Pozytywny nastrój był widoczny już od pierwszego dnia tegorocznej, 21. edycji targów VITRUM, które odbyły się w dniach 1-4 października 2019 roku. Odbywające się w nieparzystych latach targi są najważniejszym wydarzeniem dla całego łańcucha dostaw przemysłu szklarskiego.
Dane potwierdzają pozytywne perspektywy, które uwidoczniły sie już przy poprzedniej edycji: wzrost całkowitej liczby wystawców o 9%, poparty solidnym wzrostem na zagranicznych stoiskach o 21,37%, przy czym odnotowano 45 nowych wystawców, w tym powracających po dwóch lub więcej latach nieobecności, oraz wzrost o 11% zajętej powierzchni netto.
Liczba bezpośrednich producentów maszyn do obróbki szkła, produktów specjalnych i akcesoriów również wzrosła o 17% w porównaniu z poprzednią edycją. — VITRUM 2017 były punktem zwrotnym — stwierdza Dino Zandonella Necca, prezes VITRUM. — Liczby te pokazują konkretny wzrost dla programu targów z Mediolanu.
Planując tę edycje targów, zwróciliśmy szczególną uwagę na wszystkie opinie od odwiedzających edycję 2017 r. i od różnych stowarzyszeń szklarskich. Następnie skupiliśmy się na poprawie jakości targów pod względem zawartości technologicznej, łatwości poruszania się po wystawie i łatwości odszukiwania potrzebnych wyrobów i producentów oraz usług wspierających wystawców i specjalistów handlowych.
Oficjalna konferencja prasowa z okazki ceremonii otwarcia targów odbyła się z udziałem prezydenta Vitrum Dino Zandonelli Necca i Giovanniego Rodii, dyrektora ds. Stosunków zewnętrznych w ITA (Włoska Agencja Handlu
Właściciel firmy MAZZAROPPI prezentuje szkło wychodzące z pieca hartowniczego
Wszystko w duchu tworzenia możliwości biznesowych dla wysoko wykwalifikowanych gości odwiedzających, którzy wiedzą, że w Mediolanie mogą znaleźć to, co świat maszyn szklarskich ma do zaoferowania na dobrze zorganizowanych targach specjalnie dla nich.
— Jesteśmy bardzo zadowoleni z obecności gości zagranicznych — stwierdza Dino Zandonella Necca. — Entuzjazm wzbudziły już dane z pierwszego dnia tegorocznych targów mówiące, że 63,2% odwiedzających pochodziło z zagranicy, namacalny dowód niezwykłej międzynarodowej widoczności VITRUM, jedynych targów poświęconych wyłącznie technologiiom obróbki szkła architektonicznego.
Bliższe spojrzenie na frekwencję pokazuje, że 9,47% odwiedzających z zagranicy pochodzi z Rosji, 7,40% pochodzi z Niemiec, 5,46% z Hiszpanii, 4,37% z Polski i 4,13% z Francji. Dwanaście ścieżek tematycznych VITRUM Specialized zostało właściwie odebranych i wykorzystanych przez odwiedzających. Wielu z nich komentowało, w jaki sposób nowe mapy, podzielone według specjalizacji, skierowały je w stronę potencjalnych, wcześniej nieznanych partnerów biznesowych.
— Nawet w stosunkowo małym sektorze, takim jak maszyny do przetwórstwa szkła, producenci mogą mieć produkty w obszarach nieznanych branży, być może z powodu dywersyfikacji lub z powodu intensywniejszej sprzedaży innych produktów — skomentowała Laura Biason, dyrektor VITRUM. — Dzięki VITRUM Specialized sprawiliśmy, że nawet mniej znane produkty naszych wystawców były widoczne dla wszystkich, a odwiedzający natychmiast przyjęli tę innowację.
Zakres wykładów seminaryjnych został również rozszerzony – zorganizowano cztery sesje obejmujące kluczowe tematy interesujące społeczność przetwórstwa szkła: od bezpieczeństwa cybernetycznego po zgodność maszyn na rynkach międzynarodowych.
Sesja „Co jest gorącym tematem w przetwarzaniu szkła?” okazała się magnesem dla wiodących międzynarodowych firm i organizacji branżowych, które zaprezentowały swoje najciekawsze zastosowania technologii nowej generacji: Biesse SpA dywizja Intermac, Dip-Tech, Adi, Stazione Sperimentale del Vetro (Instytut Badawczy Szkła).
Obsługa stoiska firmy LOMBARDI również była zadowolona z udziału w targach VITRUM
Jedna z sal konferencyjnych w czasie wykładu
VITRUM to najważniejsze międzynarodowe targi maszyn do szkła, które odbywają się we Włoszech, są magnesem dla biznesu.
Nowy pomysł – Obszar dla agentów i przedstawicieli firm – był również bardzo dobrze przyjęty, wręcz stał sie centrum biznesu i rozwoju nowych rynków zagranicznych
Matteo Traini
A wykład „Ewolucja międzynarodowych standardów dla maszyn do obróbki szkła”, przedstawione przez Paolo Sorcelli, szefa komitetu technicznego GIMAV, zainteresował przedstawicieli przetwórców szkła specjalizujących się w aspekcie normalizacji bezpieczeństwa użytkowania maszyn szklarskich. Harmonizacja międzynarodowych standardów jest bowiem w rzeczywistości kluczową kwestią o aktualnym znaczeniu dla wszystkich specjalistów i firm z branży.
Natomiast wykład „Świat przemysłu zmaga się z wirtualną obroną w miarę wzrostu rynku cyberbezpieczeństwa i cyberprzestępczości” koncentrował się na kwestii ochrony danych korporacyjnych.
Od 1 do 4 października obszar wystawienniczy Fiera Rho-Milano było centrum, wokół którego obraca się biznes w świecie przetwórstwa szkła. — Nasze wyjątkowe partnerstwo z ITA (włoską Agencją Handlu) i Ministerstwem Rozwoju Gospodarczego pozwoliło nam na dalsze zwiększenie międzynarodowego zasięgu wydarzenia, wykorzystując zdolność programu do przyciągnięcia najlepszych międzynarodowych nabywców.
A na powierzchniach wystawowych odbywał się przegląd technologii najnowszej generacji oraz mozna było zobaczyć w pełni działające maszyny i systemy kontroli — mówi Laura Biason, dyrektor VITRUM. — Nasze oczekiwania dotyczące każdej kolejnej edycji targów są wysokie.
W przypadku ostatniej bardzo cieszymy się z powrotu wystawców, którzy byli nieobecni przez kilka lat, a także z pojawienia się wielu nowych. Ulepszyliśmy szereg równolegle odbywających sie wydarzeń, aby zwiększyć ich wartość dla obecnych gości zagranicznych i krajowych z branży szklarskiej.
Ciekawość i zdumienie towarzyszyły odwiedzającym obszar kultury, w którym odbywała się wystawa szkła artystycznego „Arte del Vetro”. Na ekranach była odtwarzana historia szkła artystycznego, od rzadkiego i cennego przedmiotu, po symbol designu. W obszarze rzemieślników Lucia Santini, dekoratorka szkła weneckiego, malowała wazony ze szkła Murano, stosując starożytną technikę malowania z polichromią Murano.
A Alessia Fuga demonstrowała dawną sztukę weneckich mistrzów wykonywania prętów szklanych i następnie szklanych koralików przy użyciu starożytnej techniki lampwork.
Natomiast Marina Convento, wiceprzewodnicząca Komitetu Ochrony Twórców Prętów Szklanych I Korali przedstawiła historię i techniki tego „rzemiosła artystycznego”, kandydata do uznania przez UNESCO tej działalności za „niematerialne dziedzictwo kulturowe” ludzkości ”.
Kolejnym ważnym wydarzeniem w obszarze szkła artystycznego jest Glass Tourism, projekt uniwersytecki mający na celu pokazanie historycznych miejsc przetwarzania szkła we Włoszech. Oprócz Murano we Włoszech znajdują się inne historyczne wioski, których tożsamość obraca się wokół obróbki szkła. Należą do nich Altare (niedaleko Savony), słynące z dmuchanego szkła, Piegaro, niedaleko Perugii i Empoli, małego miasteczka w Toskanii, niedaleko Florencji.
Całość artykułu w wydaniu drukowanym i elektronicznym
Inne artykuły o podobnej tematyce patrz Serwisy Tematyczne
Więcej informacji: Świat Szkła 11/2019