Szkło w postaci wielkoformatowych elementów konstrukcji ścian działowych znalazło w nowoczesnych obiektach handlowych swoje najpełniejsze, powszechne zastosowanie.

Współczesne centra handlowe, skupiające pod jednym dachem setki sklepów, lokali gastronomicznych, punktów usługowych, itp. z założenia stanowią odpowiednik dawnych pasaży handlowych, tyle że spiętrzonych na wielu poziomach.

MWE

Przestronne hole, otwarte aż po dach, z których windami i schodami ruchomymi docieramy na poszczególne piętra stanowią przestrzeń, wokół której rozmieszczone są piesze ciągi komunikacyjne z usytuowanymi szeregowo sklepami, butikami i lokalami usługowymi. Przykrycie szklanymi dachami sprawia, że do wnętrza dociera światło dzienne, a dzięki szklanym fasadom poszczególnych sklepów wrażenie otwarcia przestrzeni jest pogłębione.

Szklane fasady zapewniają klientom najlepszą orientację w asortymencie towarów, a także najlepszą ich ekspozycję i reklamę. Tradycyjne, szklane ściany działowe montowane były na stałe, poprzez łączenie poszczególnych tafli szklanych profilami konstrukcyjnymi ze stali nierdzewnej, aluminium czy drewna. Do wnętrz prowadziły przeszklone drzwi rozwierane a następnie rozsuwane (w miarę doskonalenia produkcji okuć).

MWE

Prowadnice montowane w nadprożach lub do sufitu dzięki zaczepom rolkowym (jezdnym) umożliwiały podwieszanie skrzydeł drzwiowych ze szkła hartowanego lub laminowanego o coraz większych formatach. Następnym rozwiązaniem były drzwi składające się z kilku segmentów rozsuwanych teleskopowo jeden za drugi. Otwory wejściowe dzięki takim rozwiązaniom stawały się coraz szersze, ułatwiając bezkolizyjną komunikację klientom tłumnie odwiedzającym centra.

GEZE 

Stałe doskonalenie parametrów wytrzymałościowych i użytkowych szkła pozwoliło na tworzenie przegród całoszklonych, łączących szklane segmenty (panele) bezprofilowe, umieszczane w listwach zaciskowych nad podłogą i pod sufitem, gdzie podwieszane są na wózkach jezdnych w prowadnicach sufitowych. W ten sposób uzyskano możliwość przeszkleń do wysokości 4 m bez podziałów.

DORMA

Dzięki takim parametrom powstała możliwość uzyskania całoszklanych ścian działowych o praktycznie nieograniczonej długości. Najważniejszym jednak osiągnięciem jest rozwiązanie systemów całoszklanych ścian przesuwanych. Dostępne rozwiązania to ściany rozsuwane, składane harmonijkowo, bądź na wzór żaluzji wertykalnych ustawionych prostopadle do światła otworu i zsuwanych na boczne parkingi.

G_U

Możliwość otwarcia całej fasady sklepu nie jest jedynym rozwiązaniem. Panele szklane mogą być rozsuwane niecałkowicie lecz w różnych odległościach tworząc wiele przejść, mogą być łączone z elementami rozwieralno-przesuwnymi tworzącymi typowe otwory drzwiowe. Ściany całoszklone przesuwne mogą być tworzone z paneli ze szkła giętego, umożliwiającego tworzenie fasad łukowych, na planie koła lub z zaokrąglonymi narożami.

DORMA

Przeszklenie szeregowo usytuowanych pomieszczeń handlowych może być dowolnie wyginane, jako ściany na przemian wklęsłe lub wypukłe, dzięki czemu uzyskując „falujące” ciągi fasad znacząco urozmaicono kompozycję przestrzeni centrów handlowych.

DORMA

Trzeba podkreślić, że dynamiczny rozwój przemysłu szklarskiego a wraz z nim produkcji systemów montażowych i okuć ma zasadniczy wpływ na wzbogacenie form architektury monumentalnych obiektów handlowych, biurowych i innych użyteczności publicznej.

HAWA

Bogactwo form architektonicznych ma ogromny, choć nie zawsze uświadomiony wpływ na odczuwany komfort wnętrz nowoczesnych galerii handlowych tak chętnie odwiedzanych przez potencjalnych klientów.

Częstym powodem wybrania się na zakupy jest chęć przebywania, niejako zwiedzania, atrakcyjnych, urozmaiconych przestrzennie i zawsze pięknie dekorowanych wnętrz.

G-U

Fronty poszczególnych sklepów są niezależnie od nowych możliwości montowania dużych , ruchomych przeszkleń bardzo urozmaicone.

G-U

Ściany rozsuwane łukowe, liniowe czy segmentowe stosowane są najczęściej w salonach ekspozycyjnych wyrobów o większych gabarytach. Typowym przykładem są tu salony samochodowe, gdzie pożądany jest jak największy przepływ publiczności odwiedzającej centra handlowe. Podobnie dzieje się z prezentacją mebli, sprzętów AGD, zwłaszcza stacjonarnych jak pralki, lodówki, kuchenki itp., czy salonami firm handlujących elektroniką typu RTV czy komputerami.

DORMA

Cechą tych salonów jest stała ekspozycja towarów o dużych przeważnie gabarytach lub takich, o których informacji szczegółowych udziela sprzedawca w bezpośrednim kontakcie z klientem. Z kolei sklepy oferujące odzież, obuwie czy galanterię, szkło, porcelanę lub biżuterię, a więc wyroby dotykane, mierzone i wybierane przez klientów, ograniczają penetrowanie przestrzeni sklepowej poprzez sytuowanie w fasadach gablot ekspozycyjnych skojarzonych z drzwiami wejściowymi – rozsuwanymi, rozwieralno-rozsuwanymi czy obrotowymi.

DORMA

Szklone witryny, ograniczone szklanymi ścianami od podłogi do sufitu, są współczesnym wariantem dawnych witryn sklepowych, gdzie prezentowane są wspaniale zaaranżowane ekspozycje wyrobów. Aby zachęcać do ich kupna projektanci-dekoratorzy tworzą aranżacje prezentujące towary w atrakcyjnych zestawach z innymi elementami ubiorów czy wystroju wnętrz w kontekście których reklamowane towary zyskują na atrakcyjności i zachęcają do ich zakupów. Ekspozycje sklepowe, dzięki zastosowaniu szkła jako materiału konstrukcji obudowy witryn i wszelkich przestronnych form etalażu, stanowią podstawę reklamy i promocji towarów.

DORMA

Najnowszym rozwiązaniem urozmaicającym elewacje sklepów i salonów wystawowych są całoszklone drzwi żaluzjowe o poziomo ułożonych szklanych segmentach. Podobnie jak drzwi do garaży opuszczane i podnoszone są automatycznie, skrywając się za podsufitką i otwierając szerokie wejście do wnętrza.

DORMA

Wielkie centra handlowe skupiają w swych wnętrzach, poza sklepami i lokalami gastronomicznymi, również usługi. Pomieszczenia, w których ulokowały się oddziały banków, firm kredytowych, agencji podróży itp. wabią klientów pięknymi kompozycjami dekorującymi ich witryny. Najczęściej są to kompozycje barwne. Kolorowe szkło barwione w masie, lakierowane bądź stapiane warstwowo metodą fusingu staje się coraz modniejsze, bo urozmaica i wyróżnia się spośród przeważającej masy stosowanego powszechnie szkła przeziernego, bezbarwnego. Kompozycje barwne na dużych powierzchniach szklanych ścian frontowych mogą łączyć kolor z fakturami, dekoracjami nanoszonych metodą sitodruku, trawienia wzorów i ornamentów, matowienia powierzchni, czy wreszcie naklejania folii dekoracyjnych.

BAUTEC

Szklane ściany działowe to nie tylko fasady i ściany zewnętrzne lokali sklepowych. Mają zastosowanie również we wnętrzach. Służą zarówno jako ścianki dzielące fragmenty ekspozycji, do eksponowania wyrobów a także wydzielania stanowisk obsługi klientów. Szczególnie w dużych salonach wystawowych spełniają swą rolę nie tylko dzieląc, ale również zdobiąc wnętrze.

PLATZ

Salon wystawowy w siedzibie firmy KINNARPS produkującej wyposażenie biurowe został pięknie zaaranżowany poprzez umieszczenie w centrum powierzchni wystawowej całkowicie przeszklonej salki recepcyjnej. Jej ścianki zewnętrzne zbudowane na planie elipsy uzyskano poprzez zmontowanie stosunkowo wąskich odcinków szkła umieszczonego w listwach zaciskowych mocowanych do podłogi i sufitu. Podział na wąskie odcinki ułożone wzajemnie pod kątem pozwolił na uzyskanie płynnego, owalnego kształtu zabudowy bez użycia szkła giętego. Co więcej, gęsto pojawiające się szlifowane krawędzie szkła dodatkowo urozmaicają i wzbogacają urodę tej zabudowy dzięki załamywaniu światła.

M'MASA

M'MASA

Kolejny przykład to zastosowane podziały wnętrza salonu wystawowego firmy MIELE oferującej sprzęt stacjonarny AGD. Ekspozycja wyrobów została wykonana wyłącznie ze szkła, dzięki czemu poszczególne sprzęty wchodzące w skład zabudowy kuchni, umieszczone zamiast mebli kuchennych w szklanych obudowach, są widoczne z każdej strony i z różnych miejsc salonu.

M'MASA

Z kolei recepcja wydzielona jest efektywną ścianką separacyjną z tzw. szklanych cegiełek – układanych jak mur ceglany z pasków bardzo grubego szkła, efektownie błyszczącego polerowanymi krawędziami. Pionowe ścianki działowe w przestrzeni wystawowej, jak również podwieszane wraz z oświetleniem pod sufitem, wykonano z tzw. crash glass – szkła pokruszonego w drobne kawałki i sklejonego między zewnętrznymi płaszczyznami, dzięki czemu uzyskano efekt szklanej mozaiki mieniącej się światłem odbitym od szklanych krawędzi.

M'MASA

W salonie MIELE zastosowano także rozsuwaną ścianę szklaną złożoną z wąskich segmentów szklanych ułożonych na sposób żaluzji i wertykalnych, wydzielającą pomieszczenie do konferencji i prezentacji audio i video.

M'MASA

Przykładem wykorzystania pionowych ścianek działowych do ekspozycji wyrobów jest salon handlowy oferujący wyposażenie łazienek. Na podświetlanych, mlecznych i satynowanych taflach szklanych umieszczono armatury łazienkowe, dzięki czemu uzyskano znakomitą ekspozycję wyrobów przy jednoczesnym stworzeniu wrażenia czystości i sterylności wnętrz łazienek.

Ewa Mickiewicz

Całość artykułu w wydaniu drukowanym i elektronicznym 

więcej informacji: Świat Szkła 9/2010

inne artykuły o podobnej tematyce patrz Serwisy Tematyczne

  • Logo - alu
  • Logo aw
  • Logo - fenzi
  • Logo - glass serwis
  • Logo - lisec
  • Logo - mc diam
  • Logo - polflam
  • Logo - saint gobain
  • Logo termo
  • Logo - swiss
  • Logo - guardian
  • Logo - forel
  • vitrintec wall solutions logo

Copyright © Świat Szkła - Wszelkie prawa zastrzeżone.