O wyzwaniach rynkowych, nowościach w ofercie Guardian Glass i rozwiązaniach dedykowanych budowaniu długotrwałych partnerstw opowiada Marek Grzyb, Regional Sales Manager Eastern and North Europe w Guardian Glass. Rozmowę przeprowadził Marcin Kozłowski, redaktor merytoryczny miesięcznika „Świat Szkła”.

 

pic 1

 

Marcin Kozłowski: Od prawie 20 lat pracuje Pan w firmie Guardian Glass. Co postrzega Pan jako swoje największe zawodowe osiągnięcie?

 

Marek Grzyb: Była to zespołowa praca związana z zainicjowaniem i realizacją projektu dotyczącego rozbudowy zakładu Guardian Glass w Częstochowie. W 2018 roku miała miejsce modernizacja linii float, co poprawiło zdolności produkcyjne aż o 25%, natomiast w 2020 roku uruchomiono drugą linię szkła float i drugi coater do szkła powlekanego. To umożliwiło produkowanie do 1 800 ton metrycznych wysokiej jakości szkła dziennie.

 

MK: Co wyróżnia firmę Guardian Glass na tle innych producentów szkła?

 

MG: Firma od początku swojego istnienia pozostaje w pełni prywatna. Dzięki takiej strukturze własnościowej może podążać własną ścieżką, zarówno w kwestii rozwoju, jak i budowania relacji z klientami. Naszą wizją jest bycie globalnym dostawcą w zakresie architektonicznych rozwiązań szklanych – inwestujemy w nowe technologie i rozwój produktów, a także wspieramy naszych klientów na każdym etapie projektu. Budujemy zaufanie w naszych relacjach nie konkurując z naszymi klientami. W szczególności nie przetwarzamy szkła ani nie produkujemy szyb zespolonych w Europie. To podejście zapewnia naszym klientom poczucie stabilności, co jest dla nas niezwykle cenne.

 

pic 2

 

MK: Jakie są w Pana opinii najważniejsze czynniki, które ukształtowały przemysł szklarski w ostatnich latach? Jak odpowiada na nie Guardian Glass?

 

MG: Branża szklarska od kilku lat stawia czoła ogromnym wyzwaniom związanym ze wzrostem kosztów energii. Od lat inwestujemy w nowoczesne i bardziej wydajne technologie. W ciągu ostatnich siedmiu lat modernizacja i poprawa wydajności naszych zakładów w Europie wyniosła ponad miliard euro. Przykładem jest rozbudowa fabryki w Częstochowie oraz zrealizowany niedawno projekt wymiany pieca w zakładzie w Bascharage, w Luksemburgu. Wprowadziliśmy tam nową technologię odzysku ciepła, która umożliwia wstępne podgrzewanie czystego tlenu i gazu ziemnego. Zakładamy, że z czasem zmniejszy to zużycie gazu o około 25% i obniży bezpośrednią emisję CO₂ o 20% w porównaniu z tradycyjnym piecem powietrzno-paliwowym.

 

Kolejnym kluczowym elementem jest rosnący udział stłuczki szklanej (szkła uszkodzonego lub z odrzutu) w procesie produkcyjnym, co pomaga ograniczyć emisje procesowe. Materiał ten przeszedł już proces mineralizacji, a zatem emituje mniej gazów cieplarnianych podczas topienia w porównaniu z surowcami pierwotnymi. Ponadto, użycie 1 tony stłuczki szklanej pozwala zaoszczędzić około 1,2 tony surowców pierwotnych, takich jak piasek, dolomit i wapień.

 

Optymalizacja wykorzystania stłuczki szklanej, w połączeniu z ciągłymi innowacjami w procesach produkcyjnych, pozwala nam oferować szkło o obniżonej zawartości węgla. Przykładem jest nasza nowa linia produktów Guardian Nexa™. Szkło float Nexa 6 o grubości 4 mm, osiąga zawartość węgla na poziomie 6,38 CO₂e/m², co stanowi ponad 40% redukcję w stosunku do średniej europejskiej dla szkła float, w oparciu o aktualnie dostępne dane*.

 

Co więcej, nasz standardowy produkt bazowy, Guardian ExtraClear™ jest szkłem float o średniej zawartości żelaza, o najniższej wartości węgla w Europie (9,64 kg CO2e/m2 dla szkła o grubości 4 mm), co zostało oszacowane w oparciu o publicznie dostępne Deklaracje Środowiskowe Produktu (EPD) głównych producentów szkła float w Europie.

 

MK: Jakie innowacje i rozwiązania przedstawił Guardian Glass na targach glasstec 2024? Co można było zobaczyć na Waszym stoisku?

 

MG: Wśród nowości zaprezentowaliśmy m.in. Guardian Bird1st™Lami – szkło, które przy zachowaniu oczekiwanej estetyki i przezierności dedykowane jest ochronie ptaków przez wsparcie ograniczenia ich kolizji ze szklanymi fasadami budynków.

 

W innej kategorii było to szkło Guardian PureSight™ – rozwiązanie antyrefleksyjne, które minimalizuje odbicia na szklanej fasadzie i jest bardziej ekonomiczne niż konwencjonalne szkło z kategorii antyrefleksyjnych.

 

Na stoisku zaprezentowaliśmy także Guardian View Boost – innowacyjne szkło antyrefleksyjne, idealne do zastosowania w podwójnych i potrójnych szybach zespolonych. Wspiera poprawę transmisji światła i redukcję refleksyjności zewnętrznej o 4%, przy jednoczesnym zachowaniu parametrów selektywności oszklenia.

 

W kategorii produktowej przedstawiliśmy również: Guardian SilverGuard™ – gamę rozwiązań z obszaru zaawansowanego szkła powlekanego do szyberdachów i szyb samochodowych oraz Guardian UltraMirrorTM Mirage™ – trwałe lustro zaprojektowane w taki sposób, aby wytrzymać różne zewnętrzne warunki środowiskowe i pomóc osiągnąć maksymalny współczynnik odbicia.

 

Zaprezentowaliśmy również szereg narzędzi cyfrowych, wspierających obsługę klienta. Project Locator, umożliwia identyfikację danego rodzaju szkła zastosowanego w projektach na całym świecie przy pomocy Google Street View, a Digital Glass Selector pozwala na wybieranie i porównywanie produktów dzięki analizie ich parametrów technicznych i estetycznych.

 

Architektom przedpremierowo przedstawiliśmy ulepszoną wersję naszego narzędzia Product Visualization Tool – aplikacji do wizualizacji różnych rodzajów szkła w środowisku realistycznego budynku. Narzędzie pozwala zaprezentować, jak wygląda szkło w zróżnicowanych warunkach oświetleniowych i pod różnymi kątami. Jego premiera jest zaplanowana na początek 2025 roku.

 

Rozwijamy również nową generację rozwiązań wspieranych przez sztuczną inteligencję, które umożliwiają szybkie uzyskanie odpowiedzi na pytania dotyczące produktów Guardian Glass. To prototyp pozwalający wyszukiwać szczegółowych informacji dotyczących odpowiednich powłok czy parametrów szkła. Wierzymy, że to narzędzie jest w stanie wesprzeć młodych projektantów, którzy dopiero wkraczają w świat architektury szkła, ale nie tylko.

 

pic 3

 

MK: Jakie są główne kierunki rozwoju w Guardian Glass, jeśli chodzi o dział badań i rozwoju? Czy możemy się spodziewać kolejnych innowacji w niedalekiej przyszłości?

 

MG: W Guardian Glass intensywnie pracujemy nad dostosowaniem naszej oferty do rosnących potrzeb klientów, którzy coraz częściej korzystają z zaawansowanych, zautomatyzowanych linii produkcyjnych. Niezawodność i jakość naszych powłok i szkła są kluczowe – muszą być odporne na uszkodzenia mechaniczne i chemiczne, aby ich przetwarzanie przebiegało bez zakłóceń. Jest to szczególnie istotne w produkcji szyb zespolonych i okien. Wprowadzamy również innowacje mające na celu poprawę charakterystyki energetycznej naszych produktów, łącząc lepsze parametry izolacyjne z wysoką estetyką i neutralnością szkła.

 

Istotnym kierunkiem naszych działań jest również rozwój innowacyjnych rozwiązań o wysokiej izolacyjności termicznej. Na przestrzeni lat firma Guardian włożyła znaczne wysiłki w rozwój hartowanego szkła VIG i zainstalowała ponad 10 000 jednostek z hartowanego szkła VIG w Ameryce Północnej.

 

W ostatnich latach zrobiliśmy krok naprzód i podpisaliśmy porozumienie z VELUX Group mające na celu stworzenie i rozpropagowania doskonałego, konkurencyjnego szklenia o bardzo wysokich parametrach izolacyjności termicznej i akustycznej, które będzie jednocześnie lżejsze i cieńsze niż tradycyjne wielokomorowe szkło zespolone. Projekt jest pionierski w Europie, a pierwszych efektów współpracy oczekujemy w 2025 roku. Kooperacja z liderem w produkcji architektonicznych okien dachowych z kilkudziesięcioletnim doświadczeniem w branży daje nam pewność, że wprowadzimy VIG w nową erę.

 

MK: Jakie największe wyzwania stoją przed Guardian Glass i całą branżą szklarską?

 

MG: Krajobraz prawny zmienia się bardzo szybko. Pojawiają się nowe koszty związane z zapewnianiem zgodności z wymogami, jak i nowe obciążenia administracyjne, ale obecnie największym wyzwaniem – nie tylko dla Guardian Glass, ale dla całej branży – są koszty energii. Mimo że największy skok odczuliśmy w 2022 roku, ceny energii w Europie nadal pozostają wysokie w porównaniu do okresu sprzed 2020 roku. Ceny gazu ziemnego na rynku europejskim są o 50-100% wyższe niż w innych regionach, natomiast energii elektrycznej o 30-75%. Co więcej, w tych wysokich kosztach energii nie zawierają się szybko rosnące koszty związane z Europejskim Systemem Handlu Emisjami (UE ETS).

 

Rosnące ceny energii przekładają się na koszty produkcji szkła, które obok bezpośrednich obejmują również koszty surowców wejściowych.

 

Mierzymy się również z redukcją inwestycji w sektorze budowlanym w Europie, co bezpośrednio przekłada się na ograniczenie popytu na szkło. W bieżącym roku w Polsce obserwujemy jednak kilkuprocentowy wzrost produkcji okien, co jest zwiastunem poprawy. Tu wiele zależy jednak od kosztów finansowania i wysokości stóp procentowych. Jeśli banki centralne utrzymają ich obniżanie w Europie, możemy w ciągu 6–12 miesięcy odnotować stabilną tendencję wzrostową. Ponadto przewidujemy wzrost zapotrzebowania na szkło laminowane, co otwiera nowe możliwości inwestycyjne.

 

Pod względem technologii produkcji ogromnym wyzwaniem jest wykorzystanie alternatywnych źródeł energii do topienia szkła. Obecnie w Europie podstawowym paliwem jest gaz ziemny, ale testujemy również inne opcje, takie jak bezpośrednie ogrzewanie elektryczne wytopu. Każda zmiana tego typu wymaga znaczących inwestycji oraz dokładnego zbadania wpływu nowej technologii na jakość i właściwości końcowego produktu. Jest to zatem proces długotrwały, ale konieczny, aby sprostać wymaganiom transformacji energetycznej.

 

Zmieniają się również oczekiwania klientów w odniesieniu do rozmiarów i trwałości szkła oraz jego estetyki. Coraz częściej poszukują dużych tafli szkła o neutralnym wyglądzie, doskonałych parametrach energetycznych i wysokiej odporności na uszkodzenia mechaniczne i chemiczne.

 

Wszystkie te aspekty sprawiają, że sektor szklarski stoi przed wyjątkowymi wyzwaniami. Otwierają się również nowe możliwości. Nieustannie inwestujemy w rozwój technologii produkcji, co pozwala nam nie tylko wprowadzać innowacje, ale też elastycznie reagować na zmieniające się potrzeby rynku. Nasza najnowsza inwestycja w europejskie linie float umożliwiała nam zwiększenie ich wydajności i zmniejszenie bezpośrednich emisji CO2.

 

MK: Bardzo dziękuję za rozmowę.

 

Marek Grzyb – związany z branżą szklarską od początku swojej kariery zawodowej. Od 1995 roku przez 10 lat wspierał rozwój działu sprzedaży Excellent S.A., firmy, która w ówczesnym czasie była dynamicznie rozwijającym się dystrybutorem szkła i luster. Po kilku latach pełnił obowiązki jako Dyrektor Handlowy. W strukturach Guardian Glass obecny jest od blisko 20 lat. Od samego początku rozwija i koordynuje sprzedaż w znacznej części Europy – w Polsce, Czechach, Słowacji, krajach bałtyckich oraz Skandynawii. Przez kilka lat odpowiadał również za działania w obszarze południowo-wschodnim, w tym krajach byłej Jugosławii, Bułgarii, Grecji i Rumunii. Z wykształcenia jest magistrem inżynierem ekonomii. Ukończył kierunek na specjalizacji Zarządzanie Finansami na Wydziale Zarządzania AGH w Krakowie. Szczęśliwy mąż i dumny ojciec dwójki dorosłych już dzieci. Miłośnik podróży, windsurfingu i rowerowych wojaży.

 

marek grzyb

 

Marek Grzyb – związany z branżą szklarską od początku swojej kariery zawodowej. Od 1995 roku przez 10 lat wspierał rozwój działu sprzedaży Excellent S.A., firmy, która w ówczesnym czasie była dynamicznie rozwijającym się dystrybutorem szkła i luster. Po kilku latach pełnił obowiązki jako Dyrektor Handlowy. W strukturach Guardian Glass obecny jest od blisko 20 lat. Od samego początku rozwija i koordynuje sprzedaż w znacznej części Europy – w Polsce, Czechach, Słowacji, krajach bałtyckich oraz Skandynawii. Przez kilka lat odpowiadał również za działania w obszarze południowo-wschodnim, w tym krajach byłej Jugosławii, Bułgarii, Grecji i Rumunii. Z wykształcenia jest magistrem inżynierem ekonomii. Ukończył kierunek na specjalizacji Zarządzanie Finansami na Wydziale Zarządzania AGH w Krakowie. Szczęśliwy mąż i dumny ojciec dwójki dorosłych już dzieci. Miłośnik podróży, windsurfingu i rowerowych wojaży.

  • Logo - alu
  • Logo aw
  • Logo - fenzi
  • Logo - glass serwis
  • Logo - lisec
  • Logo - mc diam
  • Logo - polflam
  • Logo - saint gobain
  • Logo termo
  • Logo - swiss
  • Logo - guardian
  • Logo - forel
  • vitrintec wall solutions logo

Copyright © Świat Szkła - Wszelkie prawa zastrzeżone.