Czytaj także -

Aktualne wydanie

2020 06 okladka

Świat Szkła 06/2020

User Menu

 

Swiat Szkla Skyscraper 08-2020 final

 

 

facebook12

czytaj newsy Świata Szkła

- więcej szklanej architektury

 

Baztech

Miesięcznik Świat Szkła

indeksowany jest w bazie

czasopism technicznych

 

 

Wydanie Specjalne

okladka Dom inteligentny 22

(w opracowaniu) 

 dom bez barier okladka

gotowy

Fasady przeszklone termika akustyka odpornosc ogniowa 2016

 

okna pasywne 2015a

 

Fotowoltaika w architekturze okladka

 

20140808Przegrody przeciwpozarowe

 

konstrukcje szklane

 

20140533 Konstrukcje przeszklone 2

 

katalog 2018 a

 

banner konferencja 04 2019

 RODO

 

TopPageBanner BestMakin

 

Artykuły z ostatniego wydania miesięcznika Świat Szkła

Jak przyspieszyć montaż okien na wysokościach?

Sporym wyzwaniem inwestycji jest montaż okien wielkopowierzchniowych. Tafle szkła przyjeżdżają od dostawców pięknie zapakowane i gotowe do instalacji na wysokości nierzadko kilkunastu czy kilkudziesięciu metrów nad poziomem gruntu.

Dom bez barier architektonicznych 2020

Dom bez barier Praktyczny poradnik dla seniorów i osób niepełnosprawnych oraz ich opiekunów (na temat domów bez barier architektonicznych), a także dla firm branżowych i architektów

Efektywność kosztowa produkcji szkła laminowanego, którą należy uwzględnić

W czasach, gdy liczba dostawców we wszystkich branżach (a także oczywiście w przemyśle szklarskim) stale rośnie, a równocześnie rynek staje się coraz bardziej przejrzysty, znaczenie opłacalnej produkcji i uzyskiwanie wyższych marż zysku ogromnie wzrasta. Co więcej, poszczególni przedstawiciele przem...

Czy warto wprowadzić większą cyfryzację do procesu laminowania szkła?

Digitalizacja staje się strategiczną dyscypliną w prawie wszystkich przedsiębiorstwach i branżach, a przetwórstwo szkła nie jest tu wyjątkiem. Jeśli zastanawiasz się, czy warto wprowadzić nowe możliwości produkcyjne poprzez digitalizację w niektórych procesach szkła laminowanego, ten artykuł pomoże ...

Wyjątkowa sława i reputacja – od rozpadającego się otoczenia do dzisiaj

Jesteśmy w Petersburgu, gdzie odwiedziliśmy siedzibę firmy AKMA, założonej przez Aleksieja Kindera w 1991 roku, której jest właścicielem i dyrektorem zarządzającym.   Na 30 000 m² powierzchni produkcyjnej, podzielonej na 10 hal, w których pracuje tysiąc osób, każdego miesiąca wykonuje się pon...

Szybka lokalizacja nieszczelności dzięki przemysłowej kamerze dźwiękowej

Sprężone powietrze może być przyczyną 40% strat energii. Do tej pory lokalizacja nieszczelności w układach sprężonego powietrza, gazu i podciśnienia, była bardzo uciążliwa i czasochłonna. Dzięki innowacyjnej technologii zastosowanej w kamerze dźwiękowej Fluke ii900 można zlokalizować miejsce wyciek...

Inżynierskie programy komputerowe do określania oddziaływania uderzenia ciałem miękkim na przeszklone powierzchnie

Współczesne normy i kodeksy budowlane dotyczące praktyki projektowania wymagają oceny reakcji oszklonych powierzchni w odniesieniu do uderzeniowych oddziaływań dynamicznych, w celu uniknięcia kruchego pękania szkła. Badanie odporności na uderzenia ciałem miękkim pozwala odtworzyć efekt przypadkowego...

Cyfryzacja i inteligentna fabryka jako zintegrowana koncepcja dla firm zajmujących się obróbką szkła

Wiele firm z branży przetwórstwa szkła ma wystarczającą wydajność maszyn i systemów, aby przetwarzać zamówienia klientów. Ale brak wykwalifikowanych pracowników, procesy, które nie są optymalnie zharmonizowane, potrzeba dużej koordynacji wewnętrznej oraz rosnąca ilość danych dotyczących dostaw i pre...

Drzwi ze szklanymi skrzydłami

Drzwiami nazywany jest wyrób budowlany służący do zamykania otworu w ścianie oraz umożliwiający przejście, a w przypadku zastosowania szklanego skrzydła, także przepuszczający w stanie zamkniętym światło. We współczesnym budownictwie, wejścia do budynków oraz poszczególnych pomieszczeń są coraz czę...

Ramka dystansowa Butylver TPS: maksymalna wytrzymałość, automatyzacja produkcji i współczesny design

Produkcja okien i fasad architektonicznych wymaga coraz częściej opracowania wysoce spersonalizowanych propozycji, szczególnego designu i niestandardowego projektu w celu uzyskania awangardowej wydajności i najwyższego komfortu pomieszczeń mieszkalnych.   Wszystkie elementy muszą doskonale łą...

Profesjonalny montaż okien i drzwi Część 3: Mocowanie

Prawidłowy montaż jest niezbędny dla funkcjonalności i trwałości elementów, takich jak okna, drzwi, rolety i bramy. Oceny raportów ift pokazują, że ponad 50% wad konstrukcyjnych wynika z nieprawidłowego montażu. Aby tego uniknąć, trzy części artykułu ift Rosenheim przekazują informacje dotyczące pro...

Zamontuj poprawnie ścianę osłonową z nową instrukcją Część 2

Nowoczesne fasady są dziś często arcydziełami inżynierii. Wystarczy przypomnieć filharmonię w Hamburgu lub Burj Khalifa w Dubaju, obecnie najwyższy budynek na świecie o wysokości 828 m. Ale fasady „normalnych” budynków muszą również spełniać szeroki zakres wymagań w odniesieniu do fizyki budowli, no...

Zmiana na stanowisku dyrektora zarządzającego SWISSPACER

Andreas Geith, dotychczasowy dyrektor zarządzający SWISSPACER, odchodzi ze stanowiska z dniem 31 maja 2020 r. Decyzję tę podjął osobiście, aby cieszyć się przejściem na emeryturę. Pani Victoria Renz-Kiefel, dotychczasowa dyrektor ds. strategii spółki Saint-Gobain High Performance Solutions przejmuje...

Glasbau 2020

Tegoroczne wydanie książki Glasbau 2020, jest kolejną, oczekiwaną publikacją wybranych prac naukowych, dotyczących aktualnego stanu wiedzy nt. konstrukcji ze szkła w budownictwie.   Grono 75 autorów, pracujących głównie w Niemczech i w Austrii, ale pochodzących też z innych krajów, zaprezento...

Firma DZIADEK dołącza do inicjatywy G-U

Firma DZIADEK, producent stolarki okienno-drzwiowej, dołącza do ekspertów portalu www.drzwitarasowe.pl, który powstał z inicjatywy Grupy G-U. Strona drzwitarasowe.pl jest poświęcona rozwiązaniom do drzwi podnoszono-przesuwnych i adresowana do osób, które szukają informacji na temat nowoczesnych rozw...

ML System z powodzeniem realizuje projekty strategiczne Quantum Glass oraz Ultra PV

ML System zainstalował dotychczas pilotażowo moduły z powłoką kwantową na budynku biurowym firmy ALURON w Zawierciu oraz we własnej, nowo wybudowanej fabryce dla projektu Quantum Glass, zlokalizowanej w podrzeszowskim Zaczerniu.

Kamery termowizyjne - przegląd

             (kliknij na rysunek aby zobaczyć                           szczegóły oferty firmy)        

Deklaracja środowiskowa EPD dla lustra ekologicznego MIRALITE PURE

Lustro MIRALITE PURE po raz kolejny zostało docenione za najwyższą jakość oraz minimalny wpływ na środowisko. Właśnie otrzymało Deklarację Środowiskową Produktu (Environmental Product Declaration). Jest to kolejne potwierdzenie najwyższej jakości lustra MIRALITE PURE, a zarazem efekt działań związa...

ROLLTECH uruchamia nową stronę internetową i aktualizuje aplikację WINUM dla ekspertów w firmach stosujących ciepłe ramki w szybach zespolonych

W Rolltech zawsze liczy się wygoda użytkownika. Dzięki nowej stronie internetowej, całkowicie odświeżonemu projektowi i nawigacji, a także zaktualizowanej zawartości aplikacji, która oblicza wartość Psi (liniowy współczynnik przenikania ciepła) dla szyb zespolonych, lider Grupy Fenzi w rozwoju i pro...

VITRO-JET MULTIFLEX, nowa koncepcja kompaktowych drukarek cyfrowych do szkła architektonicznego

Firma Tecglass, lider technologii w dziedzinie druku cyfrowego na szkle, wprowadza na rynek nową maszynę – „autentycznie przełomową” - zaprojektowaną, aby umożliwić każdej firmie zajmującej się szkłem architektonicznym „skok” w kierunku druku cyfrowego.

  • Jak przyspieszyć montaż okien na wysokościach?

  • Dom bez barier architektonicznych 2020

  • Efektywność kosztowa produkcji szkła laminowanego, którą należy uwzględnić

  • Czy warto wprowadzić większą cyfryzację do procesu laminowania szkła?

  • Wyjątkowa sława i reputacja – od rozpadającego się otoczenia do dzisiaj

  • Szybka lokalizacja nieszczelności dzięki przemysłowej kamerze dźwiękowej

  • Inżynierskie programy komputerowe do określania oddziaływania uderzenia ciałem miękkim na przeszklone powierzchnie

  • Cyfryzacja i inteligentna fabryka jako zintegrowana koncepcja dla firm zajmujących się obróbką szkła

  • Drzwi ze szklanymi skrzydłami

  • Ramka dystansowa Butylver TPS: maksymalna wytrzymałość, automatyzacja produkcji i współczesny design

  • Profesjonalny montaż okien i drzwi Część 3: Mocowanie

  • Zamontuj poprawnie ścianę osłonową z nową instrukcją Część 2

  • Zmiana na stanowisku dyrektora zarządzającego SWISSPACER

  • Glasbau 2020

  • Firma DZIADEK dołącza do inicjatywy G-U

  • ML System z powodzeniem realizuje projekty strategiczne Quantum Glass oraz Ultra PV

  • Kamery termowizyjne - przegląd

  • Deklaracja środowiskowa EPD dla lustra ekologicznego MIRALITE PURE

  • ROLLTECH uruchamia nową stronę internetową i aktualizuje aplikację WINUM dla ekspertów w firmach stosujących ciepłe ramki w szybach zespolonych

  • VITRO-JET MULTIFLEX, nowa koncepcja kompaktowych drukarek cyfrowych do szkła architektonicznego

 

 Baner 2

 

wlasna-instrukcja ift--baner do newslet-2019

 

 LiSEC SS Konfig 480x120

 

Podstawy prawne homologacji typu oszkleń bezpiecznych

Badania szyb do pojazdów samochodowych w Instytucie Szkła i Ceramiki
– Filia w Krakowie rozpoczęto w końcu lat 60. ubiegłego wieku. Organizatorem wyposażenia w aparaturę i niezbędne urządzenia badawcze był mgr inż. Józef Ciepiela. 

Obowiązywały wówczas Polskie Normy: 
- PN-81/B-13153 Szyby bezpieczne do środków transportu drogowego – Metody badań, 
- PN-88/B-13056 Szyby bezpieczne hartowane do środków transportu drogowego, 
- PN-85/B-13064 Szyby bezpieczne klejone przednie dla środków transportu drogowego, 
opracowane na bazie tłumaczenia Regulaminu Nr 43 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ, datowanego z 1958 r.



Dla celów homologacji, w celu określenia, czy produkowane szyby do ówczesnych samochodów produkowanych w Polsce spełniają wymagania Regulaminu Nr 43 i czy można wysłać je do badań w laboratorium jednego z krajów, które podpisało porozumienie o honorowaniu homologacji europejskiej, prowadzono badania na zlecenie producentów szyb: Huty Szkła Okiennego „Sandomierz”, Huty Szkła Okiennego „Ząbkowice”. Homologacje wówczas uzyskiwano najczęściej we Francji.

 

 

Rozpoczęcie badań i udzielenia homologacji
    W roku 1992, już po zmianach ustrojowych, Uchwałą Nr 97/92 z dnia 11 sierpnia Rada Ministrów przyjęła niektóre Regulaminy stanowiące załączniki do Porozumienia dotyczącego przyjęcia jednolitych warunków homologacji wyposażenia i części pojazdów samochodowych, sporządzonego w Genewie dnia 20 marca 1958 r. (Dz.U. z 1979 r. Nr 16 poz.98).



    Na rys. 1. pokazano kopię 1 i 4 strony wymienionej Uchwały RM (nb. niepublikowanej)

 

 
 

    Dokument ten był poprzedzony zgłoszeniem do notyfikacji w Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ w Genewie, która w dokumencie TRANS/SC1/WP29/343 z dnia 6 sierpnia 1992 r. na str. 87 umieściła wstępną informację, że w zakresie Regulaminu Nr 43 dotyczącego homologacji szyb samochodowych Polsce przydzielono symbol ECE – E20 z datą przyjęcia 13 listopada 1992 r.



Organem upoważnionym do udzielania homologacji pod numerem 20/A zostało Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej, a instytutem upoważnionym do badań homologacyjnych szyb samochodowych pod numerem 20/F – Instytut Szkła i Ceramiki – Filia w Krakowie.



Wykaz jednostek upoważnionych

    Wykaz jednostek upoważnionych do badań homologacyjnych podano w Załączniku nr 15 do Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 7 października 1999 r. w sprawie homologacji pojazdów (Dz.U. Nr 91, poz. 1039).

 

 
 

Ratyfikacja Porozumienia przez Prezydenta i Rząd RP
    W Dzienniku Ustaw z 2001 r. Nr 104, poz. 1135 opublikowano w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej przez Prezydenta RP do powszechnej wiadomości, że „w dniu 20 marca 1958 r. zostało sporządzone w Genewie Porozumienie dotyczące przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań”.



    Następnie podano przekład Porozumienia umawiających się stron.



    W dniu 18 maja 2001 r. w tym samym Dzienniku Ustaw opublikowano OŚWIADCZENIE RZĄDOWE w sprawie mocy obowiązującej Porozumienia, dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań, sporządzonego w Genewie dnia 20 marca 1958 r.

 

 
 
 

Rozporządzenia ministerialne
- Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 1 lutego 1993 r. w sprawie warunków technicznych i badań pojazdów (Dz.U. Nr 21 poz. 91)
- Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 7 października 1999 r. w sprawie homologacji pojazdów (Dz.U. Nr 91 poz.1039)
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. Nr 32 poz. 262)
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 30 grudnia 2003 r. w sprawie homologacji pojazdów samochodowych mających dwa lub trzy koła, niektórych pojazdów samochodowych mających cztery koła oraz motorowerów (Dz.U. Nr 5 z 2004 r. poz. 29)
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 30 grudnia 2003 r. w sprawie homologacji pojazdów samochodowych i przyczep (Dz.U. Nr 5 z 2004 r. poz. 30)
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 30 grudnia 2003 r. w sprawie homologacji ciągników rolniczych (Dz.U. Nr 5 z 2004 r. poz. 31)
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 24 października 2005 r. w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych i przyczep (Dz.U. Nr 238 z 2005 r. poz. 2010)



    W rozporządzeniu tym, niezależnie od dotychczas obowiązujących homologacji wg Regulaminów EKG ONZ, przywołano analogiczne Dyrektywy EWG. Są to dyrektywy starego podejścia, a więc precyzujące szczegółowo metodykę badawczą i, jeśli chodzi o oszklenia do pojazdów kołowych, są w zasadzie merytorycznie identyczne z metodyką określoną w Regulaminie nr 43 EKG z tym, że zamiast jednego regulaminu wprowadzono trzy dyrektywy: oddzielną dla pojazdów samochodowych i przyczep, oddzielną dla ciągników do prac rolniczych i leśnych oraz oddzielną dla pojazdów mających dwa lub trzy koła oraz niektórych czterokołowych. Jak widać w pozycji 45 „Bezpieczne oszklenia” przywołano Dyrektywę 92/22EWG dla wszystkich kategorii pojazdów samochodowych.



    W uzupełnieniach przywołano jednostki badawcze upoważnione do badań homologacyjnych i kontroli zgodności produkcji:
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 5 lutego 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych i przyczep (Dz.U. Nr 29 z 2008 r. poz. 166)

 

 
 

Podsumowanie
    Powstaje pytanie: jak ma się obowiązek homologacji oszkleń bezpiecznych do pojazdów samochodowych? Jak widać z przedstawionego materiału, od listopada 1992 roku w Polsce, analogicznie do innych krajów europejskich, obowiązują homologacje według Regulaminu Nr 43 EKG ONZ (pierwsza edycja z roku 1958, ostatnia aktualizacja 11 lutego 2004 roku).



    Dyrektywy Unii Europejskiej wprowadzono w ostatnich latach jako obowiązek dostosowania prawa krajowego do prawa Unii Europejskiej. Dyrektywy te zachowują numerację kraju nadaną przez EKG ONZ i w wielu przypadkach odwołują się wprost do metodyki badań wg Regulaminu Nr 43.



    Praktycznie nie spotyka się oznaczeń szyb samochodowych z małym „e” i z dokumentacją zgodną z wymaganiami Dyrektyw UE. Regulamin homologacji Nr 43 EKG ONZ ratyfikowało około 50 państw (także pozaeuropejskich). W związku z tym czy kraj pozaeuropejski, np. Japonia lub Australia może oznaczać szyby dla motoryzacji znakiem „e43” czy „e45”, jeśli badania wykonane są wg Regulaminu Nr 43 EKG oraz czy można, czy też należy oznakowywać szyby znakiem podwójnym np. E20 i e20 zwłaszcza, że numer homologacji jest identyczny dla danego typu oszklenia?

 

A jeśli tak, to dokumentacja homologacji wg Regulaminu Nr 43 wymaga załącznika w postaci wzoru oznakowania, a jego zmiana wymaga rozszerzenia homologacji bez dodatkowych badań. Jak dotąd obowiązującą i wystarczającą jest homologacja typu według Regulaminu homologacji Nr 43 EKG ONZ i ewentualnie na rynek amerykański i kanadyjski DOT według wymagań normy ANSI/SAE Z26.1–1996.

 

Tadeusz Tarczoń
ISCMOiB – Oddział Szkła w Krakowie

 

patrz też:

- Najnowsze trendy w przemyśle laminowanego szkła motoryzacyjnego , Michel Van Russel, Świat Szkła 3/2010

- Podstawy prawne homologacji typu oszkleń bezpiecznych , Tadeusz Tarczoń, Świat Szkła 4/2009

- Materiały oszkleniowe dla pojazdów mechanicznych wg amerykańskiej normy ANSI/SAE Z26.1:1996 , Tadeusz Tarczoń, Świat Szkła 9/2008

- Szyby w nowoczesnych samochodach , Wiesław Wielgołaski, Świat Szkła - Szyby samochodowe II

- Przyciemnianie szyb samochodowych a homologacja , Tadeusz Tarczoń, Świat Szkła - Szyby samochodowe II

- Najnowsze tendencje na rynku klejów poliuretanowych do montażu szyb , Maciej Nawrot, Świat Szkła - Szyby samochodowe II

- Wymagania jakościowe dla szyb samochodowych według normy amerykańskiej ANSI Z26.1 oraz norm w koncernach europejskich  , Tadeusz Tarczoń, Świat Szkła - Szyby samochodowe II 

- Bezpieczeństwo w aucie , Świat Szkła - Szyby samochodowe II

- Badania eksperymentalne różnych materiałów stosowanych w szkle laminowanym w charakterze przekładek , Bernhard Weller, Jan Wünsch, Kristina Härth, Świat Szkła - Szyby samochodowe II

 

inne artykuły tego autora:

- Oszklenia bezpieczne w budownictwie , Tadeusz Tarczoń, Świat Szkła 10/2010  

- Podstawy prawne homologacji typu oszkleń bezpiecznych , Tadeusz Tarczoń, Świat Szkła 4/2009

- Materiały oszkleniowe dla pojazdów mechanicznych wg amerykańskiej normy ANSI/SAE Z26.1:1996 , Tadeusz Tarczoń, Świat Szkła 9/2008

- Produkcja, wymagania i badania szkła warstwowego , Tadeusz Tarczoń, Świat Szkła 9/2008

- Fasady. Rozwój i nowoczesność , Tadeusz Tarczoń, Świat Szkła 1/2007

- Przyciemnianie szyb samochodowych a homologacja , Tadeusz Tarczoń, Świat Szkła 7-8/2005

- Technologia wytwarzania oraz badania szkła hartowanego i laminowanego Część 2 , Tadeusz Tarczoń, Świat Szkła 5/2005

- Technologia wytwarzania oraz badania szkła hartowanego i laminowanego Część 1 , Tadeusz Tarczoń, Świat Szkła 4/2005

 

więcej informacji : Świat Szkła 4/2009 

inne artykuły o podobnej tematyce patrz Serwisy Tematyczne

 

Czytaj także --

  

20130927przycisk newsletter

  

 

 

01 chik
01 chik
         
Zamknij / Close [X]