Bezpieczeństwo w aucie

Od 17 lat nie było na polskich drogach tak bezpiecznego roku jak miniony 2006. Fakt ten wygląda nieco mniej optymistycznie, jeśli jednak spojrzymy w statystyki policji. 45 844 wypadków, 5103 osoby zabite oraz 57 930 osób rannych – to wstępny bilans minionego roku. Skoro tak wygląda „najbezpieczniejsza” opcja, nic dziwnego, że samochody wyposażane są w coraz to nowsze urządzenia pozwalające ustrzec się przed wypadkiem czy też zminimalizować jego skutki.

 Większości kierowców wydaje się, że wypadki owszem się zdarzają, ale im się to na pewno nie przytrafi. Jednak badania wykazują, że 90% wypadków drogowych spowodowanych jest przez błąd ludzki. Warunki drogowe przyczyniają się do 30%, a uszkodzenia pojazdu do około 10% kolizji drogowych. Wypadek zazwyczaj jest więc spowodowany kilkoma czynnikami. Również kilka czynników wpływa na bezpieczeństwo podróżujących. Tu też możemy popełnić błąd i przeoczyć rozwiązanie, które warto asekuracyjnie zastosować w aucie. W najgorszym wypadku nigdy nie zostanie ono wykorzystane, co postrzegane jest jako wyrzucenie pieniędzy w błoto. Takie rozumowanie niestety wpływa na statystyki i groźne skutki kolizji drogowych. Sprawdza się w takim przypadku powiedzenie „mądry Polak po szkodzie”.

Groźna szyba
Nadal w podstawowych wersjach wielu aut, szczególnie tańszych, sporo urządzeń, pozwalających ustrzec się przed wypadkiem albo zmniejszyć jego konsekwencje, jest niedostępnych. Kierowcy więc inwestują w dodatkowe boczne i inteligentne poduszki powietrzne, aktywne zagłówki, opony, układy hamulcowe, systemy ASR i ESP, lepsze silniki. I rzeczywiście warto śledzić co dzieje sie na rynku motoryzacyjnym, jeśli chodzi o podnoszenie bezpieczeństwa, gdyż specjaliści zajmują się coraz to innymi zagrożeniami, jakie czekają na kierowców i pasażerów w aucie. Często też nie znamy właściwego zastosowania dostępnych już produktów, jak np. autofolie kojarzymy tylko z podrasowaniem wyglądu samochodu, czyli przyciemnieniem szyb, podczas gdy mają one duży wpływ na bezpieczeństwo w aucie. Firma Warsfoll, która oferuje najwyższej jakości systemy folii okiennych wykorzystywane m.in. w branży samochodowej, stale śledzi rynek, wprowadzając coraz to nowsze rozwiązania w bezpieczeństwie. Dostępne obecnie folie samochodowe przede wszystkim zapobiegają rozpryskiwaniu się szyby podczas wypadku. Znaczna część obrażeń i trwałych okaleczeń, jakich doznają uczestniczy kolizji, wynika z poranienia odłamkami szkła. Wydaje się, że blizna czy skaleczenie to kwestia drugorzędna kiedy zagrożone jest życie. Jeśli jednak w grę wchodzi np. odłamek w oku i trwałe uszkodzenie, bądź utrata wzroku, warto docenić zalety zamontowania termokurczliwej folii okiennej Szkło pokryte specjalistyczną folią w systemie Armorlite/Sun-Gard staje się bezpiecznym szkłem bezodpryskowym. Warto pamiętać, że zwiększa to bezpieczeństwo nie tylko kierowcy i pasażera siedzącego obok, ale również podróżujących na tylnym siedzeniu, którymi często są nasze pociechy.

Dzieci i kierowca
Dzieci są częstymi uczestnikami wypadków. Przykładowo, w 2004 roku w Polsce wydarzyło się aż 6630 wypadków drogowych z udziałem dzieci w wieku 0-14 lat. W zdarzeniach tych 223 dzieci poniosło śmierć, a 3883 odniosło obrażenia ciała. Zgodnie z prawem o ruchu drogowym, dzieci w wieku do 12 lat nie przekraczające 150 cm wzrostu, przewozi się w foteliku ochronnym lub innym urządzeniu do tego służącym. Autofolia wydaje się być idealnym dopełnieniem, gdyż nawet najlepszy fotelik nie uchroni dziecka przez niebezpiecznymi, ostrymi odłamkami. Dostępne na rynku folie ochronne Armorlite/Sun Gard/Glass Guard chronią dodatkowo przed nasłonecznianiem wnętrza samochodu, co ma bezpośredni wpływ na temperaturę i komfort podróżujących. Zapewnienie chłodu sprzyja lepszemu samopoczuciu. Dodatkowo, poprzez tłumienie promieniowania słonecznego folie okienne wpływają na oszczędniejsze korzystanie z klimatyzacji, co przynosi również korzyści ekonomiczne. Przyciemnione szyby nie oznaczają więc tylko większej prywatności czy efektu podrasowania samochodu. Folie okienne redukują dodatkowo blask i zmęczenie oczu, jazda jest więc bardziej bezpieczna i przyjemna. Ponadto zatrzymują do 100% szkodliwych promieni ultrafioletowych, co korzystnie wpływa na oczy i skórę. Kobiety, świadome rakotwórczych skutków zbyt dużego napromieniowania, wypełniają swoje kosmetyczki kremami i pudrami z ochronnymi filtrami. Teraz ten sam efekt można mieć siedząc w aucie. Folia tłumiąca promienie UV chroni jednocześnie wnętrze samochodu przed wyblaknięciem i spękaniami.



Torebki zza szyby
Oprócz bezpieczeństwa podróżujących ważne jest również bezpieczeństwo przewożonych rzeczy. Warto poświęcić chwilę, nawet gdy się spieszymy, by schować ważne czy atrakcyjnie wyglądające przedmioty do bagażnika. Przyciągającym widokiem dla złodzieja są pozostawione na przednim siedzeniu torebki, nesesery czy komputery przenośne. Wiele kobiet jednak straciło swoje torebki nie tyle zostawiając je na widoku w opuszczonym zamkniętym aucie, co podczas stania autem na czerwonym świetle. Zamknięte drzwi nie wystarczą, by zniechęcić złodzieja, który zwykle po prostu wybija szybę. I w tym przypadku folia ochronna utrudnia włamanie. Folie Glass-Gard są wzmocnione specjalną strukturą i pokryte wysoko-efektywnym klejem. Po założeniu na szkło, klej w połączeniu z wielowarstwową folią tworzą zabezpieczenie przed stłuczeniem, eliminując przy tym rozpryskujące odłamki szkła. Złodziej więc stłucze szybę, ale nie ułatwi mu to dostępu do wnętrza, bowiem klej utrzymuje szybę w formie scalonej.


Specjaliści dzielą bezpieczeństwo jazdy samochodem na czynne i bierne. Czynne obejmuje wszystko to, co pozwala nam uniknąć wypadku i zwiększa możliwości auta (mocny, dobrze przyspieszający silnik, skuteczne hamulce czy ESP, który pomoże wyjść obronną ręką z poślizgu). Na bezpieczeństwo bierne, czyli minimalizację skutków wypadku, składają się natomiast systemy takie jak pasy bezpieczeństwa, poduszki
powietrzne czy też folie   ochronne.

  
Przenikanie promieniowania słonecznego przez szybę bez folii i z folią

Jak widać nasze bezpieczeństwo zależy też do tzw. „chuchania na zimne” czyli czynnego zainteresowania ciągłym podnoszeniem bezpieczeństwa we własnym aucie. W końcu 90% wypadków drogowych spowodowanych jest błędem ludzkim.

patrz też:

- Najnowsze trendy w przemyśle laminowanego szkła motoryzacyjnego , Michel Van Russel, Świat Szkła 3/2010 

- Szyby w nowoczesnych samochodach , Wiesław Wielgołaski, Świat Szkła - Szyby samochodowe II

- Przyciemnianie szyb samochodowych a homologacja , Tadeusz Tarczoń, Świat Szkła - Szyby samochodowe II

- Najnowsze tendencje na rynku klejów poliuretanowych do montażu szyb , Maciej Nawrot, Świat Szkła - Szyby samochodowe II

- Wymagania jakościowe dla szyb samochodowych według normy amerykańskiej ANSI Z26.1 oraz norm w koncernach europejskich  , Tadeusz Tarczoń, Świat Szkła - Szyby samochodowe II 

- Bezpieczeństwo w aucie , Świat Szkła - Szyby samochodowe II

- Badania eksperymentalne różnych materiałów stosowanych w szkle laminowanym w charakterze przekładek , Bernhard Weller, Jan Wünsch, Kristina Härth, Świat Szkła - Szyby samochodowe II

 

więcej informacji: Świat Szła - Numer specjalny: Szyby samochodowe II 

  • Logo - alu
  • Logo aw
  • Logo - fenzi
  • Logo - glass serwis
  • Logo - lisec
  • Logo - mc diam
  • Logo - polflam
  • Logo - saint gobain
  • Logo termo
  • Logo - swiss
  • Logo - guardian
  • Logo - forel
  • vitrintec wall solutions logo

Copyright © Świat Szkła - Wszelkie prawa zastrzeżone.