Czytaj także -

Aktualne wydanie

2021 06 okladka1

Świat Szkła 06/2021

User Menu

 

 ET-160x600-PL-3

 

 

 

facebook12

czytaj newsy Świata Szkła

- więcej szklanej architektury

 

Baztech

Miesięcznik Świat Szkła

indeksowany jest w bazie

czasopism technicznych

 

 

Tagi Globalne

Przykładowe wydanie

Świat Szkła 3/2021

2021 03 okladka1

(do pobrania) 

Wydanie Specjalne

okladka Dom inteligentny 22

(w opracowaniu) 

 dom bez barier okladka

gotowy

20200909przeciwpozarowe przegrody budowlane

 

Fasady przeszklone termika akustyka odpornosc ogniowa 2016

 

okna pasywne 2015a

 

Fotowoltaika w architekturze okladka

 

20140808Przegrody przeciwpozarowe

 

konstrukcje szklane

 

20140533 Konstrukcje przeszklone 2

 

Katalog 2021 okladka

 

banner konferencja 04 2019

 RODO

 

baner klej do luster 7 7 2021

Czy montują Państwo lustra u klienta za pomocą kleju silikonowego?
 
Czy uważają Państwo, że klej do luster LAKMA jest lepszy od innych klejów dostępnych na rynku?
 
Czy stosują Państwo klej do luster firmy LAKMA?
   
Osłona dźwiękochłonna nad autostradą – innowacyjny projekt firmy D+H
Data dodania: 08.09.13

2013-07-18-2Powstające autostrady czy drogi szybkiego ruchu usprawniające komunikację są, niestety, stałym źródłem hałasu, często o dużym natężeniu. Z myślą o mieszkańcach okolicznych terenów wyposaża się je w osłony, które mają odizolować generowane przez nie dźwięki od otoczenia.

 

Jednym z najnowocześniejszych projektów tego rodzaju jest mierząca 1,5 km długości osłona dźwiękochłonna nad odcinkiem autostrady A1 koło Köln- Lövenich w Niemczech. Kluczową rolę w jej opracowaniu i realizacji miała firma D+H Mechatronic AG.

 

Gdy pod koniec lat 90. zapadła decyzja o rozbudowie autostrady A1 do sześciu pasów ruchu, mieszkańcy terenów z nią sąsiadujących zainicjowali oraz wygrali proces o wyposażenie jej w osłonę przez hałasem. Doprowadzili w rezultacie do realizacji sztucznego tunelu – obiektu, który wyznacza dziś nowe standardy w zakresie budowy autostrad bez naruszania komfortu życia mieszkańców regionu.

 

 

Przejazdy tunelami są dla sporej grupy kierowców niezbyt lubianą koniecznością – negatywne odczucia związane są przede wszystkim z bardzo utrudnioną ewakuacją w wypadku pożaru. W opracowywanym projekcie uwzględniono więc doświadczenia płynące z katastrof, które miały miejsce w przeszłości, takich jak pożar w tunelu pod Mont Blanc w 1999 roku, w którym zginęło niemal 40 osób czy pożar w tunelu św. Gotharda w 2001 roku (11 ofiar śmiertelnych). Z myślą o zapewnieniu jak najwyższego poziomu bezpieczeństwa zastosowano więc w tym przypadku najnowsze technologie z zakresu ochrony przeciwpożarowej i systemów oddymiania, nie licząc się praktycznie z ich kosztami – cała inwestycja kosztowała ok. 200 mln euro.

 

Osłona tego odcinka autostrady składa się z trzech ścian betonowych o wysokości ok. 4,5 m w świetle – dwie ściany po bokach jezdni, jedna na pasie środkowym. Na ścianach oparty został dach o stalowo-szklanej konstrukcji. Łączna powierzchnia dachu wynosi ok. 30 000 m2, a zbudowana została z 1500 elementów okiennych, z których pojedynczy waży nawet do 2,5 tony. Z myślą o przewietrzaniu tunelu oraz usuwaniu z niego dymu, ciepła i toksycznych gazów w przypadku wystąpienia pożaru, w konstrukcji tej umieszczono odpowiednią liczbę okien oddymiających, wyposażonych w ponad 1500 napędów zębatkowych RWA. Napędy umożliwiają elektromechaniczne otwieranie i zamykanie okien, a całość tego układu sterowana jest automatycznie przez zainstalowane w tunelu detektory pożaru.

 

2013-07-18-1

 

W projekcie zastosowano napędy zębatkowe firmy D+H Mechatronic AG typu ZA105/1000- K-HS-WS-BSY+ w wersji 230 V, przetestowane na 10 000 podwójnych suwach przy obciążeniu nominalnym. Użyte siłowniki o parametrze 1000 N przy skoku 1000 mm przekazują dodatkowo informację o aktualnej pozycji okien do układu sterującego automatyką całej konstrukcji. Wykorzystane napędy charakteryzuje także udokumentowana odporność na środki rozmrażające oraz intensywne obciążenie spalinami.

 

Tak skonstruowana osłona wyposażona jest w systemy ciągłego monitorowania, kontrolujące oświetlenie, przewietrzanie czy też zaopatrzenie w wodę gaśniczą, kontrolowane dodatkowo przez centralę tunelu ze stałą obsługą personalną. Oprócz nowoczesnej technologii RWA tunel wyposażony jest również w liczne wyjścia awaryjne i nisze z telefonami alarmowymi.

 

Innowacyjny, a zarazem pilotażowy w swoim charakterze projekt dał dowody swojej funkcjonalności, pomimo nie do końca jeszcze gotowej konstrukcji dachowej – obciążenie okolicznych mieszkańców hałasem zostało zredukowane o około 50%. Po zakończeniu inwestycji osłona dźwiękochłonna redukować będzie generowane przez autostradę dźwięki do 28 dB.

 

Całość artykułu w wydaniu drukowanym i elektronicznym 
Inne artykuły o podobnej tematyce patrz Serwisy Tematyczne

Więcej informacj: Świat Szkła 07-08/2013

 

 

 

Czytaj także --

 

 

01 chik
01 chik