Szyby samochodowe mają bezpośredni wpływ na nasze bezpieczeństwo |
Data dodania: 01.04.21 |
Są cieńsze i zajmują coraz większą powierzchnię.
Zdarza się jednak, że jesteśmy zmuszeni ją wymienić. – W takim przypadku naszym obowiązkiem jest korzystanie ze sprawdzonych firm i rozwiązań. W grę wchodzi przecież nasze życie – mówi Grzegorz Topolski, ekspert firmy Sika, której kleje używane są podczas wymiany ok. 33 proc. szyb samochodowych na świecie.
Jaką funkcję spełnia w pojeździe szyba? Większość z nas wie jedynie, że zapewnia odpowiednią widoczność potrzebną do tego, żeby kontrolować to, co dzieje się na drodze. Prawda, ale… niepełna. Szyba przednia w rzeczywistości ma dużo większe znaczenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego niż nam się wydaje.
– Zwróćmy choćby uwagę na szybę przednią. Jest ona podporą dla poduszek powietrznych aktywujących się podczas wypadku. Jeśli więc nie wkleimy jej zgodnie z wymaganiami technologicznymi, nie zastosujemy odpowiedniego kleju do szyb, ryzykujemy, że zostanie wypchnięta podczas wypadku. Konsekwencje wynikające z nie wypełnienia się poduszki powietrznej mogą być dla kierowcy i pasażera tragiczne.
Nowe technologie w produkcji szyb samochodowych Rozwój technologiczny motoryzacji sprawił, że szyby montowane w pojazdach różnią się od tych, które były częścią starszych samochodów. Są cieńsze, znacznemu zwiększeniu uległa ich powierzchnia. Ale to nie wszystko. Na przednich szybach montowane są kamery będące częścią systemów ADAS, czyli zaawansowanych układów wspomagających kierowcę. Jakich?
Wymienić można system hamowania awaryjnego z funkcją rozpoznawania pieszych, ostrzeganie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu czy rozpoznawanie znaków drogowych. Na przednich szybach aut coraz częściej znajdziemy także czujniki pozwalające wykrywać natężenie światła i deszcz.
Oczywiście nie wszystkie pojazdy, szczególnie te starsze, są naszpikowane nowoczesną technologią służącą bezpieczeństwu kierowcy i pasażerów. Jednak już od maja 2022 r. wszystkie nowe modele i wersje samochodów sprzedawane na terenie Unii Europejskiej będą obowiązkowo wyposażone w różne systemy bezpieczeństwa, np. utrzymywanie pojazdu na pasie ruchu czy wykrywanie rozproszenia uwagi. Dwa lata później przepisy obejmą już wszystkie nowe auta.
Wymiana szyby to bardzo skomplikowana i poważna sprawa Jednak każda szyba, nawet najnowocześniejsza oraz naszpikowana elektroniką, może ulec zniszczeniu i trzeba ją wymienić. Biorąc pod uwagę jak ważną rolę pełni w samochodzie, jest to czynność, która wymaga od usługodawcy pełnego profesjonalizmu.
– Przede wszystkim ważne jest stosowanie materiałów profesjonalnych, opartych o zaawansowane technologie, dzięki którym będziemy mieli pewność, że wymieniona szyba będzie spełniała wszystkie funkcje przewidziane przez producenta. Zapewniony zostanie jednocześnie najkrótszy możliwy bezpieczny czas odjazdu auta (SDAT) – wyjaśnia Grzegorz Topolski z firmy Sika, która produkuje kleje
SikaTack używane w procesie wymiany szyb samochodowych. – Kolejną kwestią jest właściwa kalibracja kamer i czujników umiejscowionych na szybie. Tylko wtedy możemy być pewni, że odjeżdżając z warsztatu, poczujemy się na drogach bezpiecznie. Dlatego należy zaufać sprawdzonym firmom pracującym w oparciu o produkty o najwyższej jakości. Tutaj w grę wchodzi przecież nasze życie!
O firmie Sika to międzynarodowy koncern, który powstał w 1910 r. w Szwajcarii. Jest obecny w ponad 100 krajach na całym świecie, zatrudnia ponad 25 tys. pracowników. Sika specjalizuje się w tworzeniu wysokiej jakości systemów i produktów do klejenia, uszczelniania, tłumienia, wzmacniania oraz ochrony w sektorze budowlanym i wielu innych gałęziach przemysłu. W Polsce Sika obecna jest od 1991 r. Firma odgrywa wiodącą rolę w sektorze specjalistycznej chemii budowlanej dla budownictwa inżynieryjnego, przemysłu oraz rynku napraw pojazdów. |