Colliers podsumowuje pierwszy kwartał 2021 na rynku handlowym
Pomimo trudnej sytuacji, w której od ponad roku znajduje się sektor handlowy, w I kw. 2021 r. na rynek dostarczono blisko 50 tys. mkw. GLA nowej powierzchni w centrach handlowych. Jest to wynik zbliżony do I kw. 2020 r. Łączne zasoby powierzchni w centrach handlowych w Polsce zwiększyły się tym samym do 12,190 mln mkw. GLA. W budowie pozostaje obecnie ponad 360 tys. mkw. GLA – wynika z najnowszych danych firmy Colliers.

 

- Na nową powierzchnię składają się głównie obiekty małe, o profilu zakupów codzienych, w miastach małej i średniej wielkości. Czas pandemii pokazał, że to właśnie tego typu obiekty radzą sobie obecnie najlepiej i jest na nie największe zapotrzebowanie – mówi Katarzyna Michnikowska, dyrektor w Dziale Doradztwa i Badań Rynku w Colliers.
Wśród największych ukończonych inwestycji warto wymienić park handlowy Diamentowa Park w Lublinie (7 300 mkw.) oraz Galerię Dworcową w Łomży (7 000 mkw.). Na uwagę zasługuje również rozbudowa centrum wyprzedażowego Designer Outlet w Piasecznie k. Warszawy.

 


Czwarty „lockdown”
20 marca, z powodu pogarszającej się sytuacji epidemicznej, rząd zdecydował o wprowadzeniu kolejnego, czwartego już, ograniczenia działalności centrów handlowych. Według danych Polskiej Rady Centrów Handlowych trzykrotne ograniczenie funkcjonowania obiektów handlowych spowodowało lukę w obrotach ich najemców w wysokości nawet 32 mld PLN. Z kolei łączne koszty poniesione przez właścicieli i zarządców obiektów handlowych wyniosły łącznie ok. 5 mld PLN, co stanowi 45% rocznych przychodów właścicieli centrów handlowych.

 


Problemy branży rozrywkowo-rekreacyjnej i F&B
Nie tylko centra handlowe odczuwają skutki kolejnych ograniczeń. W I kw. 2021 r. pogłębiły się również problemy branży rozrywkowo-rekreacyjnej i F&B. Trzy największe sieci kin obecne w Polsce nie wznowiły działalności. Rozpoczyna się również oczekiwana konsolidacja sektora - odnotowano już pierwsze transakcje sprzedaży, w tym zakup sieci Fitness World oraz Holmes Place przez Medicover. Związek Przedsiębiorców i Pracodawców szacuje, że straty klubów fitness za 2020 r. sięgnęły 3-4 mld PLN. W związku z ponownie nałożonymi przez rząd obostrzeniami epidemicznymi, branża zapowiada pozew zbiorowy przeciwko Skarbowi Państwa. Podobne działania rozważa branża F&B (Food and Beverage), która od blisko 6 miesięcy może prowadzić jedynie sprzedaż na wynos. Podejmowane są również innego rodzaju protesty takie, jak akcja #otwieraMY, w której w styczniu br. wzięło udział ok. 70-80 przedsiębiorców.

 


Zmiany w sektorze spożywczym i e-commerce
Poza branżą rozrywkowo-rekreacyjną i F&B istotne zmiany odnotowuje również w sektorze spożywczym, a także prężnie rozwijającej się w dobie pandemii COVID-19 branży e-commerce. Do kluczowych transakcji na polskim rynku handlowym należy zaliczyć przejęcie 301 sklepów i dwóch centrów dystrybucyjnych Tesco przez duńską firmę Salling Group. Wartość transakcji wyceniono na 900 mln PLN. W ciągu najbliższych 18 miesięcy sklepy przejdą transformację i będą funkcjonowały zgodnie z modelem Netto 3.0. Warte uwagi jest również zakończenie postępowania sanacyjnego Grupy Kapitałowej Piotr i Paweł. Spółki, dzięki finansowaniu inwestora strategicznego SPAR GROUP, spłacą wierzytelności i powrócą do efektywnej działalności operacyjnej.

 


I kw. 2021 r. upłynął również pod znakiem uruchomienia polskiej platformy Amazon.pl. Zgodnie z oczekiwaniami firmy serwis ma zapewnić polskim klientom nowy wymiar zakupów, a lokalnym biznesom umożliwić dotarcie do większej liczby odbiorców zarówno w Polsce, jak i na świecie.

 

O Colliers
Colliers (NASDAQ, TSX: CIGI) jest wiodącą firmą oferującą szeroki wachlarz usług najwyższej jakości na rynku nieruchomości oraz zarządzanie inwestycyjne. Działając w 67 krajach, ponad 15 000 specjalistów współpracuje w celu maksymalizacji wartości nieruchomości dla najemców, właścicieli i inwestorów. Przez ponad 25 lat nasz doświadczony zespół liderów, posiadający blisko 20% udziałów firmy, zapewnił naszym akcjonariuszom roczny zwrot z inwestycji w wysokości prawie 20%. Z rocznymi przychodami firmy na poziomie $3,0 mld ($3,3 mld włączając spółki stowarzyszone) oraz aktywami w zarządzaniu o wartości $40 mld, maksymalizujemy potencjał nieruchomości i przyspieszamy sukces naszych klientów i pracowników. Dowiedz się więcej na corporate.colliers.com, lub śledź nas na Twitterze @Colliers i LinkedInie.
Colliers w Polsce działa od 1997 roku i posiada biura w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu, Gdańsku, Katowicach i Łodzi, w których łącznie zatrudnia około 300 specjalistów. Firma została uhonorowana wieloma prestiżowymi nagrodami przyznanymi m.in. w konkursach: Eurobuild, CIJ Journal, CEE Quality Awards, International Property Awards. Wśród otrzymanych przez Colliers wyróżnień znajdują się m.in.: nagroda Outsourcing Star przyznawana firmom nieruchomościowych najprężniej działających w sektorze outsourcingu oraz Gazele Biznesu wręczane najdynamiczniej rozwijającym się firmom w Polsce. Więcej o Colliers w Polsce na Colliers.com oraz na naszych kanałach LinkedIn, Instagram, YouTube oraz Facebook.

  • Logo - alu
  • Logo aw
  • Logo - fenzi
  • Logo - glass serwis
  • Logo - lisec
  • Logo - mc diam
  • Logo - polflam
  • Logo - saint gobain
  • Logo termo
  • Logo - swiss
  • Logo - guardian
  • Logo - forel
  • vitrintec wall solutions logo

Copyright © Świat Szkła - Wszelkie prawa zastrzeżone.