Wraz z dynamicznym rozwojem współczesnej architektury stosującej - jako główne materiały wykończeniowe elewacji i wnętrz - szkło i metal, oczywista stała się moda na szklane meble. Meble te torują sobie drogę nie tylko do eleganckich wnętrz biurowców, czy centrów handlowych ale również do wnętrz mieszkalnych. 

 

2003 10 25 1

 

Moda na szklane konstrukcje upowszechnia sie na tyle, ze coraz czesciej do naszych wnętrz wkraczają szklane płaszczyzny stosowane nie tylko jako przegrody, ale również w postaci samodzielnych, trójwymiarowych form przestrzennych mebli. Wykonane sa przy użyciu najnowszych technologii, dzięki czemu szkło spełnia w nich zarówno funkcje konstrukcyjne jak i wykończeniowe.
Możemy wiec stykać sie z przykładami nowoczesnych szklanych stołów, stolików okolicznościowych, gablot czy witryn.

 


Sa one kształtowane w dowolne formy przestrzenne, sprawiając wrażenie niezwykłej plastyczności szklanego tworzywa, tak jakby szkło dawało sie „wyginać” w dowolny sposób. ?e jest to możliwe świadczą powszechnie juz stosowane szklane obudowy pryszniców, nowoczesne przeszklone kabin wind, łukowe ścianki działowe we wnętrzach obiektów biurowych itp. Dostępne sa równiez umywalki zagłębiane w dużych płaszczyznach blatów, czy łukowe drzwi szaf i innych sprzętów wyposażenia wnętrz.

 

Szklany mebel jako monolit jest jednak dla nas wciąż nowością. Przodujący – jak zawsze – w awangardowych pomysłach włoscy projektanci, zaczęli prezentować szklane meble juz w latach 70. XX wieku i wtedy tez zapoczatkowano nurt minimalizmu w wystroju wnętrz, w którym szklane meble odgrywały znacząca role.

 

2003 10 25 2

 

Nam przyszło czekać wiele lat, aby najpierw dotarła do nas nowoczesna architektura budowli stanowiących odpowiednie otoczenie do stosowania szkła jako materiału wykończeniowego i konstrukcyjnego dla wystroju wnętrz. Niezbędny bowiem jest odpowiedni nastrój otoczenia, w którym dobrze eksponuje sie szklany mebel.


Meble ze szkła charakteryzują niezwykle piękne, rzeźbiarskie formy. Jednocześnie musza spełniać wysoki poziom wymagan funkcjonalnych, aby osiągać odpowiednie gabaryty i formy dostosowane do potrzeb użytkowników.


Nie jest wiec proste ukształtowanie mebli wielkogabarytowych takich jak normalnej wysokości stoły, krzesła czy fotele bowiem szkła nie da sie wlać do form tak jak w przypadku naczyń czy opakowan szklanych. Musiały zatem powstać nowe technologie termicznej obróbki szklanych płyt, z których formuje sie meble.

 

2003 10 25 3

 Warto uprzytomnić sobie, ze uwzględniając wymogi wytrzymałości konstrukcji meblowych szkło musi mieć grubość nawet od kilkunastu milimetrów wzwyż.

Nietrudno jednak wyobrazić sobie, ze rozgrzewanie i formowanie tak grubych płyt szklanych wymaga odpowiednich bardzo precyzyjnie sterowanych pieców.
W takich piecach szkło jest kształtowane na odpowiednich formach przez długotrwały proces rozgrzewania a następnie zastygania szklanych tafli.

 

2003 10 26 7

 


Przykładem takiej konstrukcji może być stół zaprojektowany przez Vittorio Livi w 1984 roku, kiedy to przyznano mu prestiżowa nagrodę włoskiego wzornictwa „Compasso d’Oro”, a następnie wyeksponowano w Polsce na przeglądowej wystawie wzornictwa włoskiego w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie. Ten stół z „jednego kawałka” w tamtym czasie był przedmiotem wręcz idealnym i wydawał sie nierealny jako wzór przemysłowy.

 

2003 10 26 1

 

2003 10 26 2

 

Nie tylko ze względu na, być może, niebotyczna cenę ale również z powodu braku odpowiednich wnętrz, do których w polskich warunkach wówczas można by takie przedmioty „wstawić”. Podłogi, ściany i inne elementy wystroju musza być równie perfekcyjnie wykonane i wykończone aby stanowiły odpowiednie tło dla szklanych form.

 

2003 10 26 3

 

2003 10 26 5

 


Jednak warto podkreślić, ze optyczna lekkość i przejrzystość szklanej materii ułatwia wprowadzenie przedmiotów ze szkła i ich zestawianie z innymi elementami wyposażenia. Szklane stoły, regały, gabloty czy serwantki maja te niezwykła zaletę, ze będąc pięknymi obiektami, jednocześnie wspaniale służą do ekspozycji ustawianych na nich przedmiotów.

 

2003 10 26 4

 

2003 10 26 6


Piękno szkła, z którym obcujemy na co dzień w postaci wazonów, kloszy do lamp czy w innych form użytkowych, w przypadku szklanych mebli jest zwielokrotnione poprzez ich większe gabaryty. Tak wiec skoro juz akceptujemy szklane formy użytkowe w łazienkach, kuchniach czy we wnętrzach użyteczności publicznej – niebawem będziemy chętniej stosować je we wnętrzach mieszkalnych.

 

2003 10 26 8

 

 

2003 10 26 9

A trzeba zauważyć, ze obowiązujące do niedawna poglądy, ze szkło, to materiał chłodny i w krajach o zimnym klimacie nie znajdzie zastosowania i zainteresowania uzytkowników powoli znikaja wobec tworzonego przez nowoczesna architekture klimatu i nastroju.

 

2003 10 27 1

 

 

Nasze współczesne wnetrza dzieki technikom ogrzewania i uszczelniania okien stały sie bez porównania cieplejsze niz dawniej, a co za tym idzie, psychologiczne bariery powoli ustepuja.
Styl otwartych przestrzeni i minimalistycznego wystroju wnetrz, który usuwa bariery optyczne, jakie do niedawna stanowiły ciezkie elementy wyposazenia, ułatwia oswajanie sie ze szklanymi formami mebli.

 

 2003 10 27 2

 

Szklane konstrukcje, które wypełniaja, a nie przesłaniaja przestrzeni, ułatwiaja„otwarcie” wnetrz. Potrzeba usuwania wrazenia natłoku wynika ze zmeczenia ciasnota i „zagraceniem” wnetrz w budownictwie mieszkalnym w minionych latach, i to nie tylko w naszym kraju. Od wielu lat w krajach Europy Zachodniej, skad docieraja do nas trendy nowoczesnej architektury, dominuja nurty otwierania przestrzeni i minimalizacji wystroju we wnetrzach uzytecznosci publicznej i mieszkaniach.

 

2003 10 27 3


Miejmy nadzieje, ze obcowanie z nowoczesna architektura wytworzy zainteresowanie nowym sposobem kształtowania otoczenia, z coraz wiekszym udziałem pieknych form ze szkła. Im wieksze bedzie zainteresowanie szklanymi meblami tym szybciej zwiekszy sie ich podaz na naszym rynku, a co za tym idzie beda taniały i stawały sie bardziej dostepne.

 

 2003 10 27 4

 

Ewa Mickiewicz Ilustracje: INTERGLASS, MICHAŁEK, CURVET, OTTAGONO, DOIMO, FORMENTI

 

Całość artykułu w wydaniu drukowanym i elektronicznym 
Inne artykuły o podobnej tematyce patrz Serwisy Tematyczne 
Więcej informacji: Świat Szkła 10/2003
  

  • Logo - alu
  • Logo aw
  • Logo - fenzi
  • Logo - glass serwis
  • Logo - lisec
  • Logo - mc diam
  • Logo - polflam
  • Logo - saint gobain
  • Logo termo
  • Logo - swiss
  • Logo - guardian
  • Logo - forel
  • vitrintec wall solutions logo

Copyright © Świat Szkła - Wszelkie prawa zastrzeżone.