Czytaj także -

Aktualne wydanie

2019 12 okladka

       Świat Szkła 12/2019

 

User Menu

 20191104-V1-BANNER-160x600-POL

  

facebook12

czytaj newsy Świata Szkła

- więcej szklanej architektury

 

Baztech

Miesięcznik Świat Szkła

indeksowany jest w bazie

czasopism technicznych

 

 

Wydanie Specjalne

 

Fasady przeszklone termika akustyka odpornosc ogniowa 2016

 

okna pasywne 2015a

 

Fotowoltaika w architekturze okladka

 

20140808Przegrody przeciwpozarowe

 

konstrukcje szklane

 

20140533 Konstrukcje przeszklone 2

 

katalog 2018 a

 

banner konferencja 04 2019

 RODO

20190820-BANNIERE-HALIO-750x100-1D-PL

 

Artykuły z ostatniego wydania miesięcznika Świat Szkła

Polskie wydanie Instrukcji RAL

Od września jest już w bieżącej sprzedaży polskie wydanie „Wytycznych do montażu okien i drzwi zewnętrznych”.   Ta, jak dotąd najbardziej komplementarna i wyczerpująca instrukcja RAL dla montażystów stolarki otworowej,   wydana przez ift Rosenheim,   jest już po polsku,  ...

WESTA FP od SO EASY SYSTEM spełnia nowe wymagania formalne dla systemów przeciwpożarowych.

31 października 2019 zakończył się okres przejściowy dla zharmonizowanych norm PN-EN-16034 i PN-EN-14351-1, w konsekwencji od 1 listopada 2019 normy te zaczęły obowiązywać producentów systemów ppoż. na terenie całej Unii Europejskiej. Wynikiem tego, dokumentem odniesienia do wprowadzenia do obrotu ...

Somfy z nagrodą World Building Innovation Award na międzynarodowych targach BATIMAT

W podparyskim Parc des Expositions de Villepinte odbyły się międzynarodowe targi BATIMAT, poświęcone innowacjom w branży budowlanej. Grupa Somfy, jako światowy lider automatyki domowej i inteligentnych systemów sterowań, w odpowiedzi na globalne wyzwania środowiskowe prezentuje Somfy® Air - nowy pr...

Dynamicznie przyciemniane szkło Halio w starym brukselskim dworcu Gare Maritime

Instalacja najbardziej zaawansowanego systemu zarządzania naturalnym światłem będzie częścią renowacji starych hal magazynowych brukselskiego dworca towarowego Gare Maritime.

Mała zmiana, wielki efekt – wymieniamy drzwi wewnętrzne

Drzwi wewnętrzne to ważny, lecz często niedoceniany element każdego domu. Pełnią one wiele różnych funkcji: zapewniają prywatność, poczucie bezpieczeństwa, pozwalają oddzielić poszczególne strefy wnętrza, dodają mu charakteru. Wymiana starych drzwi na nowe to sposób na metamorfozę domowej przestrz...

Targi Glass lustrem branży

Przez cztery dni szkło było głównym bohaterem spotkania branży. Jedyne w Polsce targi szklanego biznesu dobiegły końca. W Poznaniu, w trakcie GLASS 2019 można było nie tylko śledzić najnowsze trendy w przemyśle szklarskim, zobaczyć nowoczesne maszyny, ale także docenić walory szkła w architekturze w...

Ruszyły przygotowania do piątej edycji MONTERIADY

Gdzie można zobaczyć na żywo prawidłową instalację rozwiązań z zakresu stolarki budowlanej krok po kroku? Na Targach Budownictwa i Architektury BUDMA w Poznaniu, za sprawą MONTERIADY, którą od 2016 roku organizuje cyklicznie Związek POiD wraz z Partnerami. Już wkrótce, w 2020 roku, najnowsza odsłon...

Pilkington IGP zamyka wrocławski zakład

Firma NSG Group informuje, iż po szczegółowej analizie ekonomicznej podjęła decyzję o zamknięciu zakładu Pilkington IGP Sp. z. o.o. zlokalizowanego we Wrocławiu.

Bystronic glass i HEGLA za obopólnym porozumieniem kończą „Preferred Partnership”

Firma Glaston Corporation i HEGLA postanowiły zakończyć umowę współpracy z uwagi na zmianę warunków konkurencji. Umowa zawarta w 2012 roku między Bystronic Lenhardt GmbH, Conzzeta AG, HEGLA GmbH & Co. KG oraz LEWAG Holding AG wygaśnie z końcem 2019 roku.

Pomysły na wykorzystanie cienkiego szkła do zastosowań architektonicznych

Artykuł ten bada potencjał cienkiego szkła do zastosowań architektonicznych i raporty na temat dwóch koncepcji cienkiego szkła. Pierwsza dotyczy elastycznych i adaptujących się cienkich paneli szklanych, które mogą zmieniać swój kształt w odpowiedzi na czynniki zewnętrzne (np. warunki atmosferyczne)...

Szkło artystyczne w architekturze japońskiej. Część 5

Studium współczesnej japońskiej architektury szkła podjęli autorzy w tym piśmie w swoim artykule Kulisy architektury szkła w Japonii [1]. Zostało ono rozwinięte w artykułach: Nowa architektura szkła w Japonii • Budynki komercyjne [2], Budynki użyteczności publicznej [3], Stacje kolejowe [4], Termina...

Dachy przeszklone a bezpieczeństwo pożarowe – przykładowe realizacje Część 4

Poprzedzające ten artykuł opracowania dotyczyły: wymagań w zakresie odporności ogniowej dachów przeszklonych [1], rozwiązań dachów przeszklonych przeciwpożarowych o konstrukcji stalowej [2] oraz rozwiązań dachów przeszklonych o konstrukcji aluminiowej [3]. W tym opracowaniu przedstawiamy kilka real...

Szkło próżniowe (VIG) Praktyka, metody badań i propozycje stosowania

Przez kilka lat, na początku tysiąclecia, próżniowe szkło izolacyjne (VIG) mogło stać się produktem przyszłości.Po intensywnych staraniach producentów maszyn oraz jednostek badawczych w latach 2005-2014 temat ten został jednak zmarginalizowany w Europie.

Montaż okien w starym budynku. Praktyczne wskazówki dotyczące profesjonalnego projektowania i realizacji

Dobra jakość, użyteczność i funkcjonalność komponentów powoduje, że poszczególne elementy (profile, oszklenie, okucia itp.) działają jako system i są odpowiednie do zastosowania w konstrukcji okna. Jednak ostatnim ogniwem w jego „łańcuchu jakości” jest montaż, który decyduje, czy gwarantowane właśc...

Rośnie rynek ciepłych ramek

Rok 2019 powoli zbliża się do końca, a intensywnej pracy i spotkań zostało już niewiele. Jest to jednak czas pierwszych podsumowań, jak i wzmożonego planowania działań marketingowo-sprzedażowych na rok przyszły.

Nowy mostek izolacyjny do izolacji termicznej metalowych drzwi

Zacinanie się metalowych drzwi to zazwyczaj wina pogody. Kiedy świeci słońce, zewnętrzna powierzchnia drzwi się rozszerza. Jeśli natomiast na zewnątrz panuje zimno, drzwi wybrzuszają się do środka. Nowy profil izolacyjny insulbar, zgłoszony przez firmę Ensinger do opatentowania, pozwala zminimalizo...

Nowy stół do automatycznego rozkroju szkła płaskiego GLASS-SERWIS

Stół do automatycznego rozkroju służy do prostego cięcia gładkich tafli szkła oraz do wycinania kształtów z dużą szybkością i precyzją.   Maszyna może pracować w linii wraz z automatycznym stołem załadowczym i stołami łamiącymi. Na solidną konstrukcję maszyny składa się wytrzymała podstawa, n...

Sztuczna inteligencja (AI) automatyzuje test fragmentacji (spękania) szkła hartowanego

Test fragmentacji szkła hartowanego daje dobry wgląd w jakość procesu hartowania. Analiza fragmentacji jest sprawdzonym sposobem na potwierdzenie poziomu bezpieczeństwa szkła. Zasadniczo, gdy szkło hartowane termicznie pęka na mniejsze kawałki, jest to mniej niebezpieczne. W zależności od grubości s...

Na drodze cyfrowego rozwoju

Nowa linia do rozkroju Genius LM wspomagana przez centrum obróbcze Master 38.3, które od niedawna uruchomiono w firmie Lub-Glass, już podnoszą słupki wydajności tego producenta szkła z Motycza. Do końca roku park maszynowy firmy zasili jeszcze krawędziarka Rock 11. Wszystkie maszyny dostarcza MEKAN...

Jak przechowywanie szkła laminowanego wpływa na cięcie szkła

Powszechnie wiadomo, że laminowane szkło bezpieczne (LSG) jest materiałem wymagającym specjalnego procesu przetwarzania ze względu na swoją strukturę. Ale transport, właściwości miejsca zastosowanego do przechowywania, typ urządzeń stosowanych do przeładunku, wysokość temperatury i wilgotn...

Najnowsze maszyny od firmy CMS

CMS Glass Technology jest liderem w dziedzinie obróbki szkła płaskiego dzięki zaawansowanym technologicznie rozwiązaniom, takim jak centra obróbcze CNC pionowe i poziome, stoły do cięcia, krawędziarki i maszyny do zatępienia, systemy cięcia strumieniem wody etc. Dzięki tradycji i doświadczeniu hist...

Nie ma budownictwa bez badań materiałów budowlanych

Zakład Inżynierii Elementów Budowlanych (NZE) Instytutu Techniki Budowlanej wykonuje badania mechaniczne, wytrzymałości i szczelności lekkich przegród budowlanych (zewnętrznych i wewnętrznych), w tym badania: ścian osłonowych i działowych, elewacji wentylowanych, metalowych i warstwowych o...

Urządzenia do transportu i magazynowania szkła - przegląd 2019

(kliknij na tabele aby zobaczyć szczegóły oferty firmy)   

  • Polskie wydanie Instrukcji RAL

  • WESTA FP od SO EASY SYSTEM spełnia nowe wymagania formalne dla systemów przeciwpożarowych.

  • Somfy z nagrodą World Building Innovation Award na międzynarodowych targach BATIMAT

  • Dynamicznie przyciemniane szkło Halio w starym brukselskim dworcu Gare Maritime

  • Mała zmiana, wielki efekt – wymieniamy drzwi wewnętrzne

  • Targi Glass lustrem branży

  • Ruszyły przygotowania do piątej edycji MONTERIADY

  • Pilkington IGP zamyka wrocławski zakład

  • Bystronic glass i HEGLA za obopólnym porozumieniem kończą „Preferred Partnership”

  • Pomysły na wykorzystanie cienkiego szkła do zastosowań architektonicznych

  • Szkło artystyczne w architekturze japońskiej. Część 5

  • Dachy przeszklone a bezpieczeństwo pożarowe – przykładowe realizacje Część 4

  • Szkło próżniowe (VIG) Praktyka, metody badań i propozycje stosowania

  • Montaż okien w starym budynku. Praktyczne wskazówki dotyczące profesjonalnego projektowania i realizacji

  • Rośnie rynek ciepłych ramek

  • Nowy mostek izolacyjny do izolacji termicznej metalowych drzwi

  • Nowy stół do automatycznego rozkroju szkła płaskiego GLASS-SERWIS

  • Sztuczna inteligencja (AI) automatyzuje test fragmentacji (spękania) szkła hartowanego

  • Na drodze cyfrowego rozwoju

  • Jak przechowywanie szkła laminowanego wpływa na cięcie szkła

  • Najnowsze maszyny od firmy CMS

  • Nie ma budownictwa bez badań materiałów budowlanych

  • Urządzenia do transportu i magazynowania szkła - przegląd 2019

wlasna-instrukcja ift--baner do newslet-2019

 LiSEC SS Konfig 480x120

 

budma 2020 - 480x120

 

eurasia glass 480x100

 

 konferencja ICG 1c

Podstawy prawne homologacji typu oszkleń bezpiecznych

Badania szyb do pojazdów samochodowych w Instytucie Szkła i Ceramiki
– Filia w Krakowie rozpoczęto w końcu lat 60. ubiegłego wieku. Organizatorem wyposażenia w aparaturę i niezbędne urządzenia badawcze był mgr inż. Józef Ciepiela. 

Obowiązywały wówczas Polskie Normy: 
- PN-81/B-13153 Szyby bezpieczne do środków transportu drogowego – Metody badań, 
- PN-88/B-13056 Szyby bezpieczne hartowane do środków transportu drogowego, 
- PN-85/B-13064 Szyby bezpieczne klejone przednie dla środków transportu drogowego, 
opracowane na bazie tłumaczenia Regulaminu Nr 43 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ, datowanego z 1958 r.



Dla celów homologacji, w celu określenia, czy produkowane szyby do ówczesnych samochodów produkowanych w Polsce spełniają wymagania Regulaminu Nr 43 i czy można wysłać je do badań w laboratorium jednego z krajów, które podpisało porozumienie o honorowaniu homologacji europejskiej, prowadzono badania na zlecenie producentów szyb: Huty Szkła Okiennego „Sandomierz”, Huty Szkła Okiennego „Ząbkowice”. Homologacje wówczas uzyskiwano najczęściej we Francji.

 

 

Rozpoczęcie badań i udzielenia homologacji
    W roku 1992, już po zmianach ustrojowych, Uchwałą Nr 97/92 z dnia 11 sierpnia Rada Ministrów przyjęła niektóre Regulaminy stanowiące załączniki do Porozumienia dotyczącego przyjęcia jednolitych warunków homologacji wyposażenia i części pojazdów samochodowych, sporządzonego w Genewie dnia 20 marca 1958 r. (Dz.U. z 1979 r. Nr 16 poz.98).



    Na rys. 1. pokazano kopię 1 i 4 strony wymienionej Uchwały RM (nb. niepublikowanej)

 

 
 

    Dokument ten był poprzedzony zgłoszeniem do notyfikacji w Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ w Genewie, która w dokumencie TRANS/SC1/WP29/343 z dnia 6 sierpnia 1992 r. na str. 87 umieściła wstępną informację, że w zakresie Regulaminu Nr 43 dotyczącego homologacji szyb samochodowych Polsce przydzielono symbol ECE – E20 z datą przyjęcia 13 listopada 1992 r.



Organem upoważnionym do udzielania homologacji pod numerem 20/A zostało Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej, a instytutem upoważnionym do badań homologacyjnych szyb samochodowych pod numerem 20/F – Instytut Szkła i Ceramiki – Filia w Krakowie.



Wykaz jednostek upoważnionych

    Wykaz jednostek upoważnionych do badań homologacyjnych podano w Załączniku nr 15 do Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 7 października 1999 r. w sprawie homologacji pojazdów (Dz.U. Nr 91, poz. 1039).

 

 
 

Ratyfikacja Porozumienia przez Prezydenta i Rząd RP
    W Dzienniku Ustaw z 2001 r. Nr 104, poz. 1135 opublikowano w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej przez Prezydenta RP do powszechnej wiadomości, że „w dniu 20 marca 1958 r. zostało sporządzone w Genewie Porozumienie dotyczące przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań”.



    Następnie podano przekład Porozumienia umawiających się stron.



    W dniu 18 maja 2001 r. w tym samym Dzienniku Ustaw opublikowano OŚWIADCZENIE RZĄDOWE w sprawie mocy obowiązującej Porozumienia, dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań, sporządzonego w Genewie dnia 20 marca 1958 r.

 

 
 
 

Rozporządzenia ministerialne
- Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 1 lutego 1993 r. w sprawie warunków technicznych i badań pojazdów (Dz.U. Nr 21 poz. 91)
- Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 7 października 1999 r. w sprawie homologacji pojazdów (Dz.U. Nr 91 poz.1039)
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. Nr 32 poz. 262)
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 30 grudnia 2003 r. w sprawie homologacji pojazdów samochodowych mających dwa lub trzy koła, niektórych pojazdów samochodowych mających cztery koła oraz motorowerów (Dz.U. Nr 5 z 2004 r. poz. 29)
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 30 grudnia 2003 r. w sprawie homologacji pojazdów samochodowych i przyczep (Dz.U. Nr 5 z 2004 r. poz. 30)
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 30 grudnia 2003 r. w sprawie homologacji ciągników rolniczych (Dz.U. Nr 5 z 2004 r. poz. 31)
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 24 października 2005 r. w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych i przyczep (Dz.U. Nr 238 z 2005 r. poz. 2010)



    W rozporządzeniu tym, niezależnie od dotychczas obowiązujących homologacji wg Regulaminów EKG ONZ, przywołano analogiczne Dyrektywy EWG. Są to dyrektywy starego podejścia, a więc precyzujące szczegółowo metodykę badawczą i, jeśli chodzi o oszklenia do pojazdów kołowych, są w zasadzie merytorycznie identyczne z metodyką określoną w Regulaminie nr 43 EKG z tym, że zamiast jednego regulaminu wprowadzono trzy dyrektywy: oddzielną dla pojazdów samochodowych i przyczep, oddzielną dla ciągników do prac rolniczych i leśnych oraz oddzielną dla pojazdów mających dwa lub trzy koła oraz niektórych czterokołowych. Jak widać w pozycji 45 „Bezpieczne oszklenia” przywołano Dyrektywę 92/22EWG dla wszystkich kategorii pojazdów samochodowych.



    W uzupełnieniach przywołano jednostki badawcze upoważnione do badań homologacyjnych i kontroli zgodności produkcji:
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 5 lutego 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych i przyczep (Dz.U. Nr 29 z 2008 r. poz. 166)

 

 
 

Podsumowanie
    Powstaje pytanie: jak ma się obowiązek homologacji oszkleń bezpiecznych do pojazdów samochodowych? Jak widać z przedstawionego materiału, od listopada 1992 roku w Polsce, analogicznie do innych krajów europejskich, obowiązują homologacje według Regulaminu Nr 43 EKG ONZ (pierwsza edycja z roku 1958, ostatnia aktualizacja 11 lutego 2004 roku).



    Dyrektywy Unii Europejskiej wprowadzono w ostatnich latach jako obowiązek dostosowania prawa krajowego do prawa Unii Europejskiej. Dyrektywy te zachowują numerację kraju nadaną przez EKG ONZ i w wielu przypadkach odwołują się wprost do metodyki badań wg Regulaminu Nr 43.



    Praktycznie nie spotyka się oznaczeń szyb samochodowych z małym „e” i z dokumentacją zgodną z wymaganiami Dyrektyw UE. Regulamin homologacji Nr 43 EKG ONZ ratyfikowało około 50 państw (także pozaeuropejskich). W związku z tym czy kraj pozaeuropejski, np. Japonia lub Australia może oznaczać szyby dla motoryzacji znakiem „e43” czy „e45”, jeśli badania wykonane są wg Regulaminu Nr 43 EKG oraz czy można, czy też należy oznakowywać szyby znakiem podwójnym np. E20 i e20 zwłaszcza, że numer homologacji jest identyczny dla danego typu oszklenia?

 

A jeśli tak, to dokumentacja homologacji wg Regulaminu Nr 43 wymaga załącznika w postaci wzoru oznakowania, a jego zmiana wymaga rozszerzenia homologacji bez dodatkowych badań. Jak dotąd obowiązującą i wystarczającą jest homologacja typu według Regulaminu homologacji Nr 43 EKG ONZ i ewentualnie na rynek amerykański i kanadyjski DOT według wymagań normy ANSI/SAE Z26.1–1996.

 

Tadeusz Tarczoń
ISCMOiB – Oddział Szkła w Krakowie

 

patrz też:

- Najnowsze trendy w przemyśle laminowanego szkła motoryzacyjnego , Michel Van Russel, Świat Szkła 3/2010

- Podstawy prawne homologacji typu oszkleń bezpiecznych , Tadeusz Tarczoń, Świat Szkła 4/2009

- Materiały oszkleniowe dla pojazdów mechanicznych wg amerykańskiej normy ANSI/SAE Z26.1:1996 , Tadeusz Tarczoń, Świat Szkła 9/2008

- Szyby w nowoczesnych samochodach , Wiesław Wielgołaski, Świat Szkła - Szyby samochodowe II

- Przyciemnianie szyb samochodowych a homologacja , Tadeusz Tarczoń, Świat Szkła - Szyby samochodowe II

- Najnowsze tendencje na rynku klejów poliuretanowych do montażu szyb , Maciej Nawrot, Świat Szkła - Szyby samochodowe II

- Wymagania jakościowe dla szyb samochodowych według normy amerykańskiej ANSI Z26.1 oraz norm w koncernach europejskich  , Tadeusz Tarczoń, Świat Szkła - Szyby samochodowe II 

- Bezpieczeństwo w aucie , Świat Szkła - Szyby samochodowe II

- Badania eksperymentalne różnych materiałów stosowanych w szkle laminowanym w charakterze przekładek , Bernhard Weller, Jan Wünsch, Kristina Härth, Świat Szkła - Szyby samochodowe II

 

inne artykuły tego autora:

- Oszklenia bezpieczne w budownictwie , Tadeusz Tarczoń, Świat Szkła 10/2010  

- Podstawy prawne homologacji typu oszkleń bezpiecznych , Tadeusz Tarczoń, Świat Szkła 4/2009

- Materiały oszkleniowe dla pojazdów mechanicznych wg amerykańskiej normy ANSI/SAE Z26.1:1996 , Tadeusz Tarczoń, Świat Szkła 9/2008

- Produkcja, wymagania i badania szkła warstwowego , Tadeusz Tarczoń, Świat Szkła 9/2008

- Fasady. Rozwój i nowoczesność , Tadeusz Tarczoń, Świat Szkła 1/2007

- Przyciemnianie szyb samochodowych a homologacja , Tadeusz Tarczoń, Świat Szkła 7-8/2005

- Technologia wytwarzania oraz badania szkła hartowanego i laminowanego Część 2 , Tadeusz Tarczoń, Świat Szkła 5/2005

- Technologia wytwarzania oraz badania szkła hartowanego i laminowanego Część 1 , Tadeusz Tarczoń, Świat Szkła 4/2005

 

więcej informacji : Świat Szkła 4/2009 

inne artykuły o podobnej tematyce patrz Serwisy Tematyczne

 

Czytaj także --

  

20130927przycisk newsletter

  

 

 

01 chik
01 chik
         
Zamknij / Close [X]