Lotniska są naszymi nowoczesnymi katedrami. Te monumentalne obiekty, z których korzystamy podróżując i gdzie dokonujemy zakupów wolnocłowych, to światowe dziedzictwo architektoniczne XXI wieku. Co sprawia, że lotniska są takimi funkcjonalnymi obiektami i jak produkty ze szkła przyczyniają się do nowego stylu projektowania terminali?

 

Zmieniające się potrzeby
Wymagania przy projektowaniu lotnisk uległy znaczącym zmianom od czasu powstania pierwszych obiektów tego typu. Wcześniej projektowane lotniska, w postaci użytkowych betonowych pudełek, ustąpiły miejsca dzisiejszym ogromnym a często majestatycznym pałacom. Tanie linie lotnicze, rosnąca liczba pasażerów i coraz bardziej rygorystyczne wymogi bezpieczeństwa spowodowały, że terminale na lotnisku zmieniły się nie do poznania, a ich rola znacznie się poszerzyła.

 

fot. Pilkington

 

Pojawienie się sklepów wolnocłowych sprawiło na przykład, że większą uwagę poświęca się psychologii projektowania punktów sprzedaży detalicznej. Ponadto rozwój lotnisk przebiegał także w kierunku zapewnienia lokalnym społecznościom zaplecza konferencyjnego, hoteli i lokali gastronomicznych oraz sklepów otwartych siedem dni w tygodniu i znajdujących się w strefie ogólnodostępnej, które z powodzeniem mogą konkurować z tradycyjnymi centrami handlowymi.

 

Równoważenie każdej z poszczególnych funkcji nowoczesnego lotniska ze względów estetycznych i włączenie ich w jedną rozległą strukturę nie jest łatwe. Wymaga to elastycznych materiałów budowlanych, inteligentnego projektowania oraz szerokiego stosowania najbardziej zaawansowanych technologii.

 

Dlaczego szkło?
Od wielu dekad szkło jest materiałem wykorzystywanym przy projektowaniu lotnisk. Jego elastyczność i funkcjonalność sprawia, że znakomicie spełnia wszystkie praktyczne i estetyczne wyzwania w projektach terminali, przepuszczając jednocześnie dużo naturalnego światła dziennego do wnętrza budynku.

 

Duże otwarte przestrzenie wewnętrzne oraz szklane fasady zapewniają poczucie przestrzeni i pozwalają na połączenie ze światem zewnętrznym likwidując uczucie odosobnienia, jakie pasażerowie mogą mieć w samolocie.

 

fot. Pilkington

 

Szkło jest jedynym materiałem budowlanym, które oferuje to estetyczne połączenie, spełniając jednocześnie inne kluczowe wymagania w projektowaniu lotniska, takie jak: komfort, efektywność energetyczna, ochrona przeciwpożarowa, bezpieczeństwo i ochrona.

 

Architekci wysoko cenią szkło, jako materiał budowlany, gdyż pozwala im tworzyć zachwycające budynki. Zetknięcie z terminalem lotniska jest często pierwszym doznaniem dla pasażerów po przybyciu do danego kraju, dlatego też architekci chętnie tworzą niezapomniane przestrzenie, które przekazują przyjezdnym smak odwiedzanego kraju.

 

Szklane fasady, które dają panoramiczny widok na lokalne otoczenie są jednym ze sposobów nadania terminalowi silnego poczucia tożsamości lokalnej pokonując ujednolicony charakter standardów projektowania lotnisk. Poniżej przedstawiamy kilka przykładów wykorzystania niezwykłych technologii szklanych w praktyce oraz informujemy, jak produkty NSG Group mogą być stosowane do tworzenia lotnisk w przyszłości.

 

Co potrafi nowoczesne szkło?

 

Ochrona przed hałasem
Projektowanie terminali musi uzwględniać odpowiednią izolację akustyczną, aby chronić bębenki w uszach zarówno pasażerów, jak i personelu, utrzymać przyjazną atmosferę i zapewnić słyszalność komunikatów przez wszystkich na lotnisku.

 

Aby powstrzymać przenikanie hałasu z zewnątrz do środka można wykorzystać specjalne produkty ze szkła. Na przykład Pilkington Optiphon™ jest szkłem laminowanym specjalną folią akustyczną, które może wytłumić nawet najgłośniejszy huk do cichego szumu i które zastosowano w wielu budynkach lotniskowych na całym świecie, w tym na lotnisku w Helsinkach – Vantaa International Airport.

 

fot. Pilkington

 

Komfort
Sprawienie, by w terminalach lotniczych nie było zbyt gorąco lub zbyt zimno jest bardzo ważne dla komfortu osób podróżujących i pracujących na lotnisku. Jednak w obecnych czasach światowej troski o zużycie energii, systemy klimatyzacji i ogrzewania same w sobie nie są skutecznym rozwiązaniem.

 

Szyby przeciwsłoneczne i niskoemisyjne, pomagając utrzymać budynki w zgodzie z nowymi przepisami dotyczącymi zrównoważonego rozwoju i efektywności energetycznej, wspierają tworzenie stabilnego i komfortowego środowiska wewnętrznego. Gama szyb niskoemisyjnych, takich jak Pilkington Optitherm™ znakomicie nadaje się do przeszkleń w krajach o chłodnym klimacie.

 

Produkty są zaprojektowane tak, aby zatrzymać jak najwięcej ciepła w pomieszczeniu przy jednoczesnym zapewnieniu wysokiego poziomu oświetlenia naturalnym światłem dziennym i dobrej widoczności. Najlepsze energooszczędne przeszklenia łączą ochronę przed słońcem i izolacyjność cieplną. W krajach o gorącym klimacie stosowane jest szkło przeciwsłoneczne, które minimalizuje ilość energii słonecznej dostającej się do budynku, przepuszczając jednocześnie do środka dużo naturalnego światła dziennego.

 

Pilkington Suncool™ należy do kategorii wysokoefektywnych produktów, które zapewniają znakomitą ochronę przed słońcem oraz wysoką izolacyjność cieplną i średnią do wysokiej przepuszczalność światła.

 

fot. Pilkington

 

Ochrona przed ogniem
Najnowocześniejsza technologia wykorzystywana w szybach ognioochronnych, takich jak Pilkington Pyrostop®, Pilkington Pyrodur® i Pilkington Pyroclear® jest szeroko stosowana do kreowania bezpiecznego otoczenia zarówno dla pasażerów jak i personelu lotnisk.

 

Asortyment szyb ognioochronnych marki Pilkington obejmuje produkty, które w przypadku pożaru stają się nieprzezroczyste, aby zapobiec panice. Powstrzymują przedostawanie się ciepła, płomieni, gorących gazów i dymu aż do 3 godzin. Dzięki temu pasażerowie zyskują cenny czas na ewakuację a pracownicy straży pożarnej mają mniej rozprzestrzeniony ogień do opanowania.

 

Potrzeba odpowiednich środków bezpieczeństwa pożarowego w projektowaniu lotnisk stała się oczywista na międzynarodowym lotnisku w Dusseldorfie w dniu 11 kwietnia 1996 r. Po wybuchu pożaru na dachu Terminalu A, ogień i dym szybko rozprzestrzeniły się na całym terminalu w wyniku czego 17 osób zmarło a 88 zostało rannych. Terminale A i B zostały poważnie zniszczone i wymagały gruntownej przebudowy i remontu, aby przywrócić je do stanu użyteczności.

 

Po tym wydarzeniu został uruchomiony projekt inwestycyjny „Lotnisko 2000 Plus”, który obejmował przeprojektowanie Terminalu A oraz projekt nowego Terminalu B. Wśród wielu różnych produktów marki Pilkington takich jak szyby przeciwsłoneczne, niskoemisyjne i dźwiękochłonne, ponad 3800 m2 stanowiło szkło ognioochronne Pilkington Pyrostop® i Pilkington Pyrodur®, które zostało wykorzystane w przeszkleniach fasad, atrium i ścianek działowych w nowych obiektach. W rezultacie, lotnisko jest obecnie uznawane na arenie międzynarodowej za pioniera w dziedzinie innowacyjnej ochrony przeciwpożarowej w portach lotniczych.

 

fot. Pilkington

 

Odbicie fal radarowych
Ponieważ systemy radarowe są integralną cechą nowoczesnego lotnictwa, ważne jest użycie produktów ze szkła, które nie zakłóca sygnału dając fałszywy obraz. Z tego względu specjalnie opracowane szkło Pilkington Suncool™ Radarstop absorbuje 99% sygnałów radiowych, znacznie zmniejszając ryzyko zakłóceń.

 

Bezpieczeństwo / Ochrona przed atakiem
W związku z wyjątkowymi wymaganiami odnośnie bezpieczeństwa i ochrony na lotniskach, w połączeniu z aktualną sytuacją na świecie, w niektórych obszarach musi być zastosowane szkło ochronne. Wiele produktów NSG Group można łączyć z ochronnym szkłem laminowanym Pilkington Optilam™, które może stawiać opór uderzeniom, pociskom a nawet detonacjom, tworząc bezpieczne otoczenie.

 

Samoczyszczenie
Samoczyszczenie to nie jest pierwsza funkcja, która przychodzi nam do głowy, gdy myślimy o lotniskach, ale czyszczenie ich to bardzo trudne zadanie. Na szczęście istnieje innowacyjna technologia szkła, która może to ułatwić. Grupa produktów Pilkington Activ™ działa w harmonii ze światłem dziennym i deszczem w celu zapewnienia czystości, przezierności i najlepszego wyglądu powierzchni przeszklonych, jednocześnie redukuje zużycie wody oraz zmniejsza ryzyko związane z tradycyjnym myciem okien.

 

W artykule wymienione zostały tylko niektóre z dostępnych innowacyjnych technologii szkła wykorzystywanych obecnie na lotniskach m. in. we Frankfurcie, Monachium, Dusseldorfie, Helsinkach i Buenos Aires.

 

Jolanta Lessig
Pilkington Polska

 

 

 

Całość artykułu w wydaniu drukowanym i elektronicznym 

inne artykuły o podobnej tematyce patrz Serwisy Tematyczne

więcej informacj: Świat Szkła 12/2011

  • Logo - alu
  • Logo aw
  • Logo - fenzi
  • Logo - glass serwis
  • Logo - lisec
  • Logo - mc diam
  • Logo - polflam
  • Logo - saint gobain
  • Logo termo
  • Logo - swiss
  • Logo - guardian
  • Logo - forel
  • vitrintec wall solutions logo

Copyright © Świat Szkła - Wszelkie prawa zastrzeżone.