Automatyzacja i wykorzystanie dronów, np. do monitorowania czy wsparcia obsługi technicznej budynków, stają się standardem w zarządzaniu nieruchomościami. Rynek szuka coraz bardziej zaawansowanych technologicznie rozwiązań, a firmy coraz chętniej wykorzystują także wirtualną rzeczywistość do usprawnienia swoich procesów i szkolenia pracowników technicznych. Pozwala to przeszkolić załogę i zweryfikować jej wiedzę w bezpiecznych warunkach, w dowolnym miejscu, jednocześnie redukując czas i koszty takich szkoleń.

 

 

 

– Pojęcie facility management jest dość skomplikowane. Obejmuje pewne procesy, które definiują, w jaki sposób należy zarządzać przedsiębiorstwem. Natomiast w obszarze nieruchomości facility management jest kojarzony jako usługi dostarczane klientom w zakresie zarządzania ich dobrami, jako obsługa techniczna budynków – mówi agencji Newseria Biznes Norbert Ślusarczyk, segment director corporate, Hard FM Poland w Sodexo Polska.

 

Facility management, czyli kompleksowe zarządzanie budynkiem, może przynieść firmie szereg korzyści – od obniżenia kosztów utrzymania nieruchomości, przez zwiększenie jej rynkowej wartości, po poprawę jakości świadczonych w nim usług. FM może obejmować cały szereg aspektów: zarówno obsługę techniczną budynku, utrzymanie czystości i catering, zarządzanie ekonomiczne, jak i elementy związane z poprawą warunków pracy czy motywowaniem pracowników. W ten obszar – podobnie jak w innych branżach – w coraz większym stopniu wkraczają nowe technologie.

 

– Klienci oczekują, że będziemy dostarczać im obsługę facility management w innowacyjny sposób, że będziemy optymalizować koszty utrzymania nieruchomości bądź koszty personalne potrzebne do realizacji takich usług. Najlepszą odpowiedzią na te potrzeby jest zastosowanie nowych technologii. Dlatego inwestujemy w nie już od pewnego czasu. Wprowadzamy roboty, drony i procesy automatyzacji, które mają przede wszystkim optymalizować koszty ponoszone przez naszych klientów – mówi Norbert Ślusarczyk.

 

Wykorzystanie robotów i dronów, np. do monitorowania czy wsparcia obsługi technicznej budynków, powoli stają się już standardem w branży. Dlatego potrzebne są coraz nowsze i bardziej zaawansowane rozwiązania, które pozwolą lepiej zarządzać obsługą nieruchomości, a przy tym zredukować koszty.

 

– Nowym rozwiązaniem jest wirtualna rzeczywistość, kojarzona do tej pory głównie z grami komputerowymi. Rozwój technologii i większa dostępność takich rozwiązań pozwalają nam na zastosowanie VR w naszej branży do usprawnienia procesów. To idealne rozwiązanie, abyśmy mogli naszym pracownikom zapewnić wyższy komfort pracy i większe bezpieczeństwo, z kolei naszych klientów nie narażać na niezaplanowane sytuacje – mówi Norbert Ślusarczyk.

 

Technologia wirtualnej rzeczywistości uzupełni stosowane przez Sodexo standardowe metody audytu i szkolenia pracowników. Pierwszym wdrażanym modułem szkoleniowym na bazie VR jest pompownia przeciwpożarowa. Pracownicy będą odbywać szkolenia z przeglądu pompowni przeciwpożarowej w wirtualnym środowisku, co pozwoli przeszkolić załogę i zweryfikować jej wiedzę bez narażania zdrowia pracowników czy bezpieczeństwa pracy urządzeń.

 

– Dzięki odwzorowaniu pomieszczeń możemy szkolić pracowników technicznych w dowolnym miejscu i o dowolnej porze bez narażania ich zdrowia i bezpieczeństwa naszych klientów. Każdego pracownika możemy przeszkolić i przeegzaminować, sprawdzając jego wiedzę, bezpośrednio w obiekcie klienta czy w centrali naszej firmy. To optymalizacja zarówno czasu osób szkolących, jak i szkolonych – przekonuje Norbert Ślusarczyk.

 

Szkolenie pracowników w wirtualnej rzeczywistości ma też wymiar proekologiczny. W tradycyjnym szkoleniu z przeglądu pompowni przeciwpożarowej zużywa się średnio 40–100 litrów oleju napędowego. Wykorzystanie VR pozwala ograniczyć tę ilość i zmniejszyć ślad węglowy.

– Szkolenia w wirtualnej rzeczywistości to trend, który będzie się upowszechniał w obszarze facility management. Do tej pory nie było narzędzi pozwalających na przeprowadzenie tego typu szkoleń dla pracowników technicznych. Natomiast za jakiś czas stanie się to normą – mówi ekspert Sodexo Polska.

 

Dodatkowy atut to oszczędność czasu i kosztów, bo szkolenie wraz z modułem egzaminacyjnym trwa około godziny.

– Największym kosztem dla utrzymania nieruchomości jest koszt i czas pracy naszych pracowników. To jest element, który możemy optymalizować przy wykorzystaniu wirtualnej rzeczywistości. Pozwoli nam to zdecydowanie podnieść efektywność pracy ludzi i poprawić kosztową część obsługi nieruchomości – podkreśla Norbert Ślusarczyk.

 

Sodexo jest jednym z liderów rynku facility management. Obsługuje w całej Polsce blisko 220 nieruchomości i 1 350 mniejszych jednostek, dostarczając kompleksowe, zintegrowane usługi.

Norbert Ślusarczyk, segment director corporate Hard FM Poland, Sodexo Polska

źródło: newseria.pl

 

 

 

  • Logo - alu
  • Logo aw
  • Logo - fenzi
  • Logo - glass serwis
  • Logo - lisec
  • Logo - mc diam
  • Logo - polflam
  • Logo - saint gobain
  • Logo termo
  • Logo - swiss
  • Logo - guardian
  • Logo - forel
  • vitrintec wall solutions logo

Copyright © Świat Szkła - Wszelkie prawa zastrzeżone.