Zastosowanie elementów ze szkła strukturalnego pozwala na ogromny wzrost swobody projektowania wysoce przezroczystej architektury szklanej. Obok zastosowania dużych rozmiarów szkła, metodologia łączenia jest kluczowym czynnikiem wpływającym na osiągnięcie maksymalnej przejrzystości i jednolitego wyglądu. Pokazuje to niniejsze studium przypadku lewitujących półek w SUMMIT wieżowca One Vanderbilt, dostępnej szklanej konstrukcji na wysokości 305 m nad ziemią. Połączenia zostały zredukowane, aby zachować już istniejące linie wzroku, co pozwala na niezakłócony widok na panoramę Manhattanu. Dodatkowo, półki te są ekscytującym miejscem. Niniejszy dokument przedstawia wyzwanie projektowe związane z realizacją ambitnej, całkowicie szklanej konstrukcji, w tym kwestie strukturalne, środki bezpieczeństwa, sekwencje testowe i metodę instalacji. Ponadto przedstawiono nowe podejście do łączenia szklanych paneli, znane jako połączenie wpuszczane i czopowe.
Widok One Vanderbilt z 42 ulicy (po lewej, © Max Touheyl; SUMMIT One Vanderbilt z lewitującymi półkami (© Evan Joseph)
1. Wprowadzenie
One Vanderbilt w Nowym Jorku, położony obok Grand Central Terminal, został otwarty w 2020 roku i obejmuje biura, powierzchnie handlowe i restauracje. Dzięki wysokości 1401 stóp (427 metrów) jest to jeden z najwyższych budynków w Midtown Manhattan i zapewnia bezpośredni dostęp do jednego z największych węzłów komunikacyjnych w mieście.
Właściciele SL Green Realty Corp. i współwłaściciel Hines opracowali budynek, który został zaprojektowany przez znanych architektów Kohn Pedersen Fox. Permasteelisa Group, do której należy Gartner, była odpowiedzialna za cały system obudowy wieżowca.
Tak zwany SUMMIT, zaprojektowany przez Snohetta, w górnej części wieży zawiera kilka publicznie dostępnych pięter, między innymi wewnętrzne tarasy widokowe (57. i 58. piętro) z opisanymi tutaj lewitującymi półkami wyprodukowanymi przez Gartnera oraz zewnętrzny taras widokowy (59. piętro) z zewnętrznymi szklanymi windami. SUMMIT można opisać jako charakterystyczną cechę łączącą sztukę, miasto i niebo w interaktywnym doświadczeniu. Obok instalacji artystycznej AIR, zaprojektowanej przez Kenzo Digital, percepcja odwiedzających jest dodatkowo stymulowana przez lewitujące półki rozciągające się 305 m nad Madison Avenue. Dwa wysoce przezroczyste, całkowicie szklane boksy zapewniają absolutnie ekscytujące widoki i przenoszą perspektywę miasta na nowy poziom.
2. Wyzwania projektowe
Firma Gartner, odpowiedzialna za dwa Levitation Ledges, weszła do projektu w maju 2019 r. z trudnym harmonogramem, aby być na miejscu w pierwszej połowie 2020 roku. Wkrótce stało się oczywiste, że wymagające, dostępne szklane konstrukcje ze szklanymi podłogami, wspornikowe z linii fasady, wymagają znacznego okresu intensywnych testów.
W związku z tym etap koncepcyjny i rozwój projektu zostały skrócone do dwóch miesięcy.
Projekt rozpoczął się od dobrze zdefiniowanych założeń projektowych zarówno przez klienta, jak i zespół projektowy, którego celem było zaprojektowanie dwóch wspornikowych szklanych boksów. Badania dotyczące wymagań funkcjonalnych, takich jak kąty widzenia obserwatora i cyrkulacja ruchu odwiedzających półki oraz ogólny SUMMIT, posłużyły jako punkt odniesienia. Głównym priorytetem było osiągnięcie wysokiego poziomu przejrzystości i zapewnienie niezakłóconego widoku na panoramę Manhattanu. Aby to osiągnąć, szkło musiało zostać wykorzystane jako kluczowy element konstrukcyjny w jak największym stopniu, przy jednoczesnym zminimalizowaniu użycia widocznych połączeń lub wstawek tam, gdzie było to możliwe. W tym przypadku szczególny nacisk położono na połączenia szklanej podłogi, ponieważ mają one znaczący wpływ na widok na ulice i panoramę Manhattanu.