dla dzieci.

W ramach kampanii trwa konkurs, do którego zaproszeni zostali producenci okien oraz firmy deweloperskie. Laureatami konkursu mogą być producenci, którzy wytwarzają okna niezawierające szkodliwej rtęci oraz deweloperzy, którzy wybierają do swoich inwestycji okna bezrtęciowe.

Otrzymają oni certyfikaty „Zielone Okno. Wyrzuć rtęć ze swojego życia”. Nagrodzone firmy przez rok będą mogły znakować swoje produkty logo „Zielone Okno” oraz wykorzystywać je w komunikacji. Dzięki takiemu oznakowaniu konsumenci będą mogli podejmować bardziej świadome decyzje zakupowe.

W ramach kampanii uruchomiona została także strona internetowa www.zieloneokno.org, na której można obejrzeć zrealizowany w ramach projektu film edukacyjny, przeczytać szczegółowy raport z badania oraz dowiedzieć się, w jaki sposób zneutralizować rozlaną rtęć. Na stronie organizatorzy sukcesywnie umieszczać będą szczegółowe informacje o kolejnych odsłonach działań w ramach kampanii.

Więcej informacji o kampanii na stronie www.zieloneokno.org

Anna Dostatnia

Całość artykułu w wydaniu drukowanym i elektronicznym 

inne artykuły o podobnej tematyce patrz Serwisy Tematyczne

więcej informacj: Świat Szkła 4/2012  

  • Logo - alu
  • Logo aw
  • Logo - fenzi
  • Logo - glass serwis
  • Logo - lisec
  • Logo - mc diam
  • Logo - polflam
  • Logo - saint gobain
  • Logo termo
  • Logo - swiss
  • Logo - guardian
  • Logo - forel
  • vitrintec wall solutions logo

Copyright © Świat Szkła - Wszelkie prawa zastrzeżone.