Najnowszy projekt krakowskiej pracowni UCEES to manifest precyzji, modernizmu i ekologicznej odpowiedzialności. W „Domu Białym” szkło dopełnia kompozycji o niemal rzeźbiarskim charakterze.

Na mapie współczesnej architektury jednorodzinnej pojawił się budynek, który wymyka się konwencjonalnym kategoriom. „Dom Biały” – usytuowany w prestiżowej dzielnicy Krakowa, Woli Justowskiej – to przykład radykalnej konsekwencji formalnej, w której szlachetna surowość betonu spotyka się z przezroczystością szkła.
Za projekt odpowiada krakowska pracownia UCEES, a autorami koncepcji są architekci Marek Szpinda i Piotr Uherek, przy współpracy arch. Gabrieli Doroż. Dom zrealizowany w 2024 roku powstał w miejscu dawnej daczy, a jego łączna powierzchnia użytkowa wynosi 490 m², przy kubaturze 2660 m³.
Choć budynek nie epatuje wielkoformatowymi przeszkleniami, to właśnie szkło – jako kontrapunkt i wyrafinowany detal – pełni tu kluczową rolę kompozycyjną i estetyczną.

Szkło w służbie idei: mniej znaczy więcej
Budynek uformowano na planie zwartego sześcianu, którego białe elewacje wykonano z betonowych płyt GRC. Ich rzeźbiarska jakość została uzyskana dzięki technologii 3D oraz zastosowaniu betonu z białego cementu. Fasady – od cokołu aż po dach – opracowano jako szczelną, precyzyjnie sprefabrykowaną układankę. Ich wykonawcą była firma KROE Sp. z o.o., specjalizująca się w technologii betonu architektonicznego.
W tym rygorze formalnym szkło odgrywa rolę „oddechu” – wprowadza lekkość, światło i współczesną elegancję, nie zakłócając zarazem czystości formy. Zastosowano tu przemyślane przeszklenia – smukłe okna wpisane w rytm fasady, przezroczyste balustrady tarasowe, dyskretnie zatopione w bryle.








