Wprowadzone do obrotu przed 1 lipca 2013 r. wyroby budowlane będą mogły być nadal legalnie udostępniane na rynku bez potrzeby dokonywania jakichkolwiek zmian w towarzyszącej wyrobowi dokumentacji.

 

Związek Pracodawców Producentów Materiałów dla Budownictwa publikuje niniejszą informację, gdyż w środowisku producentów materiałów budowlanych pojawia się wiele niejasności wokół przepisów przejściowych Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 305/2011 z dn. 9 marca 2011 r. ustanawiającego zharmonizowane warunki wprowadzania wyrobów budowlanych i uchylające dyrektywę Rady 89/106/EWG. Wątpliwości są w dodatku podsycane przez pojawiające się w obiegu publicznym mylne wyjaśnienia dotyczące treści i konsekwencji przepisów przejściowych ww. rozporządzenia.

 

Należy bowiem zwrócić uwagę, że także niektóre instytucje związane bezpośrednio z procesem wprowadzania do obrotu wyrobów budowlanych próbują interpretować przepisy zgoła odmiennie. Oznaczałoby to dla przedsiębiorców obowiązek wymiany dokumentów i setek tysięcy opakowań produktów – mimo, że parametry i jakość wyrobów pozostają niezmienione. W praktyce oznacza to narażenie producentów na poważne straty.

Związek na swojej stronie internetowej prowadzi rubrykę „Warto pytać, warto wiedzieć” zawierającą odpowiedzi na pytania dotyczące powyższego rozporządzenia http://www.dlabudownictwa.pl/index.php/cpr-niezbedne-informacje/warto-pytac-warto-wiedziec. Oczywiście, znajdują się tam także wyjaśnienia dotyczące przepisów przejściowych. Ale z uwagi na wagę problemu, uznaliśmy za stosowne stworzenie możliwości szerszego dotarcia ze szczegółowymi wyjaśnieniami.

 

Poniżej odpowiedź na pytanie:

Na jakich zasadach będzie można udostępniać (po 1 lipca 2013 r.) wyroby budowlane znakowane CE (na podstawie normy zharmonizowanej lub Europejskiej Aprobaty Technicznej) wprowadzone do obrotu przed 1 lipca 2013 roku?

 

Odpowiedź:

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 305/2011 z dnia 9 marca 2011 roku reguluje ten problem z pełnym poszanowaniem praw nabytych. Odpowiednie przepisy zawarte są w artykule 66 Rozporządzenia.

Ust 1. Art. 66 brzmi „1. Wyroby budowlane wprowadzone do obrotu zgodnie z dyrektywą 89/106/EWG przed 1 lipca 2013 roku uznaje się za zgodne z niniejszym rozporządzeniem”.

Zapis ten oznacza, że producent ma prawo nadal, na dotychczasowych zasadach (na podstawie sporządzonej deklaracji zgodności), udostępniać wyrób budowlany wprowadzony do obrotu przed 1 lipca 2013 r. W związku z tym wymagania dotyczące oznakowania CE są dalej te same. Należy, więc przypomnieć, że wystawienie deklaracji zgodności WE związane może być z dodatkowymi dokumentami (certyfikat zgodności, certyfikat ZKP), dla których utrzymywanie ważności wymaga stosowania określonych procedur (audyty, nadzór, itp.). Oczywiście, udostępnianie wyrobu, którego oznakowanie CE zostało dokonane na podstawie Europejskiej Aprobaty Technicznej, nie może być dłuższe niż ważność tej aprobaty.

CPR zmienia podstawę wprowadzenia do obrotu. Zamiast deklaracji zgodności WE producent będzie wystawiał deklarację właściwości użytkowych (DWU), która będzie zawierała informacje bardziej przydatne dla nabywcy, niż te z deklaracji zgodności. Należy się więc liczyć z tym, że z powodu oczekiwań rynkowych producent wyrobu wprowadzonego przed 1 lipca 2013 r. będzie chciał, ale nie musiał, wystawić deklarację właściwości użytkowych.

Ust. 2 art. 66 brzmi: „2. Producenci mogą wystawić deklarację właściwości użytkowych na podstawie certyfikatu zgodności lub deklaracji zgodności wydanych przed 1 lipca 2013 r. zgodnie z dyrektywą 89/106/EWG”.

Oznacza to, że producent może wystawić deklarację właściwości użytkowych (zgodnie z załącznikiem III do CPR) na podstawie deklaracji zgodności WE, wystawionej przed 1.07.2013 i związanych z nią dokumentów (posiadanych raportów z badań i ewentualnych ważnych certyfikatów, wykonanych zgodnie z Dyrektywą 89/106/EWG). Inaczej mówiąc, dla wyrobów wprowadzonych do obrotu przed 1 lipca 2013 r. istnieje możliwość, (ale nie konieczność) wystawiania deklaracji właściwości użytkowych bez przeprowadzania dodatkowych badań.

Ustawodawca europejski wprowadził jeszcze dodatkowe ułatwienie.

Ust. 4 art. 66 brzmi: „4. Producenci i importerzy mogą wykorzystywać europejskie aprobaty techniczne wydane zgodnie z art. 9 dyrektywy 89/106/EWG przed dniem 1 lipca 2013 r., jako europejskie oceny techniczne do końca ważności tych aprobat”.

Oznacza to, że do końca ważności danej europejskiej aprobaty technicznej, można ją traktować tak jak przygotowaną na podstawie CPR europejską ocenę techniczną. Wyrównuje to szanse rynkowe wyrobów wprowadzonych wcześniej (przed 1 lipca 2013 r.) w stosunku do wyrobów wprowadzonych do obrotu po 1 lipca 2013 r.

Przepisy art. 66 mają zastosowanie jedynie w przypadku, gdy nie ulega zmianie typ wyrobu.

 

Dodatkowych informacji udzieli:
Ryszard Kowalski
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.  
Związek Pracodawców Producentów Materiałów dla Budownictwa

 

Całość artykułu w wydaniu drukowanym i elektronicznym 

Inne artykuły o podobnej tematyce patrz Serwisy Tematyczne

Więcej informacj: Świat Szkła 05/2013

 

  • Logo - alu
  • Logo aw
  • Logo - fenzi
  • Logo - glass serwis
  • Logo - lisec
  • Logo - mc diam
  • Logo - polflam
  • Logo - saint gobain
  • Logo termo
  • Logo - swiss
  • Logo - guardian
  • Logo - forel
  • vitrintec wall solutions logo

Copyright © Świat Szkła - Wszelkie prawa zastrzeżone.