Arucas to trzecie co do wielkości miasto wyspy Gran Canaria. Miasto niezwykle piękne i malownicze: pełne uroku kamienice i uliczki, kwiaty i orientalna roślinność, krajobrazy górzyste z widokiem w dole na boskie Las Palmas i morze oraz górujące nad miastem strzeliste wieże kościoła Św. Jana Chrzciciela (Iglesia de San Juan Bautista).

 

20-fot1

 

 

Kościół wybudowano w latach 1909-1977, jego bryła przypomina słynną Sagrada Familia Gaudiego w Barcelonie. Podobieństwo nie jest przypadkowe, gdyż projektantem kościoła był Katalończyk Manuel Vega, który był uczniem Gaudiego. Ten prestiżowy obiekt jest symbolem architektonicznym miasta. Jego dwie wieże, chrzcielna i zegarowa, mają 60 m wysokości i są najwyższymi na wyspie Gran Canaria. 


Kościół wybudowano w stylu neogotycko-modernistycznym.


Jako budulca użyto bazaltowych bloków z kamienia wulkanicznego w kolorze szaro-niebieskim zwanego „piedra de Aruca” (spotyka się także nazwę „piedra azul”). Budowla jest dziełem lokalnych kamieniarzy.

20-fot2

 


Wśród wielu rzeźb, płaskorzeźb, zdobień, kolumn, w obiekcie znajdują się piękne witraże. Część z nich pochodzi z renomowanej, francuskiej pracowni Maumejean et Freres i są darowizną prywatnych bractw. Witraże wykonano w latach 1916-1928. Zachwyca ich malatura, wielkość, różnorodność tematyczna i mistrzowskie wykonanie. Zawierają motywy biblijne, roślinne, geometryczne (witraże modernistyczne).


Wśród nich są witraże obrysowe, figuralne, rozety. Projektowali je różni artyści, wykonawcami byli także lokalni rzemieślnicy. Prace mają różne gabaryty, wpasowane w otwory okienne, które w efekcie pokazują piękno szklanych obrazów. Fundatorem kościoła jest rodzina Gourie, właściciele słynnej tu gorzelni rumu (znany w świecie rum Arehucas), jak też społeczność miasta.

 

20-fot3

 


Nowoczesna technika w służbie tradycyjnych witraży
Witraże w katedrze pokazują swoje najważniejsze cechy: głębię i koloryt obrazów. Pod wpływem promieni słonecznych, szczególnie w godzinach porannych i o zmierzchu, kolory odznaczają się maksymalną intensywnością. Aby jednak witraże i wnętrza oddawały całe swoje piękno przez cały dzień, a także nocą, wdrożono i zainstalowano program oświetleniowy „Oświetlenie Sztuki”. Program ten został w dużej mierze sfinansowany przez Fundację Endesa, a oddanie nowej instalacji odbyło się w setną rocznicę poświęcenia kamienia węgielnego kościoła, w 2009 r.

 
W nowej instalacji użyto 96 projektorów LED  45-punktowych małej mocy, w kolorze białym i bursztynowym. Oprócz tego zastosowano 54 diod LED 3-watowych oraz diody LED 1-watowe wysokiej wydajności. Wszystkie punkty oświetleniowe zużywają 6216 W energii. Gra świateł zrobiła swoje i nowocześnie podświetlone witraże zachwycają kolorami.


Nowy system oświetlenia daje oszczędności i minimalizuje uszkodzenia witraży pod wpływem ciepła. Zimne światło diod chroni polichromie z obrazów, pomaga zachować ich kolory i nie niszczy uszczelnienia okien.


Historyczna architektura kaplicy, witraży i całości obiektu wiele zyskała na oświtleniu. Witraże podziwiane są codziennie przez tysiące turystów z całego świata, odwiedzających katedrę.



Edward Poskier

 

Całość artykułu w wydaniu drukowanym i elektronicznym 

inne artykuły o podobnej tematyce patrz Serwisy Tematyczne

więcej informacj: Świat Szkła 11/2012

 

 

  • Logo - alu
  • Logo aw
  • Logo - fenzi
  • Logo - glass serwis
  • Logo - lisec
  • Logo - mc diam
  • Logo - polflam
  • Logo - saint gobain
  • Logo termo
  • Logo - swiss
  • Logo - guardian
  • Logo - forel
  • vitrintec wall solutions logo

Copyright © Świat Szkła - Wszelkie prawa zastrzeżone.