Śmiałe architektonicznie, nowoczesne elewacje budowanych obiektów wymagają stałej obsługi - czyszczenia, przeglądów oraz napraw. Do tego celu służą systemy do ich serwisowania produkowane przez firmę GEDA-Dechentreiter GmbH & Co. KG z Bawarii.
Doskonałym przykładem innowacyjnych, ale jednoczesnie prostych rozwiazan jest system do obsługi elewacji zainstalowany na budynku Hotelu Portu Lotniczego Okecie. Koncepcja, projekt techniczny i wykonawstwo to dzieło specjalistów z firmy GEDA. Montaz oraz obsługa to zadania dla jej partnera handlowego w Polsce – firmy Rema Rental S.A.
W rekordowo krótkim czasie tj. około 8 tygodni został zaprojektowany, wyprodukowany, dostarczony, zamontowany i oddany do uzytkowania stalowy tor jezdny o łacznej długosci około 320 m wraz z urzadzeniem parkujacym, po którym bezproblemowo porusza sie wózek jezdny dachu posiadajacy kosz roboczy przeznaczony dla pracy dwóch osób personelu serwisu.
Wszystkie elementy systemu, o łacznym ciezarze około 22 t, zostały dostarczone na dach budynku i precyzyjnie, bez koniecznosci wykonywania jakichkolwiek poprawek, zmontowane.
Wykonanie projektu było utrudnione z uwagi na:
- niezwykle mała szerokosc wolnej przestrzeni przemieszczania sie wózka dachowego, wynoszaca zaledwie 90 cm (odległosc pomiedzy wewnetrzna strona attyki i scianami nadbudówki)
oraz
- fakt, ze zamontowanie podpór toru jezdnego wymagało wykonania otworów w izolacji dachu i jej ponownego uszczelnienia. Prace izolacyjne wykonała firma B&O Sp. z o.o.
System, odebrany bez uwag przez Urzad Dozoru Technicznego, rozpoczał swoja prace na koniec sierpnia 2003.
Kazimierz Wasilczyk
GEDA
Całość artykułu w wydaniu drukowanym i elektronicznym
Inne artykuły o podobnej tematyce patrz Serwisy Tematyczne
Więcej informacji: Świat Szkła 10/2003