Sklepy i salony firmowe

Architektura wnętrz sklepowych nieodłącznie kojarzy się ze znacznym wykorzystaniem szkła jako materiału niezbędnego w ich kształtowaniu. Poczynając od witryn sklepowych aż po wszelkie elementy wystroju, takie jak szklane gabloty, lady, podesty, szkło decydowało o najlepszym eksponowaniu wyrobów. Dlatego dziś, gdy uzyskano wysokie parametry wytrzymałości szkła, możliwe są całkowicie przeszklone witryny, a także konstrukcje wszelkich elementów wystawowych przy jednoczesnym zabezpieczeniu antywłamaniowym.

      Prezentowane przykłady firmowych salonów wystawowych oraz stoisk handlowych w dużych centrach pozwolą nam prześledzić zastosowanie szkła w najszerszym zakresie. Przegląd rozpoczniemy od prezentacji wnętrz firmy Kinnarps Polska, w której mieści salon ekspozycyjny mebli biurowych przez nią wytwarzanych.

     Wielopoziomowe wnętrze przykryte przeszklonym dachem obsługuje winda panoramiczna, umieszczona w szybie windowym dwustronnie przeszklonym szybami ze szkła hartowanego i laminowanego, mocowanymi punktowo uchwytami z anodowanego aluminium, bez szprosów. Dzięki całoszklanej obudowie szybu, jak i samej windy, pozostaje wgląd na poszczególne piętra umieszczone wokół centralnego patio. W części ekspozycyjnej na piętrze mieści się sala konferencyjna otoczona ścianami ze szkła uskokowo otaczającego eliptyczny plan pomieszczenia. Dzięki podziałom na wąskie, pionowe tafle szkła uzyskano efekt ścian łukowych, co bardzo podniosło walory estetyczne obudowy sali.

      Dodatkowym efektem jest uzyskanie reliefowej, przestrzennej formy obudowy, podkreślającej piękno szkła dzięki wielokrotnemu załamaniu światła na krawędziach. Przejrzystość obudowy sali konferencyjnej pozwala na wyeksponowanie mebli użytych do jej wyposażenia, stanowiących jednocześnie ofertę handlową firmy. Nie przesłania ona również ekspozycji wnętrz biurowych, usytuowanych w postaci poszczególnych aneksów, oglądanych dodatkowo poprzez przeszklone witryny parteru. Tak ukształtowane wnętrze pozwala na połączenie funkcji salonu wystawowego z siedzibą firmy, której funkcjonowanie, dzięki otwarciu przestrzeni, przenika się z celami ekspozycyjno-reklamowymi.

      Salon wystawowy firmy Miele, znanego producenta zmechanizowanych sprzętów gospodarstwa domowego, został zaprojektowany z wykorzystaniem przede wszystkim szkła. Aby uzyskać najlepszy sposób eksponowania kuchenek gazowych, płyt grzewczych, piekarników czy ich zestawów zastosowano całoszklane obudowy. Uzyskano tym samym efekt demonstrowania wyrobów we właściwym położeniu i wzajemnym układzie bez konieczności wykorzystywania mebli do zabudowy kuchennej, które pochodziłyby od innych producentów i siłą rzeczy odwracałyby uwagę od eksponowanych, firmowych wyrobów. Zamiast ścianek jako tło eksponowanych sprzętów ustawiono ekrany z pięknego szkła typu crashglas, charakteryzującego się półprzejrzystą, mieniącą fakturą.

Szkło crashglas jest nowością na naszym rynku, z powodzeniem zastępując dawne szkło ornamentowe. Jako szkło hartowane wielowarstwowe pozwala, dzięki swojej wytrzymałości, na konstruowanie wielkogabarytowych elementów wystroju wnętrz. Z tego samego szkła wykonano podwieszony sufit, do którego zamontowano wyciąg-pochłaniacz, umieszczony w centrum wnętrz kuchennych nad zabudową wyspową. Drobniejsze sprzęty AGD, jak np. odkurzacze wyeksponowano w pięknych gablotach całoszklanych, na półkach mocowanych w okuciach ze stali nierdzewnej. Szklane elementy etalażu harmonijnie współistnieją z architekturą wnętrza salonu, którego poszczególne aneksy również uzyskały szklaną obudowę. Aneks z ladą barową wykonano z łukowej obudowy ze szklanych cegieł klejonych warstwowo, za którą umieszczono blaty w formie elips, ciętych z grubego, przezroczystego szkła. Podobnie ze szklanych cegiełek wykonano fragmenty zabudowy recepcji. Ważnym aneksem salonu jest sala konferencyjna, usytuowana narożnie przy całości przeszklonych ścianach zewnętrznych budynku.

Od strony salonu wystawowego salę konferencyjną wydzielono zabudową całoszklaną systemu Dorma H-SWG. Składa się ona z uchylnych, wąskich, szklanych ścianek i przypomina funkcjonowanie żaluzji wertykalnych. Salę otoczono kotarami, którymi można zasłaniać wnętrze w przypadku pokazów audio-video. Ozdobą wnętrza sali konferencyjnej, a jednocześnie elementem dekoracyjnym widocznym z ulicy jest ogromne panneau o wymiarach 150x480 cm, wykonane z wielkiej, szklanej tafli, podwieszanej na stalowych linkach, na której zakomponowano relief z naturalnych prętów bambusowych. Ta piękna kompozycja harmonijnie łączy sztywne, sterylne piękno ogromnej płaszczyzny szkła z elementami natury, jakimi są bambusy.

      Eleganckie salony pełniące funkcje typowo handlowe spotykamy odwiedzając wielkie centra handlowe, jak np. Blue City. Salon wyposażenia łazienek Prajs w dużej części ekspozycji posłużył się elementami ze szkła. Ściany zewnętrzne salonów od strony ciągów pieszych wykonano w całości z całoszklanych konstrukcji. Fragmenty ekspozycji w witrynach wykonano ze szkła matowionego w postaci ścianek działowych, podświetlanych, do których przylegają przeszklone fragmenty podłóg. Na ich tle ustawiono wanny, wc i bidety. We wnętrzu salonu umieszczono liczne ekrany ekspozycyjne ze szkła zmatowionego, podświetlonego, mocowane do pionowych rur rozporowych wykonanych z chromowanej stali. Na ekranach wyeksponowano przytwierdzone do nich armatury i krany naścienne. W dole ekranów zamontowano szklane półki do etalażu kranów i baterii nastawnych(umieszczanych na wannach i umywalkach).

      Kolejnymi elementami wystroju są ścianki wolnostojące ze szkła hartowanego i podświetlanego, prezentujące fotosy reklamowe. Całość wystroju uzupełniają aneksy wnętrz łazienek, wykończone płytkami ceramicznymi, lustrami i elementami oświetlenia, eksponujące poszczególne komplety wyposażenia łazienek.

     Kolejny salon handlowy w centrum Blue City to sklep obuwniczy Apia. Podstawą ekspozycji obuwia we wnętrzu salonu są regały całoszklane umieszczone wzdłuż ścian, wykonane z przezroczystego szkła hartowanego o grubości 10 mm. Pionowe, szklane ścianki przedzielają odcinki półek szklanych mocowanych do nich na podpórkach ze stali nierdzewnej, klejonych punktowo klejem utwardzanym UV.  Jako element ozdobny do każdej półki od spodu doklejono szklane pasy wzdłuż osi podłużnej. W centrum salonu umieszczono ścianę wolnostojącą całoszklaną, montowaną od sufitu do podłogi na listwach zaciskowych. Do ściany przyklejono półki do etalażu obuwia bez żadnych metalowych podpórek, dzięki czemu uzyskano efekt „butów wiszących w powietrzu”. Również obuwie wystawione w witrynie umieszczono na szklanych półkach mocowanych wspornikowo do ścian bocznych, bez podpór. Szklany wystrój ekspozycyjny wnętrza ociepla piękne drewno egzotyczne, ułożone na parkietach i pionowych ściankach zasłaniających zaplecze. Wzdłuż bocznych ciągów szklanych regałów podłogi przykryto puszystą wykładziną dywanową. W głębi salonu część regałów całoszklanych zamykana jest drzwiami mocowanymi na okuciach ze stali nierdzewnej zaopatrzonych w uchwyty w formie gałek i zamki.

     Salon firmy meblowej SiCco me to przykład wnętrza, w którym szkło – choć w dużych płaszczyznach – zastosowano dyskretnie, tak aby uzyskać wrażenie otwartej przestrzeni głównej Sali ekspozycyjnej. Ściany dzielące poszczególne aneksy z wielkich tafli szklanych są mocowane między sufitem a podłogą bez widocznych elementów konstrukcyjnych. W głębi salonu korytarz prowadzący do usytuowanych po obu stronach aneksów obudowany jest ścianami szklanymi przesuwnymi. Aneks z wyposażeniem kuchennym wykończony jest barwnym szkle, którym obudowano meble kuchenne i ściany wokół kuchennych blatów.
      W aneksie sypialnym ciekawe zastosowanie szkła polega na wmontowaniu w ścianie nad łóżkiem wnęki oszklonej, podświetlanej, stanowiącej element użytkowy w postaci półki a jednocześnie dyskretnego oświetlenia wnętrza.

     Przedstawione wnętrza prezentują bogaty wachlarz możliwości konstrukcyjnych i zdobniczych szkła. Firma MMasa, która wykonała szklane elementy wystroju prezentowanych wnętrz udowadnia nieograniczone wręcz możliwości szkła w uzyskiwaniu ciekawych rozwiązań funkcjonalnych i estetycznych.
     Szczególnie cieszy fakt, że ilustracją najnowszych trendów w architekturze wnętrz są realizacje polskich projektantów i wykonawców wyposażenia. Nie ma konieczności sięgania po zagraniczne przykłady przy prezentacji zastosowania szkła w nowoczesnej architekturze.

Ewa Mickiewicz
Zdjęcia: MMASA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Logo - alu
  • Logo aw
  • Logo - fenzi
  • Logo - glass serwis
  • Logo - lisec
  • Logo - mc diam
  • Logo - polflam
  • Logo - saint gobain
  • Logo termo
  • Logo - swiss
  • Logo - guardian
  • Logo - forel
  • vitrintec wall solutions logo

Copyright © Świat Szkła - Wszelkie prawa zastrzeżone.