Współczesne hotele i restauracje pełnią obecnie znacznie większą rolę niż tylko miejsca odpoczynku i dobrej kuchni. Dziś od branży Horeca oczekuje się kreowania wyjątkowych, spersonalizowanych doświadczeń. O tym, jak je stworzyć, dyskutowano podczas konferencji „Horeca Design & Architecture” zorganizowanej przez Ecophon Saint-Gobain i Kinnarps, która odbyła się 14 listopada br. Liderzy branży pokazali nowe oblicze gościnności – takiej, która dzięki przemyślanej przestrzeni, zaawansowanej technologii, ekologicznemu podejściu i świadomemu projektowaniu naprawdę zmienia doznania gości.

 

pic 1

 

Technologie na wyciągnięcie ręki

 

Pobyt w hotelu to dziś zupełnie inne doświadczenie niż przed laty. Co się zmieniło? Technologia, którą czasem trudno dostrzec, ale której obecność odczuwamy w każdym detalu – od ciepłego światła po cichy szum klimatyzacji, która dostosowuje się do naszego rytmu dnia. Nowoczesne hotele to przemyślane systemy, gdzie technologia subtelnie wpływa na to, jak się czujemy i co odbieramy jako komfort. Jak zauważyli Emanuele Dalnodar ze Studio Alpina i Piotr Grochowski z Arche w swojej prezentacji „Przyszłość Horeca: Nowe trendy w designie i technologii”, przysłowiowy diabeł tkwi w szczegółach. W branży Horeca szczegóły te obejmują rozwiązania działające „w tle”, które mają realny wpływ na komfort gości. Inteligentne systemy zarządzania światłem, akustyką i klimatem tworzą atmosferę, która idealnie dopasowuje się do naszych potrzeb.

 

Jak zaznaczyli prelegenci m.in. również Agata Łapuchowska – architektka, współzałożycielka AKA Studio oraz Roger Kostarczyk– CEO AKO Architekci, Adam Latek – ekspert hotelarstwa z blisko 30-letnim doświadczeniem oraz Karolina Kowalik – architektka AKA Studio, design nie zawsze jest obecnie na pierwszym miejscu, a technologia nie musi być widoczna, za to jej wpływ jest odczuwalny w każdym detalu. To właśnie ta subtelna obecność stanowi fundament nowoczesnej gościnności.

 

pic 2

 

Cisza jako luksus XXI wieku

 

Kolejnym omawianym kluczowym aspektem nowoczesnej gościnności była akustyka wnętrz. Cisza w hotelu czy restauracji to dziś pożądany luksus, często decydujący o powrocie do danego miejsca. W szczególności w hotelach położonych w ruchliwych lokalizacjach, gdzie komfort akustyczny staje się wręcz niezbędnym elementem doświadczenia. Eksperci z Ecophon Saint-Gobain, gospodarze konferencji, podkreślali, że odpowiednie zaplanowanie akustyki może decydować o jakości odbioru przestrzeni przez gości.

 

– Horeca stoi dziś przed wyjątkowymi wyzwaniami, wynikającymi z rosnących kosztów operacyjnych, które nie są w pełni kompensowane przez relatywnie niskie ceny pokoi w Polsce. W tej rzeczywistości właściciele hoteli muszą sięgać po innowacyjne rozwiązania i optymalizacje, by zachować konkurencyjność, a jednocześnie sprostać coraz wyższym wymaganiom gości – podkreślił Adam Mazur, ekspert Ecophon ds. Horeca.

 

Zarówno eksperci, jak i uczestnicy zgodnie przyznali, że przemyślana akustyka jest dziś koniecznością, zwłaszcza w świecie, w którym codziennie jesteśmy wyeksponowani na liczne bodźce, negatywnie wpływające na nasz dobrostan.

 

pic 3

 

Ekologia nie tylko w teorii

 

Nowoczesne budownictwo staje jednak także przed innym palącymi kwestiami – ekologią. Ten temat poruszono w panelu dyskusyjnym „Nowe Trendy w Projektowaniu Wnętrz Hoteli: Od Personalizacji do Zrównoważonego Rozwoju”, w którym udział wzięli Mirosław Nizio, uznany architekt i właściciel Nizio Design International, autor licznych projektów o charakterze społecznym i ekologicznym, oraz Sylwia Kowalczyk Gajda, specjalistka ds. projektowania przestrzeni hotelowych. Oboje zgodnie zaznaczyli, że zrównoważony rozwój przestał być wyłącznie modnym terminem, a koniecznością i kluczowym wymogiem rynku. Prelegenci zwrócili uwagę, że goście coraz częściej pytają o ekologiczne aspekty hotelu i o to, w jaki sposób przestrzeń wpływa na środowisko. Od materiałów budowlanych, przez zarządzanie zużyciem energii, po eliminację plastiku – każdy z tych elementów decyduje dziś o postrzeganiu obiektu. Co więcej - design musi się dobrze starzeć, zwłaszcza, że funkcje przestrzeni dynamicznie się zmieniają.

 

– Goście nie chcą już przebywać w przestrzeniach, które ignorują środowisko – stwierdziła Sylwia Kowalczyk Gajda. Mirosław Nizio podkreślił zaś, że architekci muszą szukać nowych rozwiązań, by zaspokoić rosnące zapotrzebowanie na ekologiczne podejście, przy jednoczesnym zachowaniu estetyki i funkcjonalności.

 

pic 4

 

Inspirujące podsumowanie: doświadczenie olimpijczyka

 

Na koniec uczestnicy konferencji wysłuchali inspirującego wystąpienia specjalnego gościa, wielokrotnego olimpijczyka, który podzielił się doświadczeniami związanymi z wytrwałością i konsekwencją na drodze do sukcesu. Jego historia była nie tylko motywująca, ale stała się też metaforą dla wyzwań stojących przed branżą.

 

Jak podkreślił sportowiec, sukces wymaga wysiłku, przemyślenia każdego kroku i dbałości o szczegóły. Są to wartości, które są niezwykle istotne także dla projektantów i hotelarzy.

 

Konferencja „Horeca Design & Architecture” jednoznacznie pokazała, że przyszłość gościnności wymaga szerokiego spojrzenia – technologii, troski o środowisko i wyczulenia na potrzeby gości. Każdy z tych elementów ma kluczowe znaczenie, a odpowiednio wdrożony, zmienia nasze doświadczenie na każdym etapie pobytu.

  • Logo - alu
  • Logo aw
  • Logo - fenzi
  • Logo - glass serwis
  • Logo - lisec
  • Logo - mc diam
  • Logo - polflam
  • Logo - saint gobain
  • Logo termo
  • Logo - swiss
  • Logo - guardian
  • Logo - forel
  • vitrintec wall solutions logo

Copyright © Świat Szkła - Wszelkie prawa zastrzeżone.