O zbliżającym się kryzysie w branży budowlanej mówi się od dawna – nadchodzące spadki i wyhamowanie rynku staja się niepokojącą rzeczywistością. Marek Sprengel, Prezes Zarządu firmy Awilux, opowiada o szansach i zagrożeniach wynikających z prognoz społeczno-gospodarczych, a także podsumowuje rok w branży stolarki otworowej.

 

20191112awilux branza budowlana 2020 2

 


Kończący się rok 2019 stanowił kontynuację dobrej passy i wzrostów w segmencie stolarki okiennej. Z najświeższych danych wynika, że produkcja okien i drzwi wartościowo i ilościowo wzrosła, co ma związek z wysokimi wynikami i dotychczasowym rozwojem budownictwa mieszkaniowego. Z danych zgromadzonych przez firmę Awilux wynika, że na terenie Polski odnotowano wzrost ilościowy budowanych i oddawanych do użytku mieszkań aż o ok. 3% przy 15% wzroście ich wartości. Jakie wzrosty odnotowała w tym okresie firma Awilux?


- Rok 2019 kończy się dla firmy Awilux kolejnym wzrostem. Jest to dla nas rok przełomowy, ponieważ od kilku lat zwiększamy rokrocznie produkcję o minimum 20%, a na koniec 2019 roku możemy zbliżyć się nawet do 30%.Możemy więc powiedzieć, że kończący się rok należy do udanych, jeśli chodzi o wolumen ilościowy i wartości sprzedaży. – mówi Marek Sprengel, Prezes Zarządu Awilux.

 


Rok 2019 a rynek stolarki otworowej
Polski rynek inwestycyjny jest duży i coraz bogatszy – stąd Polacy coraz częściej decydują się na ekskluzywne, wysokojakościowe rozwiązania w zakresie okien i drzwi. Według danych firmy Awilux w ostatnim roku skokowe wzrosty odnotował segment stolarki i ślusarki aluminiowej.

 

Jest to silny trend, który świadczy o tym, że Polacy coraz świadomiej podchodzą do wyboru okien i drzwi. Coraz częściej zamawiają także systemy podnoszono-przesuwne, oparte zarówno na systemie ALU, jak i PCV. Dobre wyniki sprzedażowe nie oznaczają jednak braku problemów, z którymi na co dzień muszą mierzyć się przedsiębiorstwa.

 


- W tym roku można było odczuć wzrost kosztów produkcji. Wzrosły między innymi ceny prądu, ale przede wszystkim wzrosły koszty wynagrodzeń – przy jednoczesnym wzroście deficytu kadrowego. Duże problemy z pozyskaniem nowych pracowników sprawiają, że wielu przedsiębiorców inwestuje w automatyzację wybranych procesów.

 

Sporym utrudnieniem są też zmiany legislacyjne – czyli stale pojawiające się nowe przepisy, które nie zawsze są jasne i klarowne, które sprawiają, że coraz trudniej jest prowadzić dochodowe przedsiębiorstwo. – komentuje Prezes Zarządu Awilux i dodaje - Rok 2019 w branży stolarki otworowej był dobrym rokiem, jednak z już pojawiającymi się symptomami spowolnienia i wzrostem potencjalnych problemów z prowadzeniem działalności.

 

Firmy, które źle wyceniły swoje produkty, które nie potrafiły dokładnie i dobrze kontrolować swoich kosztów, zaczynają odczuwać problemy z kondycją finansową. Będzie to szczególnie odczuwalne na przełomie 2019 i 2020 roku, czyli w okresie zimowym, kiedy naturalnie zamówień jest zdecydowanie mniej.

 


2020 rok – jaka będzie prawda o rynku budowlanym?
Branża stolarki otworowej jest nierozerwalnie związana z całą branżą budowlaną. Jakiekolwiek załamanie w tym segmencie gospodarki wpływa jednocześnie na wiele rynków i branż.
- Nadchodzący rok 2020 jest przez wielu zapowiadany jako rok prawdy o rynku budowlanym i o rzeczywistej kondycji poszczególnych firm. W Niemczech i w Polsce wydaje się coraz mniej pozwoleń na budowy, szczególnie w tak interesującej nas grupie jak i budownictwo jednorodzinnie. O ile w planach jest jeszcze wiele inwestycji wielorodzinnych, o tyle deweloperzy rzadko decydują się na rozwiązania markowe, a kierują się wyłącznie ceną.

 

To sprawia, że nasze wysokojakościowe rozwiązania nie zawsze są wybierane do tego typu obiektów. Spada również ilość pozwoleń na budowę i ilość obiektów komercyjnych, więc również i w tym przypadku możliwe będą spadki. Warto wiedzieć, że złe wieści nie dotyczą tylko polskiego, ale również zagranicznych rynków. Stąd niewątpliwym sukcesem będzie utrzymanie tegorocznych wartości i wielkości sprzedaży. Oznacza to, że z pewnością rozpocznie się zaostrzona walka o każdego klienta. – prognozuje Marek Sprengel z firmy Awilux.

 


Rynek polski jest dla firmy Awilux priorytetem. W nadchodzącym roku możemy spodziewać się intensyfikacji obecności firmy w przestrzeni publicznej i mediach. Zaplanowane działania mają na celu sprawić, że w roku 2020 na terenie Polski firma Awilux stanie się nie tylko firmą rozpoznawalną wśród klientów indywidualnych, ale przede wszystkim - marką braną pod uwagę jako tak zwany pierwszy wybór - zaraz po podjęciu decyzji o rozpoczęciu nowej inwestycji. Jak mówi Marek Sprengel: - W nowym roku będziemy zaskakiwać nowościami produktowymi i całkowicie nową stylistyką okien, które odpowiadają na potrzeby rynku oraz zmieniające się trendy.


Nadchodzący rok pokaże, jak – do zapowiadanych wyhamowań i spadków – przygotowały się polskie przedsiębiorstwa. W trudnych czasach walki z rosnącymi kosztami produkcji, problemami na rynku pracy oraz zmieniającymi się ustawami i przepisami, tylko firmy dobrze zarządzane mają szansę na utrzymanie dotychczasowych wyników.

 

  • Logo - alu
  • Logo aw
  • Logo - fenzi
  • Logo - glass serwis
  • Logo - lisec
  • Logo - mc diam
  • Logo - polflam
  • Logo - saint gobain
  • Logo termo
  • Logo - swiss
  • Logo - guardian
  • Logo - forel
  • vitrintec wall solutions logo

Copyright © Świat Szkła - Wszelkie prawa zastrzeżone.