Czytaj także -

Aktualne wydanie

2019 12 okladka

       Świat Szkła 12/2019

 

User Menu

 20191104-V1-BANNER-160x600-POL

  

facebook12

czytaj newsy Świata Szkła

- więcej szklanej architektury

 

Baztech

Miesięcznik Świat Szkła

indeksowany jest w bazie

czasopism technicznych

 

 

Wydanie Specjalne

 

Fasady przeszklone termika akustyka odpornosc ogniowa 2016

 

okna pasywne 2015a

 

Fotowoltaika w architekturze okladka

 

20140808Przegrody przeciwpozarowe

 

konstrukcje szklane

 

20140533 Konstrukcje przeszklone 2

 

katalog 2018 a

 

banner konferencja 04 2019

 RODO

20190820-BANNIERE-HALIO-750x100-1D-PL

 

Artykuły z ostatniego wydania miesięcznika Świat Szkła

Polskie wydanie Instrukcji RAL

Od września jest już w bieżącej sprzedaży polskie wydanie „Wytycznych do montażu okien i drzwi zewnętrznych”.   Ta, jak dotąd najbardziej komplementarna i wyczerpująca instrukcja RAL dla montażystów stolarki otworowej,   wydana przez ift Rosenheim,   jest już po polsku,  ...

WESTA FP od SO EASY SYSTEM spełnia nowe wymagania formalne dla systemów przeciwpożarowych.

31 października 2019 zakończył się okres przejściowy dla zharmonizowanych norm PN-EN-16034 i PN-EN-14351-1, w konsekwencji od 1 listopada 2019 normy te zaczęły obowiązywać producentów systemów ppoż. na terenie całej Unii Europejskiej. Wynikiem tego, dokumentem odniesienia do wprowadzenia do obrotu ...

Somfy z nagrodą World Building Innovation Award na międzynarodowych targach BATIMAT

W podparyskim Parc des Expositions de Villepinte odbyły się międzynarodowe targi BATIMAT, poświęcone innowacjom w branży budowlanej. Grupa Somfy, jako światowy lider automatyki domowej i inteligentnych systemów sterowań, w odpowiedzi na globalne wyzwania środowiskowe prezentuje Somfy® Air - nowy pr...

Dynamicznie przyciemniane szkło Halio w starym brukselskim dworcu Gare Maritime

Instalacja najbardziej zaawansowanego systemu zarządzania naturalnym światłem będzie częścią renowacji starych hal magazynowych brukselskiego dworca towarowego Gare Maritime.

Mała zmiana, wielki efekt – wymieniamy drzwi wewnętrzne

Drzwi wewnętrzne to ważny, lecz często niedoceniany element każdego domu. Pełnią one wiele różnych funkcji: zapewniają prywatność, poczucie bezpieczeństwa, pozwalają oddzielić poszczególne strefy wnętrza, dodają mu charakteru. Wymiana starych drzwi na nowe to sposób na metamorfozę domowej przestrz...

Targi Glass lustrem branży

Przez cztery dni szkło było głównym bohaterem spotkania branży. Jedyne w Polsce targi szklanego biznesu dobiegły końca. W Poznaniu, w trakcie GLASS 2019 można było nie tylko śledzić najnowsze trendy w przemyśle szklarskim, zobaczyć nowoczesne maszyny, ale także docenić walory szkła w architekturze w...

Ruszyły przygotowania do piątej edycji MONTERIADY

Gdzie można zobaczyć na żywo prawidłową instalację rozwiązań z zakresu stolarki budowlanej krok po kroku? Na Targach Budownictwa i Architektury BUDMA w Poznaniu, za sprawą MONTERIADY, którą od 2016 roku organizuje cyklicznie Związek POiD wraz z Partnerami. Już wkrótce, w 2020 roku, najnowsza odsłon...

Pilkington IGP zamyka wrocławski zakład

Firma NSG Group informuje, iż po szczegółowej analizie ekonomicznej podjęła decyzję o zamknięciu zakładu Pilkington IGP Sp. z. o.o. zlokalizowanego we Wrocławiu.

Bystronic glass i HEGLA za obopólnym porozumieniem kończą „Preferred Partnership”

Firma Glaston Corporation i HEGLA postanowiły zakończyć umowę współpracy z uwagi na zmianę warunków konkurencji. Umowa zawarta w 2012 roku między Bystronic Lenhardt GmbH, Conzzeta AG, HEGLA GmbH & Co. KG oraz LEWAG Holding AG wygaśnie z końcem 2019 roku.

Pomysły na wykorzystanie cienkiego szkła do zastosowań architektonicznych

Artykuł ten bada potencjał cienkiego szkła do zastosowań architektonicznych i raporty na temat dwóch koncepcji cienkiego szkła. Pierwsza dotyczy elastycznych i adaptujących się cienkich paneli szklanych, które mogą zmieniać swój kształt w odpowiedzi na czynniki zewnętrzne (np. warunki atmosferyczne)...

Szkło artystyczne w architekturze japońskiej. Część 5

Studium współczesnej japońskiej architektury szkła podjęli autorzy w tym piśmie w swoim artykule Kulisy architektury szkła w Japonii [1]. Zostało ono rozwinięte w artykułach: Nowa architektura szkła w Japonii • Budynki komercyjne [2], Budynki użyteczności publicznej [3], Stacje kolejowe [4], Termina...

Dachy przeszklone a bezpieczeństwo pożarowe – przykładowe realizacje Część 4

Poprzedzające ten artykuł opracowania dotyczyły: wymagań w zakresie odporności ogniowej dachów przeszklonych [1], rozwiązań dachów przeszklonych przeciwpożarowych o konstrukcji stalowej [2] oraz rozwiązań dachów przeszklonych o konstrukcji aluminiowej [3]. W tym opracowaniu przedstawiamy kilka real...

Szkło próżniowe (VIG) Praktyka, metody badań i propozycje stosowania

Przez kilka lat, na początku tysiąclecia, próżniowe szkło izolacyjne (VIG) mogło stać się produktem przyszłości.Po intensywnych staraniach producentów maszyn oraz jednostek badawczych w latach 2005-2014 temat ten został jednak zmarginalizowany w Europie.

Montaż okien w starym budynku. Praktyczne wskazówki dotyczące profesjonalnego projektowania i realizacji

Dobra jakość, użyteczność i funkcjonalność komponentów powoduje, że poszczególne elementy (profile, oszklenie, okucia itp.) działają jako system i są odpowiednie do zastosowania w konstrukcji okna. Jednak ostatnim ogniwem w jego „łańcuchu jakości” jest montaż, który decyduje, czy gwarantowane właśc...

Rośnie rynek ciepłych ramek

Rok 2019 powoli zbliża się do końca, a intensywnej pracy i spotkań zostało już niewiele. Jest to jednak czas pierwszych podsumowań, jak i wzmożonego planowania działań marketingowo-sprzedażowych na rok przyszły.

Nowy mostek izolacyjny do izolacji termicznej metalowych drzwi

Zacinanie się metalowych drzwi to zazwyczaj wina pogody. Kiedy świeci słońce, zewnętrzna powierzchnia drzwi się rozszerza. Jeśli natomiast na zewnątrz panuje zimno, drzwi wybrzuszają się do środka. Nowy profil izolacyjny insulbar, zgłoszony przez firmę Ensinger do opatentowania, pozwala zminimalizo...

Nowy stół do automatycznego rozkroju szkła płaskiego GLASS-SERWIS

Stół do automatycznego rozkroju służy do prostego cięcia gładkich tafli szkła oraz do wycinania kształtów z dużą szybkością i precyzją.   Maszyna może pracować w linii wraz z automatycznym stołem załadowczym i stołami łamiącymi. Na solidną konstrukcję maszyny składa się wytrzymała podstawa, n...

Sztuczna inteligencja (AI) automatyzuje test fragmentacji (spękania) szkła hartowanego

Test fragmentacji szkła hartowanego daje dobry wgląd w jakość procesu hartowania. Analiza fragmentacji jest sprawdzonym sposobem na potwierdzenie poziomu bezpieczeństwa szkła. Zasadniczo, gdy szkło hartowane termicznie pęka na mniejsze kawałki, jest to mniej niebezpieczne. W zależności od grubości s...

Na drodze cyfrowego rozwoju

Nowa linia do rozkroju Genius LM wspomagana przez centrum obróbcze Master 38.3, które od niedawna uruchomiono w firmie Lub-Glass, już podnoszą słupki wydajności tego producenta szkła z Motycza. Do końca roku park maszynowy firmy zasili jeszcze krawędziarka Rock 11. Wszystkie maszyny dostarcza MEKAN...

Jak przechowywanie szkła laminowanego wpływa na cięcie szkła

Powszechnie wiadomo, że laminowane szkło bezpieczne (LSG) jest materiałem wymagającym specjalnego procesu przetwarzania ze względu na swoją strukturę. Ale transport, właściwości miejsca zastosowanego do przechowywania, typ urządzeń stosowanych do przeładunku, wysokość temperatury i wilgotn...

Najnowsze maszyny od firmy CMS

CMS Glass Technology jest liderem w dziedzinie obróbki szkła płaskiego dzięki zaawansowanym technologicznie rozwiązaniom, takim jak centra obróbcze CNC pionowe i poziome, stoły do cięcia, krawędziarki i maszyny do zatępienia, systemy cięcia strumieniem wody etc. Dzięki tradycji i doświadczeniu hist...

Nie ma budownictwa bez badań materiałów budowlanych

Zakład Inżynierii Elementów Budowlanych (NZE) Instytutu Techniki Budowlanej wykonuje badania mechaniczne, wytrzymałości i szczelności lekkich przegród budowlanych (zewnętrznych i wewnętrznych), w tym badania: ścian osłonowych i działowych, elewacji wentylowanych, metalowych i warstwowych o...

Urządzenia do transportu i magazynowania szkła - przegląd 2019

(kliknij na tabele aby zobaczyć szczegóły oferty firmy)   

  • Polskie wydanie Instrukcji RAL

  • WESTA FP od SO EASY SYSTEM spełnia nowe wymagania formalne dla systemów przeciwpożarowych.

  • Somfy z nagrodą World Building Innovation Award na międzynarodowych targach BATIMAT

  • Dynamicznie przyciemniane szkło Halio w starym brukselskim dworcu Gare Maritime

  • Mała zmiana, wielki efekt – wymieniamy drzwi wewnętrzne

  • Targi Glass lustrem branży

  • Ruszyły przygotowania do piątej edycji MONTERIADY

  • Pilkington IGP zamyka wrocławski zakład

  • Bystronic glass i HEGLA za obopólnym porozumieniem kończą „Preferred Partnership”

  • Pomysły na wykorzystanie cienkiego szkła do zastosowań architektonicznych

  • Szkło artystyczne w architekturze japońskiej. Część 5

  • Dachy przeszklone a bezpieczeństwo pożarowe – przykładowe realizacje Część 4

  • Szkło próżniowe (VIG) Praktyka, metody badań i propozycje stosowania

  • Montaż okien w starym budynku. Praktyczne wskazówki dotyczące profesjonalnego projektowania i realizacji

  • Rośnie rynek ciepłych ramek

  • Nowy mostek izolacyjny do izolacji termicznej metalowych drzwi

  • Nowy stół do automatycznego rozkroju szkła płaskiego GLASS-SERWIS

  • Sztuczna inteligencja (AI) automatyzuje test fragmentacji (spękania) szkła hartowanego

  • Na drodze cyfrowego rozwoju

  • Jak przechowywanie szkła laminowanego wpływa na cięcie szkła

  • Najnowsze maszyny od firmy CMS

  • Nie ma budownictwa bez badań materiałów budowlanych

  • Urządzenia do transportu i magazynowania szkła - przegląd 2019

wlasna-instrukcja ift--baner do newslet-2019

 LiSEC SS Konfig 480x120

 

budma 2020 - 480x120

 

eurasia glass 480x100

 

 konferencja ICG 1c

Szkło artystyczne w architekturze japońskiej. Część 5

Studium współczesnej japońskiej architektury szkła podjęli autorzy w tym piśmie w swoim artykule Kulisy architektury szkła w Japonii [1].

 

Zostało ono rozwinięte w artykułach: Nowa architektura szkła w Japonii • Budynki komercyjne [2], Budynki użyteczności publicznej [3], Stacje kolejowe [4], Terminale lotnicze [5], Miejsca obsługi podróżnych na autostradach [6], Szkło w krajobrazie i jego walory estetyczne [7] oraz Szkło we wnętrzch i jego walory estetyczne [8].

 

Ukazały się ponadto artykuły na temat walorów technicznych nowoczesnego szkła produkowanego w Japonii [9] i szkła w realizacjach firmy Bohlin Cywinski Jackson [10]. Pierwsza część artykułu Szkło artystyczne w architekturze japońskiej [17] poświęcona była historii szkła w Japonii z uwzględnieniem szkła dekoracyjnego (kryształy) oraz zawierała początek omówienia witraży.

 

Druga część [25] stanowiła kontynuację tematu, natomiast trzecia i czwarta kończyły temat witraży japońskich  i innych technik [27, 32]. Niniejsza, piąta część poświęcona jest artystycznemu zastosowaniu bloków szklanych oraz formom i obiektom artystycznym wykonanym ze szkła.

 

 2019 12 10 1

Fot. 83. Tokio – włoskie bloczki szklane w „Maison Hermes”, 2001 – detal

 

 

Efekty artystyczne bloków szklanych
Bloki szklane stosuje się zarówno na elewacje, jak i we wnętrzach. Są materiałem popularnym, ale wysokiej jakości bloczki szklane i umiejętnie zastosowane pozwalają na spektakularne efekty. Najlepszym przykładem artystycznej elewacji jest budynek „Maison Hermes” (2001) na Ginzie w Tokio.

 

Włoski architekt Renzo Piano (Renzo Piano Building Workshop), który jest także autorem Centrum Pompidou w Paryżu, zaprojektował budynek ze ścianami kurtynowymi wykonanymi z eleganckich włoskich szklanych bloczków o wymiarach 45x45 cm (fot. 83). Intencją projektanta inspirowanego tradycyjnymi japońskimi latarniami było przywołanie wrażenia lampionu*).

 

W ciągu dnia półprzezroczysta elewacja oddaje zarys tego, co dzieje się w środku, ale ze względu na grubość elementów szklanych obiekty są rozmyte (fot. 84). W nocy cały budynek jest rozświetlony jak wielka latarnia i stanowi fragment nocnego krajobrazu Ginzy (fot. 85). Bloki szklane mogą zatem być tworzywem służącym do usyskania artystycznego efektu w architekturze.

 

Przykładem aranżacji wnętrz przy użyciu szklanych luksferów jest stacja metra „Akabanebashi Station” (Akabanebashi-eki; 2000) na linii Ōedo Line (Ōedo-sen) w Tokio. Ściany na poziomie holu oraz peronów są licowane blokami szklanymi, które są także podświetlone. Kolorowa iluminacja światłem LED pt. „City Fireflies” (Tokai no hotaru) została zaprojektowana i wykonana przez firmę Iwasaki Electric Co., Ltd. (Iwasaki Denki).

 

„Świetliki”, które pojawiają się głównie w postaci ruchomych linii o zmieniających się barwach niebieskiej i pomarańczowej, ożywiają wnętrze i nawiązują do charakterysyki okolicy, w której nocą występują świetliki (fot. 86).

 

 

 2019 12 10 2

Fot. 84. „Maison Hermes” – widok w dzień

 

 2019 12 10 3

Fot. 85. „Maison Hermes” – widok o zmroku

 

 2019 12 10 4

Fot. 86. Tokio – bloki szklane w „Akabanebashi Station”, 2000

 

 

W holu pustaki są szare, matowe, i tylko występujące gdzieniegdzie przezroczyste luksfery stanowią akcent artystyczny (fot. 87). Harmonizują one ze sufitem z paneli ze stali nierdzewnej oraz z białą posadzką. Na peronie szklane pustaki mają fakturę i są przejrzyste (fot. 88). Szklane luksfery, zastosowane w kolejnych częściach stacji, zapewniają ciągłość kolorystyki i materiału, co jest podstawą koncepcji wnętrza. Luksfery tutaj nie są iluminowane, tylko odbijają oświetlenie (fot. 89).

 

2019 12 10 5  

Fot. 87. „City Fireflies” – detal „City Fireflies”

 

2019 12 10 6

Fot. 88. „Akabanebashi Station” – detal peronu

 

2019 12 10 7

Fot. 89. „Akabanebashi Station” – detal peronu

 

2019 12 10 8

Fot. 90. Tokio – bloczki szklane w „Kokkai-gijidōmae Station”, 1972 – detal

 

2019 12 10 9

Fot. 91. „Kokkai-gijidōmae Station” – detale

 

Bloczki szklane zastosowane na mniejszą skalę znajdują się na stacji metra „Kokkai-gijidōmae Station” (Kokkai-gijidōmae-eki; 1972) na linii Chiyoda Line (Chiyoda-sen). W holu występują w kolorze zielonym, jako fragment elementów z nazwą stacji, które umiejscowione są na ścianach wyłożonych panelami drewnianymi (fot. 90). Na peronach luksfery są elementem ścian, a także kolumn. Bloczki tworzą mozaikę w kolorach białym i zielonym (fot. 91).

 

Prawdziwą kompozycję artystyczną z bloczków szklanych można podziwiać w „Terminalu 1” portu lotniczego „Narita International Airport” (Narita Kokusai Kūkō) w mieście Narita, w prefekturze Chiba. „The land of nature’s purity” (Kiyorakana jinen no sato; 1998) autorstwa Itoko Iwaty, jest mozaiką o powierzchni 180 m2, która znajduje się w holu odlotów na poziomie czwartej

 

kondygnacji (fot. 92, fot. 93). Bloczki szklane obrazujące niebieskie niebo i wodę, kwitnące kwiaty i drzewa, oraz zieleń wyrażają zalety regionu oraz urok przyrody [28]. Bloczki są różnobarwne i w zależności od barwy mają zróżnicowane faktury (fot. 94, fot. 95). Znacznych rozmiarów „Szklana wieża” licowana kolorowymi bloczkami szklanymi i nawiązująca do lokalizacji lotniska ma tutaj znaczenie symboliczne.

 

 2019 12 10 10

Fot. 92. Narita – „The land of nature’s purity”, 1998

 

 2019 12 10 11

Fot. 93. „The land of nature’s purity”

 

 2019 12 10 12

Fot. 94. „The land of nature’s purity” – detal

 

 2019 12 10 13

Fot. 95. „The land of nature’s purity” – detal

 

 2019 12 10 14

Fot. 96. Tokio – „Louis Vuitton Roppongi Hills”, 2003

 

 2019 12 10 15

Fot. 97. „Louis Vuitton Roppongi Hills” – detal

 

 

Formy szklane
We współczesnej architekturze projektuje się szklane formy, które pełnią różne funkcje, m.in. są elementem ściany osłonowej, ekspozycji artystycznej lub są same w sobie elementem sztuki. W budynku „Louis Vuitton Roppongi Hills” (Rui Vuiton Roppong i Hiruzu; 2003), japoński architekt Jun Aoki (Jun Aoki & Associates) zastosował zarówno w projekcie elewacji jak i we wnętrzach elementy szklanych tub „glass tube units” (fot. 96).

 

 

Ściana osłonowa budynku zawiera w sumie 28 000 przezroczystych szklanych tub o średnicy 10 cm i długości 30 cm, które zostały umieszczone pomiędzy dwiema taflami szkła (fot. 97). Zastosowanie w elewacji elementów szklanych tub, a także przezroczystego szkła oraz refleksyjnej stali nierdzewnej, nadaje budynkowi wygląd kojarzący się z nowocze-

 

sną techniką i luksusem. Wnętrza zostały celowo zaprojektowane w sposób dość skomplikowany. W ten sposób proste formy szklane wywołują zarówno wrażenie jedności jak i zróżnicowania oraz bogactwa. W innym obiekcie „Louis Vuitton Osaka Shinsaibashi” (Rui Vuiton Ōsaka Shinsaibashi; 2011) fasada emituje trójwymiarowe motywy monogramów (fot. 98). Złożona jest z elementów szklanych, w których osadzono również szklane monogramy (fot. 99).

 

Dzięki temu do wnętrza przedostaje się poprzez niższe partie budynku światło dzienne, które zostaje zmieszane z artystycznie przefiltrowanym doświetleniem z wyższych partii elewacji. Przykładem obiektu, który ma także wydźwięk krajobrazowy, jest „S-Art House” (S-tei; 2010), będący jednym z elementów szerszego projektu „Inujima Art House Project” (Inujima ie purojekuto; 2010). W ramach tego założenia architekt Kazuyo Sejima (Kazuyo Sejima & Associates) zaprojektowała nowe obiekty oraz zrewaloryzowała stare budynki na wyspie Inujima, w prefekturze Okayama [29].

 

Obiekty istniejące i nowe zostały zamienione na galerie i przestrzenie publiczne. Sejima zastosowała nowoczesne materiały, takie jak szkło, akryl, aluminium i wykreowała nowe formy. Przedstawiona forma ze szkła jest małym, wąskim obiektem wykonanym ze szklanych paneli (fot. 100). Funkcję dekoracyjną pełni płyta z nadrukiem, która znajduje się wewnątrz (fot. 101).

 

Dekoracja znajdująca się w środku jest od czasu do czasu wymieniana. Szklana forma jest przezroczysta i przepuszcza promienie świetlne, dzięki czemu obserwator widzi nie tylko to, co znajduje się w środku, ale także odbicia nieba i sąsiednich, tradycyjnych budynków. Efekt artystyczny został osiągnięty dzięki podstawowym walorom szkła, jakimi są przezierność i odbijanie światła.

 

(...)

 

 

Obiekty artystyczne ze szkła
Szkło jest materiałem, którego używają artyści w celu wykreowania instalacji przestrzennych, obiektów sztuki abstrakcyjnej, konceptualnej, itp. Leandro Erlich jest argentyńskim artystą uprawiającym sztukę konceptualną [30]. W niektórych swoich dziełach wykorzystuje zjawisko iluzji optycznej stosując na przykład gigantyczne lustra odbijające jakiś wizerunek (np. w pracy „Dalston House”; 2013).

 

Jest on autorem serii prac „Cloud” (ultra-clear glass, ceramic ink, wood, light), eksponowanych we Francji, Niemczech, Wielkiej Brytanii i Japonii (fot. 102). Jedna z tych instalacji znajduje się w Tokio w dzielnicy Kasumigaseki przed budynkiem „Īno Building”. „Cloud” (2011) jest jakby chmurą zamkniętą w szklanym kontenerze o wymiarach 199,5 x 205 x 81 cm (fot. 103). Efekt ten artyta uzyskał montując w szklanym prostopadłościanie z superprzejrzystego szkła kilka tafli szkła z rysunkiem wykonanym tuszem ceramicznym (fot. 104).

 

W kolejnych pracach ilustracje przedstawiają geograficzne kształty Francji, Niemiec, Wielkiej Brytanii i Japonii. Jednym z najbardziej znanych dzieł Erlicha jest „Swimming Pool” (2004; concrete, glass, water, 280 x 402 x 697 cm.). Praca ta należy do stałej kolekcji muzeum „21st Century Museum of Contemporary Art” (Kanazawa 21 Seiki Bijutsukan) w Kanazawa. Iluzja polegająca na tym, że widzi się ubranych ludzi stojących w basenie wynika z zastosowania i z zalet szkła (fot. 105).

 

 2019 12 10 16

Fot. 98. Osaka – „Louis Vuitton Osaka Shinsaibashi ”, 2011

 

 2019 12 10 17

Fot. 99. „Louis Vuitton Osaka Shinsaibashi” – detal

 

 2019 12 10 18

Fot. 100. Prefektura Okayama – „S-Art House”, 2010

 

 2019 12 10 19

Fot. 101. „S-Art House” – detal

  

Modele prac artysty były prezentowane na wystawie „Leandro Erlich: seeing and believing” w Mori Art Museum w 2017 r. (fot. 106). Szklane lustra są medium wykorzystywanym często przez Erlicha, jak na przykład w pracy „Building” (2017; light, iron, wood, mirror) (fot. 107). Na elewacji odbitej w lustrze widać postacie zwiedzających. Wyglądają tak, jakby siedzieli na fasadzie budynku. Erlich chciał w ten sposób dać okazję ludziom do spotkania i interakcji wychodzącej poza zwykłą konwencję.

 

Szkło może być także stosowane w elementach rzeźbiarskich. We wspomnianym już terminalu lotniczym „Terminal 1” w Narita w skrzydle wschodnim na poziomie 4F znajdują się także rzeźby o aerodynamicznym kształcie. Jedna w kolorze niebieskim „B.S. East” (Burū sukai īsuto; 2006; 4.5 m x 2.2 m x 1.6 m) symbolizuje chmury na Wschodzie, a druga w kolorze fioletowym „V.O. West” (Vuaioretto ōshan uesuto; 2006; 4.5 x 2.4 x 1.6 m) usosabia fale na Zachodzie (fot. 108).

 

Taka koncepcja nawiązuje do faktu, że słońce wschodzi na Wschodzie i potem zachodzi nad morzem na Zachodzie [31]. Kształty rzeźb mają związek z tradycją: chmury nawiązaują do kompozycji „Bosatsu on clouds” (Unchūkuyō Bosatsu) znajdującej się w świątyni Byōdō-in w Kioto, a fale do tradycyjnego wzoru stosowanego w kimonach kaibu mon’yō. Autorem prac jest artysta Tetsuya Nakamura. W Tokio, w dzielnicy Roppongi Hills, znajduje się szereg obiektów artystycznych wykonanych ze szkła. Jednym z nich jest wygięty ekran cyfrowy „Counter Void” (Kauntā Voido; 2003).

 

Ten element artystyczny zaprojektowany został przez Tatsuo Miyajimę. W dzień wygląda on jak owalna ściana ze szkła nieprzeziernego (fot. 109), a w nocy na ekranie pojawiają się czarne cyfry. Całość wykonana jest z aluminium i ze szkła podświetlanego światłem LED. Projektant Tokujin Yoshioka jest z kolei autorem instalacji pt. „Chair disappears in the rain” (Ame ni kieru isu; 2003). Na chodniku, obok szklanego, nieregularnego obiektu stoi szklane krzesło, na którym można usiąść (fot. 110).

 

2019 12 10 20 

Fot. 102. „Cloud”, 2016 – model

 

2019 12 10 21

ot. 103. Tokio – „Cloud”, 2011

 

2019 12 10 22

Fot. 104. „Cloud” – detale

 

2019 12 10 23

Fot. 105. Kanazawa – „Swimming Pool”, 2004

 

2019 12 10 24

Fot. 106. Tokio – „Swimming Pool” – model

 

2019 12 10 25

Fot. 107. Tokio – instalacja „Building”, 2017

 

2019 12 10 26

Fot. 108. Narita – rzeźba „Violet ocean West” w tle rzeźba „Blue sky East”, 2006

 

 

Z jednej strony te obiekty artystyczne nie rzucają się w oczy, gdyż wtapiają się w krajobraz ulicy, ale z drugiej, zauważone stają się symbolem tej nowoczesnej dzielnicy, na równi z innymi obiektami artystycznymi, wykonanymi z innych materiałów.

 

Tokujin Yoshioka jest także autorem szklanego pawilonu herbacianego „Glass Tea House Kou-an” (Garasu no chashitsu – kōan), który został zaprojektowany na „Weneckie Biennale Architektury” w ramach 54. Biennale w Wenecji w 2011 r.

 

Po wystawie pawilon był eksponowany na tarasie widokowym świątyni Shogunzuka Dainichi-do, z którego podziwiać można panoramę Kioto. Obecnie instalacja znajduje się na terenie National Art Center (Kokuritsu Shin-Bijyutsukan) w Tokio (fot. 111).

 

Pawilon herbaciany nie został zbudowany z konwencjonalnych materiałów i nie zawiera charakterystycznych dla architektury chashitsu elementów. Pawilon otoczony jest szklanymi ławkami, a do środka prowadzi szklany próg.

 

Oszczędność materiału, który ogranicza się do szkła i wyraża światło, oddaje ideę wyrafinowanej estetyki ceremonii herbaty chanoyu i architektury pawilonu herbacianego. Kryształowe szkło odbija światło i tworzy, zgodnie z intencją autora, „architekturę światła”.

 

 2019 12 10 27

Fot. 109. Tokio – „Counter Void”, 2003

 

2019 12 10 28

Fot. 110. Tokio – „Chair disappears in the rain”, 2003

 

2019 12 10 29

Fot. 111. Tokio – „Glass Tea House Kou-an”, 2011

 


Zakończenie
Cykl pięciu arykułów na temat szkła artystycznego w Japonii przedstawił różnorodność i bogactwo różnych form sztuki wyeksponowanej w przestrzeni publicznej – we wnętrzach budynków użyteczności publicznej, na dworcach kolejowych, itp. oraz także na zewnątrz.

 

Obecnie szkło arystyczne, mimo że w budownictwie tradycyjnym nie było stosowane, jest istotnym środkiem wyrazu we współczesnej architekturze japońskiej. Szkło artystyczne występuje w różnych postaciach, ale najbardziej popularne są w Japonii witraże. Można je napotkać w budynkach związanych z oświatą, nauką, kulturą, a także na dworcach, w terminalach lotniczych, w ratuszach miejskich, jak również w obiektach prywatnych, w siedzibach korporacji i na mniejszą skalę w obiektach sakralnych.

 

Oprócz witraży obecnie coraz bardziej popularne staje się szkło wykonane w technologii druku cyfrowego. Ze względu na niższy koszt, w porównaniu na przykład do witraży, ma ono przed sobą dużą przyszłość i zapewne będzie dominowało w najbliższych latach, szczególnie w projektach wnętrz. Ciekawym elementem nadającym wnętrzom i miastu lekkości i świeżości są obiekty artystyczne ze szkła wykonane przez awangardowych artystów.

 

Jedną z takich prac była rzeźba szklana pt. „Dusza fortepianu”, zaprojektowana przez architekta i artystę Tomasza Urbanowicza (Archiglass) na światową wystawę „EXPO 2005” w prefekturze Aichi.

 

 (...)

 

dr Ewa Maria Kido
CTI Engineering Co., Ltd., Tokio;
Tokyo City University, Tokio

prof. Zbigniew Cywiński
Politechnika Gdańska

 

Bibliografia
[1] Cywiński Z., Kido E.M.: Kulisy architektury szkła w Japonii. „Świat Szkła” 4/2012.
[2] Kido E.M., Cywiński Z.: Nowa architektura szkła w Japonii – Budynki komercyjne. „Świat Szkła”: 6/2012 – Część 1 i 7-8/2012 – Część 2.
[3] Kido E.M., Cywiński Z.: Nowa architektura szkła w Japonii – Budynki użyteczności publicznej. „Świat Szkła”: 11/2012 – Część 1 i 12/2012 – Część 2.
[4] Kido E.M., Cywiński Z.: Nowa architektura szkła w Japonii – Stacje kolejowe. „Świat Szkła”: 5/2013 – Część 1 i 11/2013 – Część 2.
[5] Kido E.M., Cywiński Z.: Nowa architektura szkła w Japonii – Terminale lotnicze, „Świat Szkła” 12/2013 – Część 1 i 12/2014 – Część 2.
[6] Kido E.M., Cywiński Z.: Nowa architektura szkła w Japonii. Miejsca obsługi podróżnych na autostradach. „Świat Szkła”: 6/2014 – Część 1 i 7-8/2014 – Część 2.
[7] Kido E.M., Cywiński Z.: Nowa architektura szkła w Japonii. Szkło w krajobrazie i jego walory estetyczne. „Świat Szkła”: 3/2016 – Część 1; 4/2016 – Część 2; 5/2016 – Część 3 i 7-8/2016 – Część 4.
[8] Kido E.M., Cywiński Z.: Nowa architektura szkła w Japonii. Szkło we wnętrzach i jego walory estetyczne. „Świat Szkła”: 4/2017– Część 1; 6/2017 – Część 2; 10/2017 – Część 3 i 1/2018 – Część 4.
[9] Kido E.M., Cywiński Z.: O nowych gatunkach szkła w Japonii. „Świat Szkła”: 10/2014 – Część 1; 12/2014 – Część 2 i 5/2015 – Część 3.
[10] Kido E.M., Cywiński Z.: Nowa architektura szkła w Japonii – Architektura kreowana szkłem w realizacjach firmy Bohlin Cywinski Jackson dla Apple Inc. „Świat Szkła” 9/2015.
[11] http://asianartnewspaper.com/the-beauty-of-japanese-glass/(31.01.2018).
[12] https://www.glassart.org/1998BriefHistoryOfJapaneseGlass.html (2.02.2018).
[13] https://www.archdaily.com/800092/tokyu-plaza-nikken-sekkei(07.02.2018).
[14] https://www.swiat-szkla.pl/kontakt/12210-rozwoj-technikiwitrazownictwa-na-przestrzeni-wiekow.html (8.02.2018).
[15] Fekecz-Tomaszewska B.: Narodziny witraża – od starożytności do czasów karolińskich. „Świat Szkła” 9/2016.
[16] Fekecz-Tomaszewska B.: Rozkwit i schyłek sztuki witrażowej – od średniowiecza do XVIII w. „Świat Szkła”: 9/2017 – Część 1, 11/2017 – Część 2.
[17] Kido E.M., Cywiński Z.: Szkło artystyczne w architekturze japońskiej– Część 1. „Świat Szkła” 6/2018.
[18] https://jptca.org/en/publicart031/ (8.02.2018).
[19] http://at-art.jp/tag/stained-glass/ (8.02.2018).
[20] https://jptca.org/en/publicart/ (8.02.2018).
[21] http://www.shikoku-np.co.jp/national/life_topic/20040306000179(8.02.2018).
[22] http://jptca.org/publicart514/ (10.02.2018).
[23] http://crearejp.com/en/category/stained-glass/ (12.02.2018).
[24] https://jptca.org/en/news/2016/5746/ (10.02.2018).
[25] Kido E.M., Cywiński Z.: Szkło artystyczne w architekturze japońskiej– Część 2. „Świat Szkła” 1/2019.
[26] https://www.toshiba-elevator.co.jp/elv/pr/elevatornavi/pdf/navi37.pdf (12.02.2019).
[27] Kido E.M., Cywiński Z.: Szkło artystyczne w architekturze japońskiej– Część 3. „Świat Szkła” 9/2019.
[28]/ http://www.iwataglassart.com/index.html (1.03.2019).
[29] http://benesse-artsite.jp/art/inujima-arthouse.html (1.03.2019).
[30] http://artfrontgallery.com/en/artists/Leandro_Erlich.html (1.03.2019).
[31] https://www.narita-airport.jp/en/fun/art_promenade (6.03.2019)
[32] Kido E.M., Cywiński Z.: Szkło artystyczne w architekturze japońskiej– Część 4. „Świat Szkła” 10/2019.

 

 

Całość artykułu w wydaniu drukowanym i elektronicznym 

Inne artykuły o podobnej tematyce patrz Serwisy Tematyczne 
Więcej informacji:  Świat Szkła 12/2019
 

 

 

Czytaj także --

  

20130927przycisk newsletter

  

 

 

01 chik
01 chik
         
Zamknij / Close [X]