Polska branża stolarki otworowej jest niezwykle konkurencyjna; szacuje się, że w naszym kraju działa ok. 3 tys. producentów okien i drzwi. Na tak wymagającym rynku z powodzeniem mogą funkcjonować tylko najlepsi. EKO-OKNA S.A. osiągnęły sukces przez duże „S”. Przedsiębiorstwo, które powstało 19 lat temu jako rodzinna firma, dziś jest w branży liderem sprzedaży eksportowej. Aż 80 proc. produkcji EKO-OKIEN trafia na rynki zagraniczne, do odbiorców z 33 państw.

Spółka jest drugim pod względem wielkości sprzedaży producentem w Europie, co roku notując w tym zakresie wzrost rzędu ponad 30 proc. Firma już teraz ma najszerszą na Starym Kontynencie ofertę stolarki otworowej. Spółka nie spoczywa jednak na laurach: rozwija swój asortyment i zdobywa nowe rynki zbytu, a niedawno wydała publikację podsumowującą jej działalność i możliwości.

 

2070522a EKO-OKNA  1

 

 

Ponad 3 tys. pracowników, dzienna produkcja na poziomie 5,5 tys. okien, 1 mln produktów sprzedanych w 2016 roku, największa sieć dystrybucji w Europie (obejmująca specjalistyczne wsparcie w 10 językach), flota 240 samochodów ciężarowych, z których każdy jest wyposażony w wózek widłowy - to tylko niektóre z danych obrazujących rozmach firmy EKO-OKNA S.A.
Jeszcze większe wrażenie robi wizyta w Kornicach (woj. śląskie), gdzie mieści się siedziba spółki. Fabrykę tworzą 4 hale wyposażone w najnowocześniejsze, w pełni zautomatyzowane linie produkcyjne, cała powierzchnia produkcyjna EKO-OKIEN zajmuje 73 000 metrów kwadratowych!

 

„Partnerstwo to wartość, która przyświeca nam każdego dnia”
- Właściwie codziennie nasi partnerzy biznesowi i przedstawiciele różnych firm z branży pytają w czym tkwi sekret naszego sukcesu; w jaki sposób udaje nam się osiągać coraz lepsze wyniki - przyznaje Łukasz Kucharczyk, Dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu firmy EKO-OKNA S.A.


- Wg badań marketingowych 70 proc. decyzji zakupowych odbywa się w miejscu sprzedaży. Oprócz dwóch salonów sprzedaży, nie posiadamy sieci sklepów firmowych. Współpracujemy z niezależnymi partnerami i to właśnie oni są jednym z naszych atutów. Wiemy, że perfekcyjne współdziałanie z nimi pozwala nam osiągnąć sukces i systematycznie się rozwijać - mówi Ł. Kucharczyk. - Budujemy sieć sprzedaży w oparciu o najlepsze z możliwych dopasowanie się do potrzeb i oczekiwań naszych partnerów; od samej komunikacji począwszy, przez ofertę, produkcję, szybkość realizacji, na transporcie i serwisie kończąc - wylicza.

 

2070522a EKO-OKNA  2

 

Strategia rozwoju firmy opiera się nie na intensywnym budowaniu marki, ale właśnie na działaniach skoncentrowanych na jak najlepszej współpracy z dystrybutorami. Solidny producent, stabilny partner, komunikacja i współdziałanie na partnerskich zasadach nawet z najmniejszymi producentami - to podwaliny sukcesu firmy EKO-OKNA.

 

Najszersza oferta produktowa w Europie
- Kończą się powoli czasy tanich i małych producentów. Dzisiaj inwestorzy budujący dom są wymagający i świadomi; szukają rozwiązań, które będą nowoczesne, innowacyjne, energooszczędne, a zarazem będą służyć przez długie lata - przypomina Dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu firmy EKO-OKNA.


Spółka dysponuje najszerszą w Europie ofertą stolarki otworowej, to kompleksowa propozycja obejmująca produkty podstawowe oraz produkty klasy premium. Asortyment zawiera kilkadziesiąt różnych systemów okiennych i drzwiowych (wykonanych z PVC, aluminium i drewna), a także systemy przesuwne, rolety, bramy segmentowe, moskitiery i okiennice. EKO-OKNA to także nowoczesne rozwiązania dedykowane budownictwu pasywnemu i inteligentnym domom. Firma proponuje innowacyjne produkty (takie jak siatki antysmogowe, szyby z powłoką selektywną czy aluminiowe nakładki Aluskin), jak również niestandardowe systemy.

 

2070522a EKO-OKNA  3


EKO-OKNA dysponują największym w Polsce magazynem profili i jedną z największych okleiniarni profili PVC. Oferta kolorystyczna okien PVC obejmuje ponad 60 kolorów, inwestor można wybrać ponadto produkty okleinowane w technologiach Full Colour oraz Cool Colors. Wyroby są okleinowane na miejscu, profile również lakieruje się w lakierni proszkowej znajdującej się na terenie firmy.


Jak kompleksowość oferty wygląda w praktyce? Wszystkie elementy potrzebne do ukończenia inwestycji są dostarczane jednym transportem. Pochodzą od tego samego producenta; nie ma zatem mowy o różnicach w poszczególnych kolorach, są serwisowane także przez jeden podmiot. Realizacja standardowych zamówień trwa zaledwie 7 dni roboczych, nietypowe produkty są tworzone także w krótkim czasie, w 2-3 tygodnie.

 

2070522a EKO-OKNA  4

 

Rodzima produkcja, zachodnia jakość
O sile EKO-OKIEN świadczy nie tylko liczba dostępnych produktów, ale przede wszystkim ich doskonała jakość. Spółka stosuje tylko komponenty od renomowanych, europejskich dostawców. Dla przykładu: firma od lat współpracuje z wiodącymi producentami profili PVC (Aluplast, Salamander, Decco) oraz okuć: GU, Maco oraz Dr. Hahn. Solarka aluminiowa powstaje w oparciu o kształtowniki wiodących marek (Aliplast i Aluprof), z kolei silniki do automatycznych systemów sterowania dostarczają Somfy, Selve i Sukces. Bramy segmentowe są natomiast tworzone w oparciu o produkty Hoesch Bausysteme GmbH.

 

Fabryka może pochwalić się imponującym parkiem maszyn umożliwiającym osiągnięcie perfekcyjnej estetyki produktów. To właśnie EKO-OKNA jako pierwsze w Europie wprowadziły do masowej sprzedaży okna wykonane w technologii kształtowego zgrzewania profili V-Perfect.

 

2070522a EKO-OKNA  5


Firma z Kornic eksportuje aż 80 proc. produktów; trafiają one do 33 krajów, w tym także do Stanów Zjednoczonych i Australii. Spółka zapewnia specjalistyczne wsparcie w 10 językach obcych. - Doświadczenia zebrane na zagranicznych rynkach procentują. Żaluzje fasadowe; pakiety 4-szybowe; ekstremalnie energooszczędne styropianowe skrzynki nadprożowe; rozwiązania z zakresu inteligentnego budownictwa i ciepłego montażu - to tylko niektóre z produktów ulepszonych dzięki dobrej współpracy z zagranicznymi partnerami. W ten sposób również na polski rynek dostarczamy wyroby najlepszej jakości - zapewnia Ł. Kucharczyk.


- To paradoks: cieszymy się doskonałą renomą wśród przedstawicieli całej europejskiej branży, a tymczasem w Polsce nasza marka nie jest jeszcze powszechnie znana. To się jednak powoli zmienia, głównie za sprawą naszych partnerów handlowych - zauważa przedstawiciel EKO-OKIEN.

 

Siła firmy tkwi w partnerach handlowych
Producent z Kornic współpracuje z 6 tys. partnerów handlowych i to głównie za ich pośrednictwem dociera do odbiorców ostatecznych. Z myślą o dystrybutorach EKO-OKNA przygotowały pakiet materiałów informacyjnych i marketingowych. - Dbamy o to, aby nasi partnerzy dysponowali wszystkimi potrzebnymi narzędziami ułatwiającymi im pracę. W związku z wprowadzeniem nowych norm prawnych dot. stolarki okiennej, od początku roku zorganizowaliśmy kilkadziesiąt spotkań szkoleniowych poświęconych tym zagadnieniom.

 

Partnerów zapraszamy także na szkolenia produktowe, umożliwiamy im również wizytę w fabryce. Naszą wiedzą i doświadczeniem dzielimy się ponadto za pośrednictwem biuletynu informacyjnego „EkoNews”. Z myślą o naszych partnerach biznesowych uruchomiliśmy także platformę internetową Window4U.eu, za pośrednictwem której Klient o każdej porze dnia i z każdego miejsca na ziemi może wykonać samodzielnie wycenę swojego zamówienia - podkreśla Ł. Kucharczyk.

 

2070522a EKO-OKNA  6

 

Niedawno firma wydała specjalną publikację pt. „Współpraca z korzyścią”, będącą swoistym kompendium wiedzy o producencie. - Zebraliśmy w niej najważniejsze informacje dot. EKO-OKIEN. Można powiedzieć, że to „firma w pigułce” - podsumowanie przyświecających nam idei, informacje na temat oferty, serwisu oraz warunków współpracy.

Publikacja zawiera także linki do wszystkich katalogów produktowych. W jednym dokumencie zawarliśmy odpowiedź na pytanie „Dlaczego warto z nami współpracować?” - opisuje Dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu EKO-OKIEN. Publikacja jest dostępna w 8 wersjach językowych, można ją pobrać ze strony https://indd.adobe.com/view/9d60c1db-72e7-4d33-9956-72ce123a8f8a .

 

Potwierdzeniem słuszności tych działań jest fakt, iż tylko w ubiegłym roku spółka pozyskała 1,7 tys. nowych klientów. Co więcej, badania przeprowadzone przez spółkę dowodzą, że aż 87 na 100 dealerów rekomenduje współpracę z firmą EKO-OKNA. - Niejednokrotnie słyszymy, że dystrybutorzy (nawet ci, którzy na co dzień ze sobą konkurują) polecają sobie wzajemnie naszą ofertę. To dla nas największe wyróżnienie; cenna forma docenienia naszej działalności. Co ciekawe, produkty EKO-OKIEN są przez naszych partnerów reimportowane, np. z Francji trafiają do Maroka, czy Algierii - mówi Ł. Kucharczyk.

 

Własny transport daje ogromne możliwości
Mieszkańcy Kornic i pobliskich gmin przyzwyczaili się już do widoku samochodów ciężarowych firmy EKO-OKNA, które ze Śląska wyruszają na drogi całej Europy. Tylko w ubiegłym roku ciężarówki pokonały łącznie ponad 13 mln kilometrów. To tak, jakby okrążyły Ziemię ponad 300 razy! Najwyżej położonym punktem, do którego producent dostarczył zamówienie była przełęcz Furka w Szwajcarii (2436 m.n.p.m.), zaś najodleglejszym miastem jest Malaga w Hiszpanii (zlokalizowana 3132 km od siedziby firmy).


Flotę EKO-OKIEN tworzy obecnie 240 samochodów ciężarowych. Każdy z nich jest wyposażony w wózek widłowy ułatwiając rozładunek towarów bez względu na miejsce; czas dostawy skraca się nawet do 7 dni, a odbiorca nie musi ponosić dodatkowych kosztów. EKO-OKNA umożliwiają płatność kartą bezpośrednio przy odbiorze zamówienia.

 

Innowacyjność nie tylko na poziomie produktu
Produkty badane i testowane są we własnym laboratorium. To niezwykle ważny element stałego kontrolowania jakości gotowych produktów. Firma udoskonala wyroby, wdraża także nowe rozwiązania.


Rozwój to słowo klucz także w kontekście załogi. EKO-OKNA organizują szkolenia i kursy językowe, a nowo zatrudnionym zapewniają pełne wsparcie ułatwiające start w miejscu pracy. Jednym z innowacyjnych projektów jest „Fabryka pomysłów”. Celem inicjatywy jest zachęcenie pracowników do dzielenia się sugestiami i rozwiązaniami, które mogą przyczynić się do rozwoju przedsiębiorstwa oraz jego oferty. Projektów przybywa z dnia na dzień, wiele z nich już zostało zrealizowanych, pomysłodawcy najciekawszych idei - nagrodzeni. Nie bez przyczyny mottem firmy są słowa „Razem stanowimy siłę ciągle zmieniając się na lepsze”.

Anna Koza
Autor zdjęć: Archiwum EKO-OKIEN

  • Logo - alu
  • Logo aw
  • Logo - fenzi
  • Logo - glass serwis
  • Logo - lisec
  • Logo - mc diam
  • Logo - polflam
  • Logo - saint gobain
  • Logo termo
  • Logo - swiss
  • Logo - guardian
  • Logo - forel
  • vitrintec wall solutions logo

Copyright © Świat Szkła - Wszelkie prawa zastrzeżone.