Planowanie okien w budynkach szkolnych w obliczu epidemii wirusowej i zmian klimatycznych |
Data dodania: 02.02.21 | |
Okna zapewniają zdrowe światło dzienne, świeże powietrze i widok na zewnątrz, tworząc tym samym dobre środowisko do nauki. W szkołach i żłobkach warunki użytkowania są jednak trudne, więc złe planowanie może szybko doprowadzić do zniszczenia i zamknięcia klas.
Dlatego niezbędne jest profesjonalne planowanie i przetargi, aby uniknąć szkód oraz zapewnić bezpieczeństwo i zdrowie dzieci – jest to szczególnie ważne w czasie epidemii koronawirusowej.
Rys. 1. Projekty okien przeznaczonych do montażu w szkołach muszą uwzględniać dopływ światła dziennego i świeżego powietrza, dobrą ochronę przed słońcem i oślepianiem, a także duże obciążenia mechaniczne w czasie eksploatacji
Zapewnienie dostępu światła dziennego, ochrona przed przegrzewaniem i oślepianiem
Podstawą dobrego zaprojektowania okien jest zatem:
Rys. 2. Okna szkolne z wysokimi, wąskimi skrzydłami zapewniają dużo światła dziennego, a automatycznie poruszana roleta/żaluzja zapewnia ochronę przed oślepianiem i przegrzewaniem (z powodu zbyt dużych zysków ciepła od słońca w lecie). Poruszane automatycznie skrzydła uchylne zapobiegają przegrzaniu pomieszczeń w dzień i umożliwiają chłodzenie w nocy
Bez odpowiedniej wentylacji zawartość CO2 szybko wzrasta do niedopuszczalnego poziomu 2000 ppm w ciągu jednej lekcji. Ponieważ systemy wentylacyjne nie mogą być łatwo modernizowane w istniejących budynkach szkolnych, wentylacja za pomocą odpowiednich okien to najłatwiejszy sposób na uzyskanie świeżego i wolnego od wirusów powietrza. Samo filtrowanie powietrza jest niewystarczające, ponieważ nie zmniejsza stężenia CO2.
Obliczenia symulacyjne przeprowadzone przez ift Rosenheim dla typowej sali lekcyjnej pokazują, że wentylacja okienna jest skuteczna przy wystarczającej powierzchni okien, które można otworzyć, aby kontrolować stężenie CO2 (rys. 3). Korzystne jest połączenie ciągłej wentylacji przez uchylone okna i wzmożonej wentylacji przy otwartych oknach podczas przerw. Idealne są okna, które można otwierać oddzielnie w dolnej i górnej części (rys. 2).
Rys. 3 Możliwy dopływ świeżego powietrza do sali lekcyjnej przy otwartych i uchylonych oknach (kliknij na zdjęcie aby je powiekszyć)
Można to zrobić po prostu za pomocą czujnika CO2 z sygnalizacją świetlną i ręcznego otwierania okien lub za pomocą „zmotoryzowanego“ okna (z napędem) w połączeniu ze sterowaniem automatycznie otwierającym okna w zależności od stężenia CO2.
Ale nawet bez kontroli niezbędną wymianę powietrza można określić dokładniej, zgodnie z wymaganiami. Aby określić czas otwierania okien, można wziąć pod uwagę parametry takie jak: objętość pomieszczenia, ilość wymaganych wymian powietrza, powierzchnia otwieranego okna, rodzaj otwierania, stopień „zapełnienia“ pomieszczenia i różnica temperatur między powietrzem wewnętrznym i zewnętrznym.
Dzięki automatycznemu sterowaniu napędami do okien, systemami ochrony przed oślepianiem/olśnieniem i przegrzewaniem w wyniku zbyt intensywnego promieniowania słonecznego w lecie w połączeniu ze zdecentralizowanymi hybrydowymi systemami wentylacyjnymi można osiągnąć dobre warunki uczenia się i wysoką efektywność energetyczną. Zapobiega to nagrzewaniu się pomieszczeń w „południowych godzinach“ i umożliwia chłodzenie w nocy – co pozwala uniknąć kosztownej, energochłonnej klimatyzacji.
Tabela 1. Przydatność różnych typów okien w budynkach szkolnych (wyciągi z tabel 6 i 11 z Wytycznych ift FE-16/2 Okna w budynkach szkolnych) źródło: Tabela 6 Przydatność różnych rodzajów skrzydeł okiennych w budynkach szkolnych
Tabela 2. Przykład definicji różnych wymagań. Wprowadzenie różnych klas, wartości i wymagań; W razie potrzeby należy dokonać rozróżnienia między salami dla uczniów, pomieszczeniami specjalistycznymi, administracyjnymi, pomieszczeniami podległymi Źródło: Tabela 11 Wybór wymagań dla okien w budynkach szkolnych na podstawie EN 14351-1
Okna w szkołach i żłobkach powinny zapewnić możliwość wentylacji, optymalny dopływu światła dziennego, w tym ochronę przed oślepianiem i przegrzewaniem, ochronę przed hałasem oraz wytrzymałość na duże obciążenia mechaniczne podczas użytkowania. Dlatego należy określić najwyższe klasy naprężeń mechanicznych dla okuć, ram okiennych i oszklenia, zwłaszcza dla okien zamontowanych w salach lekcyjnych.
Poniższe zasady pomagają w projektowaniu okien i organizacji przetargów:
Jürgen Benitz-Wildenburg ift Rosenheim
Przedstawicielem Instytutu ift Rosenheim w Polsce jest Andrzej Wicha: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
Bibliografia [1] Wytyczne ift FE-16/2 – Zalecenia dotyczące stosowania okien w budynkach szkolnych (Einsatzempfehlung für Fenster in Schulbauten), ift Rosenheim, grudzień 2019 [2] Komentarz do normy EN 14351-1 Okna i drzwi – norma produktu, właściwości użytkowe, Ulrich Sieberath. Christian Niemöller, 3. wydanie, ift Rosenheim listopad 2013 [3] Ustawa GUV 81, niemieckie przepisy dotyczące zapobiegania wypadkom w szkołach (Unfallverhütungsvorschrift Schulen) [4] DIN 58125 Budynek szkolny – Wymagania konstrukcyjne w zakresie zapobiegania wypadkom (Schulbau – Bautechnische Anforderungen zur Verhütung von Unfällen) [5] Wytyczne do montażu okien i drzwi zewnętrznych” ift Rosenheim, marzec 2020 r. [6] Przewodnik dotyczący higieny w pomieszczeniach w budynkach szkolnych. Komisja ds. Higieny powietrza w pomieszczeniach Federalnej Agencji Środowiska Dessau-Roßlau, Berlin 2008 [7] EN 13779 Wentylacja budynków niemieszkalnych – Wymagania dotyczące właściwości instalacji wentylacji i klimatyzacji
(kliknij na zdjecie aby je powiększyć)
Całość artykułu w wydaniu drukowanym i elektronicznym Inne artykuły o podobnej tematyce patrz Serwisy Tematyczne Rysunek 14 Przykład definicji różnych wymagań. Wprowadzenie różnych klas, wartości i wymagań; W razie potrzeby należy dokonać rozróżnienia między salami dla uczniów, pomieszczeniami specjalistycznymi, administracyjnymi, pomieszczeniami podległymi |