Aktualne wydanie

2021 06 okladka1

Świat Szkła 06/2021

User Menu

 

 ET-160x600-PL-3

 

 

 

facebook12

czytaj newsy Świata Szkła

- więcej szklanej architektury

 

Baztech

Miesięcznik Świat Szkła

indeksowany jest w bazie

czasopism technicznych

 

 

Tagi Globalne

 

baner klej do luster 7 7 2021

Artykuły z ostatniego wydania miesięcznika Świat Szkła

Pierwszy raz w historii Kongres Stolarki Polskiej w digitalu

Już wkrótce - 15 czerwca br., odbędzie się kolejna edycja Kongresu Stolarki Polskiej. Z uwagi na aktualną sytuację epidemiczną w kraju oraz światowe trendy, wydarzenie będzie miało charakter digitalowy. Forma przekazu online czyni Kongres niezwykle dostępnym dla szerokiego grona osób zainteresowan...

VITRO MIX

Tecglass z przyjemnością przedstawia Państwu nową technikę VITRO MIX, kompaktowe i kompleksowe rozwiązanie stworzone do produkcji dowolnego kolorowego premiksu - wcześniej przygotowanej mieszanki w fabrycznym laboratorium.

MOLVER z grupy FENZI uzyskuje certyfikat CEKAL

Jakość i wysokie parametry użytkowe sit molekularnych MOLVER do szyb zespolonych zostały potwierdzone certyfikatem CEKAL. Certyfikat ten świadczy o skutecznej efektywności produktów grupy FENZI i ich zgodności z najsurowszymi standardami branżowymi. Ponadto dokument ten gwarantuje firmie i jej klien...

Szkło laminowane na straży bezpieczeństwa użytkowników

Współczesna architektura bazuje na odważnych, innowacyjnych projektach, w których nie ma miejsca na kompromisy – zarówno pod względem designu, jak i stosowanych materiałów oraz rozwiązań. Prawdziwym superbohaterem takiego zrównoważonego budownictwa jest nowoczesne szkło, które nie tylko doskonale s...

Najnowsza japońska „architektura materiałów”: szkło i stal. Część 2

Artykuł ten jest kontynuacją cyklu poświęconego najnowszym, przełomowym realizacjom architektonicznym wyrażającym estetykę nowoczesnych materiałów w połączeniu ze szkłem. W części 1 [15] omówiono efekty maksymalnej przezroczystości i symbiozy tych elementów: płynności, ruchu i miękkich przestrzeni ...

Biblioteka Deichman Bjørvika w Oslo

Norweski spektakl światła Jeśli uważasz, że biblioteki są staromodne, przemyśl to jeszcze raz. Weźmy na przykład nową Bibliotekę Deichman Bjørvika w Oslo. Nowy budynek zaprojektowany przez Atelier Oslo i Lund Hagem Architects jest obiektem, który łączy innowacyjne myślenie z energooszczędną archite...

System montażu w zewnętrznej warstwie izolacji cieplnej ISO-TOP WINFRAMER „TYP 3“ sprawdzony pod kątem RC 2

System montażu w zewnętrznej warstwie izolacji cieplnej ISO-TOP WINFRAMER „TYP 3” firmy ISO-Chemie, został w szerokim zakresie przebadany w instytucie Holzforschung Austria pod kątem właściwości antywłamaniowych ujętych w certyfikacie RC 2.

Płyty konstrukcyjne do montażu naściennego

Firma ISO-Chemie przedstawia nowe rozwiązanie – płyty izolacyjne, z których można przygotować elementy konstrukcyjne wykorzystywane do montażu okien w warstwie zewnętrznej izolacji cieplnej. ISO-TOP PŁYTY KONSTRUKCYJNE WF3 wykonane są z wysoce gęstego THERMAPORU, a więc takiego samego materiału, ja...

Hotel Nobu w Warszawie: ponadczasowa elegancja w połączeniu ze współczesnym designem

Nowy designerski hotel Nobu to wyjątkowe miejsce na mapie stolicy Polski: jego niezwykła architektura łączy styl art déco lat dwudziestych XX wieku z nowoczesnością. Ekskluzywny 5-gwiazdkowy hotel, założony przez laureata Oscara Roberta de Niro, japońskiego szefa kuchni Nobu Matsuhisę i biznesmena ...

Nowy system okienny VEKA – więcej światła, więcej możliwości projektowych

Renomowany producent profili okiennych z PVC – VEKA Polska – wprowadza na rynek nowy system drzwi podnoszono-przesuwnych VEKAMOTION 82 i VEKAMOTION 82 MAX. To udoskonalone rozwiązanie do zabudowy drzwi tarasowych o dużych gabarytach, które jest efektem stosowania zaawansowanych technologii podnosząc...

Komfort we wszystkich porach roku

Każdy chyba lubi, gdy w jego domu jest duża ilość naturalnego światła – nie tylko poprawia ono nasze samopoczucie i nastrój, ale też zmniejsza zużycie energii elektrycznej zużywanej na sztuczne oświetlenie. Poza tym promienie słoneczne przenikające do wnętrza zapewniają też przyjemne, bezpłatne ogr...

Ochrona przeciwsłoneczna budynków mieszkalnych

Proste projektowanie i weryfikacja metodą diagramów ift Duże szklane powierzchnie wprowadzają słońce, ciepło i światło do budynku, poprawiając w ten sposób jego efektywność energetyczną. Aby uniknąć lub przynajmniej ograniczyć przegrzewanie się pomieszczeń oraz konieczność stosowania w związku z ty...

Automatyczne napędy drzwi

Instalowane w wejściach do budynków mieszkalnych i zamieszkania zbiorowego oraz użyteczności publicznej drzwi zewnętrzne, a także drzwi wewnętrzne znajdujące się w pomieszczeniach w tych obiektach, mogą być otwierane ręcznie lub automatycznie. Drugi z wymienionych sposobów wymaga wyposażenia drzwi w...

Innowacyjna propozycja firmy FORVET

FRANCESCA to pierwsze centrum robocze, które automatycznie kontroluje pozycjonowanie dowolnych formatek, wykonując operacje wiercenia, pogłębiania i frezowania.

LISEC SplitFin – dwie wieże

LiSEC od ponad 20 lat jest synonimem wysokiej jakości obróbki szkła za pomocą tarcz obwodowych. Wcześniej proces ten przebiegał przy udziale pionowych maszyn typu all-in-one lub złożonych (BAZ, KBF itp.). Główną zaletą tych maszyn jest możliwość obróbki dużych i skomplikowanych arkuszy w jednym etap...

Q4GLASS: „Obróbka szkła, nowe wyzwania, rozwój z pasją – to jest nasza filozofia”

Firma Q4Glass powstała dwanaście lat temu, cały czas szybko się rozwija, realizując coraz bardziej ambitne projekty, zdobywając silną renomę i obsługując coraz więcej klientów w Polsce i za granicą. Rozszerzając swój park maszynowy i wykorzystując najnowszą technologię firma wybrała FOREL jako dosta...

Red Dot w rękach VITRINTEC

Dla większości z nas wartością nadrzędną jest bezpieczeństwo. W VITRINTEC, każdego dnia dążymy do osiągnięcia rozwiązań technologicznych mających na celu ochronę zdrowia i życia ludzi. Z tej właśnie potrzeby postanowiliśmy stworzyć ognioodporne i dymoszczelne systemy ścian działowych o budowie alumi...

Wizualne odwzorowanie nowoczesnych fasad szklanych. Część 1

Wybór szkła stanowi jeden z kluczowych aspektów procesu decyzyjnego i projektowania przeszklonych ścian osłonowych, między innymi dla architektów, inżynierów i inwestorów. Szeroka gama zaawansowanych technologicznie powłok i różne techniki obróbki powierzchni wraz z innowacyjnymi, inteligentnymi te...

Zaproponuj kandydata do nagrody Jorma Vitkala Award of Merit

Cztery lata temu, podczas wydarzenia Glass Performance Days (GPD) w 2017 r., Została utworzona nagroda Jorma Vitkala Award of Merit (JVAM) w uznaniu wybitnych indywidualnych zasług dla przemysłu szklarskiego. Nagrodę tę otrzymał sam Jorma Vitkala jako pierwszy w historii laureat podczas 25-lecia GPD...

Pierwszy digitalowy Kongres Stolarki Polskiej już za 14 dni

15 czerwca br. odbędzie się XI Kongres Stolarki Polskiej – najbardziej oczekiwane wydarzenie w branży budowlanej. Tym razem cenieni prelegenci, reprezentujący m.in. BCC, EY Polska czy Microsoft Technology Center, spotkają się z uczestnikami w środowisku wirtualnym. Przewidziane są dwa wyjątkowe blok...

VEKAPRO – seria środków czyszcząco-pielęgnujących do okien

Producent profili okiennych VEKA oferuje produkty do pielęgnacji okien. VEKAPRO Daily Clean jest przeznaczony do regularnego mycia profili, uszczelek i szyb.

Glasbau 2021

W tegorocznym wydaniu Glasbau 2021, w licznych artykułach uznanych ekspertów, przedstawiono aktualny stan wiedzy w zakresie konstrukcji ze szkła strukturalnego. Zrównoważone i odporne systemy elewacyjne przyszłości są przedmiotem dyskusji, a także podlegają ocenie w zakresie właściwego zastosowania...

Najnowsze osiągnięcia w projektowaniu i badaniach konstrukcji szklanych

Konferencja Techniczna miesięcznika Świat Szkła. Za nami kolejne już spotkanie, tym razem w postaci webinarium online, poświęcone szeroko rozumianej tematyce budowlanych przegród przeszklonych. Eksperci z Instytutu Techniki Budowlanej (a dokładniej z Zakładu Inżynierii Elementów Budowlanych), Poli...

10 lat produkcji Super Spacer® w Heinsberg w Niemczech

,  Europe GmbH ma powód do dumy W roku 1989 firma Edgetech I.G. Inc. wprowadziła na rynek amerykański system ciepłej ramki dystansowej Super Spacer®, bazujący na silikonie. Miało to miejsce trzy lata przed szczytem klimatycznym w Rio de Janeiro i na długo przed tym, zanim na dobre zaczęto zwra...

Portowe miasto Gdynia: Yacht Park kreuje nową panoramę miasta

Połączenie unikalnej lokalizacji, historycznego tła i nowoczesnej architektury wyróżnia polskie miasto portowe Gdynia. W postindustrialnej części centrum miasta, która wcześniej była zamknięta dla publiczności jako obszar portowy, obecnie w ramach rewitalizacji nabrzeża powstaje luksusowy kompleks m...

Zawiasy do drzwi drewnianych, metalowych, tworzywowych i szklanych

Zawiasy służą do połączenia skrzydeł z ościeżnicami budowlanych wyrobów otworowych, w tym drzwi rozwieranych. Ich podstawowym zadaniem jest zapewnienie bezpiecznego oraz sprawnego, zgodnego z przypisaną im funkcją, działania skrzydeł zawieszonych na ościeżnicy. Konstrukcja zawiasów powinna uwzględn...

Potencjalne oszczędności dzięki roletom oraz okiennicom przesuwnym i składanym

Oszczędzaj energię dzięki zmiennej ochronie termicznej (TWS)Oszczędzanie energii potrzebnej do ogrzewania i chłodzenia budynków mieszkalnych i biurowych to konieczność w obliczu rosnących kosztów energii i redukcji emisji CO2.

Sztuka za szkłem, czyli jak zadbać o profesjonalną ekspozycję dzieła

Kiedy w ubiegłym stuleciu szyldy i afisze zawitały na miejskie słupy i tablice ogłoszeniowe nikt nie przypuszczał, że za kilkadziesiąt lat zagoszczą na salonach. Obecnie plakat jest ikoną nowoczesnej sztuki, a różnorodność technik jego wykonania zapewnia twórcom swobodę w prezentowaniu artystycznyc...

Łączniki montażowe szklanych balustrad

Współczesne trendy architektoniczne charakteryzują się coraz większymi przeszkleniami budynków. Odnosi się to również do balustrad, zarówno balkonowych, tarasowych, jak i schodowych. W celu zagwarantowania skutecznej ochrony przed upadkiem, balustrady powinny być montowane i kotwione w sposób zapew...

60 lat LiSEC – plany na jubileuszowy rok

LiSEC w 2021 roku obchodzi 60-lecie istnienia, wspominając pełną sukcesów i bogatą w wydarzenia historię. Od sześciu dekad firma dostarcza innowacyjne, indywidualne i kompletne rozwiązania w zakresie obróbki i wykańczania szkła płaskiego. Jednak to na przyszłości tak naprawdę koncentruje się LiSEC. ...

Technologia hartowania, a jakość szkła

Jakość szkła jest ważną kwestią w dziedzinie szkła hartowanego, a zainteresowanie nim stale rośnie i to nie tylko ze względu na jego ogromny wpływ na koszty produkcji.

RCN SOLUTIONS wprowadza nową, innowacyjną technologię RD CLEAN CONCEPT

Laminowanie szkła z użyciem folii EVA daje niesamowite możliwości.

Najbardziej kompaktowa obróbka

Gdzie zainstalowano pierwszą Vertmax One? Krótko po ubiegłorocznej światowej premierze najnowszej propozycji INTERMAC pionowa obrabiarka trafiła do poznańskiej firmy FEMA-GLASS. Właściciel za każdym razem obiecuje sobie, że to ostatnia maszyna, którą kupuje, by dzierżyć palmę pierwszeństwa w szeroko...

Giętarka do profili FOREL z nowym „pakietem” do obróbki ramek plastikowych

Dzięki opatentowanemu rozwiązaniu „Smart Arm (Inteligentne Ramię)” FOREL zrewolucjonizował rynek i wprowadził nowy poziom jakości gięcia elementów dystansowych. Teraz można łatwo obrabiać każdy rodzaj ramki dystansowej, doskonale kalibrując każde zagięcie za pomocą dedykowanego oprogramowania

Automatyzacja procesu hartowania szkła płaskiego

Ostatnio dużo słyszymy o automatyzacji, internecie rzeczy i cyfryzacji. Co oznaczają te terminy? Jakie to ma przełożenie dla branży hartowania szkła?

Ekologiczna strona VITRINTEC

Recycling to nic innego, jak metoda ochrony środowiska naturalnego. Obejmuje on odzyskiwanie surowców z produktów odpadowych i wykorzystywanie ich do produkcji nowych, poszukiwanych towarów. Oprócz szkła i stali, aluminium jest jednym z najłatwiejszych materiałów do recyklingu na naszej planecie. ...

Laboratorium Elementów Budowlanych ITB z rozszerzonym zakresem badań

Instytut Techniki Budowlanej jest największą jednostką badawczą działającą w obszarze budownictwa w Polsce i jednocześnie dobrze rozpoznawalną zarówno w Europie, jak i na świecie. Dzięki doświadczonej kadrze wykorzystującej najnowsze metody badawcze i specjalistyczną aparaturę pomiarową, wspiera roz...

Wizualne odwzorowanie nowoczesnych fasad szklanych. Część 2

Wybór szkła stanowi jeden z kluczowych aspektów procesu decyzyjnego i projektowania przeszklonych ścian osłonowych, między innymi dla architektów, inżynierów i inwestorów. Szeroka gama zaawansowanych technologicznie powłok i różne techniki obróbki powierzchni wraz z innowacyjnymi, inteligentnymi tec...

SWISSPACER rozwija wsparcie techniczne dla membran SWISSPACER Air w programie CALUWIN

Wyrównanie ciśnienia w szybach zespolonych: symulacje w programie CALUWIN zwiększają bezpieczeństwo projektowania

Ciepła ramka Super Spacer® w dwóch obiektach z certyfikacją BREEAM

„Økern Portal“ i „The Curve“ zdobywają punkty trwałością i estetyką Materiały oszczędzające naturalne zasoby Ziemi stają się coraz większą konkurencją dla klasycznego zbrojonego betonu i elewacji z pierwotnego aluminium. Jednym z takich „zrównoważonych materiałów” są efektywne energetycznie ciepłe ...

Komary i inne insekty mają pozostać na zewnątrz. Wskazówki dotyczące planowania i zakupu moskitier

Nowoczesne budynki muszą spełniać szeroki wachlarz wymagań. Oprócz efektywności energetycznej, bezpieczeństwa i trwałości, powinny też być w pełni komfortowe. Dotyczy to także skutecznej ochrony przed owadami.

Najnowsza japońska „architektura materiałów”: szkło, stal i drewno. Część 3

Tematyka związana z architekturą japońską była wielokrotnie podejmowana przez autorów w tym piśmie, począwszy od artykułu Kulisy architektury szkła w Japonii [1], poprzez Nowa architektura szkła w Japonii – Budynki komercyjne [2], Budynki użyteczności publicznej [3], Stacje kolejowe [4], Terminale l...

Spontaniczne pękanie szkła hartowanego: testy HST bardziej miarodajne niż przypuszczano

Wtrącenia/inkluzje NiS znajdują się wszędzie w surowym szkle. Na ich umiejscowienie w widoczny sposób wpływa osiadanie grawitacyjne – zjawisko to zostało zaprezentowane przez autora na wykładzie na konferencji GPD 2017. Wyjaśniamy to wykorzystując prawa fizycznie m.in. teorię osiadania STOKES’a. An...

Konkretne zalety modułowych, konfigurowalnych linii do obróbki szkła

Większa gęstość integracji odgrywa obecnie kluczową rolę w dalszym rozwoju systemów do przetwarzania szkła. Rozszerzenia, dodatki i ulepszenia to nie tylko kwestia sprzętu, ale także procesów produkcyjnych, a wraz z nimi również możliwości sterowania i zarządzania. Rozwiązania modułowe są korzystne ...

CRISTALERIA CREVILLENTE – różnorodność, innowacyjność i konkurencja… z maszynami FOREL

CRISTALERIA CREVILLENTE została założona w Loringuilla (Walencja, Hiszpania) w 1972 roku. Jako wiodąca marka na rynku krajowym firma produkuje szyby zespolone do zastosowań mieszkaniowych i komercyjnych, a także przeszklenia do realizacji wewnętrznych i wykorzystywanych w innych projektach specjalny...

Efekt lasera: tworzenie wartości dodanej

Technika laserowa umożliwia w przemyśle szklarskim coś, co w innych branżach byłoby nie do pomyślenia. Ustandaryzowane w dużej mierze produkty mogą zostać pod działaniem lasera uszlachetnione i wyposażonew nowe funkcje.

Określenie właściwości mechanicznych międzywarstwy stosowanych w projektowaniu szkła laminowanego

W ostatniej dekadzie obserwujemy szybki rozwój sposobów projektowania szkła laminowanego przy użyciu nowoczesnych metod analitycznych i obliczeniowych. Niezbędne do prawidłowej symulacji zachowania szkła laminowanego jest jednak opracowanie dokładnych modeli konstytutywnych międzywarstwy polimerowe...

Produkcja przyszłości – Przemysł 4.0 w pigułce

Według raportu Digi Index z 2020 roku producenci zdają sobie sprawę z profitów płynących z cyfryzacji, jednak nie przekłada się to odpowiednio na inwestycje. U wielu pojawiają się wątpliwości bądź brak im odpowiedniej wiedzy o rozwiązaniach Przemysłu 4.0. W tym krótkim tekście postanowiliśmy ...

Recycling szkła w VITRINTEC

W VITRINTEC stale podążamy nie tylko za potrzebami użytkowników, ale również otaczającego nas środowiska, co za tym idzie nie zapominamy o ekologii, a naturę traktujemy z ogromnym poszanowaniem.

Konstrukcje szklane w Dlubal Software

Program RFEM Program RFEM, to flagowy produkt firmy Dlubal Software, stwarzający możliwość projektowania w zasadzie wszystkich rodzajów konstrukcji, włączając w to ustroje szkieletowe, powierzchniowe i bryłowe, zarówno stosunkowo proste, jak i te najbardziej zaawansowane i rozbudowane.

Trwałość strukturalnego kleju silikonowego w projektowaniu szklenia giętego na zimno

 Gięcie na zimno szyb w nietypowych fasadach było w przeszłości z powodzeniem realizowane przy użyciu silikonów do szklenia strukturalnego (structural silicone glazing SSG) jako jedynej metody otrzymywania wygiętej szklanej membrany. Nadal jednak wyzwaniem jest właściwa analiza tego, jak d...

Kamery termowizyjne - przegląd

(kliknij na tabele aby zobaczyć szczegóły oferty firmy) 

POLFLAM buduje nową fabrykę w Tarczynie

Spółka POLFLAM, producent szkła ogniochronnego, rozwija swój potencjał produkcyjny. Na 8-hektarowym terenie w podwarszawskim Tarczynie, przy trasie krajowej nr 7 łączącej Warszawę z Krakowem, powstaje nowoczesny kompleks biurowo- produkcyjno-magazynowy. Łącznie jego powierzchnia wynosić będzie 20.00...

  • Pierwszy raz w historii Kongres Stolarki Polskiej w digitalu

  • VITRO MIX

  • MOLVER z grupy FENZI uzyskuje certyfikat CEKAL

  • Szkło laminowane na straży bezpieczeństwa użytkowników

  • Najnowsza japońska „architektura materiałów”: szkło i stal. Część 2

  • Biblioteka Deichman Bjørvika w Oslo

  • System montażu w zewnętrznej warstwie izolacji cieplnej ISO-TOP WINFRAMER „TYP 3“ sprawdzony pod kątem RC 2

  • Płyty konstrukcyjne do montażu naściennego

  • Hotel Nobu w Warszawie: ponadczasowa elegancja w połączeniu ze współczesnym designem

  • Nowy system okienny VEKA – więcej światła, więcej możliwości projektowych

  • Komfort we wszystkich porach roku

  • Ochrona przeciwsłoneczna budynków mieszkalnych

  • Automatyczne napędy drzwi

  • Innowacyjna propozycja firmy FORVET

  • LISEC SplitFin – dwie wieże

  • Q4GLASS: „Obróbka szkła, nowe wyzwania, rozwój z pasją – to jest nasza filozofia”

  • Red Dot w rękach VITRINTEC

  • Wizualne odwzorowanie nowoczesnych fasad szklanych. Część 1

  • Zaproponuj kandydata do nagrody Jorma Vitkala Award of Merit

  • Pierwszy digitalowy Kongres Stolarki Polskiej już za 14 dni

  • VEKAPRO – seria środków czyszcząco-pielęgnujących do okien

  • Glasbau 2021

  • Najnowsze osiągnięcia w projektowaniu i badaniach konstrukcji szklanych

  • 10 lat produkcji Super Spacer® w Heinsberg w Niemczech

  • Portowe miasto Gdynia: Yacht Park kreuje nową panoramę miasta

  • Zawiasy do drzwi drewnianych, metalowych, tworzywowych i szklanych

  • Potencjalne oszczędności dzięki roletom oraz okiennicom przesuwnym i składanym

  • Sztuka za szkłem, czyli jak zadbać o profesjonalną ekspozycję dzieła

  • Łączniki montażowe szklanych balustrad

  • 60 lat LiSEC – plany na jubileuszowy rok

  • Technologia hartowania, a jakość szkła

  • RCN SOLUTIONS wprowadza nową, innowacyjną technologię RD CLEAN CONCEPT

  • Najbardziej kompaktowa obróbka

  • Giętarka do profili FOREL z nowym „pakietem” do obróbki ramek plastikowych

  • Automatyzacja procesu hartowania szkła płaskiego

  • Ekologiczna strona VITRINTEC

  • Laboratorium Elementów Budowlanych ITB z rozszerzonym zakresem badań

  • Wizualne odwzorowanie nowoczesnych fasad szklanych. Część 2

  • SWISSPACER rozwija wsparcie techniczne dla membran SWISSPACER Air w programie CALUWIN

  • Ciepła ramka Super Spacer® w dwóch obiektach z certyfikacją BREEAM

  • Komary i inne insekty mają pozostać na zewnątrz. Wskazówki dotyczące planowania i zakupu moskitier

  • Najnowsza japońska „architektura materiałów”: szkło, stal i drewno. Część 3

  • Spontaniczne pękanie szkła hartowanego: testy HST bardziej miarodajne niż przypuszczano

  • Konkretne zalety modułowych, konfigurowalnych linii do obróbki szkła

  • CRISTALERIA CREVILLENTE – różnorodność, innowacyjność i konkurencja… z maszynami FOREL

  • Efekt lasera: tworzenie wartości dodanej

  • Określenie właściwości mechanicznych międzywarstwy stosowanych w projektowaniu szkła laminowanego

  • Produkcja przyszłości – Przemysł 4.0 w pigułce

  • Recycling szkła w VITRINTEC

  • Konstrukcje szklane w Dlubal Software

  • Trwałość strukturalnego kleju silikonowego w projektowaniu szklenia giętego na zimno

  • Kamery termowizyjne - przegląd

  • POLFLAM buduje nową fabrykę w Tarczynie

 pl 480x100 AW Banner 201208

 

LiSEC SS Konfig 480x120

 

a Baner-1

 

Baner 2

  

Charakterystyka szyb samochodowych

Wszyscy mobilni użytkownicy doskonale zdają sobie dzisiaj sprawę z tego, że posiadają w swoich autach szyby samochodowe. Pierwsze samochody nie miały szyb. Ich rolę spełniały gogle i skórzana czapka. Potem montowano do samochodów szyby ze zwykłego szkła okiennego. Takie szyby chroniły tylko przed wiatrem i deszczem. Już nie wiało z jednego okna do drugiego, a deszcz nie moczył ubrań i tapicerki.

 

Po stłuczeniu pękały na duże kawałki z ostrymi krawędziami. Nie były więc bezpiecznym elementem nadwozia. Bezpieczniejsze okazały się szyby ze szkła hartowanego. Dopiero w latach pięćdziesiątych dwudziestego wieku wszystkie samochody jakie zjeżdżały z linii produkcyjnych były wyposażone w tak zwane szyby samochodowe z hartowanego szkła, które po rozbiciu rozpadały się na tysiące drobniutkich kawałków, nie powodując groźnych skaleczeń.

 

Wprowadzenie
Wprowadzenie do samochodów szyb hartowanych sprawiło to, że liczba śmiertelnych wypadków drastycznie spadła, za to znacznie zwiększyła się  liczba rannych. Jak wiadomo wszystkim użytkownikom pojazdów mechanicznych, szyby samochodowe razem z pasami bezpieczeństwa oraz poduszkami powietrznymi (air bag) są niezwykle ważną częścią każdego samochodowego systemu bezpieczeństwa.

 

Szyby samochodowe mogą mieć dzisiaj bardzo różny kształt, formę, a nawet i kolor. Bardzo często możemy spotkać w autach przyciemniane szyby samochodowe, które w bardzo dużym stopniu poprawiają komfort jazdy samochodem. Zabezpieczają pasażerów i kierowcę przed rażącym słońcem, jak również sprawiają, że samochód nie nagrzewa się zbyt szybko. Szyby samochodowe są już dzisiaj obowiązkowym wymogiem, jaki musi spełniać każdy samochód. Jazda bez szyb to tak jak jazda bez pasów bezpieczeństwa Zazwyczaj każdy producent samochodów podaje inne parametry dotyczące montowanych w jego autach szyb.

 

Ważne jest by wszystkie szyby samochodowe posiadały odpowiednie homologacje i były doskonale dopasowane do pojazdu. Każda z nich musi bezwzględnie posiadać odpowiednie oznaczenie klasyfikacyjne producenta, który ją wykonał. Po tym właśnie, w razie jakichkolwiek problemów, można bez problemu znaleźć odpowiednią dla nas szybę. Błędem jest bowiem montowanie szyb samochodowych w pojazdach, dla których nie są one wcale przeznaczone. Takie działanie może skutkować poważnymi konsekwencjami podczas jakiegokolwiek zdarzenia drogowego.

 

Szyby samochodowe były produkowane masowo dopiero od roku 1934, kiedy to po raz pierwszy w historii motoryzacji zaprezentowana została gięta  szyba czołowa. Jej twórcą był Chrysler, jeden z samochodowych gigantów tamtych czasów.

 

Rozwój przedniej szyby samochodowej to proces, który trwa praktycznie od początku XX wieku. W tabeli 1 przedstawiono chronologicznie ułożone najważniejsze punkty przełomowe z rozwoju szyb. Od tamtej pory postęp w motoryzacji wymusił także rozwój technologii produkcji w szybach samochodowych.

 

Coraz wyższe prędkości jeżdżących samochodów zmusiły konstruktorów do zastosowania szyb, które po stłuczeniu nie będą stawały się nieprzejrzyste.

 

Główne rodzaje szyb samochodowych
Szyba hartowana
przez pierwsze kilkanaście sekund po stłuczeniu, gdy pęka na drobne kawałeczki, jest nieprzejrzysta. W praktyce oznaczało to przejazd kilkudziesięciu, a nawet kilkuset metrów bez kontroli ze strony kierowcy. Szyby hartowane są odporne na zginanie, lecz nawet drobny ostry kamyczek może spowodować ich stłuczenie.

Nie trudno sobie wyobrazić skutki takiego przypadku w dobie samochodów szybkich, rozwijających prędkości do 200 km/godz. Dlatego też, szyby hartowane zostały zastąpione szybami warstwowymi. Są to szyby składające się z kilku, najczęściej z dwóch, warstw szkła przedzielonych cienką, mocną i przezroczystą folią (rys. 1).

 

Szybę warstwową (klejoną) tworzą co najmniej  dwie warstwy szkła, połączone ze sobą jedną lub kilkoma warstwami pośrednimi z tworzywa syntetycznego. Przy tym jedna lub więcej warstw szklanych  może mieć zwiększoną wytrzymałość dzięki specjalnej obróbce. Stosowane są tylko jako szyby przednie. Tylne, boczne tylne i drzwiowe wykonywane są w dalszym ciągu ze szkła hartowanego.

 

Rys. 1.
a - Podwójna szyba z oddzielającą folią pomiędzy;
b – szkło hartowane i zwykłe

 

Taki podział wynika z warunków bezpieczeństwa. Szyba przednia, warstwowa, po stłuczeniu pęka na małe lub duże kawałki, które dzięki folii trzymają się w całości i przez cały czas zachowują przejrzystość (rys. 2). Z drugiej zaś strony folia pomiędzy warstwami szkła daje szybie bardzo dużą wytrzymałość na uderzenia i wybicie.

 

Pozostałe szyby nie muszą być po stłuczeniu przejrzyste, natomiast powinny ułatwić szybki dostęp do wnętrza samochodu, np. w celu udzielenia pierwszej pomocy. Niektórzy producenci samochodów stosują także szyby warstwowe jako tylne.

 

Produkcję szyb dwuwarstwowych rozpoczyna się od formowania prostokątnych tafli szkła. Następnie wykonuje się obróbkę krawędzi i myje całe tafle. W razie potrzeby wykonuje się ceramiczny czarny lub szary nadruk (rys. 3). Jest to tylko maskownica przykrywająca to, co jest pod szybą, a kropkowane krawędzie dają płynne przejście pomiędzy ciemną krawędzią szyby i jej jasną płaszczyzną.

 

Tabela 1

 

 

Szyba bezpieczna pokryta tworzywem syntetycznym składa się ze szkła hartowanego lub klejonego i powłoki syntetycznej od strony wnętrza nadwozia. Szyba bezpieczna warstwowa ma jedną warstwę szkła i jedną lub więcej warstw z tworzywa syntetycznego.

 

Szyba laminowana składa się z dwóch warstw szkła, między którymi znajduje się folia PVB (poliwinylobutyral). Obecnie w szybach bocznych samochodów szkło hartowane zaczyna ustępować miejsca szkłu laminowanemu (rys. 4).

 

Szkło laminowane kuloodporne ma zapobiegać przebiciu szyby przez pociski. Dzięki swojej budowie szkło laminowane zapewnia wysoki poziom ochrony i bezpieczeństwa. W czasie wypadku taka szyba uniemożliwia wypadniecie pasażera na zewnątrz, a także w kontrolowany sposób zmniejsza skutki uderzenia głową.

 

Stosowane są szyby boczne laminowane, które zapewniają wyższy poziom bezpieczeństwa i komfortu pasażerów:
- chronią przed wypadnięciem pasażerów z pojazdów w razie wypadku,
- zwiększają odporność na atak – podnoszą poziom bezpieczeństwa pasażerów i ochrony przed kradzieżami,
- zapewniają większą izolację akustyczną (ograniczenie hałasu),
- redukują promieniowanie UV docierające do pojazdu przez szyby boczne o 95%.

 

Szyba zespolona składa się z dwu równoległych szyb, rozdzielonych szczeliną gazową. Może być symetryczna, gdy tworzą ją dwa elementy tego samego typu (hartowane, klejone lub ze sztywnego tworzywa sztucznego), albo asymetryczna, jeśli tworzą ją dwa elementy odmienne.

 

Przeszkleniem z tworzywa sztucznego nazywa się przezroczysty materiał uzyskany z polimerów organicznych. Zależnie od składu chemicznego i obróbki technologicznej może on być sztywny lub elastyczny.

 

  

Rys. 2. Szyba warstwowa (klejona) 1 – szyby; 2 – warstwy pośrednie

 

Rys. 3. Ceramiczny lub szary nadruk wykonywany na obrębie szyby

 

 

Rys. 4. Typowa budowa szkła laminowanego

 

39-rys5

Rys. 5. Wykonywanie gięcia szyb przez tłoczenie w formie i studzenie [4] www.Auto-glass.com.pl

 

Okno podwójne jest zespołem dwu szyb zainstalowanych odrębnie w tym samym otworze okiennym. Do gięcia przygotowuje się tafle szkła parami: taflę wewnętrzną i zewnętrzną. Ponieważ obydwie warstwy szkła muszą po gięciu zostać rozdzielone, dlatego przed gięciem powierzchnie styku pokrywane są środkiem oddzielającym. Gięcie szyb wykonuje się na gorąco przez tłoczenie w formie i studzenie (rys. 5).

 

Po wygięciu, szyby są jeszcze raz dokładnie umyte. Potem pomiędzy obydwie warstwy szyb kładzie się folię PVB, podgrzewa i przez docisk razem ze sobą łączy. W szybach przyciemnianych (zielonych,  brązowych lub niebieskich) o wysokiej jakości, barwione jest szkło.

 

Jako szyby warstwowe produkowane są także szyby czołowe specjalne, podgrzewane zamontowanymi antenami. Od szyb czołowych podgrzewanych wymaga się idealnej przejrzystości, dlatego też przewody oporowe wykonane są z cienkiego drutu wolframowego układanego poziomo lub pionowo na powierzchni całej szyby.

 

Szyby absorbujące promienie słoneczne
Firma Pilkington jest od dawna liderem na rynku wyrobów ze szkła barwionego w masie. Optikool to przyciemniane na zielono szyby zoptymalizowane pod kątem pochłaniania promieniowania słonecznego, które w znacznym stopniu poprawiają komfort pasażerów. Produkty te zmniejszają ilość ciepła przedostającą się do wnętrza pojazdu przez powierzchnię przeszkloną o około 20% w porównaniu ze standardowymi szybami przyciemnianymi.

 

Pilkington Sundym to zestaw zielonych szyb, które harmonizują z zielonymi szybami drzwi przednich,  zapewniając ciekawe możliwości stylistyczne oraz  lepszą ochronę przed nagrzewaniem się wnętrza pojazdu. W pojeździe wyposażonym w szyby Pilkington Sundym ilość ciepła przenikająca do tylnej części pojazdu jest o 45% niższa w porównaniu z przednią częścią samochodu. Pilkington Galaxsee to zwiększająca poczucie intymności szara szyba, która obniża ilość ciepła o 65% w porównaniu z przednią częścią samochodu.

 

Szyby odbijające promienie podczerwone - IR
Szyby przednie z powłoką refleksyjną firmy Pilkington odbijają ponad 30% energii słonecznej (ponad pięciokrotnie więcej niż szyby standardowe). Ta cecha ma wielkie znaczenie zwłaszcza w przypadku nowej generacji pojazdów, które dysponują zwykle większą powierzchnią przeszkloną. Inną szybą odbijającą ciepło słoneczne jest Siglasol. Ta szyba zamiast powłoki ma wlaminowaną folię odbijającą promienie podczerwone, umieszczoną między dwiema taflami szkła. Produkt ten może być używany we wszystkich przeszklonych otworach pojazdu. Dostępny jest również produkt z folią niemetaliczną.

 

Szyby przeciwsłoneczne
Główne wymagania dotyczące tego typu szyb dotyczą ograniczenia nasłonecznienia wnętrza pojazdu, które wpływa na komfort pasażerów, ograniczenia szkodliwego wpływu promieni słonecznych na tapicerkę i materiały użyte do wykończenia wnętrza pojazdu, a także zmniejszenia zużycia paliwa dzięki zmniejszeniu obciążenia układu klimatyzacji. Projektanci samochodów coraz częściej wykorzystują szyby ze szkła barwionego w masie jako ważne elementy służące budowaniu unikalnej stylistyki nowych modeli.

 

Kolor nadwozia pojazdu można podkreślić za pomocą barwionych (przyciemnianych) szyb, które jednocześnie stanowią ochronę przeciwsłoneczną i zapewniają pasażerom większą intymność.

 

Oznaczenia szyb samochodowych w systemie EUROCODE
Pierwsze cztery znaki i cyfry identyfikujące markę typ i model.

Piątym znakiem jest litera oznaczająca miejsce umieszczenia szyby lub uszczelki:
A - przód pojazdu,
B - tył pojazdu,
I - bok lewy pojazdu,
R - bok prawy pojazdu,
F - bok prawy i lewy pojazdu

 

Kolejne dwa znaki (tzn. 6 i 7) oznaczają kolory szyby:
CS (SIGLASOL) lub CC (SOLAR) - szyby z kontrolą nasłonecznienia
GN lub GS (atermiczna) - zielona
BL lub BS (atermiczna) - błękitna
BZ – brązowa,
GY – szara,
CL - bezbarwna, biała,
LG - zielony jasny

 

Jeżeli dwa kolejne znaki (8 i 9 litera i cyfra) znajdują się przy szybach czołowych, to oznaczają kolor pasa na górze szyby:
BZ - brązowy
BL - błękitny
GN - zielony
GY - szary

 

Przykłady oznaczeń:
5428AGN1C MERCEDES VITO (V CLASS w.638)
R. 96- +BOSS 5428AGNGN MERCEDES VITO (V CLASS w.638)
R. 96-
5428AGNGN1C MERCEDES VITO (V CLASS w.638) R. 96- +BOSS
5428AGNGY MERCEDES VITO (V CLASS w.638)
R. 96-
5428AGNGY1C MERCEDES VITO (V CLASS w.638) R. 96- +BOSS
5438AGSA MERCEDES VITO / V CLASS R.03-+antena

 

Każda szyba samochodowa oprócz czarnego, ceramicznego nadruku ma także wydrukowany znak fabryczny producenta, normy techniczne, rodzaj budowy oraz datę produkcji. Data produkcji oznaczona jest cyfrą i kropkami przed lub po niej, np. 8...., co oznacza wrzesień 1998 rok.

 

Cyfra oznacza końcówkę roku produkcji, natomiast kropki jak poniżej:
- 6 kropek przed cyfrą roku = styczeń,
- kropka przed cyfrą roku = czerwiec,
- 6 kropek po cyfrze roku = lipiec,
- 1 kropka po cyfrze roku = grudzień itd.

 

Paweł Forys
absolwent WAT-WME

 

Literatura:
[1] www.MotoFocus.pl
[2] www.RENMAG..com.pl
[3] www.autoszyba.com.pl

 

inne artykuły tego autora:  

Drobne uszkodzenia szyb czołowych i ich naprawa, Paweł Foryś, Świat Szkła 03/2012

Przebieg procesu technologicznego wklejania szyb w pojazdach, Paweł Foryś, Świat Szkła 11/2011

Wymiana szyb wklejanych w autobusach i w samochodach ciężarowych, Paweł Foryś, Świat Szkła 10/2011

Charakterystyka szyb samochodowych, Paweł Foryś, Świat Szkła 6/2011

 

patrz też:

XIX Konferencja Techniczna "Szyby do środków transportu (homologacja, montaż, naprawa)" , Świat Szkła 06/2012

Najnowsze trendy w przemyśle laminowanego szkła motoryzacyjnego , Michel Van Russel, Świat Szkła 3/2010

Podstawy prawne homologacji typu oszkleń bezpiecznych , Tadeusz Tarczoń, Świat Szkła 4/2009

Materiały oszkleniowe dla pojazdów mechanicznych wg amerykańskiej normy ANSI/SAE Z26.1:1996 , Tadeusz Tarczoń, Świat Szkła 9/2008

Szyby w nowoczesnych samochodach , Wiesław Wielgołaski, Świat Szkła - Szyby samochodowe II

Przyciemnianie szyb samochodowych a homologacja , Tadeusz Tarczoń, Świat Szkła - Szyby samochodowe II

Najnowsze tendencje na rynku klejów poliuretanowych do montażu szyb , Maciej Nawrot, Świat Szkła - Szyby samochodowe II

Wymagania jakościowe dla szyb samochodowych według normy amerykańskiej ANSI Z26.1 oraz norm w koncernach europejskich  , Tadeusz Tarczoń, Świat Szkła - Szyby samochodowe II 

Bezpieczeństwo w aucie , Świat Szkła - Szyby samochodowe II

Badania eksperymentalne różnych materiałów stosowanych w szkle laminowanym w charakterze przekładek , Bernhard Weller, Jan Wünsch, Kristina Härth, Świat Szkła - Szyby samochodowe II

 - Szyby samochodowe I , Wydanie Specjalne Świat Szkła 

 

Całość artykułu w wydaniu drukowanym i elektronicznym

 

inne artykuły o podobnej tematyce patrz Serwisy Tematyczne

 

więcej informacj: Świat Szkła 6/2011 

 

 

 

 

 

 

01 chik
01 chik
         
Zamknij / Close [X]