Brazylijski rodzynek - Fiat Strada

Do przewożenia okien czy tafli szkła świetnie nadaje się odkryte nadwozie typu pikap. Niestety, nie produkuje się już ani Poloneza Trucka ani Skody Pickup. To co jest?

      Fiat Auto Poland zauważył tę rynkową lukę i sprowadza do nas z Brazylii pikapa Strada, który właściwie nie ma konkurencji. Poza nim, z nowych aut oferowanych na naszym rynku z takim rodzajem nadwozia, pozostają jeszcze luksusowe samochody z napędem 4x4 w astronomicznych cenach.

     Fiat lansuje Stradę jako idealny pojazd do przewożenia nietypowych ładunków. Sprawdziliśmy – na specjalnym stelażu da się przewozić okna i tafle szkła.

Konglomerat
     Dla obniżenia kosztów produkcji można zrobić wiele, czego przykładem jest właśnie Strada. Zmodyfikowana płyta podłogowa pochodzi z dawnego modelu Siena, silnik jest wytwarzany w Polsce, wnętrze zawiera elementy z Punto, a auto jest składane w Brazylii.

      Pojazd oferowany jest z 2-osobową kabiną krótką lub wydłużoną, w której wygospodarowano miejsce na niewielki bagaż za oparciami foteli. W aucie użytkowym najważniejsza jest jednak przestrzeń bagażowa, której długość wynosi 1693 mm z krótką kabiną i 1393 mm z kabiną długą. Jej szerokość wynosi 1220 mm (1070 mm między nadkolami). Długość przestrzeni bagażowej można powiększyć otwierając tylną pokrywę pod kątem 900. Jej nośność określono na 300 kg.

Wnętrze ładowni i tylna otwierana burta wyłożone są czarnym polipropylenem, który chroni blachy nadwozia przed uszkodzeniem. Na burtach bocznych i na dnie umieszczono liczne zaczepy do mocowania ładunku lub specjalistycznych stelaży. Podłoga skrzyni ładunkowej znajduje się na wysokości 605 mm nad ziemią. Ładowność użytkowa samochodu z krótką kabiną wynosi 705 kg, a z długą – 685 kg

Nie trzeba się bać przeciążenia, gdyż konstrukcja Strady, szczególnie w  części bagażowej, została znacznie wzmocniona. Z tyłu zastosowano oś sztywną z parabolicznymi, wzdłużnymi resorami jednopiórowymi, a z przodu kolumny MacPhersona. Mankamentem Strady jest brak opończy przykrywającej ładunek. Przydaje się nie tylko podczas deszczu lecz chroni ładunek przed oczami ciekawskich. Fabryczna plandeka zakrywa bagażnik tylko do wysokości burt, jest więc mało przydatna.

Do miasta
     Nabywca Strady nie ma wyboru wersji silnikowej – pojazd oferowany jest wyłącznie z wysokoprężnym silnikiem 1.3 Multijet o mocy 85 KM z turbosprężarką i chłodnicą powietrza. Jednostka napędowa współpracuje z manualną, 5-biegową skrzynią przekładniową.

     Najtańsza Strada z krótką kabiną kosztuje ok. 42 870 zł. Wyposażenie standardowe stanowią: poduszka powietrzna kierowcy, układ ABS, wspomaganie układu kierowniczego i regulacja wysokości kolumny kierownicy. Wersja z długą kabiną, wzbogacona o lusterka  sterowane elektrycznie i elektrycznie sterowane szyby oraz centralny zamek, kosztuje ok. 44 840 zł. Najbogatszą wersją jest Adventure (wyłącznie z długą kabiną), wyróżniająca się dodatkowym spoilerem, zderzakami w kolorze nadwozia i dodatkowymi światłami halogenowymi w przednim zderzaku. Trzeba za nią zapłacić ok. 46 800 zł.

     Fiat Strada, oferowany na naszym rynku z homologacją ciężarową, świetnie sprawdza się w mieście, gdzie dojazd dużym pojazdem bywa utrudniony. Strada to samochód 2-osobowy, więc przydatny raczej w firmach małych lub przy realizacji niewielkich zleceń. W niektórych przypadkach bardziej praktyczny może okazać się większy pojazd w wersji skrzyniowej z podwójną, 5-osobową kabiną.

 tekst i zdjęcia: Ryszard Polit
 

więcej informacji: Świat Szkła 12/2007

  • Logo - alu
  • Logo aw
  • Logo - fenzi
  • Logo - glass serwis
  • Logo - lisec
  • Logo - mc diam
  • Logo - polflam
  • Logo - saint gobain
  • Logo termo
  • Logo - swiss
  • Logo - guardian
  • Logo - forel
  • vitrintec wall solutions logo

Copyright © Świat Szkła - Wszelkie prawa zastrzeżone.