Czasy są trudne, ale tym bardziej potrzebna jest integracja środowiska – tak właśnie rozpoczął obrady III Kongresu Stolarki Polskiej w Falentach Janusz Komurkiewicz, prezes Związku Producentów, Dostawców i Dystrybutorów Polskie Okna i Drzwi.

Rada Programowa Kongresu wybrała cztery zasadnicze tematy związane z problemami, jakie nękają wytwarzanie stolarki otworowej (dla kraju i na eksport) i jej montowanie.

Jak połączyć coraz wyższe koszty uprawiania działalności gospodarczej w branży tak trudnej, jak stolarka, przy morderczej nieraz konkurencji, z koniecznością doskonalenia technologii, oferowania produktów o coraz bardziej wyśrubowanych parametrach i odpowiadania na coraz nowe wymagania rynku?

 

 Tematy przedstawiali referenci, a potem dyskutowali je przy udziale zaproszonych panelistów oraz osób z sali. Formuła rozmowy pozwoliła ukazać różne stanowiska.

Tematy wystąpień były sformułowane tak, aby od razu pobudzać żywą dyskusję, nawet wywołując sprzeciw:
1. Jakie komfortowe okna są opłacalne? Pasywne, energooszczędne, ...a może jakieś inne;
2. Certyfikacja okien energooszczędnych: TAK czy NIE?;
3. Montaż warstwowy: TAK czy NIE? (chodzi, wyjaśnijmy, o szczególny sposób osadzenia okna w ościeżu, ograniczający ucieczkę ciepła przez ten styk);
4. Struktura sprzedaży stolarki w przyszłości. Sieci sprzedaży czy własne punkty?

 

Tym czterem panelom patronowały czołowe firmy (Guardian, Saint-Gobain Glass, Soudal, Fakro, Yawal S.A. i Proventuss), a wykłady wprowadzające do tematu prowadzili fachowcy: prof. Krzysztof Kasperkiewicz z Politechniki Warszawskiej, dr Aleksander Panek, prezes Narodowej Agencji Poszanowania Energii, i Jerzy Żurawski z Dolnośląskiej Agencji Energii i Środowiska, Andrzej Wicha, Paweł Sulik z ITB oraz przedstawiciel ASM Centrum Badan i Analiz Rynku.

 

W zasadzie wszystkie tematy posiadały wspólny mianownik: jak pogodzić prawa rynku z wymaganiami przepisów (także UE), z postępem technicznym, wreszcie z oczekiwaniami użytkowników?

Czy śrubować nasze normy krajowe tak, aby odpowiadały temu, co jest normą w Europie (zwłaszcza w Niemczech, traktowanych wciąż jako wzór w zakresie stolarki)? W jakim zakresie certyfikować okna energooszczędne? kto miałby to robić, w jakiej formie i w jakim stosunku do obowiązujących już znaków? Czy rzeczywiście istnieją jakieś wątpliwości co do wartości montażu warstwowego w stosunku do tradycyjnego i co na to mówi praktyka rynkowa?

 

Wreszcie: jak wygląda obecnie u nas struktura rynku sprzedaży stolarki budowlanej, jakie są trendy docierania do klienta na świecie, jaka przyszłość jest przed handlowcami oferującymi wyroby tej branży?

 

Wnioski z dyskusji zostały ujęte w trzy rezolucje Kongresu.
- Pierwsza zawiera zalecenie, by cieplną izolacyjność okien obniżyć do wartości wyrażającej się współczynnikiem 0,4;
- Druga – postanowienie, że Związek powoła zespół roboczy dla wypracowania i wdrożenia jednolitego standardu energetycznej certyfikacji okien;
- Trzecia wyraziła stanowisko Kongresu w kwestii sposobu uporządkowania zagadnień związanych z ustaleniem powszechnie akceptowanych zasad prawidłowego montażu stolarki otworowej .

 

 

Janusz Komurkiewicz Prezes Związku Polskie Okna i Drzwi

 

Poza głównymi blokami kongresowymi, jeden z paneli, jako uzupełniający, był poświęcony Branżowemu Programowi Promocji Eksportu. Branża stolarki otworowej znalazła się w grupie piętnastu uznanych przez Ministerstwo Gospodarki za lokomotywy polskiego eksportu. Tych 15 branż należy wspierać poprzez rozwiązania finansowane z rządowej kasy i z funduszy UE.

 

To m.in. udziały firm w zagranicznych targach i misjach, organizowanie konferencji dla zagranicznych środowisk kupieckich i opiniotwórczych, studyjne przyjazdy dziennikarzy zagranicznych do polskich firm, medialne akcje reklamowe. Program obejmuje pięć krajów (Niemcy, Francja, Włochy, Czechy, Szwecja) i jest podzielony na dwie części.

 

W pierwszej uczestniczące firmy mogą uzyskać dofinansowanie (zwrot kosztów w wysokości 75%) do 200 tys. euro, druga jest całkowicie finansowana przez Ministerstwo Gospodarki.

 

W przetargu, jako realizatora programu wybrano Konsorcjum utworzone przez Związek POiD, firmę Eltar oraz ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku. Ministerstwo uznało, że Konsorcjum najskuteczniej zorganizuje i przeprowadzi akcję budującą za granicą pozytywny obraz polskich producentów stolarki otworowej.

 

Paweł Wróblewski
Dyrektor Związku Polskie Okna i Drzwi 

 

Zdjęcia z Kongresu publikowaliśmy na profilu miesięcznika Świata Szkła na FACEBOOKu www.facebook.com/swiatszklaczasopismo

 

 „Świat Szkła” był patronem medialnym Kongresu Stolarki Polskiej

 

Całość artykułu w wydaniu drukowanym i elektronicznym 

inne artykuły o podobnej tematyce patrz Serwisy Tematyczne

więcej informacj: Świat Szkła 5/2012

  • Logo - alu
  • Logo aw
  • Logo - fenzi
  • Logo - glass serwis
  • Logo - lisec
  • Logo - mc diam
  • Logo - polflam
  • Logo - saint gobain
  • Logo termo
  • Logo - swiss
  • Logo - guardian
  • Logo - forel
  • vitrintec wall solutions logo

Copyright © Świat Szkła - Wszelkie prawa zastrzeżone.